Hoeveel km nog met een koppeling die bijna versleten is

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Even een opmerking vooraf mijn doel is niet om geld te besparen door zo lang mogelijk door te rijden met een versleten koppeling.

Sinds kort merk ik bij het door trekken in de lage versnellingen dat m'n toerteller in een keer van ca 7000 toeren naar 9000 doorspringt en daar een tijdje blijft hangen.

(Start bij 7000 is logisch aangezien daar ander acht kleppen mee gaan doen, vtec ;)

Dus volgens mij zijn dat de eerste signalen dat de koppeling bijna op is.

Ik heb echter op de korte termijn planning staan om een paar dagen de bochten in luxemburg te gaan bewonderen. Schatting 1500-2000 km totaal.

Als ik niet speciaal voorzichtig wil gaan doen met mijn koppeling red ik dat dan of heb ik een grote kans dat ik met het betere stuurwerk in zo'n omgeving je koppeling er uitfikt juist omdat ie af en toe doorslipt.

Het betreft een VFR uit 2002 met 56000km op de teller en ja ik gebruik altijd goede motorfietsen motor olie.
 
Erm, ok ... als je dan alleen maandagavodn de 10e tijd hebt, zou je een poging kunnen wagen als je alle spullen binnen hebt. Maar dan mag er ook niks verkeerd gaan (dolgedraaide bouten etc. dus helicoil vanwege olielek).

In dit geval zou ik het ook na die vakantie doen en het harde optrekken vermijden
 
Dit is niet veel werk, en de grote moer op de ingaande as van de bak hoeft niet los, wat wel het geval is bij platen wisselen. Het kan best lastig zijn om die los te krijgen zonder fatsoenlijk gereedschap (luchttol of blokkeersleutel), en die moet daarna weer op moment vast gezet worden.

Waarom zou je voor platen wisselen die moer los moeten halen :?
 
Zodra je de brug niet meer op komt haha.

Nee serieus vervang dat ding gewoon want die troep komt ook in je versnellingsbak en cilinderblok terecht van versleten koppelingsplaten.

Die troep komt altijd in je blok terecht ;). Elke keer als je de koppeling op laat komen komt er al slijpsel van je koppeling in de olie terecht. Gelukkig is de olie en het filter daar op berekend en is het geen probleem.

'even ringetjes plaatsen' kan veel werk worden als de standaard maten niet passen. Ik ben ook wel even aan het vijlen geweest om zoiets pas te maken.
 
Ik zou lekker of je fiets voor je vakantie maken of niet op vakantie gaan en dan je fiets maken........kost nog geen 100 eus om t zelf te fixen............zelfde is met auto en sleurhut naar frankrijk gaan met versleten koppeling............weet niet of je van problemen houdt onderweg..............maar kan daar persoonlijk erg slecht tegen.
 
Even laten weten hoe het is afgelopen.

Uiteindelijk er niets aangedaan. Gewoon naar luxemburg gereden. Daar 4 dagen flink lopen gassen en weer terug. Geen enkel probleem.

Sterker nog het probleem is minder geworden en nu helemaal weg. :?
 
lijkt me dat je platen wat 'vuil' waren, daardoor doorslipten onder grote belasting, nu met je trip zijn ze weer schoongeveegd... :)

Dat lijkt me ook delogische verklaring. Maar kan dat uberhaupt vuile platen?

Ik rij het hele jaar door woning-werk (nou ja hele jaar niet met de afgelopen winter)
Wel krijgen ze dan nooit het volle vermogen te verwerken. Veel file rij werk.
 
mss dat nu met de winter er wat is aangekoekt, . als het nog eens gebeurt, gewoon koppeling eens opendoen en kijken naar je platen :) maar als het nu weg is, niet meer aan denken ;) wat je eventueel nog kan doen; tap even een half litertje olie af, kijk eens hoe die eruit ziet. Als hij lekker smerig is, zou ik die even vervangen, vermits alles wat aangekoekt zat aan je platen nu in je olie rondzweeft :)
 
mss dat nu met de winter er wat is aangekoekt, . als het nog eens gebeurt, gewoon koppeling eens opendoen en kijken naar je platen :) maar als het nu weg is, niet meer aan denken ;) wat je eventueel nog kan doen; tap even een half litertje olie af, kijk eens hoe die eruit ziet. Als hij lekker smerig is, zou ik die even vervangen, vermits alles wat aangekoekt zat aan je platen nu in je olie rondzweeft :)

Ik verwissel 1 keer per jaar filter en olie. Dit had ik net een paar weken voor dat ik het constateerde gedaan.

Wellicht een goed idee maar hoe tap je een half litertje af zonder er een puinhoop van te maken. Met een pomp uit de vul aansluiting zuigen?

Zit die rommel trouwens dan niet in het filter?
 
Terug
Bovenaan Onderaan