Hoe werking oliepomp DR500 controleren?

Big-paul

MF'er
26 apr 2011
60
0
Laatst heb ik met mijn ouwe trouwe DR500 een (semi)vastloper gehad. Het was duidelijk dat de zuiger niet goed gesmeerd was, op de cilinderwand waren de schraapsporen van de zuiger duidelijk te zien en ook de zuiger was gaar. ;(
Bij het aftappen van de olie leek de oorzaak al snel gevonden: er kwam niet veel meer dan een kopje vol olie uit het carter... Tsja echt oliedom natuurlijk :$ later kwam er nog wat olie uit toen ik het zeefje uit het carter verwijderde samen met wat stukjes distributiekettinggeleider die ik eerder vervangen had maar het lijkt er nog steeds op dat er niet genoeg olie meer in mijn blok zat.

Vervolgens de cilinder laten honen, 1ste overmaat zuiger erin, big-end nog op speling gechekt maar niet vervangen en gaan met die banaan. 8-)
Nu ben ik er alleen niet zeker van dat de oliepomp werkt en dus mijn gloedje nieuwe zuiger goed smeert. De kop wordt gesmeerd door zogenaamde "splash-sump" dwz dat de distributieketting olie omhoog splat richting kleppen en tuimelaars. Er zijn dus geen olieleidingen door het blok naar de kop.

Mijn vraag is dus of iemand weet hoe ik kan controleren of de oliepomp zijn werk goed doet?

Het gaat hier om een DR500S uit 1984.
 
Ik heb m al stationair laten lopen en rustig testritje gedaan ivm inrijden cilinder. Dus oliefilter eraf en even rondstarten en kijken of er olie uitkomt?
 
Helaas zit er geen sensor op. Maar als ik het juist heb dan wordt de zuiger gesmeerd door de roterende krusaswangen die de olie omhoog splashen van onderuit het carter ipv een oliesproeier.

Dan is dus de enige functie van de oliepomp is om de olie door het filter heen te jagen? Met andere woorden: Bij een slecht functionerende oliepomp maar met voldoende olie in t carter kan ik geen vastloper krijgen door een slecht gesmeerde zuiger. Klopt dit?

Anyway, ik zal vanavond even het oliefilter loshalen en kijken of er olie rondgepompt wordt.
 
Zo te zien heb je dat fout, gezien dit schema wordt de kopen krukas en dergelijke wel degelijk door de oliepomp gesmeerd.
full
 
Ondertussen ben ik er nog niet aan toegekomen om de oliepomp te checken, vanavond hernieuwde poging.
Tuimelaars en nokkenas heb ik ook al eens vervangen, maar toen heb ik niet met te laag oliepeil gereden, ik denk dat dat nog een erfenis was van de vorige eigenaar.

@magnamaniac: Is dit een schema van de Suzuki DR500? In dat geval heb ik toch heel wat over het hoofd gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan