Het zijspan café deel 4 ...Nog eentje dan!..

Zo een ?
m_11250.jpg

Master brake cylinder for foot-controlled rear disc brakes
Tubing fitting M10x1 to the brake caliper
Features adjusting screw and damping unit
Does not include brake fluid reservoir or fittings

Wordt gebruikt door oa KTM en EML (Speed zijspan)

12mm Stroke
16mm Piston
M10x1 aansluiting naar remklauw
Bedankt zal het eens bestuderen.
 
Als de rest van Europa volgt , zal de stap misschien kleiner worden om een zijspan aan te schaffen.
Ik heb al een paar keer meegemaakt als ik vrienden probeer warm te maken voor een zijspan ,zodat ze meer spullen kunnen meenemen op reis dat ze bang zijn voor samen met de wagens in de file staan
 
Hierop inhakend, wat zijn de ervaringen met files en een luchtgekoeld zijspan? Ik heb eens in de pishitte in de file gereden richting EGT (iets met race-autootjes en een circuit was er toen ergens), maar toen draaide de elektrische koelfan van de BMW overuren. Mijn EML ZZR is ook vloeistofgekoeld, maar hoe doen de luchtgekoelden dat?
 
Hierop inhakend, wat zijn de ervaringen met files en een luchtgekoeld zijspan? Ik heb eens in de pishitte in de file gereden richting EGT (iets met race-autootjes en een circuit was er toen ergens), maar toen draaide de elektrische koelfan van de BMW overuren. Mijn EML ZZR is ook vloeistofgekoeld, maar hoe doen de luchtgekoelden dat?
Als het echt extreem is, mag je uit veiligheids/overmacht op de vluchtstrook doorrijden meen ik me te herinneren. Met een zwart leren pak met 38 graden in de zon op het asfalt is de file staan is zoiets: je gaat dood als je daar een paar minuten stilstaat. Dus dan moet je 'vluchten'.
 
Hierop inhakend, wat zijn de ervaringen met files en een luchtgekoeld zijspan? Ik heb eens in de pishitte in de file gereden richting EGT (iets met race-autootjes en een circuit was er toen ergens), maar toen draaide de elektrische koelfan van de BMW overuren. Mijn EML ZZR is ook vloeistofgekoeld, maar hoe doen de luchtgekoelden dat?

Mijn HD is er oververhit door geraakt, sloeg af en wilde niet meer starten. Als er een vluchtstrook is ga ik op de vluchtstrook rijden.
 
Hierop inhakend, wat zijn de ervaringen met files en een luchtgekoeld zijspan? Ik heb eens in de pishitte in de file gereden richting EGT (iets met race-autootjes en een circuit was er toen ergens), maar toen draaide de elektrische koelfan van de BMW overuren. Mijn EML ZZR is ook vloeistofgekoeld, maar hoe doen de luchtgekoelden dat?

Zelf geen ervaring mee, maar het enige wat je kan doen is hem uit zetten als je stil staat.
Dat moet ik met mijn camper ook al jaren als ik daarmee file rijd omdat de radiateur deels verstopt zit.
 
Sommige harley's hebben we een geforceerde lucht koeling op gemonteerd kost wat maar het werkt wel.
 
Niet goed lol

Watergekoeld is nog altijd 1 van de 4 criteria s dat een zijspan moet hebben ( in mijn ogen , 3 op 4 is ook goed maar daar zit luchtgekoeld niet tussen )
* watergekoeld !! MUST
*meer dan 1000 cc
* meer dan 100PK
* cardan
Ik ga zo meteen lekker een stukje in de sneeuw spelen met m'n driewieler die alles niet heeft van jouw lijstje. :P
 
Hierop inhakend, wat zijn de ervaringen met files en een luchtgekoeld zijspan? Ik heb eens in de pishitte in de file gereden richting EGT (iets met race-autootjes en een circuit was er toen ergens), maar toen draaide de elektrische koelfan van de BMW overuren. Mijn EML ZZR is ook vloeistofgekoeld, maar hoe doen de luchtgekoelden dat?

Ik heb er een paar keer voor onder een viaduct moeten schuilen, om de zooi te laten koelen. Als het ff kan ga ik naast de vluchtstrook staan, en dan een half uurtje wachten.
 
Ik heb er een paar keer voor onder een viaduct moeten schuilen, om de zooi te laten koelen. Als het ff kan ga ik naast de vluchtstrook staan, en dan een half uurtje wachten.
Met mijn Wildstar geen last van gehad deze zomer. Met 35 graden in de file bij Lyon ging prima. Overigens tot mijn blijde verrassing.
 
Ik probeer zo weinig mogelijk snelweg te rijden met een zijspan.
Maar soms wil je wel een beetje snelle kms maken...
 
Ja @kwastert , daar heb je zeker een punt. Zo warm in een pak is zeker gevaarlijk. Ik rits vaak eea open en heb een doorwaai-pak. Zodra de fan aanslaat voel je pas echt de warmte, dan blaast de hete lucht vanonder de tank.

Met dit weer hebben we er allemaal geen last van 8-)
 
Op de mijn heb ik een oliekoeler geplaatst
Door mijn kortere cardan (6 / 32) draait hij meer toeren en kwam het blok te warm bij warme dagen. bij 87 graden gaat de thermostaat open .misschien plaats ik er nog eens een elektrische Koelfan achter
Voor in de files moest het nodig zijn .
Al moet ik zeggen dat het wel meevalt qua temperatuur in de files .
Hij heeft het lastiger als we in noord Frankrijk op treffen gaan , daar is het de mode om in de vooravond een soort parade te houden ( in groep stapvoets door min of meer alle straten van het dorp te rijden ) er word dan nog wel eens verloren gas gegeven😋 en zonder rijwind krijgt hij het dan wel lastiger

Meestal staan er dat ook massa's aan de kant met overhitte motorblok.
Bij de watergekoelde gaat dit ook wel eens gepaard met een plas water eronder en wat stoom.

Veel respect hebben die Fransen ook niet voor hun gerief .
Het is daar ook de mode om in stilstand volgas te geven en dan de dodemansknop eens aan en uit te doen zodat hij luide knallen heeft .
Zelfs s'morgens op een koude motor
Dat is niet altijd even leuk als je daar met een kater in je tent ligt . Of het moest zijn dat hij de geest heeft en dat hebben we ook al een meegemaakt 🤣🤣
 
Hoi.

Mijn Dikke Duitser loopt sowieso wat warmer als zijn solo broer, 1 streep meer, zelfs met dit weer.
Zelfde motor, zelfde koeler.

In de zomer filerijden eindigt meestal wel met een gedwongen stop, thermometer in het rood, pingelen, noem maar op.
Toch maar eens kijken voor een extra koelere.

Wel even wezen spelen in de sneeuw, geen plaatjes kunnen schieten, accu door de kou bevangen, thuis een 10 minuten op de kachel en hij deed het weer.

Groeten, Paul.
 
Vandaag heeft hij geen last van te warme blok
Wat ligt er weinig sneeuw in het warme zuiden!
Ik heb hier nog even getwijfeld om de 1 cilinder met noppen naar buiten te rollen maar toen ik op weg naar de garage al onderuit schuffelde heb ik dat idee maar laten varen. Veel ijs onder de sneeuw hier.
 
Wat ligt er weinig sneeuw in het warme zuiden!
Ik heb hier nog even getwijfeld om de 1 cilinder met noppen naar buiten te rollen maar toen ik op weg naar de garage al onderuit schuffelde heb ik dat idee maar laten varen. Veel ijs onder de sneeuw hier.
Hier toch wel een 15 cm, met opgewaaide bulten tot een halve meter...
 
Terug
Bovenaan Onderaan