Hoe kan dit nou?

M.Biaggi#1!

MF veteraan
8 sep 2003
3.737
231
Ik snap iets niet. :X

Op Assen rijden de 125cc's rond de 221km/h.
Die motorfietsjes hebben rond de 55pk.

Waarom haalt mijn moto met 62 achterwielpk's maar amper de 210km/h??
En dat terwijl ik er een kilometer voor nodig heb om de top te halen,en de 125-jes maar enkele honderden meters....

Ik begrijp dat ze een stuk lichter zijn,maar ZOVEEL schelen die paar kilo's toch niet?
 
Ik snap iets niet. :X

Op Assen rijden de 125cc's rond de 221km/h.
Die motorfietsjes hebben rond de 55pk.

Waarom haalt mijn moto met 62 achterwielpk's maar amper de 210km/h??
En dat terwijl ik er een kilometer voor nodig heb om de top te halen,en de 125-jes maar enkele honderden meters....

Ik begrijp dat ze een stuk lichter zijn,maar ZOVEEL schelen die paar kilo's toch niet?

Zo'n 125 weegt maar 100 kilo en die smurfen die erop zitten wegen ook maar 45 kilo. Dat is in totaal 145kg. Wat weeg jij met motorfiets? 3kg is 1 pk ;)
En bij hun zit de trekkracht helemaal bovenin. Niet voor niets dat ze bijna niet van hun plek komen als het licht op groen gaat.
 
het zal wel speciaal materiaal zijn,maar het is maar 55pk.
Als zo'n ding met berijder ca.150kg weegt,en ik samen met bike 230kg,zou dat nu echt zoveel uitmaken?
 
het zal wel speciaal materiaal zijn,maar het is maar 55pk.
Als zo'n ding met berijder ca.150kg weegt,en ik samen met bike 230kg,zou dat nu echt zoveel uitmaken?

80kg is een dikke 25 pk. 55pk + 25pk is al 80 en dan heeft dat ding in verhouding al zo'n 30% meer vermogen dan die 250 van jou.
En minder luchtweerstand (en het raadsel is opgelost) :P
 
Allereerst wegen de 125cc racers nog minder dan 100 kg, ik dacht dat het gewicht zo rond de 70 kg was van die motoren. Daarnaast is de bochtensnelheid van die motoren vele malen hoger dan dat van een gemiddelde motorrijder op assen. Een een hogere snelheid in de bocht betekend automatisch een hogere eindsnelheid op het rechte stuk.
Vlak verder de stuurmanskunst van de coureurs niet uit. Een gemiddelde motorrijder zal never nooit die 221 km/u halen, net als een coureur met gemak op je straatfiets die snelheid wel zal halen. Waarom? omdat wij nog niet in de schaduw kunnen staan van die coureurs.
 
het zal wel speciaal materiaal zijn,maar het is maar 55pk.
Als zo'n ding met berijder ca.150kg weegt,en ik samen met bike 230kg,zou dat nu echt zoveel uitmaken?

Ja! Vergeet niet dat 230 kg ruim 50% meer gewicht is dan die 150. Zeker op zo'n lichte motor maakt dit veel verschil. Stel dat jij ipv 80 kg ineens 120 kg zou wegen, dan liep je ook niet zo hard meer :+ . En die racers hebben natuurlijk een betere stroomlijn en een zeer hoogtoerig motorkarakter. Reken er maar op dat er met zo'n ding op straat niet te rijden valt. Verder klopt het wat Ed Raket hierboven zegt; (veel) hogere bochtensnelheid, dat is dikke winst voor het rechte eind.
 
Je zou ook de eindoverbrenging wat kunnen aanpassen.
groter voortandwiel en kleiner achtertandwiel.
En als de dan ook nog de inhoud van de versnellingsbak wijzigt, dan kun jij met jouw motor ook wel een hogere topsnelheid halen.
Nadeel zal dan wel zijn dat je bij lagere snelheden- zoals bv in stadsverkeer - altijd met een slippende koppeling zal moeten rijden.
Want de racers zijn meestal niet ingericht om met lagere snelheden te rijden.

EgbertO
 
dat over dat gewicht kan ik wel ontkrachten :+

ik ben de gemiddelde 125/250 coureur (qua gewicht/lengte/postuur) heb alleen het talent niet ;(

maar ook mijn rs haalt die topsnelheid niet terwijl ik dik boven de 60pk zit. (bijna 65)

maar zoals hierboven vermeldt: als je de tandwielverhouding aanpast rijdt je brommer ook heel hard, duurt wel eeuwen natuurlijk en hij komt amper van zn plaats, maar uiteindelijk haalt ie het wel dan denk ik...
 
dat over dat gewicht kan ik wel ontkrachten :+

ik ben de gemiddelde 125/250 coureur (qua gewicht/lengte/postuur) heb alleen het talent niet ;(

maar ook mijn rs haalt die topsnelheid niet terwijl ik dik boven de 60pk zit. (bijna 65)

maar zoals hierboven vermeldt: als je de tandwielverhouding aanpast rijdt je brommer ook heel hard, duurt wel eeuwen natuurlijk en hij komt amper van zn plaats, maar uiteindelijk haalt ie het wel dan denk ik...
wat is de topsnelheid van je rs
 
De 125 machines lijkt totaal niet op de 125 machine waar wij op rijden. Ze zijn een stuk smaller, kleiner, lichter, onze voorband is onze achterband enz. Je kan ze totaal niet vergelijken.
 
Vlak verder de stuurmanskunst van de coureurs niet uit. Een gemiddelde motorrijder zal never nooit die 221 km/u halen, net als een coureur met gemak op je straatfiets die snelheid wel zal halen. Waarom? omdat wij nog niet in de schaduw kunnen staan van die coureurs.

Ik ben het met je eens hoor, alleen dit stukje niet...Als je een coureur op de motor zet die net zo zwaar is als de echte berijder, dan ga je volgens mij ongeveer even hard. Het is niet zo, dat je motor in eens harder gaat omdat er een coureur op zit dacht ik zo.... :X Vol gas is vol gas toch? O-)
 
Ik ben het met je eens hoor, alleen dit stukje niet...Als je een coureur op de motor zet die net zo zwaar is als de echte berijder, dan ga je volgens mij ongeveer even hard. Het is niet zo, dat je motor in eens harder gaat omdat er een coureur op zit dacht ik zo.... :X Vol gas is vol gas toch? O-)
ik was van een circuit situatie uitgegaan. Dus ikzelf zei de gek op een circuit of bv. Rossi op mijn motor op datzelfde circuit. Dan zal zeker weten de topsnelheid bij Rossi aan het eind van het rechte stuk hoger zijn dan wanneer ik het doe.
 
uiteraard, maar dat is ook niet echt de manier om de topsnelheid te testen...

dan ligt het er maar net aan hoe hard je de laatste bocht uit komt...
 
honda rs125r 50pk,70kg rijklaar met benzine
aprilia rs250 65pk, 160kg rijklaar met benzine

nu zal het duidelijk worden denk ik

en in Rio reed de 125 228km/h
250 265km/h
motogp 330km/h
 
en ik 215, met 93kg en 195cm

HA HA HA:
Ik heb op Assen vorigjaar mijn Aprilia op 224 km/h gehad met rugwind (natuurlijk), maar wel op de vermogensbank met 48,6 achterwiel PK's.
Wat dacht je daar van?????

Overigens is mijn RS 250 helemaal 100% origineel. Wel met super stikkie Pirelli supercorsa's SC1 (race compound). Kom je lekker hard (op het achterwiel in z'n 2) de nationale uit knallen ;)
 
Jarno, kwam denk ik door je race kuipwerk O-) Was het niet 58.4 ? Volgens mij was het toch dat zo tot de 58 pk nog kon, daarboven disc. ??
 
125cc weegt zo n 65kg..heb ik me laten vertellen
250cc weegt rond de 90 kg...
500cc weegt 130kg (dit weet ik niet helemaal zeker)....
motogp weegt 145kg
 
HA HA HA:
Ik heb op Assen vorigjaar mijn Aprilia op 224 km/h gehad met rugwind (natuurlijk), maar wel op de vermogensbank met 48,6 achterwiel PK's.
Wat dacht je daar van?????

Overigens is mijn RS 250 helemaal 100% origineel. Wel met super stikkie Pirelli supercorsa's SC1 (race compound). Kom je lekker hard (op het achterwiel in z'n 2) de nationale uit knallen ;)
Ik afgelopen woensdag 213km/u and still going faster!(rs250)
Moest alleen weer remmen... B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan