honda 4t versnellingsbak vraagje.

FF-Junior

MF veteraan
17 apr 2006
1.232
0
Zonnedael, Amstelhaeghe
hallo,

ik heb net me nieuwe 125cc blok lopend gemaakt, onder mijn sachs madass.
hetzelfde blok als de honda dax, ss50, cd50 etc. etc.
ter informatie:
horizontaal blokje (liggende cilinder)
4bak
125cc
cdi ontsteking (chinees namaak blok ;) )

nu ga ik net een testrondje maken, ik schakel naar zijn 1, ging tot zover goed.
wil ik naar mijn 2, blijkt mijn neutraal een hele versnelling te zijn (niet zo een korte tussen de 1 en 2)
naja, ik doorgeschakeld naar mijn 2.
wil ik naar mijn 3, blijft hij dezelfde toeren draaien?
en wil ik door naar mijn vier, zware overtoeren (alsof ik weer in mijn 1 zat dus)
schakel ik nog eentje hoger (hoe dit kan?) en staat hij weer in neutraal?

nou zit er op het nieuwe blok een versnellingsindicator. dus 5 draden vanuit mijn versnellings bak waar ik alleen mijn neutraal lampje op heb aangesloten.
je kan dus alle 4 de versnellingen + de neutraal aanstluiten.
zou het kunnen zijn dat ik daar iets op moet aansluiten?
dus dat mijn versnellingen elektrisch gestuurd zijn?

ik hoop op een paar reacties, hij staat al zo lang stil en nu wil ik toch wel weer op mijn vertrouwde 4takt rijden.

alvast bedankt, Rick
 
Ik weet niet of dat blok uit elkaar is geweest, maar het klinkt alsof je interne schakelas ofwel krom is (dunne plaatje op de schakelas waar de vork invalt), of verkeerd gemonteerd.. Mocht het uit elkaar zijn geweest, dan moet je het toch weer demonteren, je zal dan vrijwel direct zien of het plaatje goed vast zit of niet en/of krom is.

Enneh, die blokjes lijken allemaal wel op mekaar, maar dat is alleen qua uiterlijk. Je hebt hoge en lage cilinders, verschillende maten cilinders (mijn Loncin Skyteam 125cc heeft 52,4mm maar een Ducar en een Lifan hebben 54mm) , verschillende koppen en verschillende slagen krukas. Onderdelen zijn ook niet zomaar uitwisselbaar ;)
 
heb je niet een doorschakelbakje? dus 01234->01234 enz. Die kan je gewoon van z'n 4 in z'n 0 trappen als je verder schakelt. En z'n 0 zit dus tussen de 1 en de 4, niet zoals gebruikelijk tussen de 1 en de 2.

o, en die draden hoef je niks mee te doen. el. geschakelde (immi)honda bakjes bestaan niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan