Wat komt er voor in de plaats?Jazeker te koop , tijd voor wat anders voor mij. GEN 1 idd , Gen 2 is zonde van je geld mits je zo graag de Cc wilt of de elektronische vering /demping op de ZE .
Pm maar even anders.
Dat is namelijk iets wat mij de laatste tijd bezighoud. Dit is mijn eerste zware all road en eerste nieuw gekochte motor, hiervoor jaren Diversion XJ900's gehad, een XTZ660 (4MY) en een XJ700 Bobber. Die destijds allemaal verkocht (want ik reed eigenlijk alleen op de Diversion en was vooral bezig om de rest ook rijdend te houden) en een nieuwe XT1200Z aangeschaft.
Inmiddels is de XT1200Z 3,5 jaar oud en staat hij op 37.500 en ben ik aan het verzinnen of ik deze winter de kleppen controleer en eventueel stel of dat ik het nog een jaar uitstel (ik neig nu naar het naar voren halen en het deze winter te doen, maar wellicht dat ik het toch doorschuif ivm andere activiteiten deze winter... ik ben er nog niet over uit ).
Maar terug naar de XT1200. Die bevalt me heel erg goed. Past bij mijn rijstijl. Topvermogen mis ik niet, kan de pk's die erin zitten naar mijn idee wel allemaal eruit trekken, koppel onderin is heerlijk net als de motorrem. Ik kan alle campingspullen meenemen in de koffers op vakantie en onderhoud is goedkoop en kan ik zelf doen.
Maar... de Tenere wordt niet meer nieuw verkocht in Nederland. Andere zware allroads zijn: De KTM, maar die heeft een ketting en dat is voor mij een no-go (nog los van de betrouwbaarheid). Dan heb je de Triumph Tiger 1200, mooie motor, maar voor mij eigenlijk te hoog en topvermogen komt er ook pas laat uit. Cardan en onderhoud is nodeloos ingewikkeld, je komt er niet makkelijk bij. En de BMW 1250/1300 GS. Waarbij de 1300 nieuw is en ik niet weet wat ik ervan moet vinden, ik vind hem niet direct mooi. Daarbij ben ik huiverig voor BMW onderhoud en BMW prijzen, ik heb collega's en die zijn onverminderd enthausiast over de motoren (ik vind de 1250 GS(A) ook erg mooi), maar vinden allemaal wat van BMW onderhoud en prijzen en hebben ook wel wat meegemaakt qua betrouwbaarheid.
Yamaha maakt geen nieuwe allroad meer en de Tracer 9GT kan me niet bekoren en de Tenere 700 is te licht voor mijn huidige gebruik...
Dat maakt dat ik geen nieuwe motor op dit moment voor me zie en de Tenere blijf rijden, omdat ik geen alternatief zie en de Tenere alles goed doet wat ik van een motor wil. 100.000 km is niets voor een Tenere, dus ik kan nog jaren voorruit. Maar dat Yamaha geen opvolger heeft (ook niet voor de FJR1300) vind ik erg jammer en ik ben bang dat die er ook nooit meer zal komen.
Wat nu? De Tenere doorrijden en misschien op termijn een AJP PR7 voor erbij. Die zou dan gebruilkt worden voor offroad touren met camping uitrusting in de Alpen, met een gewicht van 145 kg is die 120 kg lichter dan de Tenere...