Honda CBR 600 F3 "95

25 jan 2022
67
29
Goedendag(nacht),

Mijn eerste post is een feit, over een maand mag ik dan voor mijn avd afrijden en ben dus al aan het kijken voor een leuke fiets. Zo kwam ik een Honda CBR 600 F3 tegen uit 95. Aardige verkoper en staat van de fiets goed. Hier en daar wat krasjes en een niet werkende toerenteller. Carbs zijn gesynchroniseerd. Vraag prijs is 900euro.

Nu ben ik dus benieuwd aangezien de fiets volgens finnik geïmporteerd is en 11 particuliere eigenaren heeft gehad. De reden van verkoop is dat de eigenaar sinds hij zijn rijbewijs heeft (1.5jaar) nu de zwaardere motor van zijn broer overneemt.

Is het normaal voor een motor om zoveel eigenaren gehad te hebben? Kan me best inbeelden dat veel beginners hier op gereden hebben en later groter/ nieuwer willen. Daarnaast doet de toerenteller het niet. Kan dit te maken hebben met dat het een import is teller omgebouwd is van mijl naar kilometer?

De km stand wordt door vorige eigenaar geloofd op onder de 30.000 maar dat betwijfel ik. De kilometerstand zou zijn veranderd door poging to repareren van toeren teller.

Iemand advies? Kenteken is md-jz-42
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220125-023914_Facebook.jpg
    Screenshot_20220125-023914_Facebook.jpg
    169,5 KB · Weergaven: 75
  • Screenshot_20220125-023918_Facebook.jpg
    Screenshot_20220125-023918_Facebook.jpg
    147 KB · Weergaven: 74
27 jaar oud en 11 eigenaren vind ik niet vreemd.
De meeste mensen kopen na een paar jaar weer iets anders.

900 Euro voor een F3?
Doen!

En of hij nu 30000km heeft gelopen of 70000. Who cares. De cbr kan hoge km standen aan. No problem.
 
27 jaar oud en 11 eigenaren vind ik niet vreemd.
De meeste mensen kopen na een paar jaar weer iets anders.

900 Euro voor een F3?
Doen!

En of hij nu 30000km heeft gelopen of 70000. Who cares. De cbr kan hoge km standen aan. No problem.
Ja leuk bedrag hé ;) en zo slecht ziet hij er niet uit. Alleen nog beetje twijfels over de teller i.c.m. import maar goed is ook geen dure motor. Denk dat ik de toerenteller wel aan de praat krijg. Heb je tips bij dit specifieke model waar ik op moet letten?
 
Nokkenas kettingspanner kan een issue zijn ( rammelende nokkenasketting), echter is voor weinig geld te vervangen. Zes tientjes o.i.d.
Eigenlijk gewoon een superdegelijke machine.
 
Ik geloof dat de aantal eigenaren op de RDW site alleen over de laatste 9-10 jaar worden geteld, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te stellen...
Klopt 9 jaar inderdaad, vandaar dat ik op finnik kijk. Mooi overzichtje van alles. Motor uit 95 welke in 2000 in Nederland op papier kwam
Nokkenas kettingspanner kan een issue zijn ( rammelende nokkenasketting), echter is voor weinig geld te vervangen. Zes tientjes o.i.d.
Eigenlijk gewoon een superdegelijke machine.
las inderdaad al wat over de knas, en spanningregelaar. scheelt dat ik opzich redelijk handig met autos ben en wat gereedschap heb. Zo heb ik van mn Citroen saxo 3 jaar gleden de bak en koppeling vervangen, startmotor, aandrijfas enz
 
Waarom doet iedereen hier nu altijd zo spastisch over import?
Omdat er jaarlijks met ~20 motoren wordt gesjoemeld van de 20.000 die geïmporteerd worden? Er worden namelijk evenveel motoren geïmporteerd als nieuw verkocht. Met NL motoren wordt wellicht nog meer gerotzooid omdat Nederlanders altijd moeite hebben met geld uitgeven als het goedkoper kan, en dus herstellen met 2e hands of China-spul. Zeker de Duitse motoren zijn standaard in betere staat dan de meeste NL motoren, de Duitsers trekken gewoon wel hun portemonnee.

In 2000 in NL op papieren gezet zegt toch al genoeg, mocht er ooit een slinger aan die teller zijn gegeven dan boeit dat bij een motor van deze leeftijd, deze prijs en dit merk precies niets.
 
... dan boeit dat bij een motor van deze leeftijd, deze prijs en dit merk precies niets.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Bij een nieuwere motor (lees enkele jaren oud) kan het wel zo zijn, dat een import gebakje minder waard is dan een origineel Nederlands exemplaar.

In dit geval: niet druk over maken.
 
Waarom doet iedereen hier nu altijd zo spastisch over import?
Omdat er jaarlijks met ~20 motoren wordt gesjoemeld van de 20.000 die geïmporteerd worden? Er worden namelijk evenveel motoren geïmporteerd als nieuw verkocht. Met NL motoren wordt wellicht nog meer gerotzooid omdat Nederlanders altijd moeite hebben met geld uitgeven als het goedkoper kan, en dus herstellen met 2e hands of China-spul. Zeker de Duitse motoren zijn standaard in betere staat dan de meeste NL motoren, de Duitsers trekken gewoon wel hun portemonnee.

In 2000 in NL op papieren gezet zegt toch al genoeg, mocht er ooit een slinger aan die teller zijn gegeven dan boeit dat bij een motor van deze leeftijd, deze prijs en dit merk precies niets.
Ik snap je wel maar inderdaad maakt het opzich niet heel veel uit aangezien de motor toch al 21 jaar in nederland op papier staat. of er nou vroeg of laat mee gesjoemeld is maakt dus in principe niet uit. daarnaast is die ook best cheap maar just in case aangezien ik minder ervaring op dit gebied heb even de post.

met auto's vind ik het gewoon fijner om te weten dat de kilometers ook daadwerkelijk kloppen. Mn saab heeft NAP 314. heb dat liever dan dat ik een saab met bijv 150 koop terwijl die 300+ heeft gelopen.
 
Km stand klopt niet maar lekker boeiend voor dat geld.
Gewoon even goed kijken en rijden. Als hij bevalt lekker kopen en veel plezier ervan gaan hebben.

Heb mijn f2 gekocht als eerste motor in 2002 en heb hem nog steeds. Heel fijn ding.
 
Mijn F2 klonk net zo "beroerd" bij aanschaf particulier . mijlen stand 48 K prijs was achteraf iets teveel 900 euro. (1992)
Loopt niet mooi op 4 cilinders . vermoedt dat de carburateurs ultrasoon gereinigd moeten worden .
Heb zelf F2 waarbij ik bij Ten kate een complete revisie kit had gekocht daar zat echt alles in .
O ringen, pakkingen, naalden,sproeiers etc . Vond het een leuke klus en na de revisie en synchronisatie carburateurs liep de motor prima .
Het rubber was echt aan z`n einde, mag het na 30 jaar.
Verder moest er een nieuw kettingset op , voorband , olie versersen + filter .
Maar nu rijd deze dame weer :t

ps spiegels en ketting etc zitten er inmiddels weer op :+
 

Bijlagen

  • 20210625_144724.jpg
    20210625_144724.jpg
    471,8 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Kreeg dit filmpje door gestuurd
Iemand enig idee? Heeft al wel tijd stil gestaan wellicht bougies aan vervanging toe?
Tjah, lastig te zeggen zo op afstand. Zou inderdaad een beginnen met een beurtje. Bougies, olie, luchtfilter controleren, carbs even schoonmaken (misschien wat oude benzine resten?).
Hopen dat dat het is.
Maar ja, als er meer aan de hand is dan kom je er pas achter als je hem hebt gekocht.. Ben je zelf handig? Zo niet, dan zou ik even verder kijken
 
Kreeg dit filmpje door gestuurd
Iemand enig idee? Heeft al wel tijd stil gestaan wellicht bougies aan vervanging toe?
Is dit de motor van de advertentie? Ik heb hem even opgezocht. Staat in Giethoorn als ik het goed heb? Staat in de advertentie "loopt goed". Dan krijg je dit filmpje. Loopt niet goed. Kilometers kloppen niet gaf je al aan. Er zitten of andere achterkappen op (waarom?) Of ze hebben de stickers verwijderd (ik zou niet weten met wat voor reden). Velgen zijn gespoten? of zitten anderen op? Ik snap dat het "maar" 900 euro is voor de motor. Al is 900 euro wel gewoon veel geld. Als ik jou was, zou ik hem lekker laten staan, kunnen naar mijn inziens te veel dingen niet kloppen, of schade gehad.
 
Tjah, lastig te zeggen zo op afstand. Zou inderdaad een beginnen met een beurtje. Bougies, olie, luchtfilter controleren, carbs even schoonmaken (misschien wat oude benzine resten?).
Hopen dat dat het is.
Maar ja, als er meer aan de hand is dan kom je er pas achter als je hem hebt gekocht.. Ben je zelf handig? Zo niet, dan zou ik even verder kijken
Ja precies, de verkoper gaat als het goed is vandaag nog even een rondje rijden. de accu heeft aan de druppel lader gestaan en motor is lange tijd niet gebruikt geweest. hoop inderdaad op oude benzine i.c.m. bougies en anders maar even keer de carbs reinigen. Volgens mij is het bij de F3 best lastig bij komen toch?

Mijn F2 klonk net zo "beroerd" bij aanschaf particulier . mijlen stand 48 K prijs was achteraf iets teveel 900 euro. (1992)
Loopt niet mooi op 4 cilinders . vermoedt dat de carburateurs ultrasoon gereinigd moeten worden .
Heb zelf F2 waarbij ik bij Ten kate een complete revisie kit had gekocht daar zat echt alles in .
O ringen, pakkingen, naalden,sproeiers etc . Vond het een leuke klus en na de revisie en synchronisatie carburateurs liep de motor prima .
Het rubber was echt aan z`n einde, mag het na 30 jaar.
Verder moest er een nieuw kettingset op , voorband , olie versersen + filter .
Maar nu rijd deze dame weer :t

ps spiegels zitten er inmiddels weer op :+
Ooh kijk leuke motor! Gaaf! wat was je kwijt voor zo'n revisie set? en wat zijn de kosten voor het ultrasoon reinigen?
Je hebt het over rubber wat op was na 30jaar, weet je zo welk rubber?
Tsja, het is maar net wat je verwacht van een motor van 900 euro.

Voor dat soort bedragen zit je altijd in een segment motoren waar je wel wat aan moet doen.
Maar als je van een beetje sleutelen houd is dat juist tof! :)
Klopt ook zeker waar maargoed CBR 600 F3 vind je niet echt goedkoper, 900 is al goedkoop voor een F3. Scheelt dat ik opzich wel redelijk klus ervaring heb met de auto en de tomos maar eigenlijk niks met de motor.
niet, dan zou ik even verder kijke
 
Klopt ook zeker waar maargoed CBR 600 F3 vind je niet echt goedkoper, 900 is al goedkoop voor een F3. Scheelt dat ik opzich wel redelijk klus ervaring heb met de auto en de tomos maar eigenlijk niks met de motor.
Iets met goedkoop = duurkoop...
misschien kun je beter eentje van 1100 kopen die wel goed loopt en een wat beter verhaal heeft dan deze voor 900 en er dan nog een hoop onzekerheid en werk bij hebben.
Tenzij dat je ding is en je budget niet groter is.
 
Het is ook gewoon leuk stukje bij beetje zo'n oudere motor te verbeteren.

Eerst het hoognodige doen, dan eens de remmen en remleidingen aanpakken. Even doorsparen, dan de vering voor en achter vervangen.
Zo wordt je motor steeds beter. Dat geeft een enorme kick.
 
:^
Werk heb je altijd wel aan een motor van die leeftijd, maak het jezelf dan makkelijker door er 1 te kopen die in ieder geval goed loopt.
Klopt en ik wil opzich mijn handen wel vuil maken dus dat scheelt ook.
Het is ook gewoon leuk stukje bij beetje zo'n oudere motor te verbeteren.

Eerst het hoognodige doen, dan eens de remmen en remleidingen aanpakken. Even doorsparen, dan de vering voor en achter vervangen.
Zo wordt je motor steeds beter. Dat geeft een enorme kick.
Dat zeker! ik hou juist van dat tijdperk, mijn autos die ik heb gehad en heb zijn ook van 98, 99 en 2000. heb er gewoon wat mee
dat 100% maar inderdaad, als de basis dan in elk geval maar goed is, dat hij goed loopt scheelt echt een hoop
is ook zeker waar :)
Iets met goedkoop = duurkoop...
misschien kun je beter eentje van 1100 kopen die wel goed loopt en een wat beter verhaal heeft dan deze voor 900 en er dan nog een hoop onzekerheid en werk bij hebben.
Tenzij dat je ding is en je budget niet groter is.
Klopt, ik ga toch idd even verder kijken. verwacht vandaag nog van de eigenaar een bericht en video nadat hij een rondje heeft gereden.

iemand nog suggesties?
 
Om even terug te komen revisie setje kostte 86 euro .
Ultrasoon reinigen moet je ff voor bellen dat scheelt nog wel eens maar reken richting 80 euro .
Enige handigheid in klussen en het hebben van het juiste gereedschap is wel een must.

Rubber doel ik op de O ringetjes en pakkingen van de carburateurs . (En benzine slangetjes)

Verder kijken wat er nog meer vervangen moet worden banden , kettingset etc en of je de motor het wel waard vindt .
Er staan er zat te koop, vooral op facebook worden er veel aangeboden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb idd even verder gekeken en kwam op 3 alternatieven uit namelijk:
1. Gsxr Srad 600 uit 99, van 2011 tot op heden eigenaar, reden verkoop beëindiging hobby Prijs 1150
2. Suzuki RF 600R uit 93, van 2018 eigenaar geweest tot inruil. 1450
3. Honda CBR 600 F uit 97, sinds 2012 eigenaar tot inruil. 1250

twijfel beetje tussen die 3, kwa uiterlijk gaat het naar de 600R in het mooi blauw met witte accenten, enige wat me beetje tegenhoud is de leeftijd en ziet er eigenlijk te mooi uit na de prijs. de RF600R is duurste van mijn keuze en betreft om de white edition, leuke kleuren maar vind het jammer dat de achterkant dan blauw is en onderkant van de kuip zwart. de SRAD heeft zo zijn ronde vormen maar heeft hier en daar wat schade.

Iemand die zo iets heeft van zou dat type niet doen want bekend kwaaltje.......? alles is welkom!
 
Terug
Bovenaan Onderaan