het sleutelblunders van anderen topic

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.346
5.697
Plaats hier het gepruts wat je van een ander tegen komt.

AAN MOTORFIETSEN!

liefst met foto's :Y

spelregels, omdat iedereen fouten maakt;

  • geen namen
  • geen kentekenplaten
  • geen veroorzakers in beeld
  • hou het technisch
  • maak het niet persoonlijk
  • dit is geen olie topic
  • geen algemeenheden
  • Het is geen auto topic
  • Het is geen zelf sleutelaar tegen professional topic
 
Laatst bewerkt:
IMG_9275.jpeg
 
Ik was jaren tachtig bij mijn dealer die een motor onder handen had die erg beroerd liep (zat geen fut in), maar het bij regen prima deed.
Lang verhaal kort: als het regende deed hij zijn regenbroek aan die bovenop de ingang van het luchtfilter lag..... :+
Bij een aantal Honda modellen uit de jaren '70 was dat schering en inslag. De opening van het luchtfilterhuis zat midden in het bakje voor het gereedschap. Daar paste zo mooi een poetsdoek in.

De klacht: motor komt nauwelijks boven stationair.
Reparatie: zadel open, poetsdoek weg, zadel dicht, klaar!
 
Bij een aantal Honda modellen uit de jaren '70 was dat schering en inslag. De opening van het luchtfilterhuis zat midden in het bakje voor het gereedschap. Daar paste zo mooi een poetsdoek in.

De klacht: motor komt nauwelijks boven stationair.
Reparatie: zadel open, poetsdoek weg, zadel dicht, klaar!
Ik was eens iemand helpen storingzoeken bij een hele leuke tweetaktfiets (IZH planeta) wat bleek.. muizen hadden het lufi stukgevreten... :Y
 
Lang lang geleden deed ik revisies aan AM6 blokken en verkocht ik er onderdelen voor (sorry @Zot geen motorfiets, maar een bromfiets met een 6 bak mag nog net? O-) )

Ik had dus een cilindertje verkocht met alles er op en er aan waar ik 100% vertrouwen in had.
Toch belt de klant kwaad op dat het rommel is en direct is vastgelopen.
Beetje vreemd, maar kan natuurlijk. Dus dan ga je doorvragen, goed olie gebruikt, rustig gereden enz. Nouja eigenlijk al binnen 2 minuten draaien helemaal vast.
''Op welk moment hebben jullie hem vast gezet''
'Wat maakt dat nou uit'
''Nouja best veel, dus op welk moment hebben jullie hem vast gezet''
'Om kwart voor 10 s'avonds nou goed!?!'

Tsja...

Bij demontage bleek dus dat de 4 kopmoeren (draadeinden lopen door de kop en cilinder helemaal door naar het blok) aardig strak zaten en de cilinder precies in die 4 hoeken was vastgelopen.
Ze hadden gewoon heel de gietijzeren cilinder krom getrokken. Die moeten tussen de 14 en 16Nm vast. Met losdraaien voelde het als een achterwielas en was het draad al half uit de kopmoertjes getrokken.
 
Niet al te duur merk sleutel ik ook heel geregeld mee.

Uiteindelijk kun je geld 1x uitgeven en de veelgebruikte spulletjes van A-merk en dan een grote HBM kar gevuld voor nog geen €400 om maar nooit mis te grijpen is een hele mooie combi.
Maar die hele kar is er dus juist voor dat je je Baco zo goed als nooit meer nodig bent _O-
 
Dat je iemand het bitje af pakt, en dat die dan boos wordt. 'Ik heb het goede bitje!!!!'
Nee, die heb je niet!!!
"Welles, deze past!!"
Weet je wat, pruts maar lekker verder.

"ja weet je, die kruiskopschroeven van toen laatst, het alu is door de jaren heen zo slecht geworden, da....."
Gelukkig had je wel het juiste bitje....
 
Terug
Bovenaan Onderaan