het sleutelblunders van anderen topic

Bericht nummer 2673 is geselecteerd als beste antwoord.

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.366
1.148
56
Den Haag
Zohee, die is stuk. Waar is die van?

Zo heb ik een auto met 245 pk en 384 Nm, dus je mag verwachten dat die kruiskoppelingen het zwaarder hebben, maar die zijn al 50 jaar niet stuk gegaan.
Laat mij maar effe een half uurtje in die wagen rijden, dan piep je wel anders...:+

• Like
Waarderingen: Red Force

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
8.774
6.660
Nee hoor, het stuur zit aan de verkeerde kant en ik ben bang dat de kruiskoppelingen om mijn oren vliegen.
Dit is maar een voorbeeldfoto, bij mij zit het stuur aan de goede kant.

En verdomd, die auto heeft wel zes kruiskoppelingen.

scorp

MF veteraan
30 okt 2008
3.902
32
kempen belgië
Zo'n enkele kruiskoppeling wordt heel raar belast. Het wiel draait niet eenparig.
En wat met weg-oneffenheden met een ketting?
Meestal staat een cardan zo uitgelijnd dat er zo min mogelijk achterstand is in neutrale houding.
BMW heeft 2 cardan, dus die gaan mekaar (gedeeltelijk, want beweging is niet parallel) opheffen.

scorp

MF veteraan
30 okt 2008
3.902
32
kempen belgië
Maar dan moeten de kruiskoppelingen 90o verdraaid staan tov. elkaar, dan heb je het effect van een homokineet.
Is niet juist, gezien vanop de losse as moeten de vorken juist in dezelfde lijn staan, een veel gemaakte fout,
Al eindeloze discussies over gehad bij zeer uiteenlopende toepassingen, op de joebuis vind je er nette voorbeeldfilmpjes van.
(Kruiskoppelingen 90° verdraaien zou dan weer een blunder zijn, en dus zijn we weer "on-topic"🙂

• Like
Waarderingen: Red Force

Vareta

MF'er
7 mei 2018
163
71
Utrecht
Om er nog eens een mooie blunder in te gooien.

Een maat van me die aangaf dat zijn broek en laars wel erg vies waren na een rit. Logisch dacht hij, want de ketting was net gesmeerd.
Toch even een keer goed gekeken naar de Yamaha XT. Bleek dat twee van de vier bouten bij de koppakking waren afgebroken. Dat bleek geen kettingvet maar olie op zijn schoenen te zijn. Had op die manier al 200+ kilometers afgelegd zonder olie.

Motor was van een opleiding gekocht. De studenten hadden de bouten (ietsje) te hard aangedraaid. De overige twee bouten waren zo hard aangedraaid dat het schroefdraad bijna afwezig was.

Da Gista

It's not a throttle controll it's a detonator
9 mrt 2017
22
8
36
Geldrop
Eigen stommiteit...... 2 takt blok volledig gereviseerd alles klaar, gemonteerd, vloeistoffen erop. Kijk ik op de werkbank... hmm waar was die spie ook weer van. De waterpomp... begint u maar van voor af aan 😭

Rucarodi

tok! tok! tok!...rare jongens, die Romeinen...
3 jan 2012
663
70
48
Middelharnis
Volgens mij is het om de trillingen in de linkerspiegel te dempen.... :Y 8-)

Zou me niks verbazen als het nog werkt ook..