hoe sluit ik een knipper led relais aan

DaWauZ

MF'er
31 aug 2005
204
0
Zutphen
Ik heb een probleem, ben niet zo goed in knipperlichtelectronica.

Ik heb nu 4 LED knippers gekocht, en een weerstand onafhankelijk ELB relais. Daar kunnen 3 stekkertjes op, E, L, B.

Maar mijn originele relais heeft veel meer aansluitingen, hiep hoi.
Hoe kom ik er nu achter welke draden ik waar op aan kan sluiten?

Ik heb van mijn yamaha fz750 wel een werkplaatshandboek maar das zwart wit.

Heeft iemand wat hints?

Dit zijn de plaatjes van origineel relais en draden

2012-09-02%252014.25.09.jpg


2012-09-02%252014.24.58.jpg
 
Ik heb een probleem, ben niet zo goed in knipperlichtelectronica.

Ik heb nu 4 LED knippers gekocht, en een weerstand onafhankelijk ELB relais. Daar kunnen 3 stekkertjes op, E, L, B.

Maar mijn originele relais heeft veel meer aansluitingen, hiep hoi.
Hoe kom ik er nu achter welke draden ik waar op aan kan sluiten?

Ik heb van mijn yamaha fz750 wel een werkplaatshandboek maar das zwart wit.

Heeft iemand wat hints?

Dit zijn de plaatjes van origineel relais en draden

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik denk dat je beter losse weerstanden kan plaatsen,een FZ heeft een automatische
knipperlicht afslag,dus die schakeld automatisch het knipperlicht uit na een bepaald
aantal meters,met dat nieuwe relais ben je dat dus kwijt.
 
oke maar ik denk niet dat dat bij mijn grijze import jappanner zit, hij blijft echt altijd knipperen.
Zit dat dan verbonden aan je km teller o.i.d. ? Ik heb een digitale teller nu.
 
hmm ik kom er achter dat er wat draadjes voor de ontsteking in zitten. Althans zonder relais kan ik de motor niet starten, rood lampje.
Dan toch maar gewoon weerstanden monteren. Weg voordeel van LED, dan belast het de accu net als met gloeilampen. Ik wou juist minder stroom verbruiken om groen te zijn :) nee omdat stationair met alle lichten aan etc de motor het wat lastiger krijgt stationair te draaien.
 
nope,

99/100 motordynamo's wekken constant het maximale van hun kunnen op, en het overschot wordt verstookt in de spanningsregelaar.

Bij een auto gaat jouw idee wel op, omdat hun geen vaste magneten gebruiken, maar elektromagneten, en daardoor meer, of minder kunnen opwekken.
 
Laatst bewerkt:
nu deel 2, ik heb maar lichtweerstanden gehaald, knipperfrequentie is prima, maar er branden maar enkele ledjes per knipperding. Als ik ze met weerstand (en ook zonder) rechtstreeks op de accu doe, branden ze prima.
Wat gaat er mis?
Op mijn dash zitten wel indicators links en rechts voor knipperlicht. Kan dat er nog iets mee te maken hebben?
 
nu deel 2, ik heb maar lichtweerstanden gehaald, knipperfrequentie is prima, maar er branden maar enkele ledjes per knipperding. Als ik ze met weerstand (en ook zonder) rechtstreeks op de accu doe, branden ze prima.
Wat gaat er mis?
Op mijn dash zitten wel indicators links en rechts voor knipperlicht. Kan dat er nog iets mee te maken hebben?



ja, toevallig ook gelezen op een ander topic.



start je motor eens en probeer het dan nog eens.
voltage op het relais is te laag en daarom ook op je LED's


sommige LED's [combinaties] branden alleen boven de 13volt blijkt.. :]
Led knipperlichten, voorste branden flauw
 
Laatst bewerkt:
nope,

99/100 motordynamo's wekken constant het maximale van hun kunnen op, en het overschot wordt verstookt in de spanningsregelaar.

Bij een auto gaat jouw idee wel op, omdat hun geen vaste magneten gebruiken, maar elektromagneten, en daardoor meer, of minder kunnen opwekken.

De "spanningsregelaar" zit bij een FZ750 in de dynamo en dat is een transistor. Er is geen aparte spanningsregelaar aanwezig zoals bij andere motoren. Het lijkt er dus op dat de spanning wordt geregeld door de spanning over de rotor te regelen.'
Yamaha Marine Parts | PWC, Boat, Yamaha Outboard Parts - Boats.net

Overigens weiger ik te geloven dat het stroomverbruik van knipperlichten invloed heeft op de stationairloop van de motor.
 
De "spanningsregelaar" zit bij een FZ750 in de dynamo en dat is een transistor. Er is geen aparte spanningsregelaar aanwezig zoals bij andere motoren. Het lijkt er dus op dat de spanning wordt geregeld door de spanning over de rotor te regelen.'
Yamaha Marine Parts | PWC, Boat, Yamaha Outboard Parts - Boats.net

Overigens weiger ik te geloven dat het stroomverbruik van knipperlichten invloed heeft op de stationairloop van de motor.



dat wel,

als ik de knippers aanzet bij het stoplicht [terwijl dimlicht brandt] ,
zakt ie telkens ff terug in toeren :Y :Y

maar heel weinig, maar je merkt het wel :]
 
inderdaad. Het is vooral de combinatie van heel veel lichten. Ik heb nu LED bolletjes in mijn originele achterlicht zitten, dat scheelde genoeg om hem niet meer af te laten slaan. Volgens mij komt alle stroom voor verlichting van de accu, afgezien hoe het opgewekt wordt. Dat de accu bijgeladen moet worden is een feit.
 
nee , het is een beetje andersom :)


als de motor idle draait, geeft de dynamo bijna geen stroom af naar je accu, dit komt omdat de laadspanning die de accu moet hebben om te gaan laden veel te laag is en er daarom geen stroom kan lopen.
op het moment dat je toeren omhoog gaan wordt er meer spanning opgewekt in de dynamo en wordt die laadspanning dus hoger, laadstroom kan alleen lopen vanaf hoog naar laag voltage.

dwz; de dynamo heeft op dat moment een spanningswaarde van 14 volt, en de accu maar 12,5 volt bv.

omdat dit verschil groot genoeg is gaat er dan pas stroom lopen.


Maw; daarom moet je bij hogere belasting van je accu je idle ook iets meer rpm's geven,
anders zal ie uitvallen. [tegenwoordig geregeld door je ECU die aut. je idle hoger instelt]
Bij deze situatie wordt bij idle dus vooral gebruik gemaakt van je dynamo, zodra je meer toeren gaat geven wordt de accu geladen en zal dat de buffer worden voor ontsteking/electrisch circuit.




dit probleem zie je nog weleens terug bij boomboomcars,
[bij elke klap van de subwoofer dreigt de motor uit te vallen]


waarom gaat je motor dan iets langzamer lopen bij meer belasting van je electra/meer verbruikers bij idle?

je dynamo gaat omdat er meer stroom gevraagd wordt [met de knippers bij idle aan te zetten bv] wat zwaarder lopen, het magnetisch veld van de stator en de rotor wordt groter [weerstand wordt hoger en die "trekt" aan je motor] als er meer stroom door de wikkelingen loopt.


that's why :Y
 
Laatst bewerkt:
ja, toevallig ook gelezen op een ander topic.



start je motor eens en probeer het dan nog eens.
voltage op het relais is te laag en daarom ook op je LED's


sommige LED's [combinaties] branden alleen boven de 13volt blijkt.. :]
Led knipperlichten, voorste branden flauw

Stationair lopen blijkt te werken. Ze branden dan wel goed. Alhoewel je dan rond de 1300 toeren stationair moet blijven draaien. En das nog zonder de rest vd verlichting. Even afstellen dus.
Of is er nog een 1 of ander trucje voor?
 
Stationair lopen blijkt te werken. Ze branden dan wel goed. Alhoewel je dan rond de 1300 toeren stationair moet blijven draaien. En das nog zonder de rest vd verlichting. Even afstellen dus.
Of is er nog een 1 of ander trucje voor?
Wat wil je dan afstellen?
Je hebt raw's gekocht die niet goed werken op de (te lage) spanning die uit je knipperrelais komt.
Ik zou de raw's terug brengen en de verkoper inlichten over het feit dat ze niet weten dat deze raw's een hoop problemen veroorzaken en dat ze dus niet weten wat ze verkopen.
 
nee , het is een beetje andersom :)


als de motor idle draait, geeft de dynamo bijna geen stroom af naar je accu, dit komt omdat de laadspanning die de accu moet hebben om te gaan laden veel te laag is en er daarom geen stroom kan lopen.
op het moment dat je toeren omhoog gaan wordt er meer spanning opgewekt in de dynamo en wordt die laadspanning dus hoger, laadstroom kan alleen lopen vanaf hoog naar laag voltage.

dwz; de dynamo heeft op dat moment een spanningswaarde van 14 volt, en de accu maar 12,5 volt bv.

omdat dit verschil groot genoeg is gaat er dan pas stroom lopen.


Maw; daarom moet je bij hogere belasting van je accu je idle ook iets meer rpm's geven,
anders zal ie uitvallen. [tegenwoordig geregeld door je ECU die aut. je idle hoger instelt]
Bij deze situatie wordt bij idle dus vooral gebruik gemaakt van je dynamo, zodra je meer toeren gaat geven wordt de accu geladen en zal dat de buffer worden voor ontsteking/electrisch circuit.



dit probleem zie je nog weleens terug bij boomboomcars,
[bij elke klap van de subwoofer dreigt de motor uit te vallen]


waarom gaat je motor dan iets langzamer lopen bij meer belasting van je electra/meer verbruikers bij idle?

je dynamo gaat omdat er meer stroom gevraagd wordt [met de knippers bij idle aan te zetten bv] wat zwaarder lopen, het magnetisch veld van de stator en de rotor wordt groter [weerstand wordt hoger en die "trekt" aan je motor] als er meer stroom door de wikkelingen loopt.


that's why :Y

Eerst zeg je dat bij stationair toerental de dynamo nauwelijks vermogen levert, en later zeg je dat dat kleine beetje vermogen het motortoerental beinvloed.....
(boomcars is geen goede vergelijking. Dat soort stereo installaties kan zo veel stroom trekken dat de (accu)spanning zoveel instort/daalt dat het invloed heeft op de gehele installatie. Maar als ik in de auto met licht aan, ook nog eens de achterruit verwarming van 10 ampere aanzet, dan merk ik geen verandering in toerental. Ook niet in een Opel Kadett van 1978 zonder enige elektronische toerental regeling. )

Ik zal m'n stelling iets beter formuleren: Dat een dynamo iets vermogen trekt bij stationair motor toerental zal best, maar dat mag niet de reden zijn dat je motor afslaat.

Als door 10 watt minder achterlicht de motor "de motor wel stationair blijft draaien" dan zeg je eigenlijk dat 10 watt meer of minder (1 ampere) de motor laat afslaan.

Als dat zo was, dan zou de FZ750 berucht zijn voor afslaan op het moment dat je de rem in knijpt bij stationair toerental (remlicht achter is toch 2x21 Watt / 3 ampere extra verbruik)

Ik zelf heb ook een 25 jaar oude FZ750, en zo'n oude motorfiets loopt niet meer perfect stationair bij het door de fabriek voorgeschreven toerental als 25 jaar geleden.

Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar zit echt niet in het stroomverbruik van de achterlichten.

De mijne sloeg ook wel eens af bij stationair, bij warme motor en "warm weer" (niet bij warme motor en koude buitenlucht). Ik zelf en de dealer waren van mening dat de oplossing is om stationair toerental een tikje hoger te zetten.

Nu draait ie 50-100 rpm sneller stationair, maar hij slaat niet af, zelfs niet als de 4-5 ampere koelfan draait, ook niet als de fan niet draait maar m'n 6 ampere Gerbing jas aangesloten is.

Ik heb originele carburateurs en een originele uitlaat. Geen FZR 1000 carburateurs met een open uitlaat zoals DaWauz.
 
Stationair lopen blijkt te werken. Ze branden dan wel goed. Alhoewel je dan rond de 1300 toeren stationair moet blijven draaien. En das nog zonder de rest vd verlichting. Even afstellen dus.
Of is er nog een 1 of ander trucje voor?

Probeer het eens met de rest van de verlichting aan. Volgens mijn metingen is de laadspanning met de lampen aan iets hoger als met de lichten uit.
 
Probeer het eens met de rest van de verlichting aan. Volgens mijn metingen is de laadspanning met de lampen aan iets hoger als met de lichten uit.
Ik denk dat het bij stationair toerental eerder andersom is.
De laadspanning is dan lager dan de accuspanning.
Zet je dan je verlichting aan dan zakt je accuspanning nog meer.
 
Eerst zeg je dat bij stationair toerental de dynamo nauwelijks vermogen levert, en later zeg je dat dat kleine beetje vermogen het motortoerental beinvloed.....
(boomcars is geen goede vergelijking. Dat soort stereo installaties kan zo veel stroom trekken dat de (accu)spanning zoveel instort/daalt dat het invloed heeft op de gehele installatie. Maar als ik in de auto met licht aan, ook nog eens de achterruit verwarming van 10 ampere aanzet, dan merk ik geen verandering in toerental. Ook niet in een Opel Kadett van 1978 zonder enige elektronische toerental regeling. )

Ik zal m'n stelling iets beter formuleren: Dat een dynamo iets vermogen trekt bij stationair motor toerental zal best, maar dat mag niet de reden zijn dat je motor afslaat.

Als door 10 watt minder achterlicht de motor "de motor wel stationair blijft draaien" dan zeg je eigenlijk dat 10 watt meer of minder (1 ampere) de motor laat afslaan.

Als dat zo was, dan zou de FZ750 berucht zijn voor afslaan op het moment dat je de rem in knijpt bij stationair toerental (remlicht achter is toch 2x21 Watt / 3 ampere extra verbruik)

Ik zelf heb ook een 25 jaar oude FZ750, en zo'n oude motorfiets loopt niet meer perfect stationair bij het door de fabriek voorgeschreven toerental als 25 jaar geleden.

Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar zit echt niet in het stroomverbruik van de achterlichten.

De mijne sloeg ook wel eens af bij stationair, bij warme motor en "warm weer" (niet bij warme motor en koude buitenlucht). Ik zelf en de dealer waren van mening dat de oplossing is om stationair toerental een tikje hoger te zetten.

Nu draait ie 50-100 rpm sneller stationair, maar hij slaat niet af, zelfs niet als de 4-5 ampere koelfan draait, ook niet als de fan niet draait maar m'n 6 ampere Gerbing jas aangesloten is.

Ik heb originele carburateurs en een originele uitlaat. Geen FZR 1000 carburateurs met een open uitlaat zoals DaWauz.
Ik ben het hier toch voor een groot deel met suzukidude eens.
Als je accu staionair niet bijlaad dan word er veel strrom uit de accu getrokken.
Heb je een (erg) slechte accu dan kan de spanning zover dalen dat je ontsteking niet meer werkt en je motor uit valt.
Bij een autodynamo is het inderdaad zo dat als je meer stroom trekt de dynamo zo zwaar gaat draaien dat je stationair toerental zakt.
Als je dit niet merkt hebt je of geen toerenteller en/of slechte oren.
 
Heb je een (erg) slechte accu dan kan de spanning zover dalen dat je ontsteking niet meer werkt en je motor uit valt.
.

Jij zegt dat het uitvallen van de motor komt door een slechte accu. (zou best kunnen).

Ik zeg dat een motorfiets die op zich in orde is, die motor niet zal afslaan omdat de knipperlichten aan staan of omdat de remlichten branden.
 
Probeer het eens met de rest van de verlichting aan. Volgens mijn metingen is de laadspanning met de lampen aan iets hoger als met de lichten uit.


zoals vdv zegt idd precies andersom,

door de extra stroom die uit de dynamo bij idle getrokken wordt, gaat je motor "zwaarder"lopen en daardoor zakt je toerental bij idle.


verder zijn er verschillen te vinden in hoe de motor reageert bij idle op extra verbruikers zoals knipperlichten bv.


een remlicht zal idd bijna geen verschil maken, maar dimlicht/knipperlichten gebruiken respectievelijk 120 watt en 55 watt ongeveer, dus dat ga je dan wel merken in je stationairloop. [dynamo gaat zwaarder lopen]

bij een auto is dit ook zo, als je de dimlichten aanzet en vervolgens daarna je achterruitverwarming [20A] hoor je echt de motor terugvallen in idle toeren, ;)


het verschil is dat de ECU's van tegenwoordig dit idle toerental gelijk bijstellen als er extra stroom gevraagd wordt, je merkt hier dan niets van. :)



waar ik op doelde is vooral bij idle; alle verbruikers gebruiken vooral dan de stroom uit de dynamo vandaan [omdat de accu amper/niet geladen wordt] en deze zeer snel leeg is.
daarom hoor je dus bij die boomboomcars [zelf inbouwer geweest] de idle toerental instorten omdat bij een te zware bassklap zonder condensator te gebruiken de accu IN 1 KEER leeggetrokken wordt en daarom direct bij de volgende bassklap dit vol op de dynamo belast wordt,

deze gaat dan heel zwaar lopen en trekt aan je idle toerental. :Y
 
Ik ben het hier toch voor een groot deel met suzukidude eens.
Als je accu staionair niet bijlaad dan word er veel strrom uit de accu getrokken.
Heb je een (erg) slechte accu dan kan de spanning zover dalen dat je ontsteking niet meer werkt en je motor uit valt.
Bij een autodynamo is het inderdaad zo dat als je meer stroom trekt de dynamo zo zwaar gaat draaien dat je stationair toerental zakt.
Als je dit niet merkt hebt je of geen toerenteller en/of slechte oren.


vdv wats keburt? _O- :+


maar idd, bij een wat mindere accu is die bij veel belasting en amper opgeladen worden heel snel leeg.


en wordt dan alle stroom direct van de dynamo gevraagd. ;)
 
vdv wats keburt? _O- :+


maar idd, bij een wat mindere accu is die bij veel belasting en amper opgeladen worden heel snel leeg.


en wordt dan alle stroom direct van de dynamo gevraagd. ;)
Je zegt iets waar ik het mee eens ben *O* ;)
Overigens is dat zwaarder lopen van een dynamo alleen van toepassing bij een systeem met koolborstels.
Het systeem met permanente magneten word boven een bepaalde spanning altijd maximaal belast ook als er geen gebruikers zijn.
De spanningsregalaar zorgt voor zoveel belasting dat de dynamospanning stabiliseerd op zo'n 14 volt.
Zet je de verlichting aan dan zal de regelaar minder gaan belasten maar het totaal voor de dynamo blijft hetzelfde.
Is het toerental zo laag dat de dynamo minder dan 14 volt leverd dan heb je gelijk maar dat is tot zo'n 1200 toeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ mastertommy,


Idd die zou ertussen moeten, ik gaf de situatie aan wanneer dit verschijnsel kon optreden. :)
Zonder de condensator dus, met heb je gelijk en dat klopt dat de condensator die piekspanningen/stromen opvangt.

Ik gooide er altijd een 1,5 farrad condensator tussen, als het ff kon. :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan