Het MT-07 Tracer topic - deel I

Dit zat erop denk ik Yamaha Tracer 700 2016-2019 Hyperpro verlagingskit 25mm

Achter is dit nu dus weg.... ik begreep dat ik voor niet hoefde te vervangen (zitten ook hyperpro's in), maar als ik dit zo lees.... dan kan het best nog wel eens verschil maken om die ook te vervangen?
Rij een keer langs bij ze (in Alphen of werkendam) en je krijgt kosteloos advies (en ze kunnen ook meten/voelen of je voor de verlagingsveren hebt of niet, weet je dat ook meteen)
Achter heb je niet zo'n link, maar een complete schokbreker met een nieuwwaarde van €623,- zo te horen:
Yamaha Tracer 7 2020-2021 Hyperpro 460 schokdemper
 
Net thuis (03:25 uur) van een nachtrit (195km) met drie maatjes door NH. Nog nooit gedaan, wel apart, geconcentreerd rijden. Omdat je zicht beperkt is, oppassen voor bijvoorbeeld grit in bochten en een paniekerige haas voor je uit. Dus de snelheid er maar helemaal uit, dan blijft een ieder heel. Een prachtige rode maan (EK) kwam op. Heerlijk temperatuurtje en weinig volk op de weg (!).
BTW, m'n nieuwe Topsellerie zadel kunnen ervaren. Best wel flink meer zitgemak. Sowieso de gelvulling (geen pijnlijk zitvlak). En prettig dat ik de opstaande verhoging 3.5cm naar achteren heb laten verplaatsen, waardoor je meer kan verzitten. Bovendien is de opstaande rand 'scherper', zeg maar meer rechtopstaand en biedt daardoor meer ondersteuning aan de onderrug.
Dat ik dit type, wordt het al licht...
 
Ook nog nooit gedaan n nachtrit. Misschien ook eens proberen.

Tip van flip.....Ik vind zadels altijd n dingetje. Bij veel motoren altijd wat zitlast tijdens lange ritten. Maar sinds 'n aantal jaar met n fietsbroek met zeem onder m'n motorbroek aan het rijden. En dat lost het probleem (goedkoop) helemaal op. Ritten langer dan 400km. Doe ik deze broek altijd onder mijn motorbroek.
 
De 'Tip van Flip' heb ik in de winter vaak genoeg toegepast: lange wollen fietsbroek met zeemleren kruis onder m'n leren of textiel broek. Gaf me wat verlichting van zitklachten maar onvoldoende. Ik denk dat het een persoonlijk iets is en blijft. Niettemin, het is altijd de moeite waard om uit te proberen.
 
Voor in de zomer kan zo'n ventilerende hoes wat verkoeling bieden. Door de temperatuurverlaging gaat het niet/minder "broeien" en kun je langer blijven zitten. Heb er bij lagere temperaturen ook weleens mee gereden en dan merk je ook echt dat je een koude kont krijgt _O-

Voorbeeldje van mijn xsr700 zadel:
DSC_0678.JPG
 
Gisteren dus erg warrum!!

Op het internet gezocht naar wat luchtiger schoeisel, maar wel waterdicht. Een winkel gevonden met voorraad van verschillende soorten in mijn maat. Een route van anderhalf - twee uur enkele reis. na 15 minuten onderweg bekroop mij het gevoel dat het motorpak wat aan de warme kant was. Alle koelritsen volledig open maar dat scheelde niet veel. De tempmeter gaf waarden tussen 29 en 32 aan, pffffft.

Onderweg trof ik kilometerslange files richting het zuiden, filteren, de gevoelstemperatuur liep verder op…

De TomTom leidde me naar de winkel, ergens op een industrieterrein. Verrassing, Hek dicht, papiertje met de melding dat ze dicht waren ivm een systeemstoring, aaaargghh. Het zweet liep mijn helm uit.

Een vriendelijke dame verontschuldigde zich en bood lief een flesje water en een kortingscode voor een internetbestelling aan.

De voorgenomen kronkelroute naar huis werd een snelwegrit. Vermoedelijk was ik kilo’s lichter thuis en heb via het internet de schoenen op de gok besteld.

En Blue? Na bijna vier uur snelweg weer geconcludeerd dat dit prima te doen is, fijne fiets (originele Yamaha tourruit en comfortzadel)
 
Op het internet gezocht naar wat luchtiger schoeisel, maar wel waterdicht.
Dit is een lastige (onmogelijke?) combinatie... Een goretex voering is waterdicht maar voert de warmte en het zweet op z'n best "redelijk" af bij temperaturen boven de 25°C. Alles wat wél echt luchtig is, laat ook water door... Een dunne lederen laars met een goede waxlaag biedt mogelijk een aardig compromis? Andere optie is een echt luchtige laars kopen icm. een soort waterdichte "hoezen" die je eroverheen doet als het gaat regenen.
 
Dit is een lastige (onmogelijke?) combinatie... Een goretex voering is waterdicht maar voert de warmte en het zweet op z'n best "redelijk" af bij temperaturen boven de 25°C. Alles wat wél echt luchtig is, laat ook water door... Een dunne lederen laars met een goede waxlaag biedt mogelijk een aardig compromis? Andere optie is een echt luchtige laars kopen icm. een soort waterdichte "hoezen" die je eroverheen doet als het gaat regenen.
Eens, dat is een lastige combinatie. Normaal rij ik met “dunne” laarzen met Gore-tex en had op mijn werk dagelijkse schoenen staan voor de kantoorbaan. Nu wordt “het nieuwe werken” ingevoerd wat inhoudt dat er alleen nog maar flexplekken zijn en geen eigen opbergruimtes….

De hele dag op laarzen lopen is niet fijn en niet echt representatief, elke keer schoenen meenemen is ook geen optie. Vandaar de wens voor toch wat veilige en waterdichte schoenen maar die ook overdag draagbaar zijn. Nu gebruik ik als proef halfhoge wandelschoenen met Gore-tex en dat is qua temperatuur op de motor prima. Op de Tracer vangen de voeten best wat rijwind. De wandelschoenen hebben onvoldoende bescherming bij de enkels en bij het opschakelen is de bovenkant van de schoen te dun en is het schakelpookje hinderlijk voelbaar.

Voor de echte motorritten gaan natuurlijk de laarzen aan. Dank voor het meedenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Rij een keer langs bij ze (in Alphen of werkendam) en je krijgt kosteloos advies (en ze kunnen ook meten/voelen of je voor de verlagingsveren hebt of niet, weet je dat ook meteen)
Achter heb je niet zo'n link, maar een complete schokbreker met een nieuwwaarde van €623,- zo te horen:
Yamaha Tracer 7 2020-2021 Hyperpro 460 schokdemper
Dat is het hem... .allebei 120 snelweg km's voor mij.... niet iets wat ik ff tussendoor doe. Nee ik heb achter niet die mooie schokbreker van Hyperpro zelf, dat is zeker, wel een progressieve veer van Hyperpro (staat zelfs geschreven op de veer zelf).
Na het vervangen door de originele achterveer stond mijn motor (gemeten vanaf mijn achterrem beugel) daadwerkelijk (zonder belasting) 2-3 cm hoger van de grond (gemeten op dezelfde plek uiteraard).

Met rijden ook goed te merken. Afgelopen zaterdag mijn jaarlijkse motorrit met ex-collega's gemaakt en waar ik vorig jaar nog zeer regelmatig de grond pakte met de middenbok (erg vaak zelfs) is het nu slechts 1 keer gebeurd en dat op een plek met slecht wegdek waardoor ik vlak voor de bocht uitveerde en in de bocht nog iets naar beneden veerde toen schampte ik 1 keer de grond, verder niet gebeurd.

Ik moet zeggen, de Tracer deed het prima en ik kon lekker meekomen, maar qua comfort was ik minder te spreken.... gaandeweg had ik het gevoel erg knel te zitten bij de tank... en pas als de kont half op de buddy en half op het 'eigen zadel' zat had ik het gevoel in een goede positie te zitten.... de hitte hielp niet die dag... dus ik zat ook zeer regelmatig op de buddy.... geeft ook aan dat de motor niet heel groot is vind ik... als je makkelijk een lang stuk op de buddy kan zitten en nog kan sturen schakelen en remmen....

Om die reden begon ik weer te twijfelen: is dit wel mijn motor... fijn blok, praktisch, compleet... maar is het niet te klein?...
 
Eens, dat is een lastige combinatie. Normaal rij ik met “dunne” laarzen met Gore-tex en had op mijn werk dagelijkse schoenen staan voor de kantoorbaan. Nu wordt “het nieuwe werken” ingevoerd wat inhoudt dat er alleen nog maar flexplekken zijn en geen eigen opbergruimtes….

De hele dag op laarzen lopen is niet fijn en niet echt representatief, elke keer schoenen meenemen is ook geen optie. Vandaar de wens voor toch wat veilige en waterdichte schoenen maar die ook overdag draagbaar zijn. Nu gebruik ik als proef halfhoge wandelschoenen met Gore-tex en dat is qua temperatuur op de motor prima. Op de Tracer vangen de voeten best wat rijwind. De wandelschoenen hebben onvoldoende bescherming bij de enkels en bij het opschakelen is de bovenkant van de schoen te dun en is het schakelpookje hinderlijk voelbaar.

Voor de echte motorritten gaan natuurlijk de laarzen aan. Dank voor het meedenken.
Ik gebruik de motor ook voor woon werk en ik loop makkelijk de hele dag erop en onder mijn motorjeans ziet het er representatief genoeg uit... ik liep destijds bij toeval tegen deze schoenen aan bij TenKate: Booster half hoog

Ik kwam van Sidi motorlaarzen af en het eerste wat ik dacht: had ik maar eerder een keer zulke schoenen gevonden.

ps. moet wel zeggen dat ik redelijk brede voeten heb en er achterkwam dat ik hier dus veel meer ruimte in heb en juist dat zorgt voor comfort en niet te warme voeten (overigens, met koud weer warm zat)..... destijds ook allerlei topmerken geprobeerd zoals Alpinestars, Givi, Sidi etc, maar deze zaten by far het lekkerste.

ps. ik heb ze zaterdag ook de hele dag aangehad tijdens een lange motorrit en ondanks de belachelijke temperaturen, geen last van te warme voeten gehad.... wel vind ik het altijd belangrijk om niet te hoge en goed ventilerende sportsokken aan te doen van merendeel katoen.
 
Ik vind de huidige zgn. bamboe sokken comfortabel. Als je een beetje rondneusd bij discounters (Action, Bazaar, etc.) heel betaalbaar.
 
Ik gebruik de motor ook voor woon werk en ik loop makkelijk de hele dag erop en onder mijn motorjeans ziet het er representatief genoeg uit... ik liep destijds bij toeval tegen deze schoenen aan bij TenKate: Booster half hoog

Ik kwam van Sidi motorlaarzen af en het eerste wat ik dacht: had ik maar eerder een keer zulke schoenen gevonden.

ps. moet wel zeggen dat ik redelijk brede voeten heb en er achterkwam dat ik hier dus veel meer ruimte in heb en juist dat zorgt voor comfort en niet te warme voeten (overigens, met koud weer warm zat)..... destijds ook allerlei topmerken geprobeerd zoals Alpinestars, Givi, Sidi etc, maar deze zaten by far het lekkerste.

ps. ik heb ze zaterdag ook de hele dag aangehad tijdens een lange motorrit en ondanks de belachelijke temperaturen, geen last van te warme voeten gehad.... wel vind ik het altijd belangrijk om niet te hoge en goed ventilerende sportsokken aan te doen van merendeel katoen.
Dank, die Booster ziet er goed uit, niet duur ook overigens. Mooi dat de veters netjes opgeborgen worden zodat je niet achter een pookje blijft hangen.

Zojuist werd het pakket afgeleverd

Falco Viktor Black

Schoenen zien er netjes uit, even aangepast en "het lijkt me wel wat". Morgen rijden!
 
Lang geleden dat ik hier ben geweest, fijn om te zien dat na pakweg een jaartje nog steeds dezelfde gezichten hier rondhangen.
Zegt weer veel over hoe goed ons tracertje is...

Iemand tips om radiatorbuizen op te poetsen? De mijne hebben wat last van het zout gehad.
IMG_20230612_172750809.jpg
 
Iemand tips om radiatorbuizen op te poetsen? De mijne hebben wat last van het zout gehad.
Zit er nog wel lak op om te poetsen, of is de lak weg gevreten door het zout? Ik meen eens gelezen te hebben dat die lak daar echt flinterdun is en dat het soms zelfs oplost door gebruik van een agressief schoonmaakproduct...
 
Ja de coating is ruk. Ik probeerde voorzichtig met een schuursponsje de aanslag weg te krijgen, maar ben daar snel mee gestopt. Voor je het weet zit je op het kale metaal. Om e.e.a. weer fatsoenlijk op kleur te krijgen heb ik een tubetje kachelzwart van Zebraline gekocht en de koelpijpjes behandeld. Resultaat is redelijk.
 

Bijlagen

  • Zebraline_DS.jpg
    Zebraline_DS.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 17
Ja de coating is ruk. Ik probeerde voorzichtig met een schuursponsje de aanslag weg te krijgen, maar ben daar snel mee gestopt. Voor je het weet zit je op het kale metaal. Om e.e.a. weer fatsoenlijk op kleur te krijgen heb ik een tubetje kachelzwart van Zebraline gekocht en de koelpijpjes behandeld. Resultaat is redelijk.
Heb je toevallig een fotootje van het resultaat? Goeie tip alvast.
 
Dat klinkt goed, hetzelfde issue heb ik ook met de Tracer, heb het tot nu toe nog niet echt weg kunnen krijgen.... is het een soort aluminium met een laagje 'verf' er over?

ps. MichelS ook leuke schoenen, ik ben erg te spreken over Booster, juist ook wat jij zegt, ff strikken en klittenband flap er over en nooit problemen met de veters.... vroeger ooit eens gehad met de SP toen ik een keer even de motor moest verzetten op eigen erf.... gewone schoenen aan en veters bleven haken.... kostte me veel spierpijn, maar de motor toen net niet laten vallen.....
 
Veters.... ik spreek uit ervaring maar gelukkig lang, lang geleden. Motor idd met een veter om het pookje maar net overeind kunnen houden.
Vervelender heb ik wel eens gelezen dat een losse veter op hoge snelheid meegetrokken werd door de ketting....aj
 
Terug
Bovenaan Onderaan