Hoeveel CC heb je nodig ?

Berend_Botje

MF'er
15 jan 2015
133
16
in de Achterhoek
Ik hoop binnenkort mijn rijbewijs te halen en ben stiekem aan het kijken naar motoren. Het liefst wil ik een chopper (Honda Shadow / Suzuki Intruder) waar ik toertochten mee wil gaan maken. Maar ik wil ook op de snelweg kunnen rijden zonder steeds vol gas te hoeven geven.
Hoeveel CC heb je dan nodig ?
 
Dat maakt het al een stuk makkelijker. Ervaring van mij leert (800 cc Suzuki Marauder van mijn broer) dat je met een 800cc lekker kan toeren, maar het een drama is op snelwegen. Dan rijd je al gauw in hoge toeren en dat rijdt dan best onrustig. Mijn ouweheer heeft een Intruder 1400 en dat rijdt erg lekker, zowel toer- als snelwegritten. Shadow heeft volgens mij een 1100cc. (als het om wat zwaardere types gaat)
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar wat zwaardere choppers omdat dat wat relaxter rijdt. Het aantal cc's ligt bij een chopper toch heel anders als bij bijv een racer. Je kan als beginner toch wel makkelijker op een zwaardere chopper beginnen. Denk dat je met wat lichtere motoren wat sneller uitgekeken kan raken op het vermogen. Dat had mijn broer met zijn Marauder ook. Niet dat hij een scheurijzer moest hebben, maar wat meer pit was op sommige momenten wel prettiger.
Dat zijn maar wat voorbeelden hoor, de een heeft het naar zijn zin op een lichtere motor en de ander vind een zwaardere fijner. Zou gewoon wat proefritten maken en ervaren wat voor jou het prettigste is ;)
 
Laatst bewerkt:
dat valt wel mee.

ik heb een vn800 dat gaat prima over de snelweg.
bij de 130 heb ik toch al het gevoel dat ik weg waai en kan door tot de +- 170km/h

maar gewoon proefritten maken dan weet je het snel genoeg:)
 
Met 500-600cc hoor je mij al niet klagen mbt koppel. Maar wat is hoge toeren? Wel eens op een BT1100 gereden, rond 3500tpm al 112Nm koppel tot je beschikking hebben is best lekker. Ook rustig aan toeren over de snelweg bij lagere toerentallen... binnendoor is leuker.
 
Met een chopper zijn alle snelheden boven de 120 een ware uitdaging. Het rijdt echt heel rot.
Ik heb een Yamaha XV250 gehad en op de snelweg kon ik nooit voluit. Je waait eraf. Je zit als een zoutzak met harde wind op je bovenlijf, niet fijn.
 
Bij de CTX700N ook hoor, behoorlijk zwaar tegen de wind in op de snelweg 120+ rijden. Ik ben onderweg even gestopt, om even bij te komen. Met andere types kan ik langer door, veel langer.
 
Met een ruitje scheelt het best een hoop als je op de snelweg rijd. Ziet er vaak niet echt florisant uit op een choppert, maar wel effectief en comfortabeler.
 
Dat zal ongetwijfeld kloppen, hetzelfde geldt voor alle andere motoren ook. Met een naked en een goeie ruit doe je nog fluitend 160-170km/u (zal vast nog harder kunnen, maar die 500cc die ik toen onder mijn gat had, wilde niet heel veel harder).
 
Met een chopper zijn alle snelheden boven de 120 een ware uitdaging. Het rijdt echt heel rot.
Ik heb een Yamaha XV250 gehad en op de snelweg kon ik nooit voluit. Je waait eraf. Je zit als een zoutzak met harde wind op je bovenlijf, niet fijn.

Ik rijd redelijk veel snelweg en haal vrij vaak andere motoren in. Als ik dan andere motoren inhaal zijn het Choppers.
 
Ik rijd redelijk veel snelweg en haal vrij vaak andere motoren in. Als ik dan andere motoren inhaal zijn het Choppers.

Ik ook.
Het is een heel vermoeiende houding om te touren op een chopper. En de rijwind maakt het alleen maar erger.
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed lees zijn choppers vanwege je houding minder prettig te berijden. Ik kan dus beter kijken naar een motor waarbij ik iets meer voorover zit.

Dat verhaal over die koppel snap ik nog niet helemaal. Kan iemand dat uitleggen of me vertellen waar ik het kan vinden ?
 
Laatst bewerkt:
Koppel is de trekkracht onderin.
Met veel koppel trek je lekker vlot op, ook tegen de berg op.

Een tourmotor met een wat hoger stuur is lekker comfortabel. Dus iets voorover zitten.
 
Dus als ik het goed lees zijn choppers vanwege je houding minder prettig te berijden. Ik kan dus beter kijken naar een motor waarbij ik iets meer voorover zit.

Dat verhaal over die koppel snap ik nog niet helemaal. Kan iemand dat uitleggen of me vertellen waar ik het kan vinden ?
Zithouding is juist relaxt, alleen is het met hoge snelheden op de snelweg wat minder omdat je de wind goed van voren pakt. Dit is met een ruitje opgelost, alleen vind niet iedereen een ruitje op een chopper mooi. Maar dat is iets wat je zelf wilt, op de ene bike staat het beter als op de andere. Dat "wind-probleem" heb je met naked bikes overigens ook en daar is de zithouding toch wat meer voorover tov de chopper. Ook met die motoren los je dat op met een ruitje. Florisant is het vaak niet, maar comfort gaat dan voor de looks.
En begrijp me niet verkeerd, het is zeker niet zo dat een ruitje standaard een motor lelijk maakt ofzo. ;)
 
Mijn vriendin en ik rijden Harley. Zij op een sportster met 883cc en ik op een bijna met Dyna 1700 cc.
Het verschil tot 120km/u is er vrij weinig. De sportster draait wat meer toeren.
Tot 120 is de sportster sportiever, de Dyna is door zijn gewicht en vermogen wat logger maar dendert als een locomotief...
Tot 120 is het goed te doen, daarna speelt de rijwind parten. Nu is mijn Dyna (fatbob) standaard uitgerust met een dragbar stuur en forward controls zodat je wat meer voorover leunt en wat minder last van je rug krijgt.
Kortom, een chopper kopen is een goed idee en eventueel kun je je zithouding wat aanpassen met een ander stuur, voetsteunen en zadel.
Alles is relatief dus ga inderdaad eens proefrijden en als je budget het toelaat gewoon de meeste cc's kopen.
 
Vandaag geslaagd voor voertuigbeheersing. 6 van de 7 oefeningen goed. Alleen de langzame slalom mislukte. Maar die was ingecalculeerd. Binnenkort op voor verkeersdeelneming !
En natuurlijk stiekem verder kijken naar een motor, die er absoluut gaat komen !
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd, voor mij volstaat 11 kw. :) Alleen als je autosnelweg wilt doen kom je te kort om vlot mee te komen. Of als je wilt laten zien dat je de snelste bent op de baan dan kun je beter zwaarder rijden. :+ Een lichte motor stuurt veel makkelijker in de bochten.

Ik heb zelf geen motorrijbewijs en voorlopig vind ik het in mijn situatie niet nodig voor zwaarder dan 125cc en 11kw te rijden, ik rijd geen autosnelweg en mijn werk ligt 15 km van mij vandaan.

Maarja, in Nederland mogen jullie niet met je autorijbewijs met 125cc rijden dus dan lijkt het mij logisch als je dan toch voor je motorrijbewijs moet/wilt gaan om direct een zwaardere motor te pakken. ;)
 
Tot 125cc en 11 kw mag je idd in België met het autorijbewijs rijden indien behaald voor 2011.

Indien auto rijbewijs behaald voor 1990 heb je ineens ook een volwaardig motorrijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan