Het MT-07 Tracer topic - deel I

Is het onbeleefd om een systeemhelm (open) op je hoofd te houden als je een tankstation bezoekt?
 
Dat is inderdaad al enige tijd een voordeel. Tanken bij een station waar men je kent is het acceptabel om je helm op te houden met het vizier op een kiertje…

Zeker als het wat koud en nat is, fijn om niet de helm af te hoeven zetten. Alles blijft warm en droog, tochtstrips blijven op hun plek..

Toch lijkt het me voor de medewerkers van de stations niet prettig om helmen binnen te zien komen, wellicht toch schrikreacties omdat het net een overval lijkt.
 
Bij tanken zet ik eigenlijk altijd mijn helm af, maar dat komt ook omdat ik het wel lekker vind om de helm af te zetten en ook wel zo netjes bij de pompbediendes. Overigens dacht ik ook altijd dat het een regel is: helm moet toch af bij de pomp? Alleen bij een onbemande pomp doe ik het niet.
 
Bij tanken zet ik eigenlijk altijd mijn helm af, maar dat komt ook omdat ik het wel lekker vind om de helm af te zetten en ook wel zo netjes bij de pompbediendes. Overigens dacht ik ook altijd dat het een regel is: helm moet toch af bij de pomp? Alleen bij een onbemande pomp doe ik het niet.
Ik ben juist zo'n hork die vrijwel altijd z'n helm op houdt. Bij sommige hangt er een sticker op de pomp dat hij af moet, dan zet ik hem wel af. Maar anders houdt ik hem in 9 van de 10 gevallen op.
Is vooral gemakzucht, tanken is bij mij altijd afvullen, afrekenen en door. Als het kan betaal ik aan de pomp, maar dat staat overdag vaak uit als de shop open is omdat ze hopen dat je dan ook een pak kauwgum meeneemt. 😒
 
Dank, tot nog toe altijd een goed passende Schuberth gevonden. Ik ga ervan uit dat ook de C5 goed past, maar dat moet inderdaad nog gecheckt worden voor een koop gesloten wordt.

De S2 heb ik al, en deze past dus tot grote tevredenheid.

gek dat ik toch gevoelig blijk te zijn voor het cosmetische effect…..welke is mooier??

de S2 in geel/wit is wel beter zichtbaar…
Waarom ga je aan een nieuwe helm dan? Als deze je goed bevalt??

Ik heb zelf al heel lang een goedkope helm, ben er ook niet echt blij mee... zit geen zonne vizier in, pinlock wel, maar die doet het niet al te best... ik denk er nu wel aan om een nieuwe te kopen, maar dat wordt eerst maar eens sparen want man wat zijn helmen duur....
Ik vraag me dan altijd af, leuk als de helm past in de winkel.... maar eigenlijk wil je gewoon een dagje met een helm rijden om het te beoordelen..

Ik geef overigens niet zoveel om hoe het er uit ziet, comfort/gebruiksgemak vind ik belangrijker.
 
De huidige Schuberth S2 is ruim zes jaar oud en intensief gebruikt... aan vervanging toe.
 
Op krappe passen zoals de Mortirolo of de Umbrail is ie echt briljant in mijn ogen. Maar ik zocht iets meer onverhard capaciteit, en vooral iets meer comfort voor de eerste dag van de trip. Die is meestal iets van 1100-1200 km nl..

En daarnaast is de V-Strom in mijn ogen echt een onderschatte fiets, wel ander segment natuurlijk dan de Tracer. Maar dat ding stuurt als op rails, waarbij de Tracer ook door z'n lagere gewicht en z'n kleinere voorband wat schichtiger is.
Ok, tnx.

En je gaat dan niet voor de T7 omdat de V-Strom wat meer comfort biedt, denk ik? Onverhard lijkt de T7 mij de betere fiets? Ik heb wel op de T7 gereden maar niet op de V-Strom.
 
Ok, tnx.

En je gaat dan niet voor de T7 omdat de V-Strom wat meer comfort biedt, denk ik? Onverhard lijkt de T7 mij de betere fiets? Ik heb wel op de T7 gereden maar niet op de V-Strom.

T7 is nooit een kanshebber geweest, het is vooral een stuk comfort vanwege de hoge dag-kilometrages op vakantie en de mogelijkheid om een gravelpaadje met wat meer vertrouwen te nemen. Ben geen begenadigd offroader, dus een T7 is op dat vlak overkill. Daarnaast is de Strom een ongelofelijk goede stuurfiets, waarbij ik merk dat ik beter rijd vanwege de rust in het rijwielgedeelte (langere wielbasis, groter voorwiel). Maar is dus vooral persoonlijk. V-Strom is op onverhard beter dan de Tracer, ik rijd er makkelijker een hoog tempo op op verhard dan op de Tracer en zeker dan op de T7 en hij is veel comfortabeler dan beiden over lange dag-etappes (8/9/10 uur in het zadel in de Alpen).

V-Strom is misschien niet de meest sexy fiets, maar heb hem bij toeval ontdekt toen ik een weekend een motor moest huren en kreeg hem toen niet meer uit mijn hoofd!
 
T7 is nooit een kanshebber geweest, het is vooral een stuk comfort vanwege de hoge dag-kilometrages op vakantie en de mogelijkheid om een gravelpaadje met wat meer vertrouwen te nemen. Ben geen begenadigd offroader, dus een T7 is op dat vlak overkill. Daarnaast is de Strom een ongelofelijk goede stuurfiets, waarbij ik merk dat ik beter rijd vanwege de rust in het rijwielgedeelte (langere wielbasis, groter voorwiel). Maar is dus vooral persoonlijk. V-Strom is op onverhard beter dan de Tracer, ik rijd er makkelijker een hoog tempo op op verhard dan op de Tracer en zeker dan op de T7 en hij is veel comfortabeler dan beiden over lange dag-etappes (8/9/10 uur in het zadel in de Alpen).

V-Strom is misschien niet de meest sexy fiets, maar heb hem bij toeval ontdekt toen ik een weekend een motor moest huren en kreeg hem toen niet meer uit mijn hoofd!
Grappig..
Lijkt dat we dezelfde dilemma's hebben. Mijn SMR is tot nu toe mijn ultieme passenfiets, hoewel ik solo liever een 690Duke zou rijden. Een Tracer 7 leek me juist ideaal (iets kleiner dan de SMR maar krachtig genoeg voor 2), dus ik vind het grappig dat de V-Strom jou dan beter past (makkelijker rijdt). Mij misschien ook wel, maar ik ben ook niet zo weg van de looks van de Strom.
 
Vind die V-strom zo'n saaie motor, doet echt helemaal niets met me.

Tja smaak is nogal subjectief, als je mij om een top 10 droomfietsen qua uiterlijk zou vragen zou ie er niet instaan. Maar voor de goede orde, de Tracer ook niet. 😜

Grappig..
Lijkt dat we dezelfde dilemma's hebben. Mijn SMR is tot nu toe mijn ultieme passenfiets, hoewel ik solo liever een 690Duke zou rijden. Een Tracer 7 leek me juist ideaal (iets kleiner dan de SMR maar krachtig genoeg voor 2), dus ik vind het grappig dat de V-Strom jou dan beter past (makkelijker rijdt). Mij misschien ook wel, maar ik ben ook niet zo weg van de looks van de Strom.

Haha, grappig bij mij stond juist de SM-T hoog op het lijstje, maar die met ABS en lage kmstand is niet te vinden! 😫

Bovenstaande doet ook echt niks af aan de Tracer, heb er van genoten en hij heeft echt top gepresteerd terwijl ik achter 3 gasten op (flink) duurdere motoren met meer skills (motor-agenten) aan moest jagen. Dus wat dat betreft is het een top ding, je haalt de Alpen zonder problemen en daar kun je als je skills het toelaten echt iedereen wel bijhouden.

En zeker zoals de van Chiel nu met 77,5pk aan het achterwiel en sub 200kg droog doe je heel weinig onder voor eigenlijk de gehele middenklasse van F900XR tot V-Strom 1000 tot Versys 1000. De enige die haarspeld uit echt hard wegloopt is een Tracer 9(00).

Alleen merkte ik (bij toeval) dat mijn rijstijl gebaat is bij een ander soort rijwielgedeelte.

Daarnaast heb ik nog nooit langer dan 3 jaar met een auto of motor gedaan, dus het ligt ook vooral aan mij! 😋
 
Surferboy, is de V-strom ook niet wat groffer in de bouw/grootte? Ik had namelijk wel de V-strom op mijn lijstje gezet vanwege het feit dat het volgens mij een prima fiets moet zijn, echter de dag dat wij de Tracer tegenkwamen, was er geen vergelijk van een V-strom... ik heb me toen laten verleiden door het gemak van de Tracer (maar ja, ik stapte af van een VTR SP-1...)... achteraf vind ik de Tracer dus wat minder geschikt voor langere stukken... en twijfel daardoor continu of ik niet de verkeerde keuze heb gemaakt.

Echter na 2 jaar CBR600f en daarna 16 jaar op een SP-1 met daarnaast een oude VFR750f, was ik te snel om... ik had gewoon veel meer proefritten moeten maken denk ik. De passen in heb ik helaas nog niet meegemaakt met deze fiets, maar daar was de VTR enerzijds wel heerlijk voor (vermogen en makkelijk sturen), maar door de houding was naar beneden rijden enorm zwaar (je ligt al flink voorover en dan helpt die helling naar beneden niet echt).

Als ik nu bv een Tracer 9 zie staan denk ik ook altijd: volgens mij past dat veel beter bij me omdat het veel groffer lijkt... al heb ik destijds ook op de varadero 1000xl gezeten en die vond ik dan weer te lomp...
De versys stond overigens toen ook wel in die showroom, de 1000 en de 650... maar deze vond ik ook wat lomp... dus ik snap nog steeds niet zo goed waar mijn gevoel vandaan komt dat de Tracer 'te klein' is... terwijl ik veel andere fietsen te lomp lijk te vinden.
 
Surferboy, is de V-strom ook niet wat groffer in de bouw/grootte? Ik had namelijk wel de V-strom op mijn lijstje gezet vanwege het feit dat het volgens mij een prima fiets moet zijn, echter de dag dat wij de Tracer tegenkwamen, was er geen vergelijk van een V-strom... ik heb me toen laten verleiden door het gemak van de Tracer (maar ja, ik stapte af van een VTR SP-1...)... achteraf vind ik de Tracer dus wat minder geschikt voor langere stukken... en twijfel daardoor continu of ik niet de verkeerde keuze heb gemaakt.

Echter na 2 jaar CBR600f en daarna 16 jaar op een SP-1 met daarnaast een oude VFR750f, was ik te snel om... ik had gewoon veel meer proefritten moeten maken denk ik. De passen in heb ik helaas nog niet meegemaakt met deze fiets, maar daar was de VTR enerzijds wel heerlijk voor (vermogen en makkelijk sturen), maar door de houding was naar beneden rijden enorm zwaar (je ligt al flink voorover en dan helpt die helling naar beneden niet echt).

Als ik nu bv een Tracer 9 zie staan denk ik ook altijd: volgens mij past dat veel beter bij me omdat het veel groffer lijkt... al heb ik destijds ook op de varadero 1000xl gezeten en die vond ik dan weer te lomp...
De versys stond overigens toen ook wel in die showroom, de 1000 en de 650... maar deze vond ik ook wat lomp... dus ik snap nog steeds niet zo goed waar mijn gevoel vandaan komt dat de Tracer 'te klein' is... terwijl ik veel andere fietsen te lomp lijk te vinden.
Is die verlaging ondertussen al ongedaan gemaakt?
De Tracer is ook wel wat compacter dan de versys en vstrom denk ik.
Die 20kg extra van die fietsen moet ergens zitten natuurlijk.
 
Tegen de kwestie 'groter, zwaarder meer vermogen' of 'compact en lichter' kijk ik als volgt aan. Ja een grotere motor met meer vermogen zal bij een snelle rit over de autosnelwegen meer comfort geven. De lichte en zuinige Tracer 700/7 zal op de leukere en spannender routes ter plekke zijn kwaliteiten ten toon spreiden en je het plezier geven. Maar de Tracer zal je zeker ook probleemloos met wat minder comfort naar je bestemming brengen en dat hoeft niet met een slakkengang. Vermogen en trekkracht genoeg. Niet voor niets hangt dit motorblok onder de nieuwe Teneré dat bij uitstek een motor is voor spannende reizen. In MotoPlus wordt de Teneré momenteel aan een langeduurtest onderworpen en oogst de motor veel lof onder de redactieleden.
Je zou er voor kunnen kiezen om een dag meer tijd voor de heen- en terugreis te nemen en een leukere route binnendoor te plannen. Dan begint je vakantiereis al met plezier. Dat is wel een ander uitgangspunt voor je verre reis.
En laten we eerlijk zijn, hoeveel keer per jaar 'jakker' je op de motor naar een verre vakantiebestemming? De Eiffel, Sauerland en de Harz zijn vanuit NL binnen een beperkt aantal uren te bereiken.
Eén argument zou mij kunnen bewegen om voor een zwaardere motor met meer vermogen te kiezen. En dat is wanneer je met een duo + bagage een verre reis zou maken. Rij je solo, dan is de Tracer 700/7 meer dan capabel genoeg.
Tot slot, in de motorbladen lees je regelmatig verslagen van reizen in verre bestemmingen van de bekende motoravonturiers. Heel vaak beleven zij die op een lichte motor met een bagagerol achterop. Een aantal jaren terug zag je vaak een rol voor de Yamaha XT weggelegd. Nu bieden meerdere merken een geschikt model.
 
Surferboy, is de V-strom ook niet wat groffer in de bouw/grootte? Ik had namelijk wel de V-strom op mijn lijstje gezet vanwege het feit dat het volgens mij een prima fiets moet zijn, echter de dag dat wij de Tracer tegenkwamen, was er geen vergelijk van een V-strom... ik heb me toen laten verleiden door het gemak van de Tracer (maar ja, ik stapte af van een VTR SP-1...)... achteraf vind ik de Tracer dus wat minder geschikt voor langere stukken... en twijfel daardoor continu of ik niet de verkeerde keuze heb gemaakt.

Even de cijfers erbij gepakt:

Tracer 700
Lengte: 2138mm
Wielbasis: 1450mm
Zithoogte: 835mm
Gewicht: 196kg

V-Strom 1000XT
Lengte: 2285mm
Wielbasis: 1535mm
Zithoogte: 840mm
Gewicht: 228kg

Dus ja, wel gewoon een substantieel grotere fiets. Zithoogte is nagenoeg gelijk, dus het is niet meteen een intimiderende fiets. Maar het hele rijwielgedeelte is wat rustiger/stabieler.

Zoals hierboven ook gezegd, je kunt zonder enkel probleem met de Tracer een Alpentocht van 3500km in een week doen (Been there, done that....multiple times). Echter merk ik wel dat ik het meest moest werken van het groepje waarmee ik rijd, doordat het gewoon een lichte fiets is op de snelweg. Waardoor ik vermoeider begon aan de leuke wegen, en dat bij mij afbreuk deed aan de overall ervaring van de trip.

Echt helemaal niks mis met de Tracer, maar voor mij gewoon niet meer de ultieme fiets. Alles valt of staat natuurlijk met het tempo waarin je reist, als je die 3500km in 3 weken doet en er op de passen een sightseeing tempo op nahoudt heb je waarschijnlijk geen last van bovenstaande. Maar onze etappes in de Alpen/Dolomieten zijn meestal 400km+ en ergens tussen de 8 en 12 passen op een dag dus dat vergroot het mindere comfort op de Tracer wel uit.
 
Heen/terug doe ik al een tijdje met trein of trailer.

Ik herken wel dat de Tracer erg klein aan voelt als je er op zit (en dan ik ben nog maar een klein ventje).
 
Duidelijk Surferboy. Voor het tempo en de dagelijkse afstanden (400+km p/dg) waarmee jij en je companen een trip invullen, is de Tracer 700/7 minder geschikt. Heb je wel eens aan een frisse FJR gedacht? Ik heb er vier gehad, de beste motor die ik ooit heb gehad. Maar ja, het gewicht en de handling bij stilstand werd mij te belastend met het vorderen van de leeftijd.
 
Oud bericht van mij, ergens ruim een jaar geleden:

Sinds de introductie van de FJR staat deze al jaren bovenaan mijn lijstje met favorieten, maar kostbaar.
Gek genoeg heb ik verleden jaar een keer de stoute laarzen aangetrokken en een proefrit gemaakt met de semi automaat versie. Het is zo'n mooie motor en zeker het exemplaar dat ik meekreeg. Fonkelnieuw, model 2019.

Het is prachtig, de semiautomaat werkt na enige gewenning perfect. Beetje tocht in de nek? met de knop de ruit verstellen en je zoeft alsof je in een luxe auto zit over de autobaan. Vering aanpassen als je met duo rijdt, of met duo en koffers? Weer een knop op het stuur om het voor je te regelen. Het idee "zuid-Frankrijk, here we come"" , de motor zoemt onder je met enorme kracht maar bijna onmerkbaar. Knap gemaakt.

Toch had ik een enorm dubbel gevoel daarna. Ik stapte op Blue en had met de grasmaaiermotor toch meer een motorgevoel. Een lach achter het vizier... Zo heel vaak rijd ik geen snelweg meer, en met de 100 km/h (en daarboven ook) doet de Tracer700 het ook meer dan prima,

De FJR vind ik nog steeds één van de mooiste motoren, maar het is minder een droom/spaardoel geworden.


De Tracer 700 kan alles, alleen als we incidenteel met twee personen op weg gaan "mag het iets groter". Misschien als we er vaker op uittrekken voor langere ritten mét bagage, maar voor nu blijft Blue nog even bij ons.
 
Terug
Bovenaan Onderaan