Honda CBF deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik merk het enkel als ik krachtiger rem. Na verloop van tijd weet ik nu ook precies wanneer de remmen wel en niet gaan piepen. Denk dat je er niet al te druk over hoeft te maken, je remblokjes en dergelijke zijn gewoon in orde.
 
Tom,

Ik ben nieuw op dit forum maar heb wel je verhaal gelezen bij het bestuderen van dit forum.

Ik wil je veel succes wensen met de komende onderzoeken, en ik hoop op een positieve uitslag!

Obbe

Thanks
Als alles de positieve richting uitgaat en blijft uitgaan, ben ik een tevreden man. Alleen gaat het niet snel genoeg voor mij... Het gaat zelfs helemaal niet vooruit door lymfeklierproblemen (dik been) en ontstekingen ter hoogte van knie, heup en enkel.
Als ik terug zou mogen autorijden zou ik toch een deel van men vrijheid terug hebben en kan ons leven wat terug op het juiste spoor komen (mijn vrouw heeft geen rijbewijs). Dat de revalidatie dan wat langer op zich laat wachten, is dan minder erg... Nu moet je aan iedereen alles vragen en dat ligt zo niet in mijn aard

Grtz
tom
 
Alléz, het heeft naar mijn gevoel even lang geduurd als het vormen van een nieuwe belgische regering maar ik heb vandaag de brief in de bus gekregen van de bivv dat ik op 26 januari mag langskomen voor een praktische proef autorijden. Ik zal dan maar ergens ervoor wat gaan 'oefenen' ,want ik heb nog nooit met een automaat gereden. Over motorrijden is niks gezegd, maar daar voel ik me toch ook verre van klaar voor (als het al terug zou kunnen).

Grtz
tom

Tom,

Automaat rijden is niets moeilijker dan handgeschakeld. Enige waar je even bewust van moet zijn is dat je je linker voet niet mag gebruiken. In jouw geval zal dat niet eens zo'n probleem zijn. Elk nadeel heb ze voordeel (zegt een bekend orakel in Nederland ;) ).
Dus vooral niet proberen bij het wegrijden naar de tweede versnelling te schakelen. Als je de (niet bestaande) koppeling wilt intrappen, sta je rem dus tot de bodem te trappen. Houdt je gordels goed om, anders ligt je kop tegen de voorruit. |( Is wel de beste methode om het meteeen af te leren overigens (ja, ik spreek uit ervaring..)

Suc6 :W
 
Enige waar je even bewust van moet zijn is dat je je linker voet niet mag gebruiken.

Tja, dat is het em net. Ik moet alles met mijn linkervoet gaan doen (het rechterbeen is het probleem). Dit wil dus zeggen dat ik oftewel mijn rechterbeen zover moet gaan intrekken dat ik met mijn linkervoet alles kan oftewel moet ik rechts gas geven (wat wel zou lukken) en links remmen. Probleem bij het laatste is wel dat het (wetenschappelijk bewezen) niet echt evident is om in noodsituaties de juiste reflex dan te hebben. Ik ga wel eens op een privé-terreintje oefenen... Lijkt me het beste.

Grtz
Tom
 
Tja, dat is het em net. Ik moet alles met mijn linkervoet gaan doen (het rechterbeen is het probleem). Dit wil dus zeggen dat ik oftewel mijn rechterbeen zover moet gaan intrekken dat ik met mijn linkervoet alles kan oftewel moet ik rechts gas geven (wat wel zou lukken) en links remmen. Probleem bij het laatste is wel dat het (wetenschappelijk bewezen) niet echt evident is om in noodsituaties de juiste reflex dan te hebben. Ik ga wel eens op een privé-terreintje oefenen... Lijkt me het beste.

Grtz
Tom
En een helm opzetten de eerste keren dat je met links moet gaan remmen. Een paar keer per ongeluk met links geremd toen ik automaat reed, dan komt de voorruit snel op je af :+

Maar goed om te lezen dat het beter met je gaat. Hopen dat je idd je autorijbewijs weer mag.
 
Tja, dat is het em net. Ik moet alles met mijn linkervoet gaan doen. Probleem bij het laatste is wel dat het (wetenschappelijk bewezen) niet echt evident is om in noodsituaties de juiste reflex dan te hebben. Ik ga wel eens op een privé-terreintje oefenen... Lijkt me het beste.

Grtz
Tom

Oefenen op afgesloten terrein of op een ruime en lege parkeerplaats is wel verstandig ja.
Of neem een paar rijlessen. Misschien dat een rij-instructeur Automaat wel vaker met jouw bijltje heeft gehakt! ;)

Toen ik mijn ouders heb moeten laten wennen aan hun eerste automaat,
heb ik hen gezegd dat ze de stoel een stuk verder dan gewend naar voren moeten schuiven.
Hierdoor word je gedwongen om 1 van de benen in te knikken; je rechterbeen in dit geval.
De automaat heeft genoeg ruimte om je linker been naast het rempedaal te laten rusten
(i.g.v. cruise control)
of op je gaspedaal te laten drukken.

Heb je wat aan deze suggestie?

Grt,
Roy
 
Laatst bewerkt:
Thanks iig

Grtz
tom
Hehe allebei denk ik ;) Ik zat in ieder geval bijna met mn kop tegen de voorruit aan toen ik uit reflex met links remde :P Gevaar is dat je met links gewend bent om de koppeling in 1x volledig in te trappen, en daardoor dus niet gedoseerd remt maar in 1x vol op de rem trapt :P

Maar misschien als je het bewust doet, dat het dan beter gaat. Succes iig
 
Laatst bewerkt:
Hallo!

Ik heb een kort vraagje: sinds deze vrijdag start mijn Honda cbf600sa uit 2005 niet meer. Hij stond eerst onder een hoes en een nachtje regen heeft hij niet overleefd. Ik vroeg me af of dit andere Honda cbf600 eigenaren bekend voorkomt en zo ja, wat tips hebben. Anders ga ik verder op het Techniek topic maar zo'n techneut ben ik ook niet dus ik hoopte op een "oh ja dan moet je even dit en dit doen' :)

Thanks!
Jeroen
 
Hallo!

Ik heb een kort vraagje: sinds deze vrijdag start mijn Honda cbf600sa uit 2005 niet meer. Hij stond eerst onder een hoes en een nachtje regen heeft hij niet overleefd. Ik vroeg me af of dit andere Honda cbf600 eigenaren bekend voorkomt en zo ja, wat tips hebben. Anders ga ik verder op het Techniek topic maar zo'n techneut ben ik ook niet dus ik hoopte op een "oh ja dan moet je even dit en dit doen' :)

Thanks!
Jeroen

Dodemansknop?
 
Heb je uberhaupt stroom? Anders kan het zijn dat je accu of spanningsregelaar overleden is.

Heb zelf geen startproblemen ervaren de laatste tijd.

Succes ermee,

groeten Gerwin
 
Wat bedoel je met "niet starten"?
Heb je helemaal geen stroom meer?
Als je de sleutel omdraait, gaan de lampen wel nog aan?
Draait de startmotor maar moeizaam rond?
Hoe oud is de accu? Heb je accessoires die extra stroom trekken;
  • handvatverwarming
  • alarm
  • mistlampen
  • etc

Checklist niet starten motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik had last van dat de accupolen niet vast zaten of vuil waren. Na een poetsbeurt opnieuw vastgezet en verder geen last gehad.
 
Wat bedoel je met "niet starten"?
Heb je helemaal geen stroom meer?
Als je de sleutel omdraait, gaan de lampen wel nog aan?
Draait de startmotor maar moeizaam rond?
Hoe oud is de accu? Heb je accessoires die extra stroom trekken;
  • handvatverwarming
  • alarm
  • mistlampen
  • etc

Checklist niet starten motor.

Thanks voor de tips. Ik had al naar het checklijstje gekeken op MF en kwam zover: de dodemansknop staat op OFF dus dat is het niet. Verder loopt de startmotor wel en de lampen gaan branden (ook oliedruk en ABS) maar de motor slaat niet aan. Wat wel opvalt is dat de startmotor na een paar keer probereen te starten al langzamer loopt. Oh ja, en er zitten geen extra accesoires op zoals handvatverwarming oid.

Ik gok dus dat het een electrisch probleem is ergens tussen de accu en de bougies. Startmotor loopt wel maar krijg de motor niet aan. Ik wil dus vanaf de accu alle stroom nalopen naar de motor. Zal ook de accupolen dan en de accu zelf goed in de gaten houden!

thanks
 
Thanks voor de tips. Ik had al naar het checklijstje gekeken op MF en kwam zover: de dodemansknop staat op OFF dus dat is het niet. Verder loopt de startmotor wel en de lampen gaan branden (ook oliedruk en ABS) maar de motor slaat niet aan. Wat wel opvalt is dat de startmotor na een paar keer probereen te starten al langzamer loopt. Oh ja, en er zitten geen extra accesoires op zoals handvatverwarming oid.

Ik gok dus dat het een electrisch probleem is ergens tussen de accu en de bougies. Startmotor loopt wel maar krijg de motor niet aan. Ik wil dus vanaf de accu alle stroom nalopen naar de motor. Zal ook de accupolen dan en de accu zelf goed in de gaten houden!

thanks

Klinkt toch als een accu die op zijn laatste poten loopt (is hij nog origineel, dus van 2005?? Dan wordt hij al oud). En dan doet een nachtje in de kou geen goed (loopt de spanning nog verder terug). Toch een bekend probleem bij automobilisten na de eerste vorst.
Tip: Laadt de accu eens volledig op, dan zou de startmotor weer normaal moeten ronddraaien, en de motor starten.
Accu zit achter het rechter zijdeksel.
Suc6.
 
Klinkt toch als een accu die op zijn laatste poten loopt (is hij nog origineel, dus van 2005?? Dan wordt hij al oud). En dan doet een nachtje in de kou geen goed (loopt de spanning nog verder terug). Toch een bekend probleem bij automobilisten na de eerste vorst.
Tip: Laadt de accu eens volledig op, dan zou de startmotor weer normaal moeten ronddraaien, en de motor starten.
Accu zit achter het rechter zijdeksel.
Suc6.
:^ slechte accu. Keertje aan de druppel lader of motor even starten m.b.v. startkabels. Zeker met de kou hebben accu's het inderdaad al zwaarder en kan dus net de druppel zijn om niet meer te willen starten...
 
Voor de zekerheid, je dodemansknop moet op het symbooltje zonder kruis staan he:

noodknop.jpg

In bovenstaand plaatje moet ie dus naar beneden staan...

Aangezien startmotor wel draait lijkt me dat die goed staat, maar je zegt zelf dat ie op OFF staat...
 
Mooi, ik had gister gebeld met de zaak waar hij in onderhoud is en daar raadden ze mij ook al aan om hem aan de druppellader te hangen. Ga dus vanmiddag eerst een optimate druppellader halen en hem helemaal opladen. Hopen dat hij daarna start.
 
Voor de zekerheid, je dodemansknop moet op het symbooltje zonder kruis staan he:

[afbeelding]
In bovenstaand plaatje moet ie dus naar beneden staan...

Aangezien startmotor wel draait lijkt me dat die goed staat, maar je zegt zelf dat ie op OFF staat...

Ja ik twijfelde ook al hoe ik het neer ging zetten. Staat hij op AAN en dus onderbreekt hij wel of UIT en staat de onderbreking uit... Ik had nog even gekeken en hij staat zoals op de foto (RUN staat er volgens mij bij).
 
Hallo,

even een vraagje ik heb laatst mijn yamaha diverion 900s onderuit geremd en in de prak gereden.
Nu ben ik via mijn dealer opzoek naar een andere motor en onder andere de honda cbf 600 ABS kwam naar voren.,

Nu heb ik wat vragen,
Wat is de top snelheid,
Trekt die een beetje op ik had 900cc en dit is 600cc maakt dit heel veel verschil.
Wat is het verbruik.

Ik heb ook een tijdje een honda cbr 600 f4i gehad en volgens mijn dealer is dat hetzelfde blok als de cbf 600. Is dit een beetje te vergelijken?
 
Hallo,

even een vraagje ik heb laatst mijn yamaha diverion 900s onderuit geremd en in de prak gereden.
Nu ben ik via mijn dealer opzoek naar een andere motor en onder andere de honda cbf 600 ABS kwam naar voren.,

Nu heb ik wat vragen,
Wat is de top snelheid,
Trekt die een beetje op ik had 900cc en dit is 600cc maakt dit heel veel verschil.
Wat is het verbruik.

Ik heb ook een tijdje een honda cbr 600 f4i gehad en volgens mijn dealer is dat hetzelfde blok als de cbf 600. Is dit een beetje te vergelijken?

Hoi vangoghnl,

Balen, dat je je onderuit geremd hebt. Maar gezien het feit dat je alweer op zoek bent naar een motor mét ABS (verstand komt met de jaren / mislukte remacties),
zal je lichamelijke schade wel meevallen. Hoop ik in elk geval.

De top van de CBF600SA ligt op 215 km/h.
In de VI kom ik niet verder dan 209 km/h, dus die 215 zal wel in de V gehaald moeten worden.

Voor de rest; Alleen iemand die ook op een XJ900 gereden heeft en nu een CBF600 heeft kan je zeggen hoe de verschillen liggen.
Zelf heb ik hiervoor een XJ600N gereden (staat nog steeds bij de Honda dealer).

Ik schat dat de 30% geringere motorinhoud wat minder trekkracht onder de 4.000 rp/m met zich meebrengt.
Maar of dat hinderlijk is??
0-100 km/h in iets meer dan 4 seconden zou voor normaal stervelingen voldoende rap moeten zijn.

Wat mij zo goed bevalt is het vibratiearme draaien van deze motor, de betere zithouding en de werkelijk uitstekende C-ABS remmen. :Y
De brandstofinjectie maken het geklooi met choke overbodig.
Lekker zuinig dus.

Aldus een tevreden CBF-rijder.
 
Topsnelheid zal rond de 220 liggen (zelf nog niet gereden, snel zat in mijn ogen)
Ik weet niet hoeveel PK's je div had, maar de CBF heeft 75 pk en waarschijnlijk iets minder koppel en trekkracht dan je 900.
Maar in de praktijk zal je het verschil niet merken met je diversion.
Verbruik zal rond de 1:15 tot 1:22 liggen. Ligt aan je rijstijl.

Blok is hetzelfde als in de CBR alleen iets... teruggetuned is het verkeerde woord... anders afgesteld. Je hebt koppel over je hele vermogenskromme heen, maar de CBR heeft meer topvermogen en geeft een iets hardere schop in je hol.
 
Ja lichamelijke schade was op spierpijn na niks ging ook super zacht, Maar maak dat liever niet nog een keer mee vandaar dat ik iets met ABS zoek. Maar 4 seconden valt mee, de diverion deed er 4.5 seconden over.

Wel een vraag heb je veel meer onderhoud aan je ketting? Want diverion had cardan, En Is het ook een beetje een km vreter? Want ik rijd per jaar gauw 20.000 a 25.000 km.

Dan had ik nog een vraagje als je op je dashboard kijkt, zit er aan de linker kant een klein rondje die ook rechts zit wat word daarop weergegeven je benzine peil?
 
Voor zover ik bevoegt ben je vragen te beantwoorden:
Hallo,

even een vraagje ik heb laatst mijn yamaha diverion 900s onderuit geremd en in de prak gereden. Bad luck! Zelf er toch niets aan overgehouden?
Nu ben ik via mijn dealer opzoek naar een andere motor en onder andere de honda cbf 600 ABS kwam naar voren., Pretty good choise!
Nu heb ik wat vragen,
Wat is de top snelheid, Deze laat ik aan anderen over... En dit kan toch niet zo belangrijk zijn in deze keuze van motoren..Trekt die een beetje op ik had 900cc en dit is 600cc maakt dit heel veel verschil. pk/gewichtsverhouding is ongeveer dezelfde
Wat is het verbruik. 1:20 gemiddeld

Ik heb ook een tijdje een honda cbr 600 f4i gehad en volgens mijn dealer is dat hetzelfde blok als de cbf 600. Is dit een beetje te vergelijken?Idd, zelfde blok... Maar de extremen zijn er afgevlakt

Uiteraard gaat de 1000 op verschillende vlakken beter doen, maar ik denk dat je op de meeste vlakken tov je div900 niet gaat achteruit gaan... Maar 1 belangrijk voordeel voor u; Hij heeft abs in optie, dus niet meer onderuit remmen.

Grtz
Tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan