Citystars,
heb je de stand van de gasnaalden per ongeluk veranderd misschien?
Groet,Auke.
Zou fijn zijn als iemand mij uitlegt waarop die grafiek gebaseerd is en hoe het werkt, en is elk gekleurd oppervlak aanwezig of zijn dit verschillende vormen van carbs? Ik heb dit namelijk nooit begrepen.
Ok, probeer mee te denken, maar NAALDVORM/SPROEIER ? De vorm verandert namelijk niet bij het veranderen van het gaspedaal.
Hier wordt dus weergegeven het "Effect", maar is er ook een grafiek met hoeveelheid benzine?
Kan me namelijk niet voorstellen dat de stationair sproeier geen benzine meer geeft op bv 3/4 open..
Lastige materie
Je vraagt meer dan nodig is om te snappen.Ok, probeer mee te denken, maar NAALDVORM/SPROEIER ? De vorm verandert namelijk niet bij het veranderen van het gaspedaal.
Hier wordt dus weergegeven het "Effect", maar is er ook een grafiek met hoeveelheid benzine?
Kan me namelijk niet voorstellen dat de stationair sproeier geen benzine meer geeft op bv 3/4 open..
Lastige materie
Ik ben eigenaar van een Honda CB125 K3.
De moto heb ik helemaal uit elkaar gehaalt en opnieuw gespoten en terug samen gestoken.
Carburators eraf gehaalt en helemaal gekuist en terug erop gezet.
Het probleem dat ik heb is hij kan niet stationair draaien (alleen op hoge rpm)
Ik moet de stationair schroef van beide carbu's bijna helemaal ingedraait en dan draait hij aan een 4000 rpm. Dacht dit normaal aan een 1000-1500 rpm moet zijn?
Als ik de stationair schroef lager terug uitdraai van alle 2 valt de moto terug stil.
De bougie's zijn alle bij zwart.
Het rare is dat deze moto gereden heeft met dezelfde sproeiers.
De lucht schroef stond bij beiden op 1 toer uitgedraait om te beginnen.
Iemand enig idee aan wat dit zou liggen of wat ik moet doen?
Mvg
aan welke kant van de carbu staat de mengselschroef : aan de kant van het blok of aan de kant van het luchtfilter ?
De kleine Honda'tjes luisteren ook erg nauw wat afstelling betreft, het is dus zoiezo al geen makkelijke motor om af te stellen als je geen goed 'begin' hebt.
Zelf begin ik altijd, echt altijd, bij de ontsteking, check of alles goed is, alle contacten mooi schoon, contactpuntjes op de goede afstand zetten (meestal 0.35mm) , en als laatste en allerbelangrijkste de timing van de ontsteking.
Dit moet je afstellen met een timing-light.
Doe dat eerst, start de motor, ook al draait hij 4k, maar check de timing eerst, als dat goed is zet je hem natuurlijk zo snel mogenlijk uit. (maar ook eerst alles in orde en leg alles klaar voordat je hem start, dan is het starten, rennen, kijken, zo nodig afstellen, alles vastzetten, daarna nog een keer checken, en de motor weer uit, dan je binnen 30 seconden doen)
Daarna ga je je maar eens richten op valse lucht, start de motor weer, en spuit eens wat WD40 rond de inlaat van de cilinder-kop, als je reactie krijgt heb je dus valse lucht. (het lijkt trouwens ook op valse lucht zoals je het beschrijft)
Als dat het niet is controleer je de carburateurs, uit elkaar, nogmaals schoonmaken, en met name de pakking van de vlotterbak even nakijken.
Het komt wel eens voor dat deze pakkingen te groot zijn, en de vlotter achter de pakking blijft hangen, waardoor hij verzuipt (benzine uit de overloop), of juist veelste weinig benzine krijgt, waardoor hij arm gaat lopen, en dan dus inderdaad ook veel toeren kan gaan maken.
In dat geval kan je 2 dingen doen : De vlotter iets bij elkaar knijpen (echt heel weinig, en voorzichtig!) , of de pakking iets dunner uitsnijden (schiet niet uit!)
Grappig, TeiKei carbs. Volgens mij zijn dat trouwens carb's die Yamaha best een tijdje heeft gebruikt op voornamelijk de 2takt fietsen. Overigens prima carburateurs hoor, soort immitatie Mikuni's (sproeiers van Mikuni en Keihin passen ook) . Heb nooit geweten dat Honda ze ook heeft gebruikt, zijn ze echt orgineel of weet je dat niet ?
Misschien moet je dat eens even nagaan, misschien zijn het wel 2takt carbs.
En hoe zeker weet je dat de dealer de ontsteking goed heeft afgesteld ?
Naar mijn weten is het een zeldzaamheid als dealers uberhaupt nog het bestaat van contact-puntjes weten, laat staan afstellen.
Dus fuck dat, en controleer het zelf.
Timen en afstellen doe je met het bijbehorende werkplaatshandboek, voelermaatjes, en een timing-light (stroboscoop)
Aan de kant van de luchtfilter.
Carbu's zijn een T.K. Kikaki PE 18
dan is indraaien rijker en uitdraaien armer.
probeer eens met de mengselschroefen 3/4de of 1/2de uit.