Het Super Tenere 1200 topic

Jazeker te koop , tijd voor wat anders voor mij. GEN 1 idd , Gen 2 is zonde van je geld mits je zo graag de Cc wilt of de elektronische vering /demping op de ZE .
Pm maar even anders.
Wat komt er voor in de plaats?

Dat is namelijk iets wat mij de laatste tijd bezighoud. Dit is mijn eerste zware all road en eerste nieuw gekochte motor, hiervoor jaren Diversion XJ900's gehad, een XTZ660 (4MY) en een XJ700 Bobber. Die destijds allemaal verkocht (want ik reed eigenlijk alleen op de Diversion en was vooral bezig om de rest ook rijdend te houden) en een nieuwe XT1200Z aangeschaft.

Inmiddels is de XT1200Z 3,5 jaar oud en staat hij op 37.500 en ben ik aan het verzinnen of ik deze winter de kleppen controleer en eventueel stel of dat ik het nog een jaar uitstel (ik neig nu naar het naar voren halen en het deze winter te doen, maar wellicht dat ik het toch doorschuif ivm andere activiteiten deze winter... ik ben er nog niet over uit :)).

Maar terug naar de XT1200. Die bevalt me heel erg goed. Past bij mijn rijstijl. Topvermogen mis ik niet, kan de pk's die erin zitten naar mijn idee wel allemaal eruit trekken, koppel onderin is heerlijk net als de motorrem. Ik kan alle campingspullen meenemen in de koffers op vakantie en onderhoud is goedkoop en kan ik zelf doen.

Maar... de Tenere wordt niet meer nieuw verkocht in Nederland. Andere zware allroads zijn: De KTM, maar die heeft een ketting en dat is voor mij een no-go (nog los van de betrouwbaarheid). Dan heb je de Triumph Tiger 1200, mooie motor, maar voor mij eigenlijk te hoog en topvermogen komt er ook pas laat uit. Cardan en onderhoud is nodeloos ingewikkeld, je komt er niet makkelijk bij. En de BMW 1250/1300 GS. Waarbij de 1300 nieuw is en ik niet weet wat ik ervan moet vinden, ik vind hem niet direct mooi. Daarbij ben ik huiverig voor BMW onderhoud en BMW prijzen, ik heb collega's en die zijn onverminderd enthausiast over de motoren (ik vind de 1250 GS(A) ook erg mooi), maar vinden allemaal wat van BMW onderhoud en prijzen en hebben ook wel wat meegemaakt qua betrouwbaarheid.

Yamaha maakt geen nieuwe allroad meer en de Tracer 9GT kan me niet bekoren en de Tenere 700 is te licht voor mijn huidige gebruik...
Dat maakt dat ik geen nieuwe motor op dit moment voor me zie en de Tenere blijf rijden, omdat ik geen alternatief zie en de Tenere alles goed doet wat ik van een motor wil. 100.000 km is niets voor een Tenere, dus ik kan nog jaren voorruit. Maar dat Yamaha geen opvolger heeft (ook niet voor de FJR1300) vind ik erg jammer en ik ben bang dat die er ook nooit meer zal komen.

Wat nu? De Tenere doorrijden en misschien op termijn een AJP PR7 voor erbij. Die zou dan gebruilkt worden voor offroad touren met camping uitrusting in de Alpen, met een gewicht van 145 kg is die 120 kg lichter dan de Tenere...
 
Jazeker te koop , tijd voor wat anders voor mij. GEN 1 idd , Gen 2 is zonde van je geld

Dat ligt er heel aan wat de prijs gaat zijn... Gen 2 bestaat ondertussen ook al 9 jaar.. en zou in principe lang zo duur niet meer mogen zijn.

Ik weet niet hoeveel jij vraagt voor die van jou?
 
Wat komt er voor in de plaats?
Maar... de Tenere wordt niet meer nieuw verkocht in Nederland. Andere zware allroads zijn: De KTM, maar die heeft een ketting en dat is voor mij een no-go (nog los van de betrouwbaarheid). Dan heb je de Triumph Tiger 1200, mooie motor, maar voor mij eigenlijk te hoog en topvermogen komt er ook pas laat uit. Cardan en onderhoud is nodeloos ingewikkeld, je komt er niet makkelijk bij. En de BMW 1250/1300 GS. Waarbij de 1300 nieuw is en ik niet weet wat ik ervan moet vinden, ik vind hem niet direct mooi. Daarbij ben ik huiverig voor BMW onderhoud en BMW prijzen, ik heb collega's en die zijn onverminderd enthausiast over de motoren (ik vind de 1250 GS(A) ook erg mooi), maar vinden allemaal wat van BMW onderhoud en prijzen en hebben ook wel wat meegemaakt qua betrouwbaarheid.

Na twee SuperTenere's zat ik met hetzelfde probleem, wilde perse de cardanaandrijving blijven houden en wilde enkel "nieuw" kopen.

De Tiger heb ik nooit echt wat gevonden dus bij BMW terecht gekomen. Heb een gewone GS 1250 gehad en rij sinds dit jaar met een GSA 1250.
Eerlijk, het zijn fantastische machines! Power met hopen, veel rijcomfort en een hoop luxe aan boord...

Maar... het Tenere-gevoel mis ik toch wel. Eenmaal je van de weg af gaat vind ik dat je met een GS nog niet in de buurt komt van de capaciteiten van de Superten. (zo voelt het voor mij toch alleszinds)

Onroad is de BMW heer en meester, maar goed, zo'n 1250 is dan ook weer een heel andere generatie... als we de Superten met een GS moeten vergelijken moeten we nog terug naar de 1200 GS...



Yamaha maakt geen nieuwe allroad meer en de Tracer 9GT kan me niet bekoren en de Tenere 700 is te licht voor mijn huidige gebruik...

Wat voor gebruik bedoel je? Ik vind de Tenere 700 echt een geweldig ding, kan me moelijk voorstellen dat deze ergens te licht voor gaat zijn?
(of het zou reizen met duo en bagage moeten zijn, dan lijkt mij de 700 ook wat te min)
 
Dat ligt er heel aan wat de prijs gaat zijn... Gen 2 bestaat ondertussen ook al 9 jaar.. en zou in principe lang zo duur niet meer mogen zijn.

Ik weet niet hoeveel jij vraagt voor die van jou?
De g2 staan van 9 tot zelfs 14 te koop , die van mij zit wel onder de 9 hoor inclusief kofferset en akra . Net de 40.000 aangetikt.
 
@ Jaap.

Wat komt er voor terug , nou ik twijfel heel erg tussen nog 1x wat leuks of echt puur woon-werkverkeer met een motorscooter .
Met wat leuks bedoel ik een Gs ralley of nog een een x een Ktm maar dan een 1290 S of 1190 R .

Maar aangezien ik alleen nog woon-werkverkeer rijd en touren in nl gewoon echt geen fluit meer aan vind ben ik toch bang dat een motorscooter het gaat winnen.....🫢🫢
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt er heel aan wat de prijs gaat zijn... Gen 2 bestaat ondertussen ook al 9 jaar.. en zou in principe lang zo duur niet meer mogen zijn.

Ik weet niet hoeveel jij vraagt voor die van jou?
Mwa niet duur.
Er zit veel verschil op vind ik.
Staat er eentje te koop (wel bij een dealer weliswaar) met 17k km's. Van 2021 voor 13.000 euro.
Maar er staan er bv ook te koop voor 12.000euro van 2016 met +40k km's (die zijn dan wel te duur).
Ook een Gen 2 (denk ik, geen foto van dashboard op zeker te zijn) met 35k km's en wat valschade, met gigantische zijkoffers voor 8750. Dus dat valt dan weer mee.

Dus denk dat als ik budgewijs eerder naar een Gen 1 moet kijken.
Aanbod van Tenere's valt sowieso wel beetje tegen vind ik persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor gebruik bedoel je? Ik vind de Tenere 700 echt een geweldig ding, kan me moelijk voorstellen dat deze ergens te licht voor gaat zijn?
(of het zou reizen met duo en bagage moeten zijn, dan lijkt mij de 700 ook wat te min)
Dat is exact wat ik er mee wil doen. Met volledige camping bagage door de bergen (meestal Alpen) rijden, waarbij er per dag zo'n 9 tot 10 uur echt gereden wordt, veel haarspeld bochten en als de situatie het toelaat (drukte/weg conditie) elke bocht op koppel vol gas uit. En dat samen met de buurman op zijn FJR1300.

Ander gebruik zou juist helemaal offroad gaan (Sommelier, Grenzkamstrasse, etc) met volledige campinguitrusting en dan vind ik de Tenere 700 weer te zwaar. Vandaar de gedachte om een AJP PR7 voor erbij voor dat werk te kopen.
 
Dat is exact wat ik er mee wil doen. Met volledige camping bagage door de bergen (meestal Alpen) rijden, waarbij er per dag zo'n 9 tot 10 uur echt gereden wordt, veel haarspeld bochten en als de situatie het toelaat (drukte/weg conditie) elke bocht op koppel vol gas uit. En dat samen met de buurman op zijn FJR1300.

Been there, done that met een XT660Z... die heeft nog wat minder punch dan de Tenere 700. Mijn vrouw toen met een CBF1000 en dan nog twee maten met een FJR1300 en een Yamaha FZ8.
't Is te doen, maar idd niet ideaal...

Met de Tenere 700 zou ik het nog aandurven hoor, zonder passagier en niet in het gezelschap van zo'n dikke bakken...


Ander gebruik zou juist helemaal offroad gaan (Sommelier, Grenzkamstrasse, etc) met volledige campinguitrusting en dan vind ik de Tenere 700 weer te zwaar. Vandaar de gedachte om een AJP PR7 voor erbij voor dat werk te kopen.

Daar vind ik de Tenere 700 dan weer ideaal voor! Die dingen deed ik met de Superten... inclusief volledige bagage en campingmateriaal. 😅
Op weg naar de Jafferau, via de skipiste...
1699090843315.png
 
Denk dat wij er wel uitkomen mbt prijs als ik t zo lees.
Nu nog de keuze G1 of 2 😂
 
Laatst bewerkt:
Ook een Gen 2 (denk ik, geen foto van dashboard op zeker te zijn) met 35k km's en wat valschade, met gigantische zijkoffers voor 8750. Dus dat valt dan weer mee.

Als dat die van Lanaken is? Grijze met blauwe wielen? Da's een gen 2, staat een foto bij van een stukje dashboard ook.
Valschade lijkt mij ook nog wel mee te vallen.. en staat nu voor 8500€.

Nog steeds een behoorlijk bedrag voor een motor van die leeftijd, volgend jaar is die motor 9 jaar oud he..
 
Als dat die van Lanaken is? Grijze met blauwe wielen? Da's een gen 2, staat een foto bij van een stukje dashboard ook.
Valschade lijkt mij ook nog wel mee te vallen.. en staat nu voor 8500€.

Nog steeds een behoorlijk bedrag voor een motor van die leeftijd, volgend jaar is die motor 9 jaar oud he..
Yip inderdaad die, gigantische koffers zijn een beetje nadeel.
Maar hij vraagt an sich niet teveel als je het vergelijkt met wat er nog te koop staat. De prijzen zijn gewoon van de gekke tegenwoordig.
 
Maar hij vraagt an sich niet teveel als je het vergelijkt met wat er nog te koop staat. De prijzen zijn gewoon van de gekke tegenwoordig.

Vraag me soms echt af of ze ook aan die vraagprijzen verkocht geraken.

En ik zit met een F750GS van amper 2 jaar oud met alle toeters en bellen, vraag naar mijn mening ook nog eens een scherpe prijs en ik geraak er niet vanaf.. 🤷‍♂️
 
Vraag me soms echt af of ze ook aan die vraagprijzen verkocht geraken.

En ik zit met een F750GS van amper 2 jaar oud met alle toeters en bellen, vraag naar mijn mening ook nog eens een scherpe prijs en ik geraak er niet vanaf.. 🤷‍♂️
Ja je kan het soms niet volgen idd.

Had dit met mijn vorige motor.
Een Fz1 met 38k km's, zat een eind onder de marktprijs en met alle accessoires er op, niet verkocht gekregen. Uiteindelijk ingeruild op de Xsr voor een goeie prijs, handelaar snapte gelukkig wel de waarde.
Het gekke is, hij zet hem te koop voor 1000 euro meer, 1 week later was hij al verkocht.
Niet te snappen 🤦‍♂🤷‍♂️
 
Het gekke is, hij zet hem te koop voor 1000 euro meer, 1 week later was hij al verkocht.
Niet te snappen 🤦‍♂🤷‍♂️

Velen staren zich blind en kiezen voor de handelaar...

Ik verkocht een jaar of twee terug een Mazda MX-5, 2 jaar oud en nog 3 jaar fabrieksgarantie. Geen verkeerde prijs, kandidaat op gehad maar tilde er te zwaar aan dat ik een particuliere verkoper was.
Een week later verkoop ik de auto aan een Mazda dealer in de buurt, nog steeds voor een aanvaardbare prijs...
Auto staat niet veel later en voor VEEL meer euro's te koop bij die dealer... je mag eens raden wie 'm gekocht heeft... _O- _O- _O-

Het is nog steeds dezelfde MX-5 die hij bij mij kon kopen, met gewoon dezelfde fabrieksgarantie... alleen was 'm nu een pak meer kwijt.



Nu zit ik met hetzelfde, de GS heeft nog fabrieksgarantie tot maart 2026, staat bij mij gemiddeld 2000€ goedkoper te koop dan bij een handelaar, en zij geraken er dus wel vanaf he...
 
Verder gewoon een goede motor hoor en betrouwbaar . Onderhoud goedkoop en ook zelf te doen. Underdog bike.
 
Verder gewoon een goede motor hoor en betrouwbaar . Onderhoud goedkoop en ook zelf te doen. Underdog bike.

Underdog, betrouwbaar, goede motor? Zeker en vast! Ondergewaardeerd tot en met....

Onderhoud goedkoop? Bij een merkverdeler zal dat wel even goedkoop/duur zijn dan bij een andere motor.
Mijn 40K beurt kostte me destijds toch ook meer dan 1000€...
 
40k beurt voor 1000 euro valt nog mee. Zeker als er kleppen geregeld zijn, arbeidsintensief beurtje, nokkenassen en kettingen moeten los.

Verschil in uurloon is ook navenant.
Yamahadealers zitten meestal rond de 50 a 60 euro per uur, bmw dealers beginnen aan 75euro per uur (toen ik er nog werkte) wat ondertussen waarschijnlijk al richting 90 euro per uur gegaan is.

Maar goed, eerst de XSR900 verkocht krijgen, is momenteel ook geen goede periode dus ff afwachten en anders nog eens in het voorjaar opnieuw proberen.
 
Was nog geen 500 kwijt voor de grote beurt , niet gesteld was nog goed overigens. Alle vloeistoffen ververst , remmen schoongemaakt en controle.

Motorservice ijmuiden , ook AJP dealer. Topzaak .
 
Even een vraagje, heeft één van jullie het kleurnummer blauw, first edition S10.
Gr. ACE
 

Bijlagen

  • 20231001_151418.jpg
    20231001_151418.jpg
    280,1 KB · Weergaven: 2
Terug
Bovenaan Onderaan