Hitte en afkoeling

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.378
627
Gelderland
Las vandaag een artikel over warme en wanneer een luchtventilator gebruik gevaarlijk kan zijn.
Bron: When it's Too Hot for a Fan

Rond de 35 graden wordt de lichaamstemperatuur en omgevings temperatuur nagenoeg hetzelfde. En kan het lichaam niet meer koelen door de luchtstroom, omdat er geen warmte afgifte is via de lucht naar de omgeving. Wordt de temperatuur 35+, dan gebeurt er het tegenovergestelde wat je eigenlijk wilt: je lichaam wordt door de warme omgevingslucht juist opgewarmt. Denk aan een elektrische luchtover of die populaire airfryers.

dus, als motorrijder hebben wij toch iets nodig om af te koelen. Denk nu aan een koelvest op basis van water. Water op de koelvest, dan uitwringen, aandoen, doorgaan totdat het niet meer werkt en opnieuw water toevoegen. Is misschien het goedkoopste en handigste. Die koelpacks lijken mij niks.

Ervaringen van iemand? Of iets toe te voegen?
 
Ik heb zo'n koelvestje dat je nat moet maken en ik vind het wel aangenaam als het echt warm is buiten.
Je moet dan wel zorgen voor wat ventilatie in je pak,zodat er lucht aan kan.
Om de paar uur terug nat maken,want dan voel je dat de verkoelende werking stilaan afneemt.
Een gewoon T-shirt nat maken zal ook werken,maar dat droogt heel snel op.
 
Heb ook een koelvest. Water er in, dus je blijft droog. De afgifte zorgt ervoor dat je wat klam (en koeler) raakt.
Maar beetje wind erlangs helpt beter.
 
Ik heb zo'n geval van hyperkewl, onderdomplen in water, wat afnemen dan aantrekken en doorwaaijas erover. Gaar prima... :?

en koop op internet; of sportzaak, wegwerk zaken etc ..... motorzaken vragen de hoofdprijs ervoor
 
Ik heb zo'n geval van hyperkewl, onderdomplen in water, wat afnemen dan aantrekken en doorwaaijas erover. Gaar prima... :?
Die heb ik ook,ze bestaan in verschillende kleuren en met rits vooraan of opzij,vooraan leek mij het handigst.
Er zijn ook merken met een vulstop waar je water in giet,daar zijn gaatjes in die rondom gelast zijn die kunnen gaan lekken.
Een vriend heeft dat,een laag gelegen gaatje achteraan lekt,waardoor het water dat hij erin giet er gewoon weer uitloopt,op zijn onderrug en zo zijn broek in. -O-
Dat zorgt natuurlijk wel voor extra koeling. :)
 
En de vul dop kan in de weg zitten, voorbeeld in combinatie met een body protector (gebruikelijk bij offroad / cross of circuit.)

Ik heb de hyperkewl voor 10 euro kunnen kopen op de Nijmegen vierdaagse ( een stunt reclame actie ;)
Maar bevalt erg goed, even onderdompelen en uitknijpen over je thermoshirt en je voel niet nat aan, maar je voelt wel de koelende werking van verdampen.
 
Ik ben een keer in het noorden van Australië geweest. Daar was het 46 graden en heel vochtig. Gevolg: het zweet loopt in stromen van je lichaam, maar het verdampt niet zodat je niet afkoelt.
 
Ik gebruik deze Rev'It! Hyperkewl vest en polsbandjes naar volle tevredenheiD. IMG_7770.jpegIMG_0493.jpeg
 
PCM = phase change material. Feitelijk dus hetzelfde als ijs->water. Om ijs van -10C naar +10C water te krijgen, heb je meer energie nodig dan om water van +10 naar +30 te krijgen. De faseverandering vereist extra energie. PCMs zijn meestal speciale zouten, waarmee ze fasewisseling temperatuur op een bepaalde plek leggen. Daarmee kan je dus relatief lang 'onder' die temperatuur blijven.

Ken het wel van vloerverwarmingssystemen enzo, maar wist niet dat t ook in dit soort vestjes zat! Wel gaaf.
 
Las vandaag een artikel over warme en wanneer een luchtventilator gebruik gevaarlijk kan zijn.
Bron: When it's Too Hot for a Fan

Rond de 35 graden wordt de lichaamstemperatuur en omgevings temperatuur nagenoeg hetzelfde. En kan het lichaam niet meer koelen door de luchtstroom, omdat er geen warmte afgifte is via de lucht naar de omgeving. Wordt de temperatuur 35+, dan gebeurt er het tegenovergestelde wat je eigenlijk wilt: je lichaam wordt door de warme omgevingslucht juist opgewarmt. Denk aan een elektrische luchtover of die populaire airfryers.

dus, als motorrijder hebben wij toch iets nodig om af te koelen. Denk nu aan een koelvest op basis van water. Water op de koelvest, dan uitwringen, aandoen, doorgaan totdat het niet meer werkt en opnieuw water toevoegen. Is misschien het goedkoopste en handigste. Die koelpacks lijken mij niks.

Ervaringen van iemand? Of iets toe te voegen?
Wij hebben al een paar jaar de macna koelvest die je moet vullen wij rijden nooit meer zonder. voordeel beter als die wie je nat moet maken en die werken ook korter.
oververhitting hebben we niet meer meegemaakt. dat is ons 1 keer voor die tijd gebeurt dat nooit meer.

De koelvesten hebben we een lucht doorstroming nodig, dat gezegd hebbende wij hebben geen doorwaaipak maar een goretex met ritsen.

Prijs ach ja tank benzine is duur dat gebruik je 1 keer dit tegenwoordig bijna altijd..
 
Ik ben een keer in het noorden van Australië geweest. Daar was het 46 graden en heel vochtig. Gevolg: het zweet loopt in stromen van je lichaam, maar het verdampt niet zodat je niet afkoelt.
Dat zijn dus plekken waar een PCM vest wel gaat werken dus. Heb zelf nooit problemen gehad met hitte, maar gezien het feit dat het weer extremer is aan het worden... toch maar een vestje gekocht. De normale. Mocht ik ooit naar 33+ gebied gaan, dan die PCM.
 
het tegenovergestelde wat je eigenlijk wilt: je lichaam wordt door de warme omgevingslucht juist opgewarmt.
Ervaringen van iemand? Of iets toe te voegen?
Foute conclusie.
De buitentemp kan hoger zijn dan lichaamstemperatuur.
Daarvoor heeft de natuur gezorgd dat we kunnen zweten.

Het lichaam scheidt vocht uit, wat vervolgens verdampt.
Een vloeistof die verdampt, onttrekt warmte uit z'n omgeving. Principe van een koelkast.
Dus niet alleen warmte die het zweet in temp gaat verhogen, maar juist de verdampingswarmte die veel energie onttrekt.
Daarom kan het toch draaglijk zijn met een temp van boven 37'C.

Het wordt anders met heel hoge vochtigheid.
Het lichaam verneemt hitte en wil dat tegengaan door vocht af te scheiden, om door verdamping de temp weer omlaag te brengen.
Soms is de vochtigheid zo hoog, dat er niets verdampt. Het lichaam blijft vocht aanvoeren om toch de temp omlaag te krijgen.
Dan lopen de stralen van je lijf en krijg je het steeds slechter. Je bent zeiknat en koelt toch niet af.

Een temp van 30'C met hoge vochtigheid kan beroerder zijn dan 40'C met droge lucht.
Bij een relatieve vochtigheid van 100% KAN de lucht geen extra vocht opnemen.
Voordeel voor ons motorrijders is dat wij door de snelheid heel veel lucht langs ons hebben stromen.
Dus al is de rel. vochtigheid 98%, dan nog kunnen wij ons vocht kwijt, waardoor we toch kunnen afkoelen.

Voorbeeld voor water:
Soortelijke Warmte water is 4.18 J/gr.K (1 gram water 1'C verwarmen kost 4.18 Joule)
Verdampingswarmte is 2250 J/gr (1 gram water verdampen kost/ onttrekt 2250 Joule)

In gewone mensentaal:
Water verdampen heeft net zo veel warmte nodig als water 500'C in temp verhogen.
(en voor slimmerikken: net zo veel warmte als 10x zo veel water die een 50'C hogere temp krijgt)

Ik was 2 jr geleden op Sardinië. De thermometer ging richting 50'C.
Oke, mss werkelijk iets minder, maar zeer heet was het wel. Zo lang je maar blijft rijden, en dus verdampen, was het wel te doen.
Wel goed blijven drinken om het vochtgehalte op peil te houden.
20210816_204412.jpg

Maar ook het zweten kent z'n grenzen.
Ooit reed ik met de racefiets in volle zon tegen een berg op bij heel hoge temp in de Pyreneeën.
Ondanks extreem zweten, ging blijkbaar toch mijn kern-lichaamstemperatuur omhoog.
Dan kom je in een staat van koorts. Heel vreemd, het is 35'C en je hebt 't KOUD??? Dat heet warmte-stuwing.
Ik raakte ge-desoriënteerd en ben op de top moeten stoppen.
Ik voelde me niet voldoende zeker om in deze toestand de afdaling in te gaan.
Na een kwartiertje afkoelen in de schaduw, heb ik de weg weer kunnen vervolgen. Een HEEL vreemde ervaring!
(wielrenners in de Tour de France krijgen zakjes met ijs, die ze onder het shirt in hun nek doen, om oververhitting te voorkomen)
 
Laatst bewerkt:
dus, afhankelijk van wie en temperatuur. Kan iemand een overhitting iets eerder of later krijgen. Dus bij tropische temperaturen rond de 35 graden is een PCM wel handig in sommige gevallen. Soms, afhankelijk wat je gaat doen, kan het je leven redden. Moet o.a. denken aan de 4 daagse waar enkele mensen gewoon dood zijn gegaan....

Klopt dat Mr. @mean-machine ? :)
 
Hmm, nog wat info:

Naarmate de luchtvohtigheid omhoog gaat, wordt de lverdamping van water ook minder en minder.
Bron: Why it's Harder to Exercise in Humid Conditions | TrainingPeaks.

95 fahrenheit = 35 graden, men zegt, dat zweten dan stopt. Als voorbeeld zegt men, een stoomkabine. Daarom mag men ongeveer 15 ~20 minuten erin blijven , dan eruit. In het echt leven, kan zo een stoomkabine situatie gebeuren. Gebeurt schijnbaar niet vaak, maar kan.
Bron: Wet-Bulb Temperatures: How Are Extreme Heat and Humidity Outpacing Human Tolerance?

Ik ga ook een PCM koelvest halen als er korting is! :+ Lekker op vakantie waar het 40 graden is en rondlopen ermee. Lekker. Iedereen binnen aan het puffen.
 
Ik was 2 jr geleden op Sardinië. De thermometer ging richting 50'C.
Oke, mss werkelijk iets minder, maar zeer heet was het wel. Zo lang je maar blijft rijden, en dus verdampen, was het wel te doen.
Wel goed blijven drinken om het vochtgehalte op peil te houden.

Ik heb dat een aantal jaren geleden gehad in de omgeving van Nuoro. Wat was ik blij met mijn flesje water bij het tankstation.

Echter... die 0,75 liter die ik in een paar teugen weg slokte, kwam bijna even snel weer door mijn poriën naar buiten. I shit you not!

Tegenwoordig neem ik wat van die groenten in pot mee, van de Turk. Wat veel mensen namelijk vergeten is dat je ook veel zout verliest. Da's ook niet bevorderlijk voor je lichamelijke gesteldheid op dat moment.

1000021058.jpg
 
Een bron over zout:

Salt levels and hot weather​

When travelling in hot countries or exercising on a sunny day, you don’t need to consume extra salt, despite some salt being lost through sweating. The body is able to regulate the amount lost and balance it with the amount absorbed from a normal diet.

Occasionally, a little extra salt may be required. For example, it's important for athletes sweating excessively to drink sports beverages that contain sodium and other electrolytes (or consume sodium in other forms) in addition to staying well-hydrated by drinking enough water.4 If you’re exercising for more than two hours in hot weather, avoid getting dehydrated by drinking one or two cups of fluid hourly and eat a salty snack, such as peanuts, to help replenish salt.

Hangt dus af van situatie en persoon. Vele websites zeggen niet nodig, maar niet iedereeen is hetzelfde.

Bron: Homepage.

Dus motorrijders soms enkele pinda's eten, klaar. ^_^) bijv.
 
Heb toevallig eergisteren een doorwaai jas en doorwaai handschoenen in Duitsland besteld. Zijn daar flink aan het opruimen en met 47% korting op de jas kon ik het niet laten. Heb dan een winter, voor/najaar en zomerset maar van het weekend was het te warm. Had alle ventilatie in mijn voor/najaar jas open staan maar het zweet liep nog van me af. Volgend jaar dus beter met de nieuwe set 🙂👍🏻
 
Ik denk dat een respectabel dagje sturen boven de 40 graden niet onderschat moet worden. Vooral met volledige bescherming aan.
Denk dat een mens vaak denkt vanaf zijn / haar ervaring, en dat iets wat anders is, soms conflicteerd, dan is de makkelijkste, maar niet beste manier: ah, nah! valt wel mee. Of ik weet wat goed is voor mij zelf. Maar men vergeet dat het afhangt van vele factoren en leefttijd. Een jong / oud persoon in zomer Nederland Azie, spanje maakt extreem veel uit. Belangrijk is open staan voor nieuwe ideeen, kritiek, etc. Nooit afsluiten en denken, ik weet het toch altijd beter..... is 1 van de grootste problemen, naast egoisme. (7 deadly sins.)

Ben zelf kritisch, direct, perfectionistisch, maar wel flexibel, meedenkend, etc.

Even googlen op PCM.... leuk ding! voor op de motor.
 
Heb een koelsjaal. Gebruik deze in de zomer tijdens werk. Maar helpt ook op motor, samen met doorwaaikleding. Zitten korrels in, uurtje in koelkast en om je nek binden.
 
dus, afhankelijk van wie en temperatuur. Kan iemand een overhitting iets eerder of later krijgen. Dus bij tropische temperaturen rond de 35 graden is een PCM wel handig in sommige gevallen. Soms, afhankelijk wat je gaat doen, kan het je leven redden. Moet o.a. denken aan de 4 daagse waar enkele mensen gewoon dood zijn gegaan....

Klopt dat Mr. @mean-machine ? :)
Naast dat je verhit bent en veel vocht verdampt, krijgt natuurlijk het hele gestel het flink voor de kiezen.
Met 4-daagse lopen ook veel mensen die niet een uitstekende conditie hebben.
Slecht hart moet hard werken. Dat lukt een enkeling dus niet.

Om oudjes en slecht-getrainden te beschermen wordt de 4-daagse met teveel hitte een dag opgeschort.
Velen onder de lopers zijn het daar zeker niet mee eens. Een enkeling is de oorspr. route TOCH gaan lopen.
De organisatie wil natuurlijk niet dat ze aansprakelijk/ erop aangekeken gaan worden als er veel lijken langs de weg liggen.

De Tour de France wordt ook nooit gecanceld als het te heet is.
In de Cevennen en Vercors kan het nog veel heter worden dan hier in NL. De course gaat dan gewoon door.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan