Honda CRF 250 Rally

Ik zal me hier ook even voorstellen. Ik ben Martijn en rij sinds 2018 ook op een CRF250L en ik gebruik hem vooral als reis machine en hier lokaal (rond Assen) rond te rijden over onverharde wegen. Ik heb er in 2019 een reis mee gemaakt naar de noordkaap via de TET in Duitsland, Polen, Litouwen, Estland, Letland, Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken. Met een kleinde detour over Senja en de Lofoten, totaal ongeveer 10.000 km. Voor mij is de CRF250L echt de perfecte reis machine, redelijk licht en oer betrouwbaar. Tijdens de reis alleen een voorband moeten vervangen en een beetje olie bijvullen.

Voor deze reis heb ik de machine wel wat aangepast:
  • 14/43 tandwiel verhouding, zodat de 6e versnelling wat minder een overdrive is
  • SpeedoDRD om de km teller weer op een echte snelheid te laten uitkomen
  • Seat Concepts hoger zadel
  • Bar risers
  • grotere Acerbis tank
Bekijk bijlage 1578509

Dit jaar nog een tripje kunnen maken naar de Vogezen, hopelijk volgend jaar weer een wat langere reis. Afgelopen herfst de motor onder handen genomen en nu omgebouwd naar een CRF250L Rally, met de kit van Patrick Trahan. Uiteindelijk zat mijn hele stuur vol met mounts voor de GPS, electronica en andere zaken. Nu zit dat allemaal beter weggewerkt en heb ik ook nog wat extra wind bescherming.

Bekijk bijlage 1578510

En nog even over de banden discussie, ik heb gereden met de volgende banden op de CRF250L (in chronologische volgorde):
  • Originele IRC banden, goed op asfalt en alles daarbuiten eigenlijk niet
  • Kenda K270, lekker licht, goed op asfalt en gravel. Minder op zand / modder. Achterband sleet weinig, voorband ging cuppen. Voorband in Zweden vervangen door een Trelleborg Army Special.
  • Pirelli MT21, ook licht, goed op alle ondergronden. Achterband alleen wel snel vierkant met veel rijden op asfalt.
  • Motoz Tractionator Rallz, de tube uitvoering. Banden zijn iets zwaarder en achter iets minder zijwaartse grip als de MT21's. Hopelijk houden deze het langer vol dan de MT21's, tot nu toe ben ik er in ieder geval erg tevreden over.
Wat mij vooral opgevallen is, is dat omtrek (120/80 is niet altijd beschikbaar) en gewicht veel uitmaken voor het rijgedrag van de CRF250L, tip is dus zeker te kijken naar het gewicht van de banden.
Welkom hier, je hebt al mooie reizen gemaakt, ja Patrick Trahan, m'n ouwe land genoot, was er vroeg bij met de Rally, gaaf om te zien.
 
Dan heb je het toch al bijna. Fatsoenlijke broek en jas, kniebeschermers en als je wilt een bodyprotector.
Precies, als je alleen nog een body protector en kniebeschermers koopt ben je klaar.
Motorjas hoeft dan niet want je hebt dan al bescherming om.
Beetje wijde (gewone/trainings) broek die over je kniebeschermers gaat en een (fiets) regen jas en broek (aan/mee).

Tip: een paar (hoge) cross sokken zijn fijn, daar kunnen je kniebeschermers onder doen en is warmer
 
T beste is om bij een winkel te passen. Anders denk ik dat ik heel vaak moet terug sturen voor een andere maat of zelfs ander merk.

Voor broeken is het al lastig denk ik. Want, binnenmaat been van enkel naar lies is 63cm. En mijn omvang net onder mijn buik is al 100 cm......
:+ En als ik dan kijk naar die maat tabellen op de sites dan pas ik in geen enkele broek _O-
 
Precies, als je alleen nog een body protector en kniebeschermers koopt ben je klaar.
Motorjas hoeft dan niet want je hebt dan al bescherming om.
Beetje wijde (gewone/trainings) broek die over je kniebeschermers gaat en een (fiets) regen jas en broek (aan/mee).

Tip: een paar (hoge) cross sokken zijn fijn, daar kunnen je kniebeschermers onder doen en is warmer
Ja, ik wou graag onderkleding kopen :)
 
De lengte van broeken maakt niet veel uit. Crossbroeken zitten eigenlijk altijd tot boven de enkel. De broek komt dan waarschijnlijk tot onder je enkel maar een te lange crossbroek maakt niet veel uit. De maattabellen zijn altijd lastig omdat ik zelf ook grote bovenbenen heb. Mijn binnenbeen lengte is een stukje langer maar ik heb maat 36.
 
Gisteren de YSS shock gemonteerd. In 2021 maar eens gaan testrijden.

En weer 900 gram gewicht gewonnen. 8-)

WhatsApp Image 2020-12-29 at 19.08.39 (2).jpeg


WhatsApp Image 2020-12-29 at 19.08.39 (1).jpeg


WhatsApp Image 2020-12-29 at 19.08.39.jpeg
 
Gewoon gaan rijden en niet bang zijn af en toe te vallen. Mijn eerste ritje met mn brommer (iets meer dan een jaar gekeden) zat ik met mn voet tussen de achterrem en achterwiel vast terwijl ik op een boomstam lag. Zolang je niet te hard gaat zal de schade aan lijf en brommer wel meevallen.

Nu rijden we dit, gewoon wat oefenen en dan moet het goedkomen 👍:

Hoe heet dat? Is dat OTR of Enduro?
En met wat voor motor doe je dat, kan dat met een CRF250L?
 
Op het filmpje is een crosscountry evenement hierbij wordt er een baantje gemaakt deels op en deels rondom een crossbaan. Dit is makkelijker met een iets lichtere motor maar het lukt wel met een crf. Een enduro is een wedstrijd waarbij een baan wordt gemaakt met obstakels. Je rijdt daarna 1 voor 1 aan en je tijd wordt getimed en zo heb je een eindstand. Een off the road rit wordt gereden door bossen en over weilanden van boeren. Hier is iedereen vrij om aan te rijden wanneer hij wilt en als je het halverwege gehad hebt kun je ook over de verharde weg terug. Hierbij kun je met bijna alles meedoen. Vorig jaar hielp ik als vrijwilliger bij een otr rit en toen kwamen er 3 1200 gs'en voorbij.8)7
 
Malissa1993 deze motorcross training heb ik ook gedaan ( geen privé les zoals Itchy ) maar op deze video kun je goed zien wat je op zo'n dag leert en oefent.
Het is behoorlijk zwaar maar heel gaaf om te doen!

Jij snapt toch ook wel, dat ik dat allang heb gezien :9 _O-*O*Ja leuk he ! Ik kan stiekem niet wachten tot ik een training kan volgen. hier in bij de buren ( Drenthe ) zijn er zat wat dat betreft. Bij de meeste is het even wachten op datums. Verder ben ik geloof ik geen andere kleding nodig voor dat iniedergeval. het belangrijkste is er.

Ik zat zelf wel te denken aan prive les, maar denk dat het wel gezelliger is met anderen erbij. ligt eraan wat corona gaat doen volgend jaar.
 
Ik vraag, ik praat en ik wil altijd heel veel trouwens.

Maar, is er iemand hier die ook een andere tank op de motor gezet heeft of nemen jullie extra brandstof mee ? Want, laatst had ik iets van 80 km gereden en er waren alweer 3 strepen af ( 30 km snelweg, rond de 8000 toeren ). 7,7 liter is gewoon echt niks. En, nu zit ik eraan te denken om voor volgend jaar dan ook gelijk een andere tank erop te laten zetten of ik koop gewoon zo'n simpele vulbag van desertfox en die zet ik achter vast.

Ik kan genoeg acerbris vinden, maar die vereisen nogal wat ? En IMS zou makkelijker moeten zijn, maar kan ik helemaal niet vinden voor de 2019 versie.
 
Ik vraag, ik praat en ik wil altijd heel veel trouwens.

Maar, is er iemand hier die ook een andere tank op de motor gezet heeft of nemen jullie extra brandstof mee ? Want, laatst had ik iets van 80 km gereden en er waren alweer 3 strepen af ( 30 km snelweg, rond de 8000 toeren ). 7,7 liter is gewoon echt niks. En, nu zit ik eraan te denken om voor volgend jaar dan ook gelijk een andere tank erop te laten zetten of ik koop gewoon zo'n simpele vulbag van desertfox en die zet ik achter vast.

Ik kan genoeg acerbris vinden, maar die vereisen nogal wat ? En IMS zou makkelijker moeten zijn, maar kan ik helemaal niet vinden voor de 2019 versie.
Ik heb de acerbis tank op mijn CRF gezet, omdat ik inderdaad wat meer actie radius wou hebben. Met de originele tank haalde ik ongeveer 200km, nu met de acerbis ongeveer 300km. Installatie was vrij makkelijk als je wat kan sleutelen. Even oppassen met de brandstof pomp/vlotter en zorgen dat het rubber overal netjes aansluit. Na installatie werkt alles weer zoals eerder, alleen gaat het eerste streepje pas veel later omlaag van de brandstof meter. De motor wordt er wel breder van, je kan makkelijker met je knieen de motor klemmen als de originele tank erop zit. De IMS tank heb ik toen niet voor gekozen, omdat deze problemen had met het rubber en bij veel mensen zorgde voor lekkage. Volgens mij hebben ze dat nu verbeterd. Let wel op dat je de goede besteld, voor 2017 en later modellen of voor 2016 en eerder. De brandstof pomp is anders tussen deze modellen.
 
Ik heb de acerbis tank op mijn CRF gezet, omdat ik inderdaad wat meer actie radius wou hebben. Met de originele tank haalde ik ongeveer 200km, nu met de acerbis ongeveer 300km. Installatie was vrij makkelijk als je wat kan sleutelen. Even oppassen met de brandstof pomp/vlotter en zorgen dat het rubber overal netjes aansluit. Na installatie werkt alles weer zoals eerder, alleen gaat het eerste streepje pas veel later omlaag van de brandstof meter. De motor wordt er wel breder van, je kan makkelijker met je knieen de motor klemmen als de originele tank erop zit. De IMS tank heb ik toen niet voor gekozen, omdat deze problemen had met het rubber en bij veel mensen zorgde voor lekkage. Volgens mij hebben ze dat nu verbeterd. Let wel op dat je de goede besteld, voor 2017 en later modellen of voor 2016 en eerder. De brandstof pomp is anders tussen deze modellen.
Hmmm, dus inprincipe kan de Acerbris tank er ook zo op ? Is gewoon allemaal t zelfde ? dus werkt ook gewoon met dezelfde benzine kraan ? Hoe zit dat eigenlijk met die rare slang bovenp de benzine dop? ( dat zie ik elke keer voorbij komen )
 
FUEL TANKS HONDA CRF250L 13/16 12,5L - BLACK - HONDA - FUEL TANKS - PLASTICS - ACERBIS Dan zou dit hem worden denk ik. Kost wat, maar om elke keer een 3 of 6 liter desert fox ( zak ) mee te nemen is enigzins ook lastig.

Maar dan wel de 2019 versie... zie net dat deze tot 2016 gaat.

Hmm , ik kan dit niet verwijderen. Vergeet deze post.. deze is er niet eens voor de 2019. Ik zag de 2016 aan voor de 2019 xD

Huhh ik snap er niks meer van. Nu staat er ineens wel weer

FUEL TANKS HONDA CRF250L 17/19 12,5 LITER - BLACK


-_-
 
FUEL TANKS HONDA CRF250L 13/16 12,5L - BLACK - HONDA - FUEL TANKS - PLASTICS - ACERBIS Dan zou dit hem worden denk ik. Kost wat, maar om elke keer een 3 of 6 liter desert fox ( zak ) mee te nemen is enigzins ook lastig.

Maar dan wel de 2019 versie... zie net dat deze tot 2016 gaat.

Hmm , ik kan dit niet verwijderen. Vergeet deze post.. deze is er niet eens voor de 2019. Ik zag de 2016 aan voor de 2019 xD
Met een beetje online zoeken is die wel goedkoper te vinden, ik had de tank voor ongeveer 250 euro uit italie
 
Terug
Bovenaan Onderaan