Hoestende GSX-R750W

Xenon

MF veteraan
17 mrt 2003
1.840
2
Uelsen (Dld)
Mijn '95 Soes is ziek. Liep voorheen perfect, maar zelfs bij 'n toeristische tokkelrit (4000-9000 rpm) was ik na 204km door de 21 liters heen. Ofwel 1:10 :+ .
Heb daarna de motor volledig (volgens specs) synchroon laten afstellen. Dat heeft geholpen qua verbruik: 1:14 bij een wat stevigere (5000-12000) rit. Boven de 3000 toeren schijn de zon fel, maar warm onder de 3000 is 't :( . Hij houdt dan in, hoest en kotst door de uitlaat en stationair is een ramp: schommelt tussen net onder de 1000 en 2000, met dezelfde hoestbuien in de pot.

Ook als ik 'm laat uitlopen blijft 't toerental zo rond de 2500 hangen, om daarna langzaam in 't rampzalige stationair te landen. Zoniet, dan wil een korte gasstoot nog wel eens helpen.

Stationair toerental is eigenlijk niet af te regelen: òf onder de 1000, òf boven de 2000. Choke idem: Kan mooi terugregelen tot 2000, de volgende aanraking is gelijk naar NUL.

Zowel koude als warme start is ok. Kabelspeling/smering is ok. Luchtfilter is bijna nieuw, carbs in-/uitwendig zou je van kunnen eten (..euh.. :r ): brandschoon dus. Voor zover ik kan zien blijft niets hangen (choke, ofzo).

De monteur in mijzelf zegt me dat ie onderin te arm staat, maar de monteur die ervan leeft is dat niet met me eens en wil me laten geloven dat bij Gixxers de 1:10-afstelling wellicht de enige remedie zal zijn, maar dat kan er bij mij niet in |( .

Hieeft iemand ervaring met / oplossing voor soortgelijk probleem?
 
Laatst bewerkt:
Begon mij ook al te dagen dat Zot = MotorXtra ;-)

Ik was zelf eigenlijk ook wat verbaasd over het verloop van de krommes. Alles gewoon in elkaar geschroefd en nog niet naar de afstelling gekeken. Carbs moeten nog worden gesynchroniseerd en verder ga ik voorlopig niks aan doen. Hoewel ik eigenlijk op meer vermogen gehoopt had...

Maar goed, dit zit erop:
- Dynojet carb kit (sproeiers 150!!)
- Open K&N filters
- Nikko racing uitlaatbochten met Leovince open demper
 
Je kan er zeker nog meer uithalen dan wat je nu doet. Vooral bovenin richting de 13000 rpm staat ie nog wat te rijk, misschien dat een kleinere hoofdsproeier daar het geheel beter zou laten lopen. (ik ben ook geen expert, maar ik ventileer even mijn mening :o )

Terwijl de rest van je air-fuel ratio er toch strakker uitziet dan die van mij.

Maar je zei het zelf al, het geheel moet nog afgesteld worden. Dus.....
Ik wacht in spanning af ;)
 
Laatst bewerkt:
"Altijd dealer onderhouden, heeft al zijn beurten gehad. En is van een oud oma-tje geweest"

Ken zo langzamerhand die verhalen wel, en het gros van de dealers/handelaren die een fiets verkopen. Vervangen de vloeistoffen en heel misschien dat ze de kleppen stellen en je carbs synchroniseren, that's about it. Het is natuurlijk het goedkoopste voor hun om zo min mogelijk te doen, zolang die fiets maar rijdt.

En uiteindelijk blijkt dat je naderhand nog zoveel meer aan je fiets kan doen om er echt plezier van te hebben. Alleen mag jij er dan voor opdraaien, je hebt em immers al gekocht.

Maar zomaar even gasnaalden of sproeiers vervangen, lijkt me geen goed idee. Je moet immers eerst vaststellen waar je nu bent (meten is weten!) En vandaaruit ga je verder met fine tunen. Maar daar ben je nu al aan begonnen, dus waar heb ik het over :o

Eerlijk gezegt heb ik dan ook meer vertrouwen in een motorzaak/tuner die een vermogenstest bank heeft staan. Dan iemand die dat niet heeft, voor mijn gevoel weten die er gewoon meer vanaf. Anders zou je zo'n testbank niet nodig gehad hebben natuurlijk.

Morgen hoop ik trouwens die scans van mijn vermogensuitdraai online te krijgen :z
Nou mijn conclusie tot nu toe is dat de dealert helemaal niks aan de fiets heeft gedaan.. behalve gekeken of ie nog startte :X :X

Maar goed.. meten is idd weten.. heb gewoon wat opties van de man die de run gedaan heeft gehad.. en nu moet ik ff kijken hoe en wat ik verder ga doen.. ga zeker niet zomaar iets vervangen...
 
Nou mijn conclusie tot nu toe is dat de dealert helemaal niks aan de fiets heeft gedaan.. behalve gekeken of ie nog startte :X :X

Maar goed.. meten is idd weten.. heb gewoon wat opties van de man die de run gedaan heeft gehad.. en nu moet ik ff kijken hoe en wat ik verder ga doen.. ga zeker niet zomaar iets vervangen...


geen aankoopkeuring gedaan bij deze fiets? no offence overigens en zo moet je het dus ook absoluut niet opvatten.

Succes met afstellen, orginele uitlaat heeft bij de mijne wonderen gedaan loopt onderin nu stukken beter.
 
Hier dan de dyno uitdraai.

Suzuki GSX-R750W 1993, Yoshimura full race uitlaat systeem, verder helemaal origineel. Dit is dan de voorlopige stand van zaken. En zoals je ziet moet er nog het een en ander aan gedaan worden :o
Zoals het oppakken nadat je geschakeld hebt, daar zakt ie toch even weg.

EDIT:Secundaire overbrenging is ook niet standaard meer. (Is nu 15-44 geworden) Vandaar de lagere topsnelheid.

full
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een interessante;

Dankzij de grotere hoofdsproeiers loopt die bovenin al een stuk rijker (blauwe lijn) dan voorheen (rode lijn; originele sproeier maten)
En onderin, is die nog veels te rijk (3000 - 4000 rpm)

full
 
Nou is dit blok wat er nu onderzit ook net helemaal afgesteld. Ik heb voor een ander 2e hands blok gekozen omdat de reparatie kosten voor het oude voor mij te hoog waren.
En dit "nieuwe" blok heeft ook nog maar iets van 36 dkm gelopen (vorige 48 dkm). Uiteraard meteen kleppen laten stellen, nieuwe olie (volsyntheet, Castrol R4), nieuwe bougies, nieuw oliefilter/luchtfilter. Denk dat dat ook aardige invloed heeft op de nu behaalde resultaten. Nu alleen de carburatie nog goed afstellen.

Dus tja, vertroetel je lief even goed. En daarvoor zal ze haar dankbaarheid tonen :P
 
Heb ik ook nog over lopen denken, maar ik vond het een beetje duur.
Ik heb er nu motul 5100 in, en hij lijkt er beter op te lopen dan de shell advance die ik hiervoor had.



Wat kost die meuk dan.....?? die motul?

heb er nu ook half synt. in zitten..had altijd castrol van 13 pleuro de liter...

Nu gooi ik er steeds shell klerezooi bij...ook half. synth.

dat ding verbruikt nogal olie ,en nu ben ik op zoek naar een goedkoper alternatief.....( nee geen frituur olie,alhoewel het wel lekker goedkoop is). ;)
 
Wat kost die meuk dan.....?? die motul?

heb er nu ook half synt. in zitten..had altijd castrol van 13 pleuro de liter...

Nu gooi ik er steeds shell klerezooi bij...ook half. synth.

dat ding verbruikt nogal olie ,en nu ben ik op zoek naar een goedkoper alternatief.....( nee geen frituur olie,alhoewel het wel lekker goedkoop is). ;)
Volsyntheet van Kroon Oil, Expulsa, 10W-40, JASO-MA, iets van € 8,-/liter bij... de auto-onderdelenshop om de hoek.

Hint: Begint met B, eindigt op rezan :X

"...Expulsa has been developed in cooperation with Honda, Suzuki, Yamaha and Kawasaki..."

Ik ben er zeer tevreden over!
 
Maand September in ieder geval. Doordeweeks kun je zo langskomen, donderdag avond en zaterdag liever een afspraak. Anders moet ik veel te hard werken.
 
geen problemen met die vol synthetische olie?? :?

ik doel hiermee op de koppeling...

Nope, werkt prima. Het is zelfs zo dat ik in al mijn motorvoertuigen er de wat duurdere volsytheetische olieen in gooi. Mijn vorige blok is waarschijnlijk door slechte olie en lange stilstand overleden (door de vorige eigenaar). Men wist mij na het openhalen van het blok te vertellen dat er waarschijnlijk goedkope minerale olie in had gezeten. Zat al lichte roestvorming aan de onderkanten van de cilinderkop.

Dus dan maar wat meer nu betalen aan goede olie, en dat straks terug verdienen doordat het blok veel minder versleten is. En dat bespaart je dan weer onnodig onderhoud. :z
 
Toch apart dat je met alleen een andere uitlaat er meer vermogen uit lijkt te halen dan ik...

Een kleine gok, denk dat je dynobankjes niet met elkaar kan vergelijken. Voor een fiets die opgegeven 120 krukas levert. Kan je nooit 110 achterwiel krijgen :S

Mijn fiets gaf de vorige dyno 120 aan :S Ye right. Ik denk dat ik 100 ofzo wel haal maar 120 is overdreven. (gedaan met de laser)

Ik heb alleen Standaard bochten + Open Termignoni.
Geen dyno niks

Moet binnenkort maar weer eens een test doen met de Termignoni en eens kijken of het scheelt ten opzichte van een Laser.

En in de winter maar eens een dyno setje aanschaffen.
 
xenon,

Hoe is t met je dyno-circus??
Door de klimaatsverandering van de afgelopen maand moet ik weer een beetje fine-tuning doen denk ik. suzie begint nl. weer een beetje gedragsstoornissen te tonen bij de lage toertjesssss...

groetjes, alex
 
xenon,

Hoe is t met je dyno-circus??
Door de klimaatsverandering van de afgelopen maand moet ik weer een beetje fine-tuning doen denk ik. suzie begint nl. weer een beetje gedragsstoornissen te tonen bij de lage toertjesssss...

groetjes, alex
Hey Alex,

Ik blijf angstvallig overal vanaf, omdat ie nog steeds als de tering loopt :9~ .
Sinds ik de dyno erop heb, heb ik gereden met buitentemperaturen tussen 26ºC en 11ºC. Al is ie de eerste koude meters niet meer zo gewillig als voorheen. Soit. Maar of nou 26ºC of 11ºC, hij blijft net zo vinnig bijten 8-) . M'n verbruik ligt tussen de 1:17 en 1:13, heb koffiebruine bougies, loopt met zijwind 270 op de klok (Soes-klokken overdrijven nogal, maar die Duitse 7-serie vóór me liep met 250 in z'n begrenzer :P en die kon ik daarna nog met alle gemak afdrogen).

Die Dyno-run is er helaas nog niet van gekomen :( . Tijdgebrek B| . Maar toch gaat ie ooit eens erop. Ik wil gewoon weten wat ie op papier klaarspeelt en met wat (lees: hoeveel) ik nou eigenlijk rondrij. Maar ik heb nog steeds geen enkele reden meer tot klagen, dus zal ik van de afstelling waarschijnlijk wel afblijven. Temeer omdat ik geloof dat als je 'm bij 'n bepaalde atmosferische omgeving maximaal afstelt, het resultaat alleen maar kan afnemen als de atmosferische omgeving daarvan teveel gaat afwijken. Dacht je niet?

Ik heb reacties gekregen (o.a. van Paul) dat een kit met basisinstellingen nooit optimaal kan lopen. Dat wil ik ook best wel geloven. Het zou ook sterk zijn, maar ik zit voor m'n gevoel toch echt verdomd dichtbij. Lucky Shot zullen we maar zeggen *D . Het is ook maar wat ik gewend was. En dat was niet al te veel :X

Als ik me niet vergis heb jij je Soes ergens tijdens de warme Augustusdagen op de bank gehad? Zo ja, dan kan ik me wel iets erbij voorstellen dat ie nu ms wat nukjes begint te vertonen vanwege die atmosferische afwijkingen. Als ik met 'm naar de bank ga, doe ik dat als 't zo rond de 18 a 20ºC schommelt. Als er dan een duidelijke aanleiding is om de afstelling aan te passen, dan zit ik er iig qua temperatuur mooi tussenin. Anders laat ik 'm mooi zo staan als ie nu staat :) .

Cheerz
 
Terug
Bovenaan Onderaan