Hoe rijd men deze kruising goed?

7 mei 2014
143
1
Valkenburg ZH
Voor mijn huis is een kruising, nu is dat niet zo vreemd behalve dat het een combinatie is van een rotonde (zonder de bordjes verplichte rijrichting) en een t-splitsing:
Google Maps

Vanaf boven zie je een gewone splitsing, de luchtfoto's zijn eerder gemaakt dan streetview.
Hoe ik het geleerd heb is dat je de kruising hetzelfde doet als een rotonde; objecten in de weg passeer je immers rechts.
nu is dat ongeveer 50/50 in het dorp, sommige doen het op "mijn" manier, andere doen het door gewoon de kortste weg te nemen.

wat is nu de juiste manier om deze kruising te nemen?
 
Ik zou zeggen zonder te kijken, vol gas op het achterwiel....

(Ik krijg op de glasplaat alleen een bovenaanzicht van de complete gemeente...)
 
Het is geen rotonde.. dus dan is het gewoon een T splitsing.
Wel raar dat ze zo'n plant in het midden neer zetten :/ .. nog gevaarlijk ook.
 
Tjah die plant staat er natuurlijk gewoon om de snelheid er uit te krijgen, maar lijkt mij nu juist meer gevaarlijke situaties opleveren. Er staat nergens dat het behandeld moet worden als rotonde, maar een deel van de mensen zal het vast zo gebruiken. Terwijl een ander deel het ziet als t-splitsing en links van de plant afslaat...

Zoals overal in Nederland vind ik dat gemeentes soms vreemde constructies bedenken op de weg in het oog van "veiligheid" en "langzamer". 20cm hoge randen in het midden van 2 rijbanen, "drempels" zo hoog dat mensen rare manoeuvres gaan maken om er normaal over te kunnen, of complete kruisingen ophogen met gladde klinkers en kasseien, erg leuk soms! -O-

ooh maar /agree met Johan M :+

en voor de newbies een werkend linkje: Google Maps
 
Laatst bewerkt:
hoe je hem neemt weet ik niet, maar deze ideeën komen vaak van een sullige ambtenaar die eigenlijk alleen maar wil dat er zoveel mogelijk snelheid weggenomen wordt.
en dat lukt aardig zo.
 
Je schrijft : een combinatie is van een rotonde (zonder de bordjes verplichte rijrichting) en een t-splitsing.
Je vraagt : wat is nu de juiste manier om deze kruising te nemen?

:?
 
Laatst bewerkt:
Bizar slecht ingericht.

Als je linksaf wilt; voorlangs. Breed genoeg voor twee tegemoet komende autos en plek om te wachten voor recht zonder rechtdoor te hinderen.

Wel onoverzichtelijk. Dus gevaarlijk.
 
Ridicule situatie. Zeker zonder enige verdere aanwijzing, zoals wegbelijning of zo'n halfhoog paaltje met schuine pijl van "dit aan deze kant passeren". Ik zou ook voorlangs afslaan om dezelfde reden als dat Martell zegt, namelijk recht niet hinderen, maar ik kan me ook prima voorstellen dat je achterlangs gaat omdat je er rechts omheen wilt.

Een rotonde is het zeer zeker niet, hoewel het er misschien iets van weg gaat hebben als je er achterlangs gaat...

Vraag het eens aan een lokale agent, en absoluut ook aan de gemeente. Hier moet toch een betere oplossing voor zijn :')
 
Je kan ook gewoon rechtdoor richting het parkeerterrein toch? Dus officieel lijkt het mij ook geen T splitsing.

Je mag hier ook gewoon onder de plant doorrijden mits je geen andere weggebruikers hindert lijkt me, niets wijst het er op dat je het anders moet doen
 
Deze situatie heb ik tijdens mijn lessen ook gehad (niet Valkenburg overigens). Als de kruising overzichtelijk is gewoon voorlangs. Anders er omheen.

Ter vergelijking, zie "Erichemseweg 14, Erichem". Nog zon situatie (zonder streetview) "Houtsestraat 1, Puiflijk". Beiden worden doorgaans binnenlangs genomen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals reeds geschreven, het is geen rotonde dus gewoon voorlangs naar links waarbij rechts dan wel weer voorrang heeft. Debiele situatie en erg verwarrend. Doe dat trouwens regelmatig met die onnozele minirotondes als ik driekwart moet ga ik gewoon voorlangs.
 
die boom staat er wel idioot trouwens, sterk staaltje "gevaar = veiligheid" mentaliteit.

wij hebben in de buurt ook van die 'nep'rotondes

de%20turfbult,%20nij%20beets.jpg


de turfbult in Nij Beets. Is zulks nou een rotonde? is het nou een kruising? wat is het?
 
als je gewoon even op een ander plaatsje klikt dan is die struik ineens weg.. probleem opgelost :)

zonder grappen: ik zie dit op t eerste gezicht ook als rotonde...
 
die boom staat er wel idioot trouwens, sterk staaltje "gevaar = veiligheid" mentaliteit.

wij hebben in de buurt ook van die 'nep'rotondes

[afbeelding]

de turfbult in Nij Beets. Is zulks nou een rotonde? is het nou een kruising? wat is het?
Die is in ieder geval nog duidelijk; je moet die paal altijd via de rechterkant passeren en verder is het gewoon een gelijkwaardig kruispunt.
 
Die is in ieder geval nog duidelijk; je moet die paal altijd via de rechterkant passeren en verder is het gewoon een gelijkwaardig kruispunt.

dat zou je wel zeggen ja, maar ook hier behandelt iedereen deze kruising/rotonde anders. het is dus niet voor iedereen duidelijk.
 
die boom staat er wel idioot trouwens, sterk staaltje "gevaar = veiligheid" mentaliteit.

wij hebben in de buurt ook van die 'nep'rotondes

[afbeelding]

de turfbult in Nij Beets. Is zulks nou een rotonde? is het nou een kruising? wat is het?

Deze heeft wel een verplichte rijrichting, ik hou mij er 50% van de keren als ik er langs kom aan. Als er niemand aan komt pak ik hem ook wel linksom. })
 
holy clusterfuck. wat een niet doordachte "shared space" inrichting.

shared space is de filosofie waarbij al het verkeer door elkaar kan gaan en van elkaars ruimte kan gebruiken. Ook dat het zichzelf wel regelt zonder problemen.

maar dit gaat gewoon niet werken.

krappe ruimtes

geen overzicht

voetpad op rijbaan niveau zonder uiitwijkmoglijkheden voor de voetganger(palen)

random object in het midden van een kruispunt wat suggereert dat het als een rotonde zou moeten werken, maar menig auto kan niet keren om het object heen als ik zo de gebruikte bochtstraal zie (1-1,5m)

soms snap ik gemeentes niet
 
Laatst bewerkt:
sodeju wat onduidelijk, dat is wachten op frontale botsingen. De één ziet het als rotonde, de ander gaat links langs, ze zien elkaar niet. Wat een debiele constructie.


heb ik er nog eentje, over een kruising

deze situatie:

2u6l6du.png



Ik ben de pijl, eenrichtingsweg, kom uit op een uitrit, wil rechtdoor. Aan de andere kant van de voorrangsweg staat een auto die linksaf wil, achter haaientanden. Wie eerst?

Over het algemeen zien ze me niet eens, dus wacht ik tot iedereen is geweest voordat ik oversteek. Maar ze hebben ook voorrang geloof ik? Als je uit een uitrit komt moet je toch altijd voorrang geven?
 
Laatst bewerkt:
sodeju wat onduidelijk, dat is wachten op frontale botsingen. De één ziet het als rotonde, de ander gaat links langs, ze zien elkaar niet. Wat een debiele constructie.


heb ik er nog eentje, over een kruising

deze situatie:

[afbeelding]


Ik ben de pijl, eenrichtingsweg, kom uit op een uitrit, wil rechtdoor. Aan de andere kant van de voorrangsweg staat een auto die linksaf wil, achter haaientanden. Wie eerst?

Over het algemeen zien ze me niet eens, dus wacht ik tot iedereen is geweest voordat ik oversteek. Maar ze hebben ook voorrang geloof ik? Als je uit een uitrit komt moet je toch altijd voorrang geven?
Ja.
Dit is dus een heel simpele :)
 
Bij de MAG aanmelden en de gemeente ondertussen vragen om de heg bij te werken tot 50 cm boven de grond.

|(
 
Geen borden, dus gewoon de kortste weg nemen :)
Ik vind dat busbaan paaltje op die hoofdstraat veel zotter...
die bussluis is er om het vrachtverkeer tegen te houden, dat mag niet door het centrum heen.


Bij de MAG aanmelden en de gemeente ondertussen vragen om de heg bij te werken tot 50 cm boven de grond.

|(
Dat is geen heg, het is een enorme steen met daarop een tekening van de paardenmarkt.
https://www.google.nl/maps/@52.1805...4!1srT5Y-FtzupB4_X8jEzprrw!2e0!7i13312!8i6656
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan