Het Super Tenere 1200 topic

Gisteren even proefgereden op een T12, dat reed bijzonder goed moet ik zeggen!
Het reed erg ontspannen voor zo'n flinke motor. Hele andere beleving dan mijn trouwe XT660Z.
Dit was er wel 1 met een ecu flash(Gen 1), maar had 'm niet opengetrokken. T- stand was prima. S- stand was echt te neurotisch.

Fijne machine met een goede zit met mijn lengte(1.93). Iets krap bij de tankkappen qua knieruimte...maar net aan te doen.
Ja, onder de indruk :)
 
Gisteren even proefgereden op een T12, dat reed bijzonder goed moet ik zeggen!
Het reed erg ontspannen voor zo'n flinke motor. Hele andere beleving dan mijn trouwe XT660Z.
Dit was er wel 1 met een ecu flash(Gen 1), maar had 'm niet opengetrokken. T- stand was prima. S- stand was echt te neurotisch.

Fijne machine met een goede zit met mijn lengte(1.93). Iets krap bij de tankkappen qua knieruimte...maar net aan te doen.
Ja, onder de indruk :)

@OHARA heeft een erg mooie Gen1 in de stille verkoop :)
 
Jazeker die van mij is er nog hoor iemand interesse....

Volgende week weer voorzien van verse vloeistoffen voor uit de winterslaap 😎
 
1522602.jpg


Dit is 'm geworden!
22k gelopen...echt helemaal als nieuw is ie, ongekend strakke bak. Krijgt ook een complete 20k beurt en alles filters en vloeistoffen worden vervangen.

Had bijna de T7 Extreme besteld... Toch overwogen om mijn 660z te houden en er een T12 bij te nemen. Dekt nu alle wensen qua rijden :)
Die T12 rijd zoooo enorm relaxt en strak op de weg...dat ging ik niet vinden op een T7 denk ik op een hele dag doorrijden.

Ga 'm nog iets aanpassen qua mijn lengte(hoger zadel en stuur en verstelbare steps), valbeugels en een iets hoger scherm, Anakee Adentures er op en klaar is ie.
 
Gefeliciteerd! Die ziet er nog heel, heel strak uit. Onbegrijpelijk vind ik dat eigenlijk, zeker 10 jaar oud en pas 22k gelopen. Dat betekend dat de vorige eigenaar slechts 2000-2500 per jaar reed. Doe er je voordeel mee.

Nog een kleine tip, haal die Yamaha bash-plate eraf en monteer een goede, bijvoorbeeld van ACD. De Yamaha versie zit direct aan je carter en maakt de boel alleen maar erger in geval van een incident.
 
Gefeliciteerd! Die ziet er nog heel, heel strak uit. Onbegrijpelijk vind ik dat eigenlijk, zeker 10 jaar oud en pas 22k gelopen. Dat betekend dat de vorige eigenaar slechts 2000-2500 per jaar reed. Doe er je voordeel mee.

Nog een kleine tip, haal die Yamaha bash-plate eraf en monteer een goede, bijvoorbeeld van ACD. De Yamaha versie zit direct aan je carter en maakt de boel alleen maar erger in geval van een incident.
Hij schijnt va n een oude baas geweest te zijn. Regen heeft ie nooit gezien.
Ja, een bijzonder strak exemplaar vond ik ook.

Ah, thanks voor de tip. Ja dat moet je idd niet willen....
Mooie flinke bashplate idd van ACD. Zat ook al te kijken naar die Outback Motortek kit, Bashplate en valbeugels. Dat promo filmpje van hun met die SuperTenere doet wel aardig overtuigen hoe sterk die beugels zijn haha. Maar prijzige kit wel...

Zijn die beugels van GIVI een beetje solide? Lijkt er op dat die wel goed bevestigd zitten(waar dat ingebouwde valprotectie spoilertje zit) en niet enorm ruimte innemen.
 
Laatst bewerkt:
mag ik hier een vraag stellen? Ik kan het namelijk niet zo heel snel vinden op het internet... wat is de maximale belading voor een XT1200 super teneré? Dus passagiers + bagage? Vast bedankt.
 
mag ik hier een vraag stellen? Ik kan het namelijk niet zo heel snel vinden op het internet... wat is de maximale belading voor een XT1200 super teneré? Dus passagiers + bagage? Vast bedankt.
Dit haal ik uit de manual:

Loading:
Maximum load:
209 kg (461 lb)
(Total weight of rider, passenger, cargo and
accessories)
 
Ik zit ff op spritmonitor.de te kijken... De XT660Z en de XT1200Z liggen nogal dicht bij elkaar qua brandstof verbruik.
Dat is wel apart, allebei om de nabij 380-400km op een volle 23L tank👀

Tanken jullie 95(e10) of 98(e5) met de Supertenere?
 
Ik zit ff op spritmonitor.de te kijken... De XT660Z en de XT1200Z liggen nogal dicht bij elkaar qua brandstof verbruik.
Dat is wel apart, allebei om de nabij 380-400km op een volle 23L tank👀

Tanken jullie 95(e10) of 98(e5) met de Supertenere?

Ik reed altijd op 95, en mijn S10 luste toch wel minstens anderhalve liter per 100km meer dan de 660..
 
Zijn die beugels van GIVI een beetje solide? Lijkt er op dat die wel goed bevestigd zitten(waar dat ingebouwde valprotectie spoilertje zit) en niet enorm ruimte innemen.
Zijn prima, zitten er bij mij op. Motor al n paar keer neergelegd en ze deden wat je van ze verwacht. Ze zijn stevig genoeg. Die zijtassen hielpen ook wel. 8-)
zijtassen.jpeg


Overigens, als je toch nog aan het knutselen slaat, is dit misschien wel een idee: stuk afvoerpijp met schroefdeksel aan de rechterkoffer gemonteerd. Daar zit mijn gereedschap in. 8-)

gereedschap.jpeg
 
De standaard veer is wat slap, ik heb op dezelfde schokbreker een andere(hyperpro) veer gezet.
Nu kan ik hem op draaien naar 250 kilo belading en dan staat hij nog mooi recht
ik dacht dat de maximale belading te maken had met bijv. het subframe etc... niet zozeer met de veer/schokbreker... (althans die is te vervangen idd)
 
Ik heb nu een Guzzi met veel kilometers erop, de nieuwe Guzzi,s kunnen mij niet meer bekoren dus zoek iets compleet anders. Wie van jullie heeft ook ervaring met Guzzi en kan me vertellen of ik gelukkig ga worden met de Yamaha?
 
ik heb ook een guzzi gehad een Norge dat vond ik ook een hele fijne fiets maar de vraag is, ga jij gelukkig worden?
Ik wel de zit is beter en ik heb hem nog niet aan de grond gehad, wellicht was de jouwe verlaagd of ga je sneller (nog platter) als ik.
Ik hou van 2 cillinder rijden, hij is niet supersnel inderdaad maar nadat ik hem afgesteld had kan ik er wel mee leven.
Snel optrekken heeft in mijn beleving ook niet veel meerwaarde, ik vind het veel leuker om zo constant mogelijk te rijden ook in de bochten vaak zie ik anderen dan afzakken en dan weer bloedsnel bijtrekken , maar ieder het zijne.
Het is in ieder geval ruim voldoende maar als je echt een stoplicht trekker moet hebben dan moet je een ktm nemen , en dan heb je zoveel vermogen dat dat allemaal elektronisch geregeld moet worden anders hou je hem niet.
Dat is het voor mij niet , maar gelukkig heeft iedereen echt op zijn. mening en keuze anders zou het wel heel saai worden.
 
Ik vond het ding wel erg traag en snel aan de grond. Voelde niet als 128 pk,...
Nou, dat kan wel kloppen, de XT1200 heeft ook geen 128 pk, maar iets van 115 pk volgens mij. En in de praktijk nog geen 100 pk aan het achterwiel. Dat gezegd hebbende. Ik hou best van doorrijden, maar heb toch met die 115 pk niet het gevoel dat ik te kort kom. Juist het koppel vind ik heerlijk, in elke versnelling maakt hij vlotte stappen. Ook met volle bepakking.

Over dat aan de grond rijden, dan staat je achterdemper niet goed afgesteld. De veer is origineel vrij slap, die moet je aardig richting zijn eind zetten om een goede rijhoogte te krijgen. Ter info, ik weeg 78 kg en bij bij mij staat hij een halve streep onder hard, als ik met bepakking of mijn dochter rijdt dan gaat hij direct naar hard. De veer is dacht ik 130 N/mm en ik zou toch wel 160/170 minimaal moeten zijn voor mij.
 
Nou, dat kan wel kloppen, de XT1200 heeft ook geen 128 pk, maar iets van 115 pk volgens mij. En in de praktijk nog geen 100 pk aan het achterwiel. Dat gezegd hebbende. Ik hou best van doorrijden, maar heb toch met die 115 pk niet het gevoel dat ik te kort kom. Juist het koppel vind ik heerlijk, in elke versnelling maakt hij vlotte stappen. Ook met volle bepakking.

Over dat aan de grond rijden, dan staat je achterdemper niet goed afgesteld. De veer is origineel vrij slap, die moet je aardig richting zijn eind zetten om een goede rijhoogte te krijgen. Ter info, ik weeg 78 kg en bij bij mij staat hij een halve streep onder hard, als ik met bepakking of mijn dochter rijdt dan gaat hij direct naar hard. De veer is dacht ik 130 N/mm en ik zou toch wel 160/170 minimaal moeten zijn voor mij.
Ik reageerde op de reactie van iemand over een Pan. St1300. Maar een ST is een speciale uitvoering van een XT 1200.,? 115 pk van de xt is helemaal prima ik heb nog niet op een Yamaha xt 1200 gereden. Ik weet niet of die aan de grond gaat
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook een guzzi gehad een Norge dat vond ik ook een hele fijne fiets maar de vraag is, ga jij gelukkig worden?
Ik wel de zit is beter en ik heb hem nog niet aan de grond gehad, wellicht was de jouwe verlaagd of ga je sneller (nog platter) als ik.
Ik hou van 2 cillinder rijden, hij is niet supersnel inderdaad maar nadat ik hem afgesteld had kan ik er wel mee leven.
Snel optrekken heeft in mijn beleving ook niet veel meerwaarde, ik vind het veel leuker om zo constant mogelijk te rijden ook in de bochten vaak zie ik anderen dan afzakken en dan weer bloedsnel bijtrekken , maar ieder het zijne.
Het is in ieder geval ruim voldoende maar als je echt een stoplicht trekker moet hebben dan moet je een ktm nemen , en dan heb je zoveel vermogen dat dat allemaal elektronisch geregeld moet worden anders hou je hem niet.
Dat is het voor mij niet , maar gelukkig heeft iedereen echt op zijn. mening en keuze anders zou het wel heel saai worden.
Dank je voor je bericht. Ik heb dus de kuiploze Breva. Ik rij er woon werkverkeer mee en zoek geen sensatie. Een cardan is fijn een lange tankinterval ook nu pas om de 400 km tanken. Er is niet zoveel meer te kiezen met cardan. Een enduro heeft qua looks niet mijn voorkeur maar heb Yamaha gereden en zijn bulletproof. Ik hou het in mijn achterhoofd.
 
Ik reageerde op de reactie van iemand over een Pan. St1300. Maar een ST is een speciale uitvoering van een XT 1200.,? 115 pk van de xt is helemaal prima ik heb nog niet op een Yamaha xt 1200 gereden. Ik weet niet of die aan de grond gaat
Aha! De XT1200 wordt ook vaak Super Tenere genoemd en dat wordt ook afgekort als ST, vandaar de verwarring.:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan