Guzzi-Tim
MF veteraan
- 3 sep 2016
- 1.743
- 514
Motor: moto guzzi griso 1200 uit 2009
Probleem:
-Bij snelheden vanaf 110km/h is er een monotone hoge fluittoon hoorbaar boven het motor- en windgeluid uit (bij lagere snelheden is de toon er wellicht ook al maar niet goed hoorbaar). Het volume neemt toe tot een hoogtepunt bij 120 km/h waarna het weer iets zachter wordt maar niet verdwijnt. Onder de 110km/h is het geluid amper tot niet hoorbaar, boven de 140km/h ook niet.
- De fluittoon is niet toerenafhankelijk maar snelheidsafhankelijk. De versnelling heeft ook geen invloed (versnelling 1-3 niet getest gezien de snelheid, maar ook in zijn neutraal blijft de toon onverminderd hoorbaar.)
- Als de motor nog redelijk koud is, is er geen fluittoon. Pas na een korte tijd snelweg begint de fluittoon.
- De toon lijkt uit de achterste helft vd motor te komen.
- De achterrem kan ik al uitsluiten, ook met gedemonteerde achterrem is de fluittoon er.
Ik vrees dat ik het in de lagers van de cardan moet zoeken, maar voor ik dat laat onderzoeken bij een garage vroeg ik mij af of jullie mogelijke alternatieve oorzaken zien die ik zelf kan testen/uitsluiten?
Probleem:
-Bij snelheden vanaf 110km/h is er een monotone hoge fluittoon hoorbaar boven het motor- en windgeluid uit (bij lagere snelheden is de toon er wellicht ook al maar niet goed hoorbaar). Het volume neemt toe tot een hoogtepunt bij 120 km/h waarna het weer iets zachter wordt maar niet verdwijnt. Onder de 110km/h is het geluid amper tot niet hoorbaar, boven de 140km/h ook niet.
- De fluittoon is niet toerenafhankelijk maar snelheidsafhankelijk. De versnelling heeft ook geen invloed (versnelling 1-3 niet getest gezien de snelheid, maar ook in zijn neutraal blijft de toon onverminderd hoorbaar.)
- Als de motor nog redelijk koud is, is er geen fluittoon. Pas na een korte tijd snelweg begint de fluittoon.
- De toon lijkt uit de achterste helft vd motor te komen.
- De achterrem kan ik al uitsluiten, ook met gedemonteerde achterrem is de fluittoon er.
Ik vrees dat ik het in de lagers van de cardan moet zoeken, maar voor ik dat laat onderzoeken bij een garage vroeg ik mij af of jullie mogelijke alternatieve oorzaken zien die ik zelf kan testen/uitsluiten?
Laatst bewerkt: