hoe zijn jullie begonnen?

Oreca

Die hard MF'er
19 apr 2003
794
0
Nijmegen
hoi, ben sandor en 17 jaar ik wil graag informatie over hoe je het beste kunt beginnen met je volwassen leven op een motor.
Ik weet absoluut niet wat ik moet doen.Sommige zeggen als eerste een autorijbewijs en daarna een motorrijbewijs of eerst motorrijb. 2 jaar lichte motor rijden en dan supersnelle wat uiteindelijk mijn droom is----> YZF R1
andere zeggen eerst autorijb. en op je 21ste motorijb zodat je gelijk zwaarder kan rijden.
Ik weet het niet meer
Kunnen jullie mij info geven over jullie beginnende volwassen leven?
thx
Sandor
 
Je wilde toch een R1 @ 25 kw? ...
Nee idd, dat is geen goed idee, beter koop je eerst een fiets die goed bij de 25kw begrenzing past, b.v. een kawa zx400.

Als je dan 2 jaar op die kawa gereden hebt kan je misschien wel die r1 kopen, alhoewel je misschien dan beter eerst op een leuke 600cc verder kan gaan wat al zeer hard gaat!

oja, ik ben nu 20 en wacht nog even een paar maanden tot dat ik 21 ben, dan heb ik iig geen 25kw rijbewijs, Maar als je nu zelfs nog geen 18 bent en je wilt heel graag kan je misschien toch maar beter ervaring opdoen met een 25kw motor.
 
Ik heb op m'n 18e eerst m'n B gehaald...
en daarna bewust gewacht tot m'n 23e...
( GSX-R was iets te roekeloos )

Toen dus m'n A erbij en sindsdien rijdt ik
lekker met de rest mee...
Eerst een kwalijkzaakie zx6r gehad (voor mij
een mooie opstapfiets ) en nu dus de gixxer...
een R1 bijv. is geen fiets om mee te beginnen..

Wat je het beste eerst kunt doen is denk ik
je auto om wat ervaring op te doen in het verkeer..
daarna je motor.. ( zul je gelijk zeggen dat alle
automobilisten eikels zijn en als gekken rijden... :P )

Het is heel persoonlijk .. en je moet gewoon doen wat
je zelf het beste lijkt...

suc6..
 
ja ik had iets gehoord over begrenzen maar ik wil toch niet vernederd worden omdat mijn r1 niks meer is ik doe schande aan de naam.Maar wat bedoelde je nou, gsx-r 750 met rijbewijs B ik heb al gezocht met rijbewijs A beperkt en rijbewijs A maar wat is rijbewijs B? auto?
 
Ik heb ook geen autorijbewijs en ben toch aan het motor rijden begonnen.
Misschien scheelt het dat ik een aardige tijd op een scooter tussen alle koekblikken heb doorgescheurd.

Ik zou idd niet met een R1 beginnen, maar iets wat minder power heeft.
Eerst ervaring opdoen....dan verder kijken.


Hardlopers zijn doodlopers zeggen ze wel eens :X


Suc6
 
kheb eerst auto gedaan, 'om ervaring op te doen' alleen dan om de reden dat je met de auto een beginnersfoutje eerder overleeft dan op de motor.. echt lang heb ik niet gewacht want toen ik 18,5 was had ik allebei de stempels maargoed.. er zat een idee achter enzo
 
Eerst autorijbewijs gehaald. veel circuit en straat km's gemaakt , slipcurssus, race licensie etc.

Toen ik mezelf genoeg vertrouwde ben ik mijn motor rijbewijs gaan halen.

Heb ik nu profijt van.. frustrerend dat je weer op nieuw moet leren rijden maar er is veel kennis aanwezig en heb vandaag hele ruime 2 cm schaamrand ineens weg gereden en ben ook niet meer bang om te remmen sinds 2 a 3 weken.
 
hoeveel kostte dat met alle slipcursussen,licenties etc. bij elkaar? dit lijkt mij heel verstandig om te doen. dan ga ik weer twijfelen lichte motor kopen en rijden voor 2 jaar en dan r1 of allerlei cursussen doen,race licenties etc. voor 2 jaar lang en dan r1

damn wat moeilijk
ik heb nog half jaar om te denken tot 18e
 
ja ben er wel mee eens jonge jongens die even stoer willen doen, flink willen scheuren en dan gaat het mis. Zo ben ik echt niet.Ik heb ook een schakel een vespa piaggio uit 82 4 versnelling en rijdt nu 85 . Oke op een klein stukje even acceleren van 50 naar 85 is wel even leuk maar ik weet dat ik dit niet moet blijven doen het word een gewoonte en heb je derek een snelle motor en dan is het automatisme=slecht zaak.

Maar ja zo ben ik altijd al voorzichtig geweest met voertuigen sneller als 20 km/h
 
Ik bedoel dat er al een topic over is. Klik maar op de link.
 
ja ik had iets gehoord over begrenzen maar ik wil toch niet vernederd worden omdat mijn r1 niks meer is ik doe schande aan de naam.Maar wat bedoelde je nou, gsx-r 750 met rijbewijs B ik heb al gezocht met rijbewijs A beperkt en rijbewijs A maar wat is rijbewijs B? auto?

B = idd auto
 
ik ben nou ook 17 en ga eerst m'n (25kw) motorrijbewijs halen. dit omdat het mij gewoon super relaxed lijkt om op de motor naar (waarschijnlijk) Amsterdam te toeren om naar school te
gaan (+/-40km) :] :] en na een lange dag in de banken weer lekker uitwaaien op de snelweg :] :] dat is stukken beter dan in een koekblik lijkt me zo :)
25kw regel is er niet voor niks lijkt me, je kan gewoon lekker veilig ervaring opdoen, zonder dat je "per ongeluk" 200+ rijdt :] ;)
lijkt me niet geweldig dat 25kw, maar het is gewoon voor je eigen bestwil en het hoort erbij. om daar nou 3 jaar op te wachten om dat over te slaan :? nee dank je, als ik 18 ben wil ik :]

En een autorijbewijs haal ik wel als ik een baan oid heb, waar ik niet evt met de trein heen kan als het bagger weer is.
 
Laatst bewerkt:
Op m'n 18e meteen B (auto) wegens wegervaring en de praktische kant.. (ga maar es naar de supermarkt voor 4 kratten pils op je brommert :P ).

Toen ik 19,5 was ben ik voor m'n A gegaan.
 
Ik ben begonnen met m'n motorrijbewijs, 3 jaar lang alleen maar motor gereden en toen met m'n auto begonnen.
Doe jezelf een plezier en ga naar paul lam in Nijmegen. De mannen die daar les geven weten hoe het moet.

Even off-topic, zit Henk v/d Broek nog bij de AOT opleiding? En is foppes er nog?
Uit jouw berichtjes begrijp ik dat je nogal trots bent op de AOT, ik kan je uit ervaring vertellen dat die opleiding niet zo geweldig is....(ik ben daar begonnen toen het van MSvS naar AOT is veranderde).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 19 heb net mijn auto gehaald in 1 keer *D merk nu al dat ik auto gewoon verrot vind ...... ik stap liever op me scoot dan in een auto, Ik ben nu hard aan het werk om deze zomer iig me motor te halen. Hopelijk heeft me 3 jaar scoot ervaring (zonder ongelukke zelfs geen krasje) nut voor me motorrijles. Maar ik ga hem zeker deze zomer halen.
 
Vanaf m'n 16 tot 19 verschillende (schakel)brommers gehad en meer dan 25.000km verkeerservaring opgedaan.
Dan m'n B afgelegd. 'krijd nog steeds niet graag met de auto :)
Gewacht tot m'n 21 om direct A zwaar vermogen af te leggen.
Opstapmotor gekocht (Honda CB500) enkele maanden later vervangen door Duc Monster 600 (ook goede opstap) en nu bijna 2jaar later een Duc 748 gekocht :9~
Zelfs na zoveel ervaring had ik 't nog moeilijk op de 748 de eerste paar ritjes...
Extreme zithouding, 'valse' achterrem, veel vermogen, ...
 
hoeveel kostte dat met alle slipcursussen,licenties etc. bij elkaar? dit lijkt mij heel verstandig om te doen. dan ga ik weer twijfelen lichte motor kopen en rijden voor 2 jaar en dan r1 of allerlei cursussen doen,race licenties etc. voor 2 jaar lang en dan r1

damn wat moeilijk
ik heb nog half jaar om te denken tot 18e

Heb het voor de auto gehaald destrijds.

Race licensie was ik toen een dikke 2000 gulden voor kwijt meen ik.maar meeste is gesponserd destijds, anders had ik het nooit kunnen doen. Slipcursussen waren bedrijfs verplichtingen en uitjes :)
 
Op mijn 18de wilde ik eerst mijn A-rijbewijs halen, maar mijn ouders verboden dat. Toen ik eenmaal met mijn kont in de auto zat, leek het motorrijden mij toch wel gevaarlijk. 5 jaar later begon dat toch wel erg te kriebelen en moest ik met rijlessen beginnen.

Bij mijn eerste rijlessen op de motor was ik ontzettend blij dat ik mijn B-rijbewijs al had en dus al aardig wat inzicht in het verkeer had. Kende de borden, kende de weg en wist waar ik kijken moest... en dan nog kwam ik in het begin ogen tekort, omdat alles toch net iets anders is.

Bij autorijlessen zit de instructeur naast je. Hij/ zij kan meekijken en kan zelfs ingrijpen op het moment dat je er een zooitje van maakt. Op de motor zat ik vanaf dag 1 alleen. Ondanks dat mijn instructeur geweldig was en zelfs wist in welke versnelling ik reed, had hij nooit kunnen ingrijpen op het moment dat ik door gebrek aan inzicht een domme actie zou doen.

Mijn advies is daarom om eerst je autorijbewijs te halen en daarna je motorrijbewijs.
 
Ik heb eerst auto gehaald en daarna meteen motor.
Toen hadden ze het 25kw net ingevoerd.....2 weken te laat met aanvragen :(
maarja ik was nog maar 19 jaar dus met mn 21 kon ik ook overal op.
Mn theorie was toen ook nog 3 jaar geldig...........

Wat ik wil zeggen: haal het zo snel mogelijk, ze maken het je steeds moeilijker!
 
Je moet niks. Gewoon doen wat je zelf het handigst lijkt.

Zodra ik wist dat je 18 moest zijn om auto te mogen rijden heb ik daar al naar uitgekeken. Motor is daar wel snel bijgekomen, maar blik blijft toch mijn hoofdvervoermiddel. Motor is meer voor hobby en woon-werk bij mooi weer.
 
Als je wil gaan rijden voor je 21 moet je eigenlijk op je 18 wel je rijbewijs halen. is ook nog lekker ook want ik mag op mijn 20ste al op alles rijden.
Ik ben dan van die achterlijke beperking af das dan ook een voordeel en dat hoef je niet tot je 21 te wachte


Ik denk dat mijn 2e motor een mooie gsx-r word s-rad
 
ja ik denk er ook over met 18e halen 2 jaar wachten en op 20ste "zwaar" rijden maar ik kom met mijn 20ste van school en op 21ste mag ik meer als 25kw en kan na jaar werken de r1 halen(blijf zeker thuis wonen beetje geld aan ouders hou je toch heeeeeel wat geld over)

Groeten toekomstige R1 rijder
Sandor
 
Sja... wat wil je ??!

- heb je geld om een voertuig te kopen ? Een auto leen je makkelijker dan een motor tenslotte...
- wil je een vervoersmiddel ? Dan ben je doorgaans (m.n. op langere stukken ivm omkleden) sneller op de motor, maar met gladheid kan je eigenlijk niet rijden...
- wil je bergen bagage meenemen ? Dan is een Fiat panda nog beter dan een motor...
- wil je een baantje in iets van transport ? Daar zal eerder naar een auto (B) rijbewijs worden gevraagd...
- etc....

Kortom: "Wat wil je ermee ?"

Heb je het niet echt nodig, maar wil je gewoon motorrijden omdat je dat leuk vindt ? Ga dan gewoon voor motor !

Zelf heb ik eerst B gehaald. Gewoon omdat het het meest praktisch is als je een autootje wil lenen, of wanneer je iets wil vervoeren. Sinds ik A heb rij ik natuurlijk het liefst op de motor, maar ik vind het nogsteeds handig dat ik B heb. Al was het alleen al om motoronderdelen mee te kunnen nemen van de sloop of motorzaak bijvoorbeeld... (Al krijg je ook best wel wat op je motor verstouwd als je je best doet. ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan