hmmm die koelvloeistoftemperaturen...?

desp0

MF veteraan
16 aug 2005
2.084
1
Deelgemeente Gavere
zie hier ander topicje waarin specefiek de temperatuur van een F4 1000 ter sprake komt,
daarbij zie ik dat die waarden heel hoog zijn en toch als normaal worden beschouwd,
ik kan ze geen ongelijk geven want mijn neef had diezelfde waarden (rond de 90) op
zijn vtr

nu heb ik een rs250 en ligt die temp rond de 58 °C , ik weet ondertussen ook wel van anderen genoeg dat ook die temperatuur normaal is.

ook dacht ik dat ideale bloktemp rond de 80°C zou moeten liggen? (correct me if i'm wrong ! )

nu de vraag, vanwaar al die verschillen bij verschillende type motors ?

staan die temp's eigenlijk niet te hoog bij m'n neef & co en/of staan die waardes eigenlijk
niet veel te laag bij mij ?

wie o wie
 
Een rs250 is een 2 takt blok, deze motoren hebben een koelwater temp van rond de 60 C als optimum.
Bij een 4 takt blok is de gewenste bedrijfstemperatuur een stuk hoger.
 
ja maar waarom ?

bedoel, die 60 graden lijken mij toch echt net iets te laag voor ideale motortemp te zijn ?
nu goed, daar zal wel hoop ik een 10tal graden verschil op zitten tussen effectief de motor en die vloeistof...


en waarom gaat een 4takt blok dan zoveel hoger in warmte ?

veel meer energieverlies mss ? want een 4takt is natuurlijk veel beweging(swrijving)
voor niets natuurlijk :9 ...

Blijf het beetje vreemd vinden, ken natuurlijk niets van 4takt blokjes maar buiten die "meer wrijving" kan ik alleen maar redenen bedenken dat net een 2takt blok heter zou moeten worden (zoals bv dubbel zoveel ontploffingen! )

en een auto dan ... die worden toch ook vaak maar 70 - 80 graden. (ok afhankelijk van welke kop er op het blok zit natuurlijk)
 
kan aan best een aantal dingen liggen.
Maar bv een 2t geeft meer arbeidsslagen en dus vaker een warmte stroom, deze moet je weer weg koelen.
Zuiger toleranties zijn anders en natuurlijk deze smering van een 2t is anders dan bij een 4t blok.
 
4 takt maakt ook ietsje meer toeren, mijn bedrijfstemp is rond de 80 graden zomers bij stoplicht 106 graden en van aan. Mijn 1000rr maak max 11800 toeren de cbr 600rr van mijn vriendin 14000 ong. Temperatuur van de 600rr is ook zelfde als mijn blade ong.
 
Een 2-takt gebruikt het carter om aan te zuigen. Hoe warmer het carter hoe minder er in kan. Gas zet uit als het warmer wordt. Er moet ook een hoeveelheid warmte rond de uitlaatpoort weggetrokken worden. Die zit ook ongeveer op het carter en dan ook nog aan een kant. Er is ook geexperimenteerd met watergekoelde carters.

60 Graden is een mooi compromis zo.

Bij een 4-takt is dat anders. Gas binnen is binnen. Klep dicht. Hoe heter de kop, hoe minder warmte (=energie) er verloren gaat. Omdat hier minder een compromis in zit, is een 4-takt efficienter. ook al zitten er meer bewegende delen in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan