Big-paul
MF'er
- 26 apr 2011
- 60
- 0
Laatst heb ik met mijn ouwe trouwe DR500 een (semi)vastloper gehad. Het was duidelijk dat de zuiger niet goed gesmeerd was, op de cilinderwand waren de schraapsporen van de zuiger duidelijk te zien en ook de zuiger was gaar.
Bij het aftappen van de olie leek de oorzaak al snel gevonden: er kwam niet veel meer dan een kopje vol olie uit het carter... Tsja echt oliedom natuurlijk later kwam er nog wat olie uit toen ik het zeefje uit het carter verwijderde samen met wat stukjes distributiekettinggeleider die ik eerder vervangen had maar het lijkt er nog steeds op dat er niet genoeg olie meer in mijn blok zat.
Vervolgens de cilinder laten honen, 1ste overmaat zuiger erin, big-end nog op speling gechekt maar niet vervangen en gaan met die banaan.
Nu ben ik er alleen niet zeker van dat de oliepomp werkt en dus mijn gloedje nieuwe zuiger goed smeert. De kop wordt gesmeerd door zogenaamde "splash-sump" dwz dat de distributieketting olie omhoog splat richting kleppen en tuimelaars. Er zijn dus geen olieleidingen door het blok naar de kop.
Mijn vraag is dus of iemand weet hoe ik kan controleren of de oliepomp zijn werk goed doet?
Het gaat hier om een DR500S uit 1984.
Bij het aftappen van de olie leek de oorzaak al snel gevonden: er kwam niet veel meer dan een kopje vol olie uit het carter... Tsja echt oliedom natuurlijk later kwam er nog wat olie uit toen ik het zeefje uit het carter verwijderde samen met wat stukjes distributiekettinggeleider die ik eerder vervangen had maar het lijkt er nog steeds op dat er niet genoeg olie meer in mijn blok zat.
Vervolgens de cilinder laten honen, 1ste overmaat zuiger erin, big-end nog op speling gechekt maar niet vervangen en gaan met die banaan.
Nu ben ik er alleen niet zeker van dat de oliepomp werkt en dus mijn gloedje nieuwe zuiger goed smeert. De kop wordt gesmeerd door zogenaamde "splash-sump" dwz dat de distributieketting olie omhoog splat richting kleppen en tuimelaars. Er zijn dus geen olieleidingen door het blok naar de kop.
Mijn vraag is dus of iemand weet hoe ik kan controleren of de oliepomp zijn werk goed doet?
Het gaat hier om een DR500S uit 1984.