Hoe werkt een reserve tank

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Hallo ik heb een YAMAHA XJ 600 S DIVERSION uit 93 en daar zit een reserve tank op.

Ik vraag mij af hoe werkt dit? is dit een 'extra' tank waar benzine in zit en wat je pas gebruikt als je op je reserve tank gaat rijden?

Zoja, word dat benzine dan niet onwijs oud? als je netjes op tijd tankt en nooit van die tank gebruik maakt?
 
Is dezelfde tank alleen zitten er 2 pijpjes in waarvan er 1 korter is. Als de tank leeg raakt staat de bovenkant van het lange pijpje niet meer in de benzine en is je tank 'leeg'. Zet je hem op reserve dan kan het nog wel het korte pijpje in lopen en dat is dan de reserve.

Hier een voorbeeld:
s-l225.jpg


Goudkleurige pijpje is je normale tank.
 
Laatst bewerkt:
oke thanks!

Dus opzich kan het geen kwaad om altijd op je 'reservetank' rijden?

Alleen dat je dus de lul bent als die (ook) op is?
 
oke thanks!

Dus opzich kan het geen kwaad om altijd op je 'reservetank' rijden?

Alleen dat je dus de lul bent als die (ook) op is?

zou er toch mee uitkijken want juist onderin de tank verzameld zich vuil en als je veel gebruik maakt van je reserve optie kan het zijn dat je dus uiteindelijk problemen krijgt met je brandstoffilter/vlotterkamers/sproeiers omdat deze verstopt raken
 
Reed met mijn NTV altijd op reserve, gewoon tripteller resetten en pas bij zo'n 350/370km tanken. Doe hetzelfde bij mijn Fazer, lichtje staat een aardige tijd te branden voordat ik ga tanken. :9

Maar wel opletten als je wat sneller hebt gereden ook wat eerder gaat tanken, zo heb ik een keer de laatste paar meters mogen lopen. :+
 
Bij mijn FZ zou het elektrisch moeten werken. Ik heb me er nooit echt in verdiept hoe precies. Zal wel iets zijn met spanningsverlies gestuurd door de tank-meter-vlotter. Ik heb de laatste jaren maar 1 FZ gezien waarbij het wel werkte. Mij boeit het verder weinig want de benzine-meter werkt wel heel nauwkeurig. Dus gewoon je meter in de gaten houden.

Wat ik bij veel motor-fietsen niet begrijp dat ze niet gewoon een brommer-benzine-kraantje monteren. Bedienen met een hevel: Dicht-open-reserve. (ja, zo één met 2 pijpjes) Dat werkt altijd perfect. Hoe simpel kan het zijn! Tevens dan ook heel handig als de tank van de motor verwijderd moet worden voor onderhoud/reparatie. Nu heb ik een kraantje die je met beleid mbv een goed passende schroevendraaier moet verdraaien. Effe niet opletten en je kan naar de dealer voor een nieuwe. Waardeloos dus!!!
 
Klopt het dat de xj600 Diversion uit 1993 een tankinhoud van 17 liter heeft incl. 3.5l reserve?

Ik kan het nergens vinden alleen van de modellen uit 2001
 
zou er toch mee uitkijken want juist onderin de tank verzameld zich vuil en als je veel gebruik maakt van je reserve optie kan het zijn dat je dus uiteindelijk problemen krijgt met je brandstoffilter/vlotterkamers/sproeiers omdat deze verstopt raken
Ik rij al mijn leven lang op reserve, zoek de risico's op, maar nooit het risico beleefd. :+

Wel een keer gemerkt dat een reserve stand niet wilde werken.
Het gaatje onderin bleek verstopt, afname alleen via de lange pijp..'



Filter zelf was ook een beetje heen gegaan. :+

e.a. resulteerde overigens niet in de vaak gehoorde storingen. (dus is dat angst?)
Merkte het al onder het rijden met een volle tank, op reserve en bijna uit, snel weer op gewoon.
Benzinekraan vervangen en ik leef nog lang en gelukkig. ;)

Filter van mijn andere motor eens vervangen en opengemaakt, maar het weinige effect was ook best een teleurstelling.
Zo schoon na 15 jaar. -O-



Tig maal ware grote. :+
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn FZ zou het elektrisch moeten werken. Ik heb me er nooit echt in verdiept hoe precies.
Als de vlotter onder bepaald niveau komt schakelt de stroom naar de benzinepomp uit en komen de carburateurs zonder peut (tank FZ 750 ligt relatief laag). Op reserve pompt de pomp altijd ongeacht de stand van de vlotter ;)
 
Ik rij al mijn leven lang op reserve, zoek de risico's op, maar nooit het risico beleefd. :+

Wel een keer gemerkt dat een reserve stand niet wilde werken.
Het gaatje onderin bleek verstopt, afname alleen via de lange pijp..'

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/Jawa%20640/DSC_0046.jpg"]afbeelding~][/URL]

Filter zelf was ook een beetje heen gegaan. :+

e.a. resulteerde overigens niet in de vaak gehoorde storingen. (dus is dat angst?)
Merkte het al onder het rijden met een volle tank, op reserve en bijna uit, snel weer op gewoon.
Benzinekraan vervangen en ik leef nog lang en gelukkig. ;)

Filter van mijn andere motor eens vervangen en opengemaakt, maar het weinige effect was ook best een teleurstelling.
Zo schoon na 15 jaar. -O-

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/ZX9-R/DSC_0267.jpg"]afbeelding~][/URL]

Tig maal ware grote. :+

ik heb wel eens gehad dat ik wilde testen wanneer de (nieuwe) motor op reserve ging.
Alleen bleek achteraf dat het lange pijpje ergens los door de tank heen zwerfde. Dus tank was finaal leeg toen ik hem nog eens op reserve probeerde te zetten.... (fijn hoor, zonder benzine vallen, precies midden op de Zeelandbrug :X :X )
 
ik heb wel eens gehad dat ik wilde testen wanneer de (nieuwe) motor op reserve ging.
Alleen bleek achteraf dat het lange pijpje ergens los door de tank heen zwerfde. Dus tank was finaal leeg toen ik hem nog eens op reserve probeerde te zetten.... (fijn hoor, zonder benzine vallen, precies midden op de Zeelandbrug :X :X )
Dat is inderdaad een nachtmerrie. :o

Ik heb ook twee keer onder in de Botlek en een keer in de Beneluxtunnel stilgestaan.
Twee keer zonder benzine, ene keer door lage spanning en licht aan met binnenrijden.
Startte gelukkig daarna onderin wel twee keer _O- de derde keer moest ik de NTV aan de hand eruit duwen.
De ANWB kon mij daarna niet meer verstaan, zo buiten adem als ik was.

En de eerste keer wist ik het bestaan van de reservestand nog niet. _O-
(maar ik had ook nog geen rijbewijs, even joyriden op de gloednieuwe Jawa.. :X )
 
Laatst bewerkt:
ik heb wel eens gehad dat ik wilde testen wanneer de (nieuwe) motor op reserve ging.
Ik reed trouwens altijd zo, dagelijks woon~werk dus zo weinig mogelijk willen tanken.
Maakte er een automatisme van, op de snelweg over op reserve. Onderweg oefenen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een nachtmerrie. :o

Ik heb ook twee keer onder in de Botlek en een keer in de Beneluxtunnel stilgestaan.
Twee keer zonder benzine, ene keer door lage spanning en licht aan met binnenrijden.
Startte gelukkig daarna onderin wel twee keer _O- de derde keer moest ik de NTV aan de hand eruit duwen.
De ANWB kon mij daarna niet meer verstaan, zo buiten adem als ik was.

Traumatisch gewoon, ik tank liever nogmaals extra voor de brug als ik ook maar een klein beetje twijfel over het benzine-nivo in de tank.
Destijds was het met een solo RF al een ramp, moet er nu helemaal niet meer aan denken.
Ik was inderdaad ook helemaal gesloopt eer ik met de motor de brug af was.....
 
Is dezelfde tank alleen zitten er 2 pijpjes in waarvan er 1 korter is. Als de tank leeg raakt staat de bovenkant van het lange pijpje niet meer in de benzine en is je tank 'leeg'. Zet je hem op reserve dan kan het nog wel het korte pijpje in lopen en dat is dan de reserve.

Hier een voorbeeld:
[afbeelding]

.

kan je het nog een keer uitleggen , ik heb geen pijp als tank, snaputnie...

130a7096370599862bd465331351e7c4.jpg



dees ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan