Het zoveelste "Ik zoek een motor" topic

crazy987

MF veteraan
7 mei 2012
2.141
3
regio moerdijk
Na het overlijden van mijn GSX600F ben ik weer op zoek naar een nieuwe sportmotor.
Momenteel heb ik nog een K100 in mijn bezit, maar deze moet nog aardig wat onderhoud hebben dus moet er weer een 2e bij hebben.

Wegens het hebben van reuma vallen supersports al af, daar krijg ik te veel last van van mijn lichaam.
op een GSX600F was het prima te houden, dus op zoek naar een sport-tour maar weer, iets meer sportief mag wel.

Wat sowieso voor mij afvalt:
- Gecombineerd remsysteem, is niet mijn ding, voor & achter moeten apart te besturen zijn.
- Geen ABS, maar aangezien ik voor een wat ouder model ga is dat niet zo lastig, persoonlijke overweging.

Wat het wel moet hebben
- Lekker wat vermogen, zo'n GSX600F trok lekker op en had voldoende vermogen, mag wat meer zijn maar zeker niet minder.
- Makkelijk sturen, De K stuurt best wel lomp, en wegens het vele filerijden en kort sturen op mijn route is dat best wel lastig.
- Winter-proof, ik heb geen auto en doe alles op de motor. 's winters moet die gewoon onder de sneeuw vandaan kunnen komen en rijden.

Verder maakt het niet echt uit, carbs of injectie interesseert mij niet al te veel evenals 2 of 4 pitter hoewel 4 de voorkeurd heeft.

Budget is ergens rond de 3000. maar kan omhoog eventueel naar 4000.

Waar ik zelf al naar heb zitten kijken
- Honda CBR 900 RR Fireblade
- Yamaha YZF 600 Thundercat
- Suzuki GSX750F van rond de 2005
- Yamaha R6, maar twijfel of dit wel zal gaan.
- Honda VFR750F, maar kom er niet achter of deze nou wel of geen gecombineerd remsysteem heeft
- Kawasaki ZX6R, maar deze schijnen problemen te hebben met nat weer?

Sowieso dit weekend eens wat rondgaan bij de dealers, maar wellicht dat iemand nog een goede suggestie heeft.
 
Laatst bewerkt:
Neem een Z750! power, sportief en een rechte zit. Niet lomp o.i.d.
 
Het is een woon/werk fiets zo te horen.

Uit eigen ervaring in bezit, of bezit gehad (ik zie namelijk best wat raakvlakken met wat in jouw opties voorbij komen)

Onderstaande bevinding mbt woon werk
R6 (2003).
+ Voldoende vermogen, leuk bij mooi weer, lekker smal
- Onderhouds kosten, actieradius, niet zo handig in sneeuw en ijzel, zithouding in langzamer verkeer en de stad is gewoon kut, afschrijving per km

CB500, gekuipt
+ Goedkoop in aanschaf, lage onderhoudskosten, zithouding, laag verbruik, betrouwbaar
- niet het mooist (persoonlijk). Relatief weinig vermogen

Bandit 600. naked
+ Goedkoop, zithouding, onderhoud, betrouwbaar
- Koud in de winter, verbruik, actieradius tank, niet super smal lastiger met filerijden en stadserkeer

SV650, gekuipt
+ Extreem zuinig, grote actieradius, smal, verassend goede stuureigenschappen
- Vermogen valt mij wat tegen, zithouding sporiever dan verwacht
 
Het is een woon/werk fiets zo te horen.

Uit eigen ervaring in bezit, of bezit gehad (ik zie namelijk best wat raakvlakken met wat in jouw opties voorbij komen)

Onderstaande bevinding mbt woon werk
R6 (2003).
+ Voldoende vermogen, leuk bij mooi weer, lekker smal
- Onderhouds kosten, actieradius, niet zo handig in sneeuw en ijzel, zithouding in langzamer verkeer en de stad is gewoon kut, afschrijving per km

CB500, gekuipt
+ Goedkoop in aanschaf, lage onderhoudskosten, zithouding, laag verbruik, betrouwbaar
- niet het mooist (persoonlijk). Relatief weinig vermogen

Bandit 600. naked
+ Goedkoop, zithouding, onderhoud, betrouwbaar
- Koud in de winter, verbruik, actieradius tank, niet super smal lastiger met filerijden en stadserkeer

SV650, gekuipt
+ Extreem zuinig, grote actieradius, smal, verassend goede stuureigenschappen
- Vermogen valt mij wat tegen, zithouding sporiever dan verwacht


cb500 en de bandit lijken mij ook af te vallen. Dan gaat ie op vermogen sowieso achteruit.

Een motor met kuip zal ook wel lekkerder zijn voor in de winter dan een naked bike.

VTR1000F is de zithouding ook relatief recht in vergelijking tot de meeste sportmotoren. Wel een 2 cil. Of een blackbird.

Op Marktplaats je budget invullen en eens zien wat er allemaal naar boven komt :+
 
Laatst bewerkt:
Wat het wel moet hebben
- Lekker wat vermogen, zo'n GSX600F trok lekker op en had voldoende vermogen, mag wat meer zijn maar zeker niet minder.

>600cc (4 cilinder)

- Makkelijk sturen, De K stuurt best wel lomp, en wegens het vele filerijden en kort sturen op mijn route is dat best wel lastig.

Naked

- Winter-proof, ik heb geen auto en doe alles op de motor. 's winters moet die gewoon onder de sneeuw vandaan kunnen komen en rijden.

Japans

: succes :)
 
Precies mijn gedachte! Je zegt geen supersport maar ik zie vervolgens wel die modellen staan, dat gaat dan niet werken.

:^

En als je dan toch een (600cc) supersport neemt, neem dan een GSXR. Deze hebben naar mijn mening een wat relaxtere zithouding. Kontje staat minder omhoog. Maar het blijft een supersport...

Een Honda VFR misschien?
 
Dit is toch een reclamecampagne voor de CBR600F / Fsport / F4i serie of niet?

Volgens mij wordt ie gewoon beschreven hier aan de wensenlijst te zien, en een F4i valt precies binnen dat budget. Stuurt simpel en is makkelijk, uber betrouwbaar, snel en zuinig. Zithouding is sportief zonder supersportief te zijn, ik heb geen reuma maar ook geen moeite met 700+ km op een dag op een F4i.
 
Fireblade, zx6r en r6 heb ik mn twijfels bij ivm je reuma. cbr600f misschien?

Klopt, zijn ook degene waar ik over twijfel.
R6 heb ik al even op gezeten en in eerste instantie ging het wel, of het over langere afstanden gaat moet ik nog even uitzoeken.

Neem een Z750! power, sportief en een rechte zit. Niet lomp o.i.d.

Ik pak em even mee, maar in eerste instantie ben ik bang dat t em niet gaat worden als ik t zo zie.

Het is een woon/werk fiets zo te horen.

Uit eigen ervaring in bezit, of bezit gehad (ik zie namelijk best wat raakvlakken met wat in jouw opties voorbij komen)

Onderstaande bevinding mbt woon werk

SV650, gekuipt
+ Extreem zuinig, grote actieradius, smal, verassend goede stuureigenschappen
- Vermogen valt mij wat tegen, zithouding sporiever dan verwacht

SV650 had ik ook bekeken, maar zoals ik het zag zou ik er dan in vermogen op achteruit gaan.
Het is een woon/werk fiets zo te horen.

Uit eigen ervaring in bezit, of bezit gehad (ik zie namelijk best wat raakvlakken met wat in jouw opties voorbij komen)

Onderstaande bevinding mbt woon werk
R6 (2003).
+ Voldoende vermogen, leuk bij mooi weer, lekker smal
- Onderhouds kosten, actieradius, niet zo handig in sneeuw en ijzel, zithouding in langzamer verkeer en de stad is gewoon kut, afschrijving per km

CB500, gekuipt
+ Goedkoop in aanschaf, lage onderhoudskosten, zithouding, laag verbruik, betrouwbaar
- niet het mooist (persoonlijk). Relatief weinig vermogen

Bandit 600. naked
+ Goedkoop, zithouding, onderhoud, betrouwbaar
- Koud in de winter, verbruik, actieradius tank, niet super smal lastiger met filerijden en stadserkeer

SV650, gekuipt
+ Extreem zuinig, grote actieradius, smal, verassend goede stuureigenschappen
- Vermogen valt mij wat tegen, zithouding sporiever dan verwacht


cb500 en de bandit lijken mij ook af te vallen. Dan gaat ie op vermogen sowieso achteruit.

Een motor met kuip zal ook wel lekkerder zijn voor in de winter dan een naked bike.

VTR1000F is de zithouding ook relatief recht in vergelijking tot de meeste sportmotoren. Wel een 2 cil. Of een blackbird.

Op Marktplaats je budget invullen en eens zien wat er allemaal naar boven komt :+

Blackbird had ik ook gezien, VTR1000F nog niet.
Maar bij de Blackbird maak ik me zorgen om de draaicirkel, daarnaast had die geloof ik een gecombineerd remsysteem....
 
Klopt, zijn ook degene waar ik over twijfel.
R6 heb ik al even op gezeten en in eerste instantie ging het wel, of het over langere afstanden gaat moet ik nog even uitzoeken.Ik pak em even mee, maar in eerste instantie ben ik bang dat t em niet gaat worden als ik t zo zie.SV650 had ik ook bekeken, maar zoals ik het zag zou ik er dan in vermogen op achteruit gaan.Blackbird had ik ook gezien, VTR1000F nog niet.
Maar bij de Blackbird maak ik me zorgen om de draaicirkel, daarnaast had die geloof ik een gecombineerd remsysteem....

Voor jou budget zou je zelfs 2 vtr's kunnen komen :+ Zijn lekker geprijsd. Al moet je van het 2 cilinder houden. als je er eenmaal aan gewend bent rijd het wel heerlijk vind ik :)

Nog eentje die ik veel tegenkom: TDM. Goede woonwerkmotor. Alleen niet mooi :+
 
@crazy987: je zal al wel weten welke ik denk?

De GSX 750 F die je reeds linkte in het GSX F topic.

Hij voldoet aan al je wensen, je bent deze motor gewoon, en in tegenstelling is deze iets krachtiger dan de 600, je voelt het vooral in het koppel, maar bovenal, hij zit rechter dan de 600. Is zuinig (iets minder dan de 600 uiteraard, maar met 20L haal je makkelijk 350km), en start ook als je hem net uit de sneeuw uitgegraven hebt :Y
 
R1100s.

Sportieve look, voldoende pk-tjes en een lekker koppel.
De zit is uitstekend, eventueel met comfortstuur houd je het uren vol op de fiets.
 
Weet niet waar je woont, maar als dat in het noorden van het land is heb ik nog een 929rr staan die eventueel van eigenaar zou mogen wisselen...

je mag altijd even proefzitten..;) dan graag even een pm-metje
 
Z750 is een leuke optie meer pk iets sportiever maar toch zeer betrouwbaar en met en zonder abs
 
Beste,


de Honda VFR heeft pas vanaf 1998 op de 800FI het Dual Combined Brake System (DCBS). Dus de 750 modellen hebben dat niet. Heb zelf de 750 uit '95 gehad. Gewoon prima sport/toer fietsje.


Grtz.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan