Honda CRF 250 Rally

Die cameltank is leuk, maar wel erg duur voor een jerrycan. Deze kost de helft, maar stelt ook veel minder voor:
 
Zo te zien en te lezen heb je "dankzij Corona" een mooie tijd daar in Thailand :]
Ik zou daar gewoon nog een paar maanden blijven rijden als ik jouw was want in Europa is bijna alles dicht en dat blijft nog wel een paar maanden zo denk ik.
Dank je wel Relic, ja met die corona is alles anders gelopen, ik had dit in mijn stoutste dromen niet kunnen bedenken, nog steeds in Thailand zijn, en dan onder deze omstandigheden, eerst konden we nier terug, geen vliegtuigen, en krijg ik van steeds meer het advies om hier te blijven, we zien wel👍
 
Ik en Harry uit Berlijn
20210114_130648.jpg
 
Ik vroeg me iets af. Misschien een hele domme vraag. Maar, hoe komt het toch dat rijden in mul zand een stuk zwaarder is dan rijden op hard zand. Ik snap wel dat de motor zich erdoor heen moet ploegen... maar, waarom reflecteert de motor zijn energie naar de bestuurder ?
 
Als je door mul zand rijdt moet je veel meer sturen met je lichaam. Je gaat met je lichaamsgewicht naar achter hangen en beweegt zijdelings boven de motor om de motor rechtdoor te laten rijden. Hierbij hebben je benen het erg zwaar door dat je gewicht elke keer beweegt en je armen worden hier ook veel gebruikt om naar voor en achter te bewegen.(eigenlijk moet je ook vanuit je benen naar voor en achter bewegen maar dat is nog zwaarder voor je benen)

Op een hardere ondergrond kun je met je lichaam stil blijven staan of zitten in plaats van je gewicht naar rechts te hangen om naar rechts te gaan kun je simpelweg gewoon je stuur draaien.
 
Ik vroeg me iets af. Misschien een hele domme vraag. Maar, hoe komt het toch dat rijden in mul zand een stuk zwaarder is dan rijden op hard zand. Ik snap wel dat de motor zich erdoor heen moet ploegen... maar, waarom reflecteert de motor zijn energie naar de bestuurder ?
Omdat de wielen veel meer weerstand ondervinden en niet mooi rechtuit kunnen sporen. Het kost de rijder veel meer energie om de motor in balans te houden wanneer hij of zij constant onverwachte correcties moet uitvoeren. Snelheid maakt veel verschil, te langzaam levert ploegen op, sneller levert minder weerstand, dan surf je als het ware over het zand, net zoals een speedboot die in plane gaat i.p.v. dat de romp het water moet opzij duwen bij lage snelheden.
 
Je theorie over energie klopt dus helemaal, Malissa. Eigenlijk is het de weerstand die deze energie terug transporteert Dit levert allerlei krachten op, gevoelt in het stuur, en in de onbalans van de gehele motor. Hier moet je fysiek op reageren, daarom wordt je er ook zo moe van tov hard terrein.
 
Laatst bewerkt:
Heb al gehad dat ik van redelijk onverhard naar net gestort nieuw geel zand ging. Het eerste wat ik dacht was : Wtf is dit dan. _O- Het is echt ineens heel anders rijden.. en ik ging al niet zo snel. dus je klapt ineens tegen een soort muur. Maarja wist ik veel... xD beter om de snelheid er voor die tijd al in te hebben.
 
Heb al gehad dat ik van redelijk onverhard naar net gestort nieuw geel zand ging. Het eerste wat ik dacht was : Wtf is dit dan. _O- Het is echt ineens heel anders rijden.. en ik ging al niet zo snel. dus je klapt ineens tegen een soort muur. Maarja wist ik veel... xD beter om de snelheid er voor die tijd al in te hebben.
Er is een soort minimumsnelheid waarbij de motor wat gaat surfen, die moet je even vinden, je hoeft niet keihard te gaan en je hoeft ook niet heel precies proberen te sturen, heeft niet zo veel zin en dat vermoeit nogal, al gaat sturen wel preciezer met hogere snelheden. Bandendruk scheelt ook veel in dat soort terrein. Ook wat timo hier zei, een paar posts geleden, als je dat ook even onthoudt. Als je rechtdoor gaat kun je ook naar achteren zitten, dat vermindert ook de druk op je voorwiel. Het is een luiere optie die ik zelf ook veel gebruik.
 
Heb ondertussen het een en ander verzamelt:

O' neal crosspak rood met grijs
O' neal sierra cross/enduro laars
Leatt bodyprotector adventure
Leatt 3DF 6.0 kniebeschermers
Leatt bescherm broek 3DF 6.0

En, een bogotto adventure pro enduro helm.

Mis alleen nog handschoentjes en voor later wil ik nog een crosshelm hebben met OTG bril.

Het één wat beter dan het andere. Maar, met een budget van €1.000,- moet je toch wat.
 
Heb ondertussen het een en ander verzamelt:

O' neal crosspak rood met grijs
O' neal sierra cross/enduro laars
Leatt bodyprotector adventure
Leatt 3DF 6.0 kniebeschermers
Leatt bescherm broek 3DF 6.0

En, een bogotto adventure pro enduro helm.

Mis alleen nog handschoentjes en voor later wil ik nog een crosshelm hebben met OTG bril.

Het één wat beter dan het andere. Maar, met een budget van €1.000,- moet je toch wat.
Als aanvulling zou je nog nek brace kunnen overwegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan