Hoe vast draai jij je bougies??

Dakkert

Redneck mechanic
14 feb 2018
1.647
3.603
Ik heb van de week m'n bougies vervangen, al een miljoen keer gedaan altijd op dezelfde manier en nooit problemen gehad.

Ik draai ze er met 2 vingers in tot ze niet meer verder kunnen en dan geef ik ze net ff een klein tikje met de hand.

Ik gebruik hiervoor nooit een momentsleutel en volg ook niet de instructies die gegeven worden op het doosje van de fabrikant.

Noem het eigenwijs, ik noem het gevoel.

DUSSSSS... Ik was benieuwd,

Hoe monteer jij je bougies en hoe vast draai je ze dan?
 
Oplossing
Al die discussie over momentsleutels en wel of geen vet. Wat loctite en een luchtsleutel, vast is vast ;).
IMG_20210813_100729.jpg
Nieuwe bougies met de hand tot aan de ring en dan met de sleutel nog een kwart slag om de ring iets te pletten. Daarna met de hand tot aan de ring en iets met de sleutel.
Maar is dit standaard een kwart voor jou bij nieuwe bougies?

Ik heb verschillende motoren gehad en bij de ene was het een kwart, bij de ander driekwart en bij weer een ander niet eens een kwart.

Vandaar mijn nieuwsgierigheid...
 
Haha. Vastdraaien tot de kop en bougie knakken en dan een stukje vaster. Maar zonder flauwekul. Ik doe het altijd op gevoel, eerst met de vingers totdat hij niet verder gaat. Dan voel je ook goed of hij niet scheef in de draad gaat. Daarna met gezond verstand aanzetten, meestal is dat ongeveer een halve slag. Zo heb ik het altijd gedaan en never nooit gedoe gehad. Officieel zou het inderdaad met een momentsleutel moeten.
 
Vaak zit er bij het boordgereedschap een bougiesleutel, een pijpsleuteltje met een kort stiftje en dat heeft een bedoeling. Je moet ze niet te vast zetten. Het is een fijne draad en je draait ze in de meestal aluminium kop. Vast is vast en vaster hoeft niet. Ik doe ook meestal een beetje kopervet op de draad en zet ze zeker niet zwaar vast.
 
Ik doe ook meestal een beetje kopervet op de draad
Ik deed dat ook wel eens. Maar ik hoor wel eens verhalen dat dit een chemische reactie kan aangaan door de hoge temperatuur met de aluminium kop. De bougie zou daardoor knettervast komen te zitten? Ik heb nagenoeg geen kennis van scheikunde, dus ik weet niet of dit waar is.
 
Het beste is om het juiste aanhaalmoment te gebruiken bij het uiteindelijke vastdraaien. Dit aanhaalmoment kan iets verschillen tussen bepaalde merk bougies. Als je iets keramisch vet gebruikt op schroefdraad van de bougies dan het aanhaalmoment heel klein beetje verlagen. Maar op gevoel handvast is denk ik ook prima (niet nog een ruk nageven).
 
Ik deed dat ook wel eens. Maar ik hoor wel eens verhalen dat dit een chemische reactie kan aangaan door de hoge temperatuur met de aluminium kop. De bougie zou daardoor knettervast komen te zitten? Ik heb nagenoeg geen kennis van scheikunde, dus ik weet niet of dit waar is.

Ik weet ook niks van scheikunde, maar heb al een keer een cilinderkop weg kunnen gooien, omdat er een beunhaas met kopervet aan de bougies had lopen smeren...
Muurvast gerot inderdaad.

En daarbij, door het vet draai je ze alleen maar vaster, omdat de schroefdraad minder weerstand geeft.
 
Vaak zit er bij het boordgereedschap een bougiesleutel, een pijpsleuteltje met een kort stiftje en dat heeft een bedoeling. Je moet ze niet te vast zetten. Het is een fijne draad en je draait ze in de meestal aluminium kop. Vast is vast en vaster hoeft niet. Ik doe ook meestal een beetje kopervet op de draad en zet ze zeker niet zwaar vast.
Ik doe het precies zo, altijd met de set die bij de motor hoort.

Afgezien van het gebruik van een smeermiddel dan, dat heb ik nog nooit gedaan.

Een bougie heeft dit ook niet nodig, ik heb dit in het verleden zelfs eens nagevraagd bij ik meen NGK en die gaven ook aan dat hun bougies vanuit de fabriek al behandeld worden met een bepaalde laag om vastrotten te voorkomen.
 
Ik weet ook niks van scheikunde, maar heb al een keer een cilinderkop weg kunnen gooien, omdat er een beunhaas met kopervet aan de bougies had lopen smeren...
Muurvast gerot inderdaad.

En daarbij, door het vet draai je ze alleen maar vaster, omdat de schroefdraad minder weerstand geeft.
Absoluut de waarheid. Als je een momentsleutel zou gebruiken moet je geloof ik 30% reduceren.
 
Vroeger met de bougiesleutel handvast draaien en dan iets van nog geen kwartslag verder, nu ik een momentsleutel heb op moment.
En nooit iets van vet gebruiken, je krijg een overgangsweerstand waardoor je vonk minder wordt. Ik maak met een staalborstel altijd het schroefdraad schoon om die reden.
 
Vroeger met de bougiesleutel handvast draaien en dan iets van nog geen kwartslag verder, nu ik een momentsleutel heb op moment.
En nooit iets van vet gebruiken, je krijg een overgangsweerstand waardoor je vonk minder wordt. Ik maak met een staalborstel altijd het schroefdraad schoon om die reden.
En nu je het met momentsleutel doet, doe je ze dan voor je gevoel vaster of losser dan voorheen?
 
Te los is ook niet goed met alle problemen van dien, maar ik denk dat de meeste horrorverhalen die je hoort te wijten zijn aan veel te strak gedraaide bougies.

Ze hebben praktisch niks nodig.

Wat is het, rond de 10 Nm ofzo?
 
Het beste is om het juiste aanhaalmoment te gebruiken bij het uiteindelijke vastdraaien. Dit aanhaalmoment kan iets verschillen tussen bepaalde merk bougies. Als je iets keramisch vet gebruikt op schroefdraad van de bougies dan het aanhaalmoment heel klein beetje verlagen. Maar op gevoel handvast is denk ik ook prima (niet nog een ruk nageven).
Juist dit is mijn manier, gewoon aandraaien met de hand. En als je dan tot de ring bent dan zet je je gereedschap erop en zet je aan tot je weerstand voelt en dan net even aanzetten en strak trekken, komt bijna geen kracht aan te pas. Je hoeft de ring ook niet helemaal te pletten zoals bijvoorbeeld bij een remleiding en daarbij is het van totaal ander materiaal gemaakt.
 
Vroeger met de bougiesleutel handvast draaien en dan iets van nog geen kwartslag verder, nu ik een momentsleutel heb op moment.
En nooit iets van vet gebruiken, je krijg een overgangsweerstand waardoor je vonk minder wordt. Ik maak met een staalborstel altijd het schroefdraad schoon om die reden.
Ik vraag me af of dit klopt. De spanning gaat van de punt van de bougie in de boegiedop door de bougie naar de "vonkenmaker". De verbinding met de cylinderkop heeft daar naar mijn mening weinig invloed op.
Ook haal je met de staalborstel niet het fabrieksvet van het draad af. Niet dat je dat moet willen trouwens. Als de fabrikant daar vet op gesmeerd heeft zal dat er niet zonder reden zitten.
 
Ik deed dat ook wel eens. Maar ik hoor wel eens verhalen dat dit een chemische reactie kan aangaan door de hoge temperatuur met de aluminium kop. De bougie zou daardoor knettervast komen te zitten? Ik heb nagenoeg geen kennis van scheikunde, dus ik weet niet of dit waar is.
Ik heb wel scheikunde gehad en volgens mij reageert koper niet met aluminium en vet ook niet. Als het spul onder water zou zitten heb je andere omstandigheden, maar volgens mij is een warme cilinderkop nogal droog.
 
Ik vraag me af of dit klopt. De spanning gaat van de punt van de bougie in de boegiedop door de bougie naar de "vonkenmaker". De verbinding met de cylinderkop heeft daar naar mijn mening weinig invloed op.
Ook haal je met de staalborstel niet het fabrieksvet van het draad af. Niet dat je dat moet willen trouwens. Als de fabrikant daar vet op gesmeerd heeft zal dat er niet zonder reden zitten.
De bougie moet ook contact met massa maken, maar zou dat worden verhinderd door een laagje vet, dan nog zal hij vonken omdat de afstand tussen de boegie en de kop praktisch nul is. Bij een verdelerkap springt de spanning van de rotor naar de contacten in de kap waar de bougiekabels aan zitten en daar is veel meer afstand tussen. En een goede bobine overbrugt zonder moeite een halve centimeter.
 
Werkhandbork van mijn GSX-R1000 zegt heel duidelijk eerst hand vast draaien ,en erna met een moment sleutel op 11nm=1,1 kg
Er word ook gezegd geen vet of iets op het schroefdraad van de bougie te doen.
Ik kan helemaal niet bepalen wat 11 nm is dus gebruik een moment sleutel hiervoor .
Ik riskeer liever geen gedoe met of te vast gedraaide bougies of te losse .
Degene die hier even zegt ik voel precies hoe het zit zonder moment sleutel ,wens ik succes.

De fabrikant schrijft echt niet voor de lol of de show een aanhaal moment voor bougies voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan