Honda CB450S (PC17) zuipt olie

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Na het weer rijklaar maken van een Honda CB450S, en er wat op gereden te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat hij wel een goede slok olie lust. De km stand van het blok is mij niet bekend.

Het begint bij starten,waar hij ontzettend lastig doet. Met name als hij koud is, na wat proberen start hij wel maar de motor lopend houden is wat een gevecht. Het eerste dat hij doet tijdens starten is de schuur vullen met licht blauwe rook, olie dus. Heb het even aan gekeken, en zelfs een keer achter vaders aan gereden om te kijken of hij tijdens het rijden ook rookt, nou en of!

Na wat kilometers (50-60) gereden te hebben was het oliepeil al duidelijk gezakt. Nu heb ik een compressie test gedaan en daar kwam 6 bar uit, het handboek schrijft voor dat dit 12 zou moeten zijn.. Ik heb zelf geen cylinder lekkage tester, dus wat het precies is weet ik nu niet, echter, het olie verbruik + pluimen tijdens het rijden en starten + de compressie doet mij denken aan de cylinders.

Ik heb er een tweede blok bij maar daar kan ik de compressie niet van meten want daar is de starter koppeling van kapot (starter draait wel maar de krukas niet) en de rest van de staat van dit blok is mij ook geheel onbekend.. Nu weet ik dat het economisch niet rendabel is om het blok op te knappen op een fatsoenlijke manier. Echter doe ik dit liever dan gokken met het kopen van complete blokken of cylinders + zuigers, en dan maar hopen dat ze beter zijn...

Dus ik was aan het kijken naar zuigerveren en zuigers, uiteraard grotere maat dan standaard want alleen grotere ringen wordt door zo'n beetje iedereen afgeraden door het ovalen van de cylinders na een hoop KM's. Maar ik zie dat de zuigers overal uitverkocht zijn. zuigerveren zijn nog wel te krijgen. Maar dan moet ik ook zuigers hebben, nu is mijn vraag, zouden er nog zuigers zijn voor dit blok? Misschien zijn er plekken die eventuele niet OEM zuigers hebben? Heb overal op het internet al gekeken maar niks kunnen vinden met de typenummers van de OEM overmaat zuigers. Of is er een manier om compressie op het andere blok te meten zonder dat de startermotor het blok draait?

Klinkt misschien dom maar ik zou graag deze motor opknappen en goed krijgen, hij heeft me immers dusver bijna geen geld gekost en een hobby kost geld :] .

(EDIT ik woon in het verre noorden :]

PS Zuiger onderdeel nummers:
(0.25 OS ) 13102ML4610
(0.50 OS ) 13103ML4610 <Zijn nog OEM ringen voor
(0.75 OS ) 13104ML4610 <Zijn nog OEM ringen voor
(1.00 OS ) 13105ML4610
 
Terug
Bovenaan Onderaan