• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Hoe een 125cc in te rijden...?

Danielson

MF'er
Lid geworden
11 aug 2004
Waarderingsscore
0
Ben ik weer... Mijn zuiger en cilinder zijn eindelijk binnen voor mijn appie 125cc, maar nu moet ik hem dus straks weer in gaan rijden, alleen dat heb ik nog nooit gedaan!

Dus mijn vraag is hoe gaat het inrijden van een appie RS125 in ze'n werk?

En iemand nog tips voor de montage, en wat kan ik controleren als ik hem in elkaar heb gezet?

Echt alle tips zijn welkom :) Men appie moet het gewoon weer goed gaan doen straks :)

Pistonpen gebeuren even checken(das bij die van mij niet gebeurd :X ) en inrijden? tjaa, niet al te ver doortrekken in toeren, ongeveer 6 a 7 duizend toeren, beetje afwisselen in toeren, dat heb ik zo'n 1000 km gedaan, maar dat schijnt niet zo lang te hoeven

Nog even een paar vraagjes:

- Kun je de oliepomp zelf instellen of gaat dat automatisch?

- Welke olie moet ik gebruiker voor de versnellingsbak? Syntetische 75W90 olie klopt dat? En welk merk kan ik dan het beste kopen? Castrol...?

- Welke koelvloeistof moet ik hebben?

- Welke bougie moet ik hebben? in het boekje staat NGK R BR8ES en NGK BR10EG welke moet ik nou hebben :?

Pfff.. dát weet ik allemaal niet, te blond.. Ik zou het even kunnen navragen bij mijn vader/broertje...

Edit: dat van die oliepomp weet ik wél, die kun je niet zelf instellen

Laatst bewerkt:
Ik zou hem gewoon volgens het boekje inrijden!! Mocht je geen boekje hebben en niet weten hoe dat dus moet mail me dan maar even.

Nog even een paar vraagjes:

- Kun je de oliepomp zelf instellen of gaat dat automatisch?

- Welke olie moet ik gebruiker voor de versnellingsbak? Syntetische 75W90 olie klopt dat? En welk merk kan ik dan het beste kopen? Castrol...?

- Welke koelvloeistof moet ik hebben?

- Welke bougie moet ik hebben? in het boekje staat NGK R BR8ES en NGK BR10EG welke moet ik nou hebben :?

Je zuiger heeft een voor en achterkant,de oliepomp gaat automatisch,
versnellingbak olie is b.v van Croon oil,ATF Almirol |||-F in gele plastic fles,koop je bij brezan.
Bougie is NGK BR10EG (die andere is voor een 11kw uitvoering en veel te heet) voor een "FP"=full power rs125.Ik heb daardoor een vastloper gehad omdat de vorige eigenaar de verkeerde erin had gezet.Je moet ook ff kijken wat voor een sproeier erin zit.Ik ben van een 158 terug naar een 150 gegaan.
Hij is afgesteld bij 125cc World en loopt beter dan ooit.
koelvloeistof is gewoon wat je ook in een auto gooit,vloeistof voor een gesloten koelsysteem.
En stop een lap (tijdelijk)in je blok,anders loop je de kans dat zo'n clipje van je zuiger of een ander klein dingetje in je blok valt.
Inrijden moet je in het begin niet te hoog in je toeren en een beetje afwisselen met de snelheid,niet hele einden met één toerental,en dan na een 200 km wat verder doortrekken,gewoon rustig opbouwen tot zo'n 500km .Je kan ook nog extra een scheutje 2Takt olie in je tank gooien voor war extra smering.
Succes.... :) :) :)

het gaat er niet om hoeveel km je rijd, maar de keren dat de cilinder en zuiger warm en dan weer helemaal koud is geweest. De zuiger moet zich zetten naar de cilinder! maar als je hem inrijd kan je hem in zn 1 en 2 wel belasten maar in de hhogere toeren niet, zorg altijd dat je uit de powerband blijft. als hij 10 of 15 keer warmm en koud is geweest dan kun je weer rijden. het inrijden ligt dus aan de lengte van je ritjes!! 8-)

het gaat er niet om hoeveel km je rijd, maar de keren dat de cilinder en zuiger warm en dan weer helemaal koud is geweest. De zuiger moet zich zetten naar de cilinder! maar als je hem inrijd kan je hem in zn 1 en 2 wel belasten maar in de hhogere toeren niet, zorg altijd dat je uit de powerband blijft. als hij 10 of 15 keer warmm en koud is geweest dan kun je weer rijden. het inrijden ligt dus aan de lengte van je ritjes!! 8-)

Hompel heeft helemaal gelijk. :) :) :)

Kijk dat is duidelijke taal :} Het gaat er dus niet echt om dat hij vaak op en neer gaat en daardoor inslijt, maar om er dus om hoevaak hij uit heeft gezet en is gekrompen! Hoeveel km kan ik maximaal elke keer rijden, of maakt dat niet zoveel uit? :]

als hij maar helemaal warm is geweest dus 72 graden en dan beter nog even door rijden zeg maar 10-15 min en dan weer helemaal laten afkoelen dus dat hij weer cold is. is zo voor elkaar en dan kan je weer })
succes

zoals elke 2tact

-na montage stationair warm laten worden en af laten koelen
-weer starten en beetje aan het gas lurken, warm laten worden en weer af laten koelen
- ga een rondje rustig rijden (5km) , echt laag in de toeren houden, dan weer af laten koelen
- ga een wat langer stukje rijden, als hij warm is heel af en toe eens gas geven

- rij hem weer warm. Je kunt nu best eens kortstondig! wat hogere toeren laten maken.
- als je er zo'n 100km mee gereden hebt, kun je ALS HIJ WARM IS!! hem eens goed op z'n staart trappen, niet lang achter elkaar!!

- Bij de 200 km kun je gewoon gassen, WEL WEER HEEL GOED WARM RIJDEN! Ook nog steeds niet lang achter elkaar

- Tot de 500km niemand achterop.

- Daarna nog steeds natuurlijke netjes warm rijden, maar daarna kun je hem weer lekker naar hartelust toeren laten draaien...

Dit is HEEL ERG AFHANKELIJK van de afwerking van cilinder en zuiger. heb je hem bijvoorbeeld bij een tuner af laten werken, kun je bv al na 50km gaan knallen. Heb je een slecht afgewerkt gietijzeren cilindertje, kan hij vastlopen/ schade oplopen als je dit doet....

Nou het zit weer eens mee..... Ik ben het inlaatmembraam en de pet kwijt :? Deze liggen waarschijnlijk nog bij het bedrijf die mijn cilinder heeft gemaakt :( Anders wordt het nog langer wachten, en nog duurder :(

zoals elke 2tact

-na montage stationair warm laten worden en af laten koelen
-weer starten en beetje aan het gas lurken, warm laten worden en weer af laten koelen
- ga een rondje rustig rijden (5km) , echt laag in de toeren houden, dan weer af laten koelen
- ga een wat langer stukje rijden, als hij warm is heel af en toe eens gas geven

- rij hem weer warm. Je kunt nu best eens kortstondig! wat hogere toeren laten maken.
- als je er zo'n 100km mee gereden hebt, kun je ALS HIJ WARM IS!! hem eens goed op z'n staart trappen, niet lang achter elkaar!!

- Bij de 200 km kun je gewoon gassen, WEL WEER HEEL GOED WARM RIJDEN! Ook nog steeds niet lang achter elkaar

- Tot de 500km niemand achterop.

- Daarna nog steeds natuurlijke netjes warm rijden, maar daarna kun je hem weer lekker naar hartelust toeren laten draaien...

Dit is HEEL ERG AFHANKELIJK van de afwerking van cilinder en zuiger. heb je hem bijvoorbeeld bij een tuner af laten werken, kun je bv al na 50km gaan knallen. Heb je een slecht afgewerkt gietijzeren cilindertje, kan hij vastlopen/ schade oplopen als je dit doet....

het is wel een 2-tact maar het is wel een hele gevoelige twee tact (geen brommer)! Als hij niet voldoende keren warm en koud is geweest moet je hem echt niet belasten. als je hem belast naar 100km in de hogere versnellingen 4,5,6 dan ligt hij snel weer bij het zelfde bedrijf :+
15 keer goed warm en koud en je kunt weer knallen :Y

De motor geleidelijk aan ( verspreid over x 100 km's ) van een lage belasting naar een hogere belasting laten gaan. Dit wil zeggen, rechter hand in bedwang houden 8-) niet volgas laag in toeren rijden, dan is de motorbelasting veel te groot en de verbranding niet optimaal.. vergeet niet dat het koelsysteem pas volledig op temperatuur is na een rit van 10km en niet na 5 minuten als de temp meter 60°c aanduid!

Kleine update!

Heb mijn RS125 naar ongeveer 3 maand weer terug! 1000 euro aan reperatie kwijt geweest, heb 40 km kunnen rijden en heb weer een vastloper gehad :(

Weg met die aprillia rommel! :( :( :(

Kleine update!

Heb mijn RS125 naar ongeveer 3 maand weer terug! 1000 euro aan reperatie kwijt geweest, heb 40 km kunnen rijden en heb weer een vastloper gehad :(

_O-

had ik je ook op een briefje kunnen geven hoor

Kleine update!

Na 40km al :?
Idd dan maar weg met die troep :W
Maareh waarom was je um 3 maanden kwijt??? Is dat niet wat lang voor een reparatie?

Kleine update!

4 takt brikje kopen! :9

wat een hopeloze laatste vier opmerkingen zeg :N :N :N :N . Als een 2-tact zo slecht was geweest dan hadden de 125cc en 250cc race klassen ook niet bestaan.

@Danielson

na 40km??? -O- -O- -O- -O-
Probeer de oorzaak te achterhalen. Er moet een rede zijn waarom ie vastloopt. Misschien zit er een gaatje in je uitlaat ofzo :? :? :? :? waardoor die vacuüm trekt.

Niet om je ogen uit te steken ofzo, maar ik heb vandaag weer 140Km gereden en hij loopt als een tiet ( mij RS 125 hè ;) ). Dus et kan wel. Ik kan alleen maar zeggen dat de aanhouder wint. Afgelopen winter heb ik ook allemaal reparaties uit moeten voeren en oorzaken hebben moeten achterhalen.
Als dat allemaal gebeurt is en je brommert :+ rijdt weer, dan geeft dat toch wel voldoening.

Succes met zoeken ( of de verkoop ) 8-)

wat een hopeloze laatste vier opmerkingen zeg :N :N :N :N . Als een 2-tact zo slecht was geweest dan hadden de 125cc en 250cc race klassen ook niet bestaan.

Succes met zoeken ( of de verkoop ) 8-)
De enige reden dat er met 2-takt geraced wordt is alleen omdat een 125cc 2-takt sneller is dan een 125cc 4-takt. Dit staat dus helemaal los van de betrouwbaarheid :Z

en toch blijven et hopleoze opmerkingen. Een 125 kan gewoon 13000 km lopen als je em goed verzorgd.

En et rijdt toch net ff feller dan een 25kW viertakt. Bovendien kan je viertakt ook behoorlijk in de soep lopen als je bijv je kleppen niet goed afsteld. :W

:^ We lezen hier op het forum bijna dagelijks dat een 4-takt na 40 kmter in de soep loopt :+

Hihi... inderdaad... Mijn 600cc 4takt heeft nu 162.000km gelopen.... Mijn 125cc hield er na 30.000km mee op... (ging effe HEEEEEL snel... en toen ik het gas los liet stond ie direct stil (het achterwiel).... :+

|( |( |(

jajajajajaaaa..... ik weet et :P

vin et alleen zo jammer dat er zo minachtend over die fietsie's gedaan wordt. Want, om et in engels uit te drukken: Once you get it right, it works perfectly. ;)

Terug
Bovenaan Onderaan