loop ik dan niet het risico om die hele schroef in 1 keer 100% onbruikbaar te maken? zeker nu ik de schroef al een klein beetje vernaggelt heb?
Kan, maar als je hem goed raakt zit de schroevendraaier al lekker vast in de kop.loop ik dan niet het risico om die hele schroef in 1 keer 100% onbruikbaar te maken? zeker nu ik de schroef al een klein beetje vernaggelt heb?
Kopervet...en alvast slagschroevendraaier op je verlanglijst zetten...blijft handigOk ik heb nog even wat geprobeerd, en ik had dus gewoon een te dunne schroevendraaier, dus maar goed dat ik niet doorgedraaid hebmet de ietwat dikkere en even aantikken kwam hij los (nog wel vrij lastig maar hij's gelukkig los )
Over dat kopervet.. ik heb hier wel vaseline liggen, kan dat er ook tussen? zoniet haal ik morgen gelijk even wat kopervet op
En nu ik de kap eraf heb liggen (en idd hing er ook iets boven daarom duurde het zolang, ik ben HEEL voorzichtig) vraag ik me af wat ik moet hebben om de koelvloeistof eruit te laten lopen, er zit eenzelfde soort schroef + ring aan de linker onderkant van de radiateur die me de enigste logische mogelijkheid lijkt, dit zal em dan ook wel zijn niet?
de juiste maat schroevendraaier. ik moet altijd ph-2 gebruiken voor mijn kuipschroeven. soms zelfs ph-3.
als je een pz-2 of ph-1 gebruikt, wens ik je veel succes.
else i rest my case
Ik wilde zonet even de koelvloeistof verwisselen en om dit te doen wilde ik eerst de onderkap verwijderen, echter zitten die schroeven zo vast dat ik met mijn schroevedraaiers de schroef aan het verneuken ben, volgens mij is de gebruikte schroevedraaier geen rotzooi, maar er moet gewoon zoveel kracht gezet worden dat het metaal van de schroef afbreekt.. zijn er speciale truukjes om deze losser te maken?
iemand tips?
Ok ik heb nog even wat geprobeerd, en ik had dus gewoon een te dunne schroevendraaier, dus maar goed dat ik niet doorgedraaid heb met de ietwat dikkere en even aantikken kwam hij los (nog wel vrij lastig maar hij's gelukkig los )
meestal zijn schroeven met houtschroefdraad zoals spaanplaatschroeven Pz (Pozidrive). Plaatschroeven en schroeven met genormaliseerd draad (zoals metrisch draad) zijn meestal Ph (Philips). De plaatschroeven en spaanplaatschroeven zijn te onderscheiden met het feit dat plaatschroeven een dikkere kern en een kleinere spoed hebben (meer windingen per cm).
Als ze ergens ingedraait zitten kan je het zien aan de kop. Ph ziet eruit als een net kruisje, Pz heeft naast het kruis waar je je schroevendraaier inzet nog een heel licht ingeslagen kruisje, precies 45 graden verdraaid.
Belangrijk is dat je deze twee typen kruiskop onderscheidt! Ph past niet in Pz en andersom. De pasvorm is dan niet goed waardoor je als je krachtzet uit de schroef glijt en de kop beschadigd.
Als je de keuze voor het goede type hebt gemaakt is de maat niet zo moeilijk meer, dat zie je in één oogopslag.
De d-h-z-klusser heeft dus een set van ongeveer 6 schroevendraaiers nodig (Ph1 t/m Ph3 en Pz1 t/m Pz3) en de sleutelaar heeft meestal alleen de Ph1 t/m Ph3 nodig. In een auto wil je daarbij ook nog wel eens de Ph4 tegenkomen.