Bedank voor de uitleg!

Beiden is in dit geval waar, aan de ene kant een bergrug en aan de andere kant de kust. Je ziet het niet op de foto, maar achter de bergen ligt Triest en Koper, en dan een flinke plas water.
 
Een aantal buien vanmiddag.


IMG_20220703_163615039_HDR.jpg
IMG_20220703_163637554.jpg
IMG_20220703_175928816_HDR.jpg
 
Gisteren - Hier:
1656961301932.png

Ik ben nog zigzaggend richting Eemns - Eemdijk gereden maar bij het pontje teruggegaan - geen kleingeld bij me en had onwijze koppijn. Tomtom op huis gezet en op de A27 kreeg is die rode vlek die op dag moment op buienradar was voor op mn bakkes - De motor moest toch schoon. Ruitje wel schoon - de rest vies en omdat ik met mn leren pak aanreed zeiknat. Ik hoop dat anderen nog mooiere foto's hebben :-)

1656960954162.png


Zelfde plek maar met de camera naar het noord-oosten

1656961039599.png


1656961099222.png
 
Vandaag weer eens wolken, en ze deden het ook! Eerste echte bui in ruim 3 weken. Water golfde van de weg af, en dat op een vrij smalle pasweg met niet al te best asfalt, vind ik mooi :]

Vrij snel alweer blauwe lucht in zicht, zon kwam erbij, dampend asfalt en lage wolkjes, prachtig. Uurtje later op de camping was alles alweer droog, pak kon zo de tent in *O*

40993DD5-A927-4F80-BE10-12996714FABF.jpeg

1F2F95A8-8448-4E03-8493-FC5B3FF790DC.jpeg
 
Vroeg wakker vandaag en rond zonsopkomst op m'n fietske gestapt en de uiterwaarden langs de Waal opgezocht... Grondmist boven de uiterwaarden, opkomende zon... Zonder motor, toch genoten en een paar wolkenfoto's geschoten. Dat was een vroege maar mooie start van de dag *D
 

Bijlagen

  • IMG-1800.jpg
    IMG-1800.jpg
    195,9 KB · Weergaven: 21
  • IMG-1801.jpg
    IMG-1801.jpg
    501,5 KB · Weergaven: 23
@Kreun
Ik had geen zin om m'n soes in het ruim van het vliegtuig te flikkeren voor wat wolkenfoto's met motor.

Groeten vanuit IJsland met een paar wolkjes. En dat is zeldzaam, want meestal regent het hier. Maar de komende week wordt dat nog wel goed gemaakt.

Bekijk bijlage 1761634Bekijk bijlage 1761635Bekijk bijlage 1761636

 
Vanmorgen om half 4 wakker, ga naar de wc en kijk daarna ff uit het raam en wat zien ik... NLC's!! *D
Ben ineens klaarwakker nu er Noctilucent Clouds, oftewel Lichtende Nachtwolken te zien zijn! *O*

Hup snel in de kleren gehesen, camera met statief gepakt en de auto in naar de uiterwaarden langs de Waal.
Even later lag ik weer in m'n nestje en heb gelukkig nog wat uurtjes kunnen slapen!

Vanmorgen nieuwsgierig dus de pc ff aan geslingerd en kijk eens wat een resultaat.... ben er zelf erg blij mee 😍🥰👍



Voor diegene die niet weten wat NLC is. Dat zijn wolken op ca. 80km hoogte die al door de zon verlicht worden als het hier nog donker is. Ze zijn in de weken voor en na de langste dag wel eens zichtbaar. Geen idee waarom alleen in die periode.

@BornToReign kun jij misschien uitleggen waarom lichtende nachtwolken alleen in deze periode van het jaar te zien zijn?
Is er wellicht een website waarop aangegeven wordt of deze wolken te verwachten zijn?
Daar heb ik naar gezocht, al enkele weken voor 21 juni, maar niets gevonden dat mij wijzer maakte. En als ik weet dat ze verwacht/voorspeld worden dan kan ik de lucht wat extra in de gaten houden... 😉
 
Vanmorgen om half 4 wakker, ga naar de wc en kijk daarna ff uit het raam en wat zien ik... NLC's!! *D
Ben ineens klaarwakker nu er Noctilucent Clouds, oftewel Lichtende Nachtwolken te zien zijn! *O*

Hup snel in de kleren gehesen, camera met statief gepakt en de auto in naar de uiterwaarden langs de Waal.
Even later lag ik weer in m'n nestje en heb gelukkig nog wat uurtjes kunnen slapen!

Vanmorgen nieuwsgierig dus de pc ff aan geslingerd en kijk eens wat een resultaat.... ben er zelf erg blij mee 😍🥰👍



Voor diegene die niet weten wat NLC is. Dat zijn wolken op ca. 80km hoogte die al door de zon verlicht worden als het hier nog donker is. Ze zijn in de weken voor en na de langste dag wel eens zichtbaar. Geen idee waarom alleen in die periode.

@BornToReign kun jij misschien uitleggen waarom lichtende nachtwolken alleen in deze periode van het jaar te zien zijn?
Is er wellicht een website waarop aangegeven wordt of deze wolken te verwachten zijn?
Daar heb ik naar gezocht, al enkele weken voor 21 juni, maar niets gevonden dat mij wijzer maakte. En als ik weet dat ze verwacht/voorspeld worden dan kan ik de lucht wat extra in de gaten houden... 😉
Je geeft het antwoord zelf al. In deze periode van het jaar staat de zon het hoogst op het noordelijk halfrond. Hoewel de zon 's nachts bij ons op het aardoppervlak niet te zien is, is deze op hoogte in de atmosfeer wel zichtbaar. Wolkensluiers op 80km hoogte worden zodoende belicht en daardoor dus zichtbaar vanaf het aardoppervlak.

In de winter staat de zon op het zuidelijk halfrond en zijn deze wolken dus niet zichtbaar.

Natuurlijk zijn wolkensluiers op 80km hoogte niet altijd aanwezig boven ons hoofd, maar als ze dat wel zijn, dan kun je ze alleen zien rond de langste dag van het jaar.

Gewoon in deze periode dus regelmatig 's nachts naar de wc gaan en naar buiten kijken ;)
 
Laatst bewerkt:
Je geeft het antwoord zelf al. In deze periode van het jaar staat de zon het hoogst op het noordelijk halfrond. Hoewel de zon 's nachts bij ons op het aardoppervlak niet te zien is, is deze op hoogte in de atmosfeer wel zichtbaar. Wolkensluiers op 80km hoogte worden zodoende belicht en daardoor dus zichtbaar vanaf het aardoppervlak.

In de winter staat de zon op het zuidelijk halfrond en zijn deze wolken dus niet zichtbaar.

Natuurlijk zijn wolkensluiers op 80km hoogte niet altijd aanwezig boven ons hoofd, maar als ze dat wel zijn, dan kun je ze alleen zien rond de langste dag van het jaar.

Gewoon in deze periode dus regelmatig 's nachts naar de wc gaan en naar buiten kijken ;)
Bedankt voor de reactie!

Kun je ook antwoord geven op de vraag of er kaarten/websites zijn waarbij de verwachtingen of voorspellingen over dit fenomeen te vinden zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan