Hoe ander wiel/band M.Guz1000SP?

orbork

MF'er
11 dec 2006
182
0
Ik hoop dat iemand mij info kan geven over het volgende...
Ik wil af van de enorm snelle slijtage B| van met name mn achterband en in mindere mate die van het Velorex-span.
Ik geloof dat een autoband een oplossing is; misschien ook voorwiel?

Is op een eenvoudige/betaalbare wijze plaatsing van andere velg en autoband mogelijk en welke is de beste keus in geval van de Guzzi SP?

Groeten, Rob
 
Hallo,

Ik heb een EML 15inch achterwiel(zat er al op) waar een 125 autoband band om kan. Om het voorwiel zit een blockband 18 inch, deze slijt bijna niet.
 
Ik hoop dat iemand mij info kan geven over het volgende...
Ik wil af van de enorm snelle slijtage B| van met name mn achterband en in mindere mate die van het Velorex-span.
Ik geloof dat een autoband een oplossing is; misschien ook voorwiel?

Is op een eenvoudige/betaalbare wijze plaatsing van andere velg en autoband mogelijk en welke is de beste keus in geval van de Guzzi SP?

Groeten, Rob
Ik zie een aantal mogelijkheden.
a. een compleet EML of EZS wiel kopen.
b. de truuk uithalen die ik gedaan heb met de SP, staat op mijn site.
c. een naaf voor een spaakwiel kopen en daar een 15" velg om spaken.
d. wiel verzagen en op de trommel een staalplaat met wielbouten maken zodat er een Smart wiel op kan.
e. zelf een meenemer maken om een Smart wiel op te maken.

Kosten tussen de 50 en 800 euro, afhankelijk van je eigen handigheid.
 
de eigen handigheid is niet zo hoog;
misschien hebben jullie een tip vwb 2dehands EML of EZS...
en ik ben ook wel benieuwd naar de 'site van halflive'; waar vind ik die?
 
Hallo,

Ik heb een EML 15inch achterwiel(zat er al op) waar een 125 autoband band om kan. Om het voorwiel zit een blockband 18 inch, deze slijt bijna niet.
bij mij ook eml wielen,15 inch en daarop zitten 135 breed volgens mij,kan het nu even niet controleren,zijn michelin's die erop zitten
full

:)
 
Laatst bewerkt:
135 is zo'n beetje het breedste wat je kwijt kan zonder aanpassingen; anders kom je te dicht bij de cardan-tunnel, rij zelf nog met het standaard 18 inch achterwiel met een motorband; waarbij ik kies voor de goedkoopste ping-pong band die ik kan krijgen in die maat (130-70 H18) dan maakt het niet zoveel uit dat ze slijten als een wilde (en je kunt met een zijspan zoiezo wat "veiliger" tot het canvas doorrijden als solo;-))
 
135 is zo'n beetje het breedste wat je kwijt kan zonder aanpassingen; anders kom je te dicht bij de cardan-tunnel, rij zelf nog met het standaard 18 inch achterwiel met een motorband; waarbij ik kies voor de goedkoopste ping-pong band die ik kan krijgen in die maat (130-70 H18) dan maakt het niet zoveel uit dat ze slijten als een wilde (en je kunt met een zijspan zoiezo wat "veiliger" tot het canvas doorrijden als solo;-))
Nou, daar wil ik toch wel een kanttekening bij plaatsen. Ik heb eens geprobeerd om van Winterswijk naar huis te rijden toen het canvas te zien was. Voor Zutphen was dat over. En een klapband met 80 is toch raar sturen ineens.
Een zijspan gaat razendsnel door de laatste millimeter heen.
Maar er zijn genoeg keiharde (oostblok) banden voor een leuke prijs te koop om het een tijd vol te houden.

Naast Lamers in Nijmegen zit zo'n Guzzi sloper, die schijnt nog wel eens zijspanspullen te hebben.
 
veiliger staat niet voor niets tussen aanhalingstekens.............. en ik overdrijf uiteraard: wat ik bedoel is dat je de achterband van een zijspan combinatie verder op kunt rijden wat betreft het profiel als je met een solomotor veilig kunt doen; waar ik solo 3mm profiel aanhield rijdt ik de achterband van de combi gewoon glad in het midden
 
leuke 'reportage' op de site van halflive.
de truuk met de SPwielen is duidelijk.
Wel nog een technisch karwei voor iemand met bijna 2 linkerhanden.
Voorlopig nog rijden met 'pingpong'- of 'oostblok'-banden in afwachting van een 2de handsje
of fortuinlijke lot trekken/erfenisje e.d. om te laten maken. Misschien valt dat laatste wel mee.
 
laten maken kan mee vallen als je in de vriendenkring wat rond heb lopen met 2 rechterhanden...... ik heb wielen laten maken door Haan voor autobandjes onder het span (175-45 R16 achter, moet nog even een nieuwe achterbrug verzinnen, bandje is een cm of 5 te breed voor een standaard Guz......) maar daar heb ik toch dik geld voor neer moeten tellen (voorvelg standaard 15 inch, achtervelg one-off asymetrische 16 inch velg)
 
en wat is veel geld? (voor met name het achterwiel)

rond de 500 euro voor het achterwiel; gebaseerd op een zelf aangeleverde achternaaf (moto guzzi) dus dan praten we over:
- stralen naaf
- rvs spaken
- maken van een speciale asymetrische velg om een 175 band volgens tekening naast de cardantunnel van een SPII te kunnen plaatsen
- poedercoaten van de velg
- vlechten en richten van het wiel
 
Het is al even geleden dat ik zelf wielen heb gemaakt voor mijn Guzzi zijspan.

gewoon naar de sloop om een paar reservewielen van die thuiskomers die in de koffer liggen die zijn ook wel in 15 inch.(audi ,saab, volvo)
het hart er uit halen dan heb je een prachtige velg over waar je een wiel van kunt maken.
en daar kan afhankelijk hoe breed die zijn een band op.
je moet wel even de tijd hebben het is een heel karwei maar het kost dan niet veel.
Van dat soort velgen is ook los te koop maar dat is dan voor de landbouw die zijn erg slecht van kwaliteit en ronding maar het gaat wel.
Ik had gewoon een guzzi naaf afgedraaid en daar een bus omheen geperst en daar weer spaken op gemaakt en natuurlijk uitklokken in de draaibank anders rijdt dat zo hobbelig.
 
tsja; ik wilde perse 16 inch; 15 vind ik gewoon te klein; er zit al een speciaal cardan onder en als het achterwiel dan te klein wordt is de eindreductie gewoon te groot........ bovendien (dat is een kwestie van smaak) wilde ik draadspaak wielen voor de klassieke looks en liep daarbij tegen de beperking aan dat in 16 inch de smalst leverbare autoband 175 is (Smart Brabus...... voorbandje), dan moet het wiel dus naar links om naast de cardantunnel te passen en om de meenemer van het cardan niet teveel te belasten/veranderen wilde ik de naaf zoveel mogelijk op de originele plaats hebben, daarom hebben ze voor mij een speciale velg gemaakt waar de spaakgaten uit het midden zitten. Een gewoon standaard 15 inch wieltje is waarschijnlijk weer wat goedkoper
 
zijspanman1: je hebt t over "los te koop voor de landbouw"...
je bedoelt toch: vergelijkbaar met zo'n 15inch reservewieltje?
 
Het is al even geleden dat ik zelf wielen heb gemaakt voor mijn Guzzi zijspan.

gewoon naar de sloop om een paar reservewielen van die thuiskomers die in de koffer liggen die zijn ook wel in 15 inch.(audi ,saab, volvo)
het hart er uit halen dan heb je een prachtige velg over waar je een wiel van kunt maken.
en daar kan afhankelijk hoe breed die zijn een band op.
je moet wel even de tijd hebben het is een heel karwei maar het kost dan niet veel.
Van dat soort velgen is ook los te koop maar dat is dan voor de landbouw die zijn erg slecht van kwaliteit en ronding maar het gaat wel.
Ik had gewoon een guzzi naaf afgedraaid en daar een bus omheen geperst en daar weer spaken op gemaakt en natuurlijk uitklokken in de draaibank anders rijdt dat zo hobbelig.

Dat persen vind ik wel interessant, dat is wel precisie werk!
iemand hier die dat kan en er ook tijd voor heeft?
voor mij is dit te hoog gegrepen....

Daar kun je inderdaad weer mooi een velg van Smart/eend of inderdaad zo'n thuiskomertje omheen frotten en dat kan ik prima zelf.
 
Ik had een stuk rond gekregen dat paste nadat het op maat was gedraaid(binnenmaat)
En dan opwarmen en dan een krimp passing van maken daar na een paar boutjes er in en het zit nog steeds(niet meer bij mij)
Wij hebben hier er toch wel zo'n 6 jaar plezier van gehad voor dat die naar de volgende eigenaar is gegaan en wij met een groter span op weg gingen(kids worden groter)

Het kost niet veel in euro's alleen veel vrije tijd.
 
~orbork schreef op 09 november 2011 @ 19:43:[/b
zijspanman1: je hebt t over "los te koop voor de landbouw"...
je bedoelt toch: vergelijkbaar met zo'n 15inch reservewieltje?


Ja ik bedoel gewoon een landbouwvelg die aan een boerenkar zit.
die dingen zijn vaak niet rond genoeg de snelheid bij de landbouw is maar 30 km of zo.
Ik zou het niet meer gebruiken het kost enorm veel moeite om die velgen goed te laten rijden die thuiskomers doen het vele malen beter en kosten net zoveel
Maar protempo Nijmegen maakt ze nog wel of molcon wheels of zoek bij jou in de buurt ergens gewoon op landbouwvelgen 15 inch en kijk wat je er mee kunt.
 
nu hebben we t gehad over 15 en 16 inch;
is 14 inch eigenlijk een slechte keus voor de Guzzi? Een scooterband als voorwiel schijnt prima te sturen. Misschien is deze wiel-maat makkelijker te verkrijgen (ook de bandenkeus geen probleem)?
 
Ik bedoel eigenlijk:
misschien makkelijker te produceren met 14" spulletjes.
overigens EHE: mooie reportage!
 
om nog even terug te komen op Freekz' bijdrage...
voor 18 inch en achter 15inch;
kan zoiets ongestraft, moet er geknutseld worden aan de voorvork, en wielmaat zijspan?
 
18 inch blockband past zo op een gietwiel, de vorige eigenaar heeft een soort van verstevigingsbrug gemaakt voor tussen de poten.
 
een standaard smart voorvelg is toch ook 15" met een 135 brede band?

die heb ik zelf pas gemaakt op mijn span. GL1000 sidebike


Ik had geen smart velgen toen die waren er toen nog niet maar lijkt mij wel een goede keus.
Een velg van een 2cv4 deed het ook wel in mijn tijd.

Nu is de keuze van 15 inch veel groter gelukkig voor iedereen.

En het gebruik van een freesbank had ik ook niet zelfs geen draaibank ik had slechts een drieklauw geleend en daar zelf een steun voor gemaakt en dat was alles wat ik had om de boel te centreren maar het is gelukt.
De drieklauw met steun heeft wel een jaar hier in de schuur gestaan en het werkte perfect ik kon uitklokken en lassen en richten langs de as en altijd de velg blijven ronddraaien
 
Terug
Bovenaan Onderaan