Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het Yamaha TweeTakt Topic

Je mag nooit meer raden, Jos!

De Japanners hebben heel goed naar Europeese fietsen gekeken om na te bouwen. Alleen gingen ze in de ontwikkeling/uitvoering steeds verder, waar de originele waren blijven steken. Zo steeg oa ook het toerental/vermogen. Dus die koppeling kreeg het behoorlijk voor zn kiezen.
Vanaf 1970 is die verplaatst naar de bak, waar ie veel minder toeren draaide......

( en vanaf dat moment waren de tweetakt onderblokkies van de Yammie bulletproof)
 
Laatst bewerkt:

De koppeling is bij de YDS 5 al naar de bak verplaatst en deze is in 1967 uitgekomen.
 
En hier zoals hij nu is.



Zit nu wel een achterspatbord op en een ander achterlicht
 
Laatst bewerkt:
Het zwakke punt van een YDS 5 is de constuctie van de krukas cq startmotor-dynamo.
De krukas heeft het zwaar te verduren omdat het anker van de startmotor/dynamo op de kruktap gemonteerd is.
De dynamo wordt ook als startmotor gebruikt - Dynastart

[
 
Laatst bewerkt:
Dan heeft de krukas idd een zwaar leven aan de ene kant de complete koppeling en aan de andere kant het dynamo anker,en ook nog een brede bouw van het blok toe.

Toch wel mooi,zo kan je de ontwikkeling van de 2 takt motor volgen.
 
Dan heeft de krukas idd een zwaar leven aan de ene kant de complete koppeling en aan de andere kant het dynamo anker,en ook nog een brede bouw van het blok toe.

Toch wel mooi,zo kan je de ontwikkeling van de 2 takt motor volgen.

De YDS 5 heeft de koppeling al op de bak
 
Nu we toch aan de gang zijn hier een zeer zeldzame Yamaha 500cc OW60 square four

 
Laatst bewerkt: