Hoe werk ik met een draaibank?

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Hallo techneuten,

We hebben een draaibank in de schuur staan waar ik eens wat op wil proberen te draaien.
Ik heb echter geen ervaring en wil graag wat basisregels weten. Op internet staat een hoop maar allemaal veel te technisch voor een noob.

Mijn vraag: op welke hoogte en hoek moet de beitel staan?
Hoe slijp ik beitels en onder welke hoek?
Welke toerentallen moet ik hanteren voor aluminium en staal?

Zijn er verder nog zaken die ik in de gaten moet houden?

Hier een plaatje van een draaibank die er veel op lijkt:

full
 
Laatst bewerkt:
Nee ik sta niet iedere dag achter de draaibank, maar toch gebruik in de draaibank regelmatig.

Als iets net gelast is willen mensen ook voelen of deze heet is, nou dat is ook verstand gebruiken of niet?

Mijn excuses voor de lompe opmerking eerder geplaatst maar wil je gebruik maken van een draaibank of ander gereedschap gebruik alsjeblieft je verstand of laat het aan andere mensen over.

Tape jij jezelf ook in als je gaat fietsen ?
 
Nee ik sta niet iedere dag achter de draaibank, maar toch gebruik in de draaibank regelmatig.

Als iets net gelast is willen mensen ook voelen of deze heet is, nou dat is ook verstand gebruiken of niet?

Mijn excuses voor de lompe opmerking eerder geplaatst maar wil je gebruik maken van een draaibank of ander gereedschap gebruik alsjeblieft je verstand of laat het aan andere mensen over.

Tape jij jezelf ook in als je gaat fietsen ?

Nou was je goed bezig...

waarom nou weer deze sneer ?

Op een fiets had je vroeger toch ook zijwieltjes...
 
We hebben het over een hobbydraaibankje , niet over een mastodont met twee meter tussen de centers die onoplettende MTS-ers doormidden trekt.
dus als je een beetje oplet is dit ding niet gevaarlijker als al het andere electrisch gereedschap dat ieder doe het zelver in huis heeft.

gewoon op youtube een paar uur filmpjes kijken, er staan een paar leuke basic introducties tussen.
dan met een stukje aluminium of messing al het zojuist geziene gaan uitproberen.
Een draaibank is een prachtig stuk gereedschap , maar je hebt een zekere kennis nodig om er ook iets mee te kunnen maken.
draaien leer je alleen door het heel veel te doen.
je zult zien dat als je zo'n ding leert kennen , dat je niet meer zonder kunt.

ik denk dat er geen sleutel dag voorbij gaat zonder dat ik mijn draaibank gebruik.
( anderhalve meter tussen de centers , maar wat mij betreft is een slijptol gevaarlijker. )
 
Laatst bewerkt:
We hebben het over een hobbydraaibankje , niet over een mastodont met twee meter tussen de centers die onoplettende MTS-ers doormidden trekt.
dus als je een beetje oplet is dit ding niet gevaarlijker als al het andere electrisch gereedschap dat ieder doe het zelver in huis heeft.

gewoon op youtube een paar uur filmpjes kijken, er staan een paar leuke basic introducties tussen.
dan met een stukje aluminium of messing al het zojuist geziene gaan uitproberen.
Een draaibank is een prachtig stuk gereedschap , maar je hebt een zekere kennis nodig om er ook iets mee te kunnen maken.
draaien leer je alleen door het heel veel te doen.
je zult zien dat als je zo'n ding leert kennen , dat je niet meer zonder kunt.

ik denk dat er geen sleutel dag voorbij gaat zonder dat ik mijn draaibank gebruik.
( anderhalve meter tussen de centers , maar wat mij betreft is een slijptol gevaarlijker. )

Die draaien wel harder rond :+

Maar idd, je even inlezen/filmpjes kijken en evt bij een pro de basis opdoen is wel beter.
 
Het gevaarlijke van een draaibank is dat zo'n ding zo sterk is en van alle ledenmaten wint........een beitel breken of in de klauwplaat laten lopen is niet de bedoeling maar niet gevaarlijk ........maar een spaan weg trekken terwijl de machine nog draait is toch echt gevaarlijk
 
We hebben het over een hobbydraaibankje , niet over een mastodont met twee meter tussen de centers die onoplettende MTS-ers doormidden trekt.
dus als je een beetje oplet is dit ding niet gevaarlijker als al het andere electrisch gereedschap dat ieder doe het zelver in huis heeft.

gewoon op youtube een paar uur filmpjes kijken, er staan een paar leuke basic introducties tussen.
dan met een stukje aluminium of messing al het zojuist geziene gaan uitproberen.
Een draaibank is een prachtig stuk gereedschap , maar je hebt een zekere kennis nodig om er ook iets mee te kunnen maken.
draaien leer je alleen door het heel veel te doen.
je zult zien dat als je zo'n ding leert kennen , dat je niet meer zonder kunt.

ik denk dat er geen sleutel dag voorbij gaat zonder dat ik mijn draaibank gebruik.
( anderhalve meter tussen de centers , maar wat mij betreft is een slijptol gevaarlijker. )

Een vinger kwijt is ook vervelend.
En een hobby machientje , als die dubbel werk heeft, kan je net zo goed aan stukken rijten. Dat bankje van mij in elk geval wel, geen stoppen meer aan als het fout gaat.

Erg vervelend is dat de basiskennis ontbreekt.
Het begint al met de snijsnelheden. Ik weet ze ook niet letterlijk uit mijn hoofd maar de ervaring en met de capaciteit van mijn bankje in het achterhoofd kan ik het goed inschatten.

Om te leren moet je gewoon wat stukjes afdraaien, gewoon wat verspanen. Zorg dat je nooit de hoogste snijsnelheid ingeschakeld heb.
Pas op met automatische voedingen. als je die uit het oog verliest dan kan het slecht aflopen, logisch en voor de hand liggend maar toch in de smiezen houden.

Veel lezen en probeer een deskundige vast te klampen.
 
Het gevaarlijke van een draaibank is dat zo'n ding zo sterk is en van alle ledenmaten wint........een beitel breken of in de klauwplaat laten lopen is niet de bedoeling maar niet gevaarlijk ........maar een spaan weg trekken terwijl de machine nog draait is toch echt gevaarlijk
Ik vind dit toch behoorlijk gevaarlijk!



En leren doe je door te doen, dus gewoon rustig aan beginnen met wat aluminium of kunststof.

belangrijke punten:

beitel op centerhoogte, wordt vaak verkeerd gedaan!
scherpe beitel.
niet direct te veel ''voor'' de beitel zetten, dus begin eens met maximaal een millimeter er af te draaien.
niet te hoge voeding.
 
Laatst bewerkt:
En probeer er geen mm-ers in 1 keer af te krijgen maar ga in stapjes van een 10 tot enkele 10den mm's per keer. Zeker met een licht bankje.
En yep, HSS rules (meestal), zeker voor de beginner.

Edit: Tjee , 3 zielen met een gedachte op eenzelfde tijdstip.
 
Laatst bewerkt:
Nadraaien kan wel gewoon op (zeer) hoge snelheid, gewoon met langzame automatische voeding en zeer kleine materiaalafname. Verder gewoon proberen, houd je snijsnelheden en je beitel goed in de gaten, gebruik je verstand en dan kan er weinig mis gaan.

En zoals al gezegd, denk erom dat je die sleutel uit de klauw haalt! Het is mij ook een keer overkomen, en ik was blij dat ik niet in de baan van de sleutel stond toen ik de draaibank (10 pk) inschakelde. Die was dwars door mijn hoofd gegaan....
 
Het gevaarlijke van een draaibank is dat zo'n ding zo sterk is en van alle ledenmaten wint........een beitel breken of in de klauwplaat laten lopen is niet de bedoeling maar niet gevaarlijk ........maar een spaan weg trekken terwijl de machine nog draait is toch echt gevaarlijk

ik weet niet waarom iedereen aan de verstandelijke vermogens van de TS twijfeld,
eerlijk gezegd mogen we er van uit gaan dat iemand met de verstandelijke vermogens om motor te rijden snapt dat je niet je hand in een draaiende machine moet steken.

hoewel, eerlijk is eerlijk , de tip van de sleutel in de klauwplaat is een klassieker, die heeft iedereen wel een keer vergeten. :Y


in een draaiende draaibank grijpen blijkt dus geen goed idee, ik zou ook niet weten waarom je dat zou doen.
Bij een draaiende cirkelzaag even met de hand checken of het zaagblad nog vast zit is dus ook geen goed idee...
als je de draaibank aansluit moet je ook geen metalen voorwerp met de hand in het stopcontact duwen... :N

als het lukt om bovenstaande te onthouden en je zorgt dat je niet recht voor de klauwplaat gaat staan ( dus in de baan waar iets naar toe geslingerd wordt als het uit de klauwplaat schiet) dan kun je met een gerust hart gaan experimenteren....
 
En verders zijn op google bakkkkkeeeen met informatie te vinden, simpel tot moeilijk.
Ik heb laatst ook een draaibankje gekocht, gewoon rustig aan beginnen/proberen dan komt t vast wel goed.
 
Misschien een heel simpel antwoord...
Ken je niemand die doet draaien en jou even een soort van demonstratie wil geven op jou draaibankje? (misschien iemand hier van het forum gratis of tegen vergoeding)
Die zal je super veel dingen uit kunnen leggen want op google staat toch weer net iets anders.
 
Leuk draaibankje. Lijkt wel een Myford, die zoekterm al eens gebruikt op youtube?
Misschien is het een idee om foto's van de hulpstukken en beitels te plaats. Dan kunnen wij/ik je wel vertellen waar het voor is en wat voor draaibewerkingen je er mee kunt doen.

Nog een kleine tip die ik nog niet voorbij heb zien komen:
Laat werkstukken niet te ver uit de drieklauw steken. Laat je bijvoorbeeld een asje van 15mm dik 100 mm uitsteken, dan zal bij een bewerking van de diameter over de hele lengte het uiteinde dikker zijn dat het deel dicht bij de kop. Dit komt door de doorbuiging van je werkstuk. Bij kleine diameters gaat dit zelfs vrij vlot mis en kruipt het werkstuk de beitel en kan zelfs dubbel slaan.

Dus zo dicht mogelijk bij de klauw werken (klinkt tegenstrijdig met de veiligheid, en doe dit pas als je meer ervaring hebt).
Bij langere werkstukken het tegencenter gebruken.
 
Oja, ook nog een zeer eenvoudige, en simpele tip, de beitels zijn bedoelt voor 1 bepaalde draairichting, de andere kant op draaien zorgt ervoor dat het beitelplaatje snel op is. (mijn ergste ervaring met de draaibank lessen op de MTS) :)

Oja, als je dat ding in de schuur hebt staan, is er dan niet iemand die dat ding gekocht heeft, misschien dat die er nog iets van af weet ook nog ;)

mvg

db
 
Waarom niet gewoon bij een techn.school naar binnen gelopen en aan de praktijkleraar vragen of je ff mag meekijken?
Ik denk dat ze heus welwillend zijn en daar kan je tenminste gelijk vragen stellen als je wat ziet wat je niet begrijpt.
Ik heb jaren achter draaibank.freesbank ed gestaan maar kan me niet voorstellen dat je dit goed onder de knie krijgt door naar een filmpje te kijken.
 
Waarom niet gewoon bij een techn.school naar binnen gelopen en aan de praktijkleraar vragen of je ff mag meekijken?
Ik denk dat ze heus welwillend zijn en daar kan je tenminste gelijk vragen stellen als je wat ziet wat je niet begrijpt.
Ik heb jaren achter draaibank.freesbank ed gestaan maar kan me niet voorstellen dat je dit goed onder de knie krijgt door naar een filmpje te kijken.

Kijken is kijken :+
 
Ook ik heb het mezelf geleerd. Ben er inmiddels aardig los op.
De belangrijkste regel: Draaien doe je met je oren. :+
Voor de rest kun je kijken naar de spanen. Als er gruis af komt is het ook niet goed. :)

Gewoon beginnen en kijken waar het schip strandt.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond aan de slag gegaan

Ik wou een bus draaien van 1,5mm dik en 10cm lang.
Ik liep meteen tegen een probleem toen ik de binnenkant wou draaien: mn beitel buigt door om het zo maar te zeggen. Ik her verschillende beitels geprobeerd.
Wat is de maximale diepte die je binnenwerks kunt draaien?

De buitenkant ging prima, dat is een eitje.

Ik heb telkens mn hand bij de stopknop gehouden en de sleutel uit de klauw gehaald. :P

Foto's volgen.
 
Zit er een aanslag op het 'bed', die je vast kan zetten zodat je onmogelijk je klauwplaat in kan lopen? Gebruik die, en zoals met alles.. ga het niet vele uren achter elkaar doen en ga er niet nonchalant mee om. Als je met je handen in de buurt moet komen, zelfde weg terug als heen (en niet gewoon wegtrekken) is een goede gewoonte.

einde zeurmodus.

Heb je een 'bril' of een (meedraaiend) center. Een bril is een ondersteuning die je vast op iedere afstand van je klauwplaat kan zetten (daar kan je dan niet draaien uiteraard) een meedraaiend center is een puntig stuk metaal met een lager, wat je in je 'losse kop' kan zetten (dat ding waar nu je boor spankop in zit) die kan je dan gebruiken om je werkstuk te ondersteunen zodat het niet doorbuigt. Kan behoorlijk passen en meten zijn, mede omdat je een vrij dunne wanddikte hebt. (verspanen zonder drukkracht lukt simpelweg niet)

En dat is waar het bij nauwkeurig draaien voor een groot deel om gaat, de boel stabiel opspannen (werkstuk en je beitel) Je werkstuk laat je zo min mogelijk uit de klauwplaat steken, je werkt dus altijd zodicht mogelijk bij (afstand heeft een exponentiele invloed op de doorbuiging ^3 als je alleen de klauwplaat gebruikt) zelfde geldt voor je beitel, gebruik een zo dik mogelijke beitel (geen dun aai dingetje als dat niet nodig is qua ruimte) en zo min mogelijk uitsteken.

**voor binnendraaien dus een zo dik mogelijke beitel kiezen, die is stabieler. Eventueel van 2 kanten de helft pakken (maar dat vereist wel goed uitklok werk.. weet niet hoe nauwkeurig het moet worden natuurlijk)

Dat is de basis, dat bepaald hoe nauwkeurig je kan gaan werken. Als je verder wil/moet gaan moet je je verdiepen in voor- en na-draaien en verspaningstoegiften, dat is nodig als je met een beetje zekerheid op je toleranties/oppervlakte kwaliteit wil komen.

Eigenlijk toch wel heel belangrijk, eerst draaien tot op bv 0,5 mm van de eindmaat, (dat is de 'toegift' voor het na draaien) wat je doet met hogere snelheid en lagere aanzet (zijdelings verplaatsing) om een mooi glad oppervlak te krijgen. Laat je die toegift niet zittten krijg je 1 de sporen vamn het voordraaien niet meer helemaal weg > minder mooi en 2 je beitel slijt snel, je mag niet aaien met het puntje van je beitel, dat hele kleine 'driehoekje' wordt op die manier veel te zwaar belast/warm. het begin van de snede moet wat verder van het puntje afzitten.

en als je voor het nadraaien een mooi 'stompe' beitel kan vinden (niet bot!) wordt het nog mooier, de meeste beitel plaatjes hebben dit sowieso (een neusradius) en dat is van invloed op de geulen die je trekt.

Succes/veel plezier, je eigen spulletjes maken is altijd mooi :)
 
Laatst bewerkt:
Voor binnendraaaien heb je een hoger toerental nodig als voor de buitenkant. Uitgaande van St37 (staal met een treksterkte van 370 N/mm2) heb je een snijsnelheid van 59 mtr/sec nodig bij droog gebruik en een aanzet van 0,2 mm. Het toerental bepaalt dus je snijsnelheid bij verschillende diameters
n=Vx1000/3,14xD bijv. gatmaat ø20mm n=59000/3,14x20mm=939 onw/min. Als je buitendia nu bijv. ø40mm is bereken je het toerental voor de buitendia n=59000/3,14x40mm=469 omw/min
Genoemde waardes gelden alleen bij gebruik van HSS-beitels.


grtz

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan