Hoge laadspanning ER5

Peter Jansen

Rookie
19 nov 2020
29
22
Groote Keeten
Beste allen,

Mijn kawasaki er5 geeft een hoge laadspanning af. Ik heb reeds de regelaar vervangen voor een naar alle schijn goed werkende 2e hands. Nu krijg ik precies dezelfde meet resultaten met beide regelaars. Heb ik nu een ander defect wat ik over het hoofd zie of wet van Murphy en ook een 2e defecte regelaar gemonteerd?

Iemand een invalshoek voor mij waar ik niet aan had gedacht?

Gr pete
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ledlampen heb ik alleen in mijn knipperlichten zitten. Verder alles normale gloeilampen.

Ik meet stationair ongeveer 13 volt en bij 3000 rpm tegen de 19 volt aan. Ik meet met een fluke meter welke geijkt is. Lijkt mij dat ik die mag vertrouwen.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ledlampen heb ik alleen in mijn knipperlichten zitten. Verder alles normale gloeilampen.

Ik meet stationair ongeveer 13 volt en bij 3000 rpm tegen de 19 volt aan. Ik meet met een fluke meter welke geijkt is. Lijkt mij dat ik die mag vertrouwen.
Misschien kun je de regelaar doormeten met info uit een werkplaatshandboek.
Defecte gebruikte onderdelen verkopen is niet zo sympathiek.
 
Alle massa punten heb ik reeds gecontroleerd, gemeten en moet allemaal goed zijn. heb ook direct de gelegenheid genomen om de dynamo zelf te meten. open spanning tussen de 3 wikkelingen is tussen de 20 en 55 volt, afhankelijk van toerental. weerstand ligt alle 3 rond de 0,8 ohm. volgens het boekje dus.

de originele regelaar heeft 1 massa en 2 plus aansluitingen. 1 continue en 1 via contactslot. de laatste schijnt de Sens draad te zijn. er zit 0,1 volt verschil in die 2 draden. dus de regelwaarde komt ook gewoon goed binnen lijkt mij. kan geen andere conclusie bedenken dat de 2e hand regelaar dus ook defect is.

heb reeds een nieuwe mosfet regelaar besteld en hoop deze van het weekend te gaan monteren.
hopen dat daarmee het probleem over is.
 
Spanningsregelaars van de ER5 gaan heel erg vaak stuk. Is een bekend probleem. Verbaast me niets dat je een defecte tweedehands hebt gekregen.
Volgens mij zijn ze nieuw voor minder dan 100 euro te krijgen? Dat zou ik hier altijd aanbevelen.
 
Allen,

even de laatste update geven over mijn spannings probleem. na het monteren van de nieuwe mosfet regelaar werkt alles naar behoren. stationair doet ie 14,1 volt en op toeren levert hij 14,3 volt. ik ben er helemaal content mee!

of ik reclame mag maken weet ik niet maar de motorzaak die mij hierin geholpen heeft verdiend een pluim voor de service! na een verkeerde stekker een andere kosteloos verzonden. deze bleek helaas defect te zijn. zonder gezeur en met snel mail contact besloten om de mosfet op te laten sturen. dit met aftrek van het eerder betaalde bedrag voor de defecte regelaar. al met al zeer tevreden over de afwikkeling in deze! als er reclame gemaakt mag worden dan zal ik de naam nog vermelden.

nu op naar mooi weer!
 
ik stel mijn vraag even weer in dit draadje,

sinds de nieuwe regelaar heb ik een moeilijk startende motor na 4 a 5 dagen. na enig meten bleek dat ik een lekstroom heb van 16.5 mA welke wordt veroorzaakt door de aftermarkted spanningsregelaar. een blik in het schema leert dat de originele regelaar een geschakelde en een vaste + heeft. de nieuwe regelaar heeft dat niet. ik heb de nieuwe regelaar in al mijn wijsheid direct op de accu aangesloten. nu komt mijn vraagstuk. kan ik de regelaar ook via het contactslot aansluiten, of gaat er dan een te grote stroom doorheen? in dat geval zal ik het moeten oplossen met een extra relais welke opkomt bij contact. wat is jullie visie hierop?
 
Beste allen,

Mijn kawasaki er5 geeft een hoge laadspanning af. Ik heb reeds de regelaar vervangen voor een naar alle schijn goed werkende 2e hands. Nu krijg ik precies dezelfde meet resultaten met beide regelaars. Heb ik nu een ander defect wat ik over het hoofd zie of wet van Murphy en ook een 2e defecte regelaar gemonteerd?

Iemand een invalshoek voor mij waar ik niet aan had gedacht?

Gr pete
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je nieuwe regelaars hebt gekocht van goede kwaliteit, hopelijk geen gebruikte???????
 
Terug
Bovenaan Onderaan