het zelf buigen van uitlaatbochten

Zealot

MF veteraan
7 feb 2003
6.550
2
35
Harderwijk
ik ben van plan zelf 2 uitlaatbochten te buigen

ik heb hier en daar wat gezocht op het forum, maar heb niet gevonden hoe het moet

ik heb wel gelezen dat er zand in moet en dan verhitten.

kan iemand die dit al een keer heeft gedaan (of geien) precies uitleggen HOE dit gaat per stap.

wat heb je nodig.
 

Kevjan

MF veteraan
14 sep 2004
23.059
53
Alkmaar
Lijkt mij onmogelijk om dit zelf te doen.
Als je een pijp buigt wordt de diameter in de bocht kleiner en dat is niet goed voor de prestaties.

En een pijp van ongeveer rond 35mm en 1,5mm dik kun je niet met de hand buigen, daar heb je een hydraulische machinebank voor nodig...
 

CBR-MAX

Rookie
30 okt 2004
1
0
53
Harkstede
Geachte zealot,

Als je een dunwandig pijp wil buigen moet je eerst een houten kegel erin slaan (anders gaat het zand eruit) dan doe je er kleine beetje's zand erin en gelijktijdig er tegen aan tikken met een hamer zodat het zand goed gaat slingken net zo lang dat de pijp vol zit met zand en dan aan de andere kant ook een kegel erin slaan, en waar de bocht komt ga je heet stoken dan ga je 1/3 pijpdiameter terug en 2/3 pijpdiameter voor uit en dan ga je buigen maar niet te heet want anders gaat de pijp "knikken" je moet er wel ervaring in hebben, of je gaat naar een metaal of een scheepbouw waar er pijpfitten zijn daar hebben ze wel een buiger waar ze dunwandig pijp kunnen buien (koud buigen met een doorn). Ik hoop dat je wat aan heb.Als je in buurt van groningen woond had ik wel kunnen buigen.Vrg Max.
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.250
518
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Lijkt mij onmogelijk om dit zelf te doen.
Als je een pijp buigt wordt de diameter in de bocht kleiner en dat is niet goed voor de prestaties.

En een pijp van ongeveer rond 35mm en 1,5mm dik kun je niet met de hand buigen, daar heb je een hydraulische machinebank voor nodig...
Werden daar geen veren voor gebruikt om te buigen? Die kunnen mooi met de bocht mee en zorgen dat de diameter niet veranderd
beiden vout: de pijp wordt met zand gevuld om hem rond te houden.
blijft buiten kijf dat het geen werk voor mietjes is om zo'n heetgestookte pijp de hoek om te krijgen.
je moet een vaste werkbank met een flinke bankschroef hebben en een flink aantal meters pijp om kracht te zetten.
probeer op deze manier ook geen seatpipes te buigen, eenvoudige downpipes lukt best wel
 

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Met standaard buigpersen kom je een heel eind maar verwacht geen superstrak resultaat...Als krappe bochten mogelijk zijn, gebruik dan lasbochten. Veel makkelijker.
Zo niet, zorg dat je iemand regelt met een buigmachine met doorn. :)
 

Juupke

MF veteraan
21 sep 2004
1.650
0
37
Gronsveld
Bezoek site
Mijn vader heeft vaker buizen gebogen door er water ipv zand in te doen. Dan de buis dicht lassen en in de diepvriezer te doen (in geval van onze auto uitlaat bij de bakker in de vriezer :) ) Daardoor gaat het ijs uitzetten en krijg je minder kans op plooien bij het buigen. Het buigen zelf gebeurde idd met een hydraulische buigtang.
 

Zealot

MF veteraan
7 feb 2003
6.550
2
35
Harderwijk
ik ga dit topic in de gaten houden :) wil zelf aan 2 kanten dempers ipv 1 kant. hoe zit het met de buis diameter? houden jullie de zelfde maat aan?
ik had gehoord dat het belangrijk was dat de buis van klein naar groet moet lopen (geen kleine stukken ertussen!)
 

kawzx10

MF'er
6 sep 2004
46
0
Zuid Holland
standaard is 4.5 cm doorsnee. maar ik wil 5.0 cm gebruiken. ik weet ook niet of beide stukken de zelfde lengte krijgen. tis een v-twin
Aangezien je 2 uitlaten ipv nu 2 naar 1 gaat maken zou je in principe met een dunnere pijp kunnen werken.
Maar omdat je waarschijnlijk een langere pijp krijgt door hem te verplaatsen zal de originele dikte wel voldoende zijn.

Een buigpomp voor dikke pijpdiameters hebben bijna alle gas/cv monteurs (misschien heb je een kennis of een zaakje dichtbij ??).

Het is wel absoluut belangrijk dat allebei je uitlaten evenlang zijn !!! (tenzij je de diameter van de kortste iets dikker houdt natuurlijk).

Veel succes.
 

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
9.171
498
Noord Limburg
Zoek eens een boer op, die moeten regelmatig stalhekken maken of aanpassen, die krijgen zo´n pijpje wel gebogen.

Uitlaatfabrikanten werken voor 40........60mm pijpen allemaal met inwendig geplaatste messing doorns om knikken te voorkomen.
 

diegekmetdieguzzi

MF veteraan
8 jun 2004
6.346
25
strijen
Bezoek site
Ik heb het bij Startwins zien doen...en daar werd ik niet vrolijk van! Die gasten doen dat best vaak maar als je keek wat die er nog voor moesten doen zou ik voor lasbochten gaan...kost een berg slijp en polijst werk maar dan doe je het wel zelf en kost het knap minder als laten doen...
Heb wel eens in een vlaag van eigenwijs ipv Startwins een smid bij mij in de buurt iets,, goedkoper,, dus niet, laten buigen en gelukkig was het dikke pijp want man...wat zater er richels in de bocht.
 

hawk gt

MF veteraan
11 mei 2003
8.073
48
noord holland
Bezoek site
een buigapperaat is wel tehuur. zit een installatiebedrijf bij me om de hoek maar die hebben kleinere buizen denk ik. als ze even lang moeten zijn dan moeten ze wel raar lopen. ga morgen naar street en track zal wel ff een kijken of ik daar een idee kan pikken
 

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
0
34
Groningen
buigapparaat heb je niets aan.. of je wilt grotere wanddiktes buigen. 2mm met 38 buiten oid is dus niet te doen, dat gaat ribbelen.
Ik laat het nu buigen en zelfde de 90 graden bocht laat ik tig lassen.. wordt ook voor me af gewerkt.. scheelt me veel gekut :) Verloopbochten tig ik er zelf wel ff onder.

Verder vind ik startwin best wel heel erg duur voor een stomme pijp. Ga eens rondvragen hier en daar bij constructiebedrijfjes, die kunnen je vast verder helpen.
 

diegekmetdieguzzi

MF veteraan
8 jun 2004
6.346
25
strijen
Bezoek site
Startwins weet hoe moeilijk het kan zijn en prijsafspraken? Die kennen ze niet...
Heb nu twee keer iets met ,,ze,, gedaan en elke keer werd het fors duurder...praat ik over procentjes of 75!
Als je zelf iets ken...doen! Veel gaver en het geeft veel meer voldoening maar af n toe moet je wel iets laten doen en tja...dan betaal je big money...
 

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
0
breda
Zelf een uitlaat buigen is onbegonnen werk.
En al helemaal als het een kleine radius moet zijn.Het is niet als bij een verwarmingspijp.
Om een redelijke bocht te buigen moet het materiaal dik genoeg zijn om de krachten te kunnen weerstaan, anders komt er gewoon een vouw in.
Vullen met zand help daarbij wel.De binnenbocht wil knikken en het zand houd dat enigzins tegen. Om het materiaal te vervormen moet het roodheet gestookt worden, staal wordt sterker tot zo'n 300 graden daarna wordt het weer weker.

Je kan ook bochten kopen en lassen aan rechte buizen, je hebt dan wel een dikke uilaat maar die gaat ook langer mee.