Het Voorne-Putten topic deel 45, druppelend de zomer in..

Dat is echt lang geleden man :Y goede oude tijd _O-
Moeilijk voor te stellen dat dit al 2003 is. :Y
Ondertussen een schep ervaring en belevenissen verder.
Het was wel een topdag! Een aantal wheeliënd en tegelijkertijd afdalen de Botlektunnel in.
Mooi om te zien. :}
 
Laatst bewerkt:
Een artikeltje over de E5 / E10 gezeur. Dus wat is nou handig?
Ik rij al 100'den km op E10 en heb 0.0 probleem. Maar wat ik dus zei me schoonpa wel.
En blijkbaar heel veel mensen,,

Af en toe dan toch 98 erin gooien? Maar lijkt me ook niet goed gezien dat andere octaan gehaltes heeft....
Zie filmpje radar:
E10 RADAR TROS FILM
 
Een artikeltje over de E5 / E10 gezeur. Dus wat is nou handig?
Ik rij al 100'den km op E10 en heb 0.0 probleem. Maar wat ik dus zei me schoonpa wel.
En blijkbaar heel veel mensen,,

Af en toe dan toch 98 erin gooien? Maar lijkt me ook niet goed gezien dat andere octaan gehaltes heeft....
Zie filmpje radar:
E10 RADAR TROS FILM
Jij hebt injectie en rijdt regelmatig, maar wat voor motorfiets heeft schoonpa?
Een hoger octaangehalte geeft geen problemen op de lange termijn, lager dan waar de motor voor ontworpen is wel.
Nog modernere motorfietsen hebben een klopsensor, als het octaangehalte te laag is voor het vermogen/ hoge toeren wat het motorblok op dat moment draait, dan kan het motormanagement de ontsteking aanpassen.
Dat was bij mijn S1000R een keer stuk, dus hoe meer troep op de motor .. zouden sommige mensen zeggen. _O-

Filmpje van Radar nog niet gekeken. Liever niet. :+
 
Jij hebt injectie en rijdt regelmatig, maar wat voor motorfiets heeft schoonpa?
Een hoger octaangehalte geeft geen problemen op de lange termijn, lager dan waar de motor voor ontworpen is wel.
Nog modernere motorfietsen hebben een klopsensor, als het octaangehalte te laag is voor het vermogen/ hoge toeren wat het motorblok op dat moment draait, dan kan het motormanagement de ontsteking aanpassen.
Dat was bij mijn S1000R een keer stuk, dus hoe meer troep op de motor .. zouden sommige mensen zeggen. _O-

Filmpje van Radar nog niet gekeken. Liever niet. :+
Net even gekeken, is niet meer nieuws dan er al bekend was. Dat het problemen meted motor op kan leveren, dat geloof ik maar al te graag. Maar van de voorbeelden die hier door de scooterdealer getoond worden, vraag ik me toch wel af of dat wel door de E10 komt. Zo kunnen nu alle motorproblemen wel als oorzaak van de brandstof aangemerkt worden... Moet wel zeggen dat mijn scooter de laatste tijd ook niet vooruit te branden is en ook weer dramatisch start, maar dat heb ik ieder jaar in de vochtige maanden. Ook is mijn snaar laatst gebroken, dus zou dat ook een oorzaak kunnen zijn dat ie niet vooruit te branden is. Dat icm dat de ethanol toch ook de kunststof delen aantast, ga ik voor de scooter ook maar weer over op E5. Voor het koekblik zal het aan mijn arie oxideren, dat is toch een lease hok...
 
Schoonpa heeft een Vstrom, DL650 . bouwjaar is me ff onbekend, maar Suzuki geeft aan dat alles na 1990 volgensmij op E10 mag. en ook zijn boekje staat. "Gasohol max10% E. "

Ik wil mezelf ook zeker niet gek maken, maar zoek het ook liever uit. :)

@Ghetto Bassie Inderdaad , die scooter boer lijkt me beetje overdreven, dat je zuiger klapt door de brandstof. Denk eerder dat dat nalatig onderhoud is ...
 
Schoonpa heeft een Vstrom, DL650 . bouwjaar is me ff onbekend, maar Suzuki geeft aan dat alles na 1990 volgensmij op E10 mag. en ook zijn boekje staat. "Gasohol max10% E. "

Ik wil mezelf ook zeker niet gek maken, maar zoek het ook liever uit. :)

@Ghetto Bassie Inderdaad , die scooter boer lijkt me beetje overdreven, dat je zuiger klapt door de brandstof. Denk eerder dat dat nalatig onderhoud is ...
Rijdt ie veel, of zo nu en dan eens een keer? Mijn gevoel zegt dat als ie veel rijdt, het wellicht mee zal vallen, maar dat de kans op vocht in het systeem groter is als ie geregeld enige tijd stil staat. Dat daardoor evt problemen ontstaan.
 
Octaan is geen gehalte maar een getal.
Geeft de klopvastheid van een brandstof aan.
Moderne motoren kunnen makkelijk op euro 95 rijden en hebben een brandstof met octaangetal 98 helemaal niet nodig.
Is enkel zonde van het 💰.

Men rijdt al jaren met max 5 % ethanol rond, zonder problemen.
Zeker een voertuig wat dagelijks gebruikt wordt kan gewoon op E10 rijden.

Ik tank zelf in al mijn voertuigen wel premium brandstoffen, omdat er extra additieven in zitten die je motor schoner houden en voor een efficiëntere verbranding zorgen.

Oude voertuigen of voertuigen die lang stilstaan zou ik mee oppassen vanwege rubber slangen en pakkingen etc en de vergumming die optreedt en carbs etc kan verstoppen.

.
 
Inderdaad , die scooter boer lijkt me beetje overdreven, dat je zuiger klapt door de brandstof. Denk eerder dat dat nalatig onderhoud is ...
Dat is de reden dat ik al niet wilde kijken, zoiets had ik verwacht.
Ik kijk graag naar de NPO, maar Kassa en Radar is al twintig jaar hetzelfde. _O-

In het geval van een 2takt kunnen ze wel armer gaan lopen. Extreem geval. :Y
Octaan is geen gehalte maar een getal.
Geeft de klopvastheid van een brandstof aan.
Moderne motoren kunnen makkelijk op euro 95 rijden en hebben een brandstof met octaangetal 98 helemaal niet nodig.
Is enkel zonde van het 💰.
Mijn S1000RR heeft als aanbeveling 98, en de HP2 sport zelfs 102. 8)7
Ze hebben ook een klopsensor, dus ook met een lager octaangetal lopen ze wel, maar met minder vermogen.

Maar DRS930 was bang dat 98 schade zou opleveren als hij dit zo nu en dan zou tanken.
En daar merkt 99% / de XT660X inderdaad helemaal niets van. *O*
 
Dat is de reden dat ik al niet wilde kijken, zoiets had ik verwacht.
Ik kijk graag naar de NPO, maar Kassa en Radar is al twintig jaar hetzelfde. _O-
Mijn S1000RR heeft als aanbeveling 98, en de HP2 sport zelfs 102. 8)7
Ze hebben ook een klopsensor, dus ook met een lager octaangetal lopen ze wel, maar met minder vermogen.

Maar DRS930 was bang dat 98 schade zou opleveren als hij dit zo nu en dan zou tanken.
En daar merkt 99% / je XT660X inderdaad helemaal niets van. :')

Klopt 😆 ,sensor.

Denk dat er idd nog motoren zijn die beter presteren op 98.
Maar dat zijn de exoten, onder de auto's zeker.
Misschien dat het bij motoren meer voorkomt gezien de hogere toerentallen cq prestaties.
 
Interessant wat ik recent las, was dat de meeste motoren aanzienlijk minder zuinig rijden op e10. En wel tot 8%, daarmee is het “goedkopere“ e10 dus eigenlijk net zo duur als een premium benzine in gebruik. Dus kan je net zo goed de betere benzine tanken, blijft je motor schoner en wordt het kunststof zeker niet aangetast.
De bron was de ANWB overigens en het ging dan ook over automotoren, maar dat zal geen verschil maken.

Ik ga toch weer eens een tijdje bijhouden wat het verbruik is.
 
Hoger octaan getal dan nodig is sowieso niet gevaarlijk. De zelf ontbranding (kloppen ) gebeurt pas bij hogere compressie dan je motor heeft.
Ik zat vanochtend heerlijk op de baby BMW :] en bedacht mij toen dat later nog even beter te vermelden. :Y :t

9.5°C voelde trouwens gewoon warm aan in het leren pakkie met zomerhandschoenen. :9

Twee uurtjes daarvoor nog met een korte broek naar de sportschool gefietst.
Lekker een frisse wind langs de benen.

Ik werd er wel bijna doof van, zo hard als het waaide op de dijk langs de Waterweg. 8)7
 
Interessant wat ik recent las, was dat de meeste motoren aanzienlijk minder zuinig rijden op e10. En wel tot 8%, daarmee is het “goedkopere“ e10 dus eigenlijk net zo duur als een premium benzine in gebruik. Dus kan je net zo goed de betere benzine tanken, blijft je motor schoner en wordt het kunststof zeker niet aangetast.
De bron was de ANWB overigens en het ging dan ook over automotoren, maar dat zal geen verschil maken.

Ik ga toch weer eens een tijdje bijhouden wat het verbruik is.
Mijn gedachten, als het verbruik toch omhoog gaat, wordt het net zo duur. Wil ook geen risico’s lopen vwb motorschades, dus maar weer aan de E5 vandaag...

Edit: Vind het eigenlijk bizar dat deze brandstof er gewoon doorgedrukt wordt, dat er al zelfs vermeld wordt dat het schade op kan leveren voor je motor, ongelofelijk... :/
 
Tsja, ze zijn zo doorgeslagen met hun milieu gedoe dat ze eigenlijk liever hebben dat alle wat oudere motoren, en auto's uit het straatbeeld verdwijnen.
Tenminste dat denk ik. Kijk maar eens naar al die milieuzones die er nu zijn.
 
maar dus 98 tanken of 95e10 maakt niet uit. Wel lijkt me het mengen slechter?
of af en toe 98 tanken na x aantal keer e10-95 getankt te hebben?
 
maar dus 98 tanken of 95e10 maakt niet uit. Wel lijkt me het mengen slechter?
of af en toe 98 tanken na x aantal keer e10-95 getankt te hebben?
Alleen iets met alcohol mengen is slecht voor je.
Voor de rest kan je heel veel zaken mengen in het leven, pas wel op met mensen.
Wat soms een verrijking lijkt, kan je ondergang worden. :+

Serieus.. benzine met 1 of 100% verdunning van het ene of ander blijft gewoon benzine.
Soms is 98 een benzine met wat meer reinigende eigenschappen voor het motorblok.

Tank bij voorkeur e5 benzine en als je dan iets extra's wil doen, iedere 10.000 kilometer of ieder jaar een flesje injectiereiniger. :)
Dat werkt veel beter.

Het idee om af en toe 98 te tanken komt uit de tijd dat de kleppen van een motorblok nog lood nodig hadden.
Je kon als centenkakker op ongelode benzine rijden en geregeld loodhoudende benzine tanken voor het behoud van materiaal.
 
Laatst bewerkt:
Enige voordeel van voor de brug staan, je kunt een foto maken :+ :Y

IMG_20200116_171911.jpg
 
Best wel ja. Enige vergelijking tussen de vier flats zit er ook niet. Driehoeken, golven, kubussen, etc.Vroegah keek ik nog uit mijn raam en zag ik wolken, nu kijk ik uit het raam en kijk ik op deze flats (vanaf een afstand gelukkig dan wel).

Nog twee maanden ...... *O*
 
Van dichtbij valt het opzich dan nog wel mee, maar goed, hoe belangrijk is het... :')


Schiet al lekker op Mark, al lekker aan het inpakken? *O*
 
Na een maand lang gezeik met UPS heb ik eindelijk een brandstoffilter en pakking voor de SP in huis, zou er bijna blij van worden.
Van de bezorger kan het adres niet vinden, naar het pakket is zoek, verkeerd adres, naar afgeleverd bij een ophaalpunt waar niks lag...en dan vandaag eindelijk een doosje in mijn handen. Verstuurd op 18-12-2019..

1579256613201.png



Omdat ik nu duidelijk wind mee heb, gelijk een staatslot gekocht en een Öhlins demper besteld voor de Honda *D.
 
Na een maand lang gezeik met UPS heb ik eindelijk een brandstoffilter en pakking voor de SP in huis, zou er bijna blij van worden.
Van de bezorger kan het adres niet vinden, naar het pakket is zoek, verkeerd adres, naar afgeleverd bij een ophaalpunt waar niks lag...en dan vandaag eindelijk een doosje in mijn handen. Verstuurd op 18-12-2019..

Bekijk bijlage 1458746


Omdat ik nu duidelijk wind mee heb, gelijk een staatslot gekocht en een Öhlins demper besteld voor de Honda *D.
Het is feest tralala... *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan