Het XR 250 T/M 650 topic part 9

Heb afscheid genomen van mijn xr600|(aanhoudende slijmbeursontsteking in de rechter heup verpest het aan kicken voor mij... Hoop dat de volgende eigenaar plezier heeft van het compleet gereviseerde blokO-)

Kuch kuch, pussy button needed
 
Hai, een speciaal topic voor deze iconische motor, dat wist ik niet. Mijn XR600R geeft mij trubbels, hier het verhaal:


iemand daar stelt voor dat ik iemand vind met een CDI om even te swappen, zit er iemand hier in de in buurt van Emmen woont?
Of anders tips heeft...
 
Ik woon in Emmen maar heb geen cdi, ik denk wel dat het iets electronisch is. Check al je kabels en connectors, misschien een kabelbreuk? Meten is weten.... succes
 
Sinds kort heb ik een Honda XR500 uit 1980 erbij en deze wil ik helemaal restaureren. Heeft iemand ervaring met het motorblok stralen? Zoals ik van internet heb begrepen is het een Aluminium / Magnesium motorblok en dit kan wat ik weet gepareld worden. Klopt dit?
 
Sinds kort heb ik een Honda XR500 uit 1980 erbij en deze wil ik helemaal restaureren. Heeft iemand ervaring met het motorblok stralen? Zoals ik van internet heb begrepen is het een Aluminium / Magnesium motorblok en dit kan wat ik weet gepareld worden. Klopt dit?
Glasparelen gaat inderdaad goed.
Je dient het blok dan wel eerst geheel leeg te maken. Dan carterdelen tegen elkaar, cilinder en kop erop en alle gaten afdichten. Na het stralen blok spuiten en alles weer demonteren en reinigen. Je zal zien hoeveel grit er toch in het blok terecht komt.

Heb het zo ook gedaan. Veel werk maar dan wordt het wel echt nieuw.
 
Glasparelen gaat inderdaad goed.
Je dient het blok dan wel eerst geheel leeg te maken. Dan carterdelen tegen elkaar, cilinder en kop erop en alle gaten afdichten. Na het stralen blok spuiten en alles weer demonteren en reinigen. Je zal zien hoeveel grit er toch in het blok terecht komt.

Heb het zo ook gedaan. Veel werk maar dan wordt het wel echt nieuw.
Bedankt voor je reactie. Ik was inderdaad ook van plan om hem leeg aan te leveren.
 
Zorg wel dat als je hem terugkrijgt, dat je genoeg tijd besteed aan het schoonmaken. Ook vd kanalen van de oliesproeier vd versnellingsbak etc. Dat spul gaat overal zitten.
 
Ik zou niet meer gaan stralen met een zand of iets wat kan achterblijven in het carter.. Tegenwoordig is soda of ijs stralen mogelijk...
 
Een korreltje is voldoende om schade aan te richten in het blok.
CO2 stralen kan, maar ook dan moet je goed reinigen.
 
Is het forum hier dood? Zijn er geen xr moto's meer op de straten?

Nu een vraagje voor mezelf heeft iemand hier wel eens een hydraulische koppeling conversie gedaan op zijn of haar xr?

Dit is alvast de mijne :]
Hoop komend weekend een XR te bemachtigen.
Ik ga kijken voor een XR 250. Heb ik vroeger veel plezier mee gehad.
Ook een XR 600 gehad. Die heb laten ombouwen met 17” inch wielen door de Legende Paul Bon van Bon Motoren.

Beide XR-ren weg gedaan. En nu sinds 2005 de KTM 660.
Maar wil toch weer een XRretje 250 voor dr bij hebben.

Grt Fred
 
Hoop komend weekend een XR te bemachtigen.
Ik ga kijken voor een XR 250. Heb ik vroeger veel plezier mee gehad.
Ook een XR 600 gehad. Die heb laten ombouwen met 17” inch wielen door de Legende Paul Bon van Bon Motoren.

Beide XR-ren weg gedaan. En nu sinds 2005 de KTM 660.
Maar wil toch weer een XRretje 250 voor dr bij hebben.

Grt Fred
Je ziet ze niet veel meer aangeboden.
 
De afgelopen jaren is de XR markt enorm veranderd. Prijzen zijn flink omhoog gegaan en het beginnen collectorsitems te worden. Zijn natuurlijk enorm veel gesneuveld door de jaren heen als gevolg van slecht onderhoud. De populariteit die ze hadden is er nog steeds, het zijn veelal de mensen met middelbare leeftijd die in hun jeugd zo'n ding hadden en nu weer een willen hebben.
Onderdelen beginnen schaarser te worden, zelfs de grote aanbieders raken door de voorraden heen.

Originele exemplaren zijn vooral in trek, als je een community zoekt moet je op facebook kijken. Ik heb jaren geleden een XR(600) groep aangemaakt en daar worden nog regelmatig motoren en onderdelen aangeboden.
 
Heb sinds vandaag een 95-er XR 250 R gekocht.
Heb vroeger een 88-er gehad, maar voor deze ga ik wat aardiger zijn.

Grt Fred
 

Bijlagen

  • 20201213_113453.jpg
    20201213_113453.jpg
    403,1 KB · Weergaven: 9
  • 20201213_144353.jpg
    20201213_144353.jpg
    294,7 KB · Weergaven: 11
uiteraard zijn er wat dingetjes mee. Ik ben op zoek naar een remhendel en een zadelhoes. Misschien ook een stickersetje voor op de tank.
Iemand een ideetje waar ik kan zoeken?

Grt Fred

Edit:

Ik zie in de openingspost diverse sites en plaatsen staan waar ik spulletjes kan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Leuk ding, ziet er nog behoorlijk origineel uit. Voor de tankstickers en zadelhoes zou ik op ebay kijken. Remhendels kun je volgens mij overal wel vinden. (N1motor oid)
 
uiteraard zijn er wat dingetjes mee. Ik ben op zoek naar een remhendel en een zadelhoes. Misschien ook een stickersetje voor op de tank.
Iemand een ideetje waar ik kan zoeken?

Grt Fred

Edit:

Ik zie in de openingspost diverse sites en plaatsen staan waar ik spulletjes kan zoeken.
Mooi ding, goed jaar. Nog veel voor noeten betalen?
 
Een paar maanden geleden heb ik voor een niet lopende 1980 XR500 1250,- betaald. Ik zal binnenkort eens wat foto's ervan plaatsen. Het is een restauratieproject.
 
Vandaag met de XR naar mn werk gegaan. Hij loopt dus wel. Maar vind toch wel wat mechanisch geluid in het blok zitten. Zeker bij wat hoger toerental. Klepdekselpakking lekt, dus tzt deksel dr af en kleppen meteen controleren.
 

Bijlagen

  • 20201215_210058.jpg
    20201215_210058.jpg
    139,7 KB · Weergaven: 5
Ik zou beginnen met dat zeefje onderin het voorste framebuis er uit te vissen en kijken of er slijpsel in zit :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan