het sleutelblunders van anderen topic

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.346
5.697
Plaats hier het gepruts wat je van een ander tegen komt.

AAN MOTORFIETSEN!

liefst met foto's :Y

spelregels, omdat iedereen fouten maakt;

  • geen namen
  • geen kentekenplaten
  • geen veroorzakers in beeld
  • hou het technisch
  • maak het niet persoonlijk
  • dit is geen olie topic
  • geen algemeenheden
  • Het is geen auto topic
  • Het is geen zelf sleutelaar tegen professional topic
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel heel kort door de bocht.

Als ik bijvoorbeeld een buitenlamp koop zit er ook een zakje met wat schroefjes en pluggen bij maar dat is dikwijls ook van die rommel en een setje pluggen en schroeven uit het eigen assortiment zijn dan al snel een heel stuk beter van kwaliteit.

Ik zeg niet (of wilde niet zeggen) dat er geen betere oplossingen zijn dan wat de fabrikant erbij doet. De fabrikant heeft natuurlijk ook met kostprijs te maken.
Ik hang overigens die lamp op met het spul wat er bij zit, en daar blijft hij ook mee hangen. (Dus goed genoeg?)

Ik heb in mijn leven 2 bruggen geplaatst met de keilbouten die erbij zaten en die staan nog steeds. Ik zie zelf dus geen reden om chemische ankers te gebruiken.
Nu ben ik wel benieuwd waarom een professionele bruggenbouwer dit wel gebruikt.
Het is kennelijk gevoeliger voor verkeerde montage dan een keilbout. Misschien wel sterker indien goed gedaan, maar waarom zou je iets sterker maken dan noodzakelijk?
 
Als die lift het omhoog kan krijgen, moet die het ook omhoog kunnen houden…
Anders is het een slechte lift.
Zal leuk zijn als je met 10 veel te zware mensen in een 10 persoonslift stapt, en die begeeft het na 8 etages, en de fabrikant zegt doodleuk dat ze van normaal gebruik uit gingen.
Van een lift staat ook het max gewicht bij. Maar bij de weg....bussie leeg, of euh die van oa wrakhout.........vol.
 
Ik denk dat ik het met een brug plaatsen wel had geweten en op zijn minst een dubbele lengte had gebruikt van wat er op de afbeelding te zien is.

Maar goed ik weet dat die dingen doorgaans naar boven en naar beneden kunnen en daar houdt mijn kennis over bruggen zo'n beetje op.
 
Ik zie een mooie extra schetsplaat aan de voet gelast, maar die heeft niet aan de vloer vast gezeten.
Of is die er naar aanleiding van dit ongeval aangelast?

Die draadeinden zijn ook een beetje licht, ik zou er minstens M20 voor gebruiken. :P
Waarom? De bouten zelf hebben het niet begeven. M20 m40 m60, als het boorgat niet goed schoongemaakt is is de hechting zero! Het beste is nog de gaten stik te boren en onder de moer een spie gebruiken.
Dat geeft extra friktie op de bout in het boorgat.
 
Spieplaatjes zijn onderleg plaatjes met een gat in het midden van de bijbehorende diameter welke over een bout geschoven word. Dat plaatje is spievormig of te wel. Een zijde ongeveer 1mm dik en de tegenoverstaande zijde 4 mm en afhankelijk van de schuinte van je bout gebruik je een of meerdere zodanig dat de moer nagenoeg vlak ligt aan de opervlak van de wigvormige plaat(en). Dit ter voorkoming van extra trekkrachten aan eenzijde van je bout. Zodat zij niet afbreekt.
Ik dacht dat ik rap een plaatje vinden kon op i net maar dat valt tegen. Maar dat komt nog.
Stik is een andere benaming van schuin.

Gevonden. Heten helingplaat!
received_4179302948865909.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Spieplaatjes zijn onderleg plaatjes met een gat in het midden van de bijbehorende diameter welke over een bout geschoven word. Dat plaatje is spievormig of te wel. Een zijne ongeveer 1mm dik en de tegenoverstaande zijne 4 mm en afhankelijk van be schuinte van je boud gebruik je een of meerdere zodanig dat de moer nagenoeg vlak ligt aan de opervlak van de wigvormige plaat(en). Dit ter voorkoming van extra trekkrachten aan eenzijde van je bout. Zodat zij niet afbreekt.
Ik dacht dat ik rap een plaatje vinden kon op i net maar dat valt tegen. Maar dat komt nog.
Stik is een andere benaming van schuin.
Dan komt dus de moer schuin ten opzichten van de schertsplaat als ik het goed begrijp
Dan kan je denk ik beter een knik in de draadeind buigen ,en de knik net boven de vloer maken zodat hij in de schertsplaat valt
Maar ik vind het allemaal niks ,chemische ankers mits goed gebruiks zijn super sterk,zeker die in de glazen buisjes
 
Spieplaatjes zijn onderleg plaatjes met een gat in het midden van de bijbehorende diameter welke over een bout geschoven word. Dat plaatje is spievormig of te wel. Een zijne ongeveer 1mm dik en de tegenoverstaande zijne 4 mm en afhankelijk van be schuinte van je boud gebruik je een of meerdere zodanig dat de moer nagenoeg vlak ligt aan de opervlak van de wigvormige plaat(en). Dit ter voorkoming van extra trekkrachten aan eenzijde van je bout. Zodat zij niet afbreekt.
Ik dacht dat ik rap een plaatje vinden kon op i net maar dat valt tegen. Maar dat komt nog.
Stik is een andere benaming van schuin.
Foto bij de uitleg.
Juiste benaming is hellingplaat.
Dus voor de duidelijkheid :
Je boort je gaten (8%) schuin en gebruikt die platen om de bout in zijn lengterichting te belasten.
Doordat de gaten schuin geboord zijn, liefst op deze manier:
Zijaanzicht : / \
Zal de bout/draadeind niet zo gemakkelijk uit de beton getrokken worden omdat je een driehoek gecreëerd hebt die zichzelf vastzet bij belasting.
 

Bijlagen

  • din-434-hellingplaat-8-u-profiel-m12-rvs-a2-3.jpg
    din-434-hellingplaat-8-u-profiel-m12-rvs-a2-3.jpg
    8,8 KB · Weergaven: 23
Ik zie een mooie extra schetsplaat aan de voet gelast, maar die heeft niet aan de vloer vast gezeten.
Of is die er naar aanleiding van dit ongeval aangelast?

Die draadeinden zijn ook een beetje licht, ik zou er minstens M20 voor gebruiken. :P
Die schetsplaat was hij erbij aan het zetten. Zijn inderdaad nieuw
 
Spieplaatjes zijn onderleg plaatjes met een gat in het midden van de bijbehorende diameter welke over een bout geschoven word. Dat plaatje is spievormig of te wel. Een zijne ongeveer 1mm dik en de tegenoverstaande zijne 4 mm en afhankelijk van be schuinte van je boud gebruik je een of meerdere zodanig dat de moer nagenoeg vlak ligt aan de opervlak van de wigvormige plaat(en). Dit ter voorkoming van extra trekkrachten aan eenzijde van je bout. Zodat zij niet afbreekt.
Ik dacht dat ik rap een plaatje vinden kon op i net maar dat valt tegen. Maar dat komt nog.
Stik is een andere benaming van schuin.

Ik kijk naar je woonplaats en dat is boven de helft van Nederland. Maar je posts maken op mij een Belgische indruk. Niks negatiefs aan trouwens.
Toevallig een Belgische geschiedenis?
 
Dan komt dus de moer schuin ten opzichten van de schertsplaat als ik het goed begrijp
Dan kan je denk ik beter een knik in de draadeind buigen ,en de knik net boven de vloer maken zodat hij in de schertsplaat valt
Maar ik vind het allemaal niks ,chemische ankers mits goed gebruiks zijn super sterk,zeker die in de glazen buisjes
Juist die knik maak dat het draadend verzwakt. Maar dat kan een metallurg je beter uitleggen. Ik ben maar een simpele bouwvakker met 45 jaar werkervaring.
 
Dan komt dus de moer schuin ten opzichten van de schertsplaat als ik het goed begrijp
Dan kan je denk ik beter een knik in de draadeind buigen ,en de knik net boven de vloer maken zodat hij in de schertsplaat valt
Maar ik vind het allemaal niks ,chemische ankers mits goed gebruiks zijn super sterk,zeker die in de glazen buisjes
Ik ben vroeger regelmatig op zaterdagen met een vriend mee geweest die een eigen montagebedrijf heeft en heb heel wat draadeinden geboord, voorbereid en gelijmd voor het monteren van bijvoorbeeld balusters, hekwerken, leuningen enz.

Dat deden we met hilti hit, dat bestond uit 2 componenten en werd gemengd in het bijgeleverde mondstuk.
Dat spul hardde in een vrij korte tijd uit dus het was noodzaak om veel gaten die gelijmd moesten worden voor te bereiden want anders was het mondstuk al hard geworden en had je nog lijm over.

Ook daarmee zit een anker muurvast, mits goed voorbereid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan