Honda CRF 250 Rally

Hoi,
sinds september heb ik dus mijn CRF250L, eentje van 2013, met slechts 18000km en in nieuwstaat. Daar heb ik nu nog maar een keer of zes mee gereden, telkens enkele uren. Sinds een weekje ligt er achteraan een Michelin Tracker op, en vooraan is het één of andere half versleten noppenband, geen idee. De vorige voorband was een TKC70 of 80, maakt niet uit.
Wat me nu bij elke rit tegen valt, is het enorme gebrek aan rechtuit stabiliteit. Dat ding wilt gewoon de hele tijd naar links of rechts wapperen. Zelfs op asfalt , of op een vlakke droge harde veldweg wil die moto echt niet gewoon stabiel rechtuit rijden. Ik word er gewoon zenuwachtig van. Ik zit ook gewoon mijn stuur veel te hard vast te knijpen. Het ligt niet aan de bandenspanning, niet aan de draairichting, de veringen voor en achter (nog steeds standaard) lekken niet....
Nu is mijn vraag: hoe stabiel hoort een CRF te zijn? Mijn KTM 950 Adventure rijdt als op rails, overal, altijd, ongeacht de snelheid en het soort wegdek. Asfalt, blubber, maakt niet uit: rechtdoor gaat ie. Aan 5kmu of aan 80. He couldn't care less. En hij gaat waar ik 'm naar toe stuur, ik kan er op de centimeter meer sturen, verhard en onverhard.
Maar deze CRF is echt een zenuwpees, die wilt gewoon twee richtingen tegelijk uit! Waar kan dat aan liggen????? Wiellagers? Balhoofdlagers? Of is een CRF gewoon een onstabiel ding en hoor ik dat maar te aanvaarden?
Graag uw advies heren,
Paul
 
Heb je die adventure al eens op trackers gezet?
Dergelijke hoge noppen zoeken heel erg op harde ondergrond, dat hoort bij echt offroad banden.
In de regen hebben die dingen ook geen grip op straat.
Als je straat wil rijden, tkc80 of anakee wild. Eens je voor grovere banden gaat moet je de rijstijl aanpassen.

Als je natuurlijk geen kapotte lagers in wielen of balhoofd hebt bv.
 
Hoi,
sinds september heb ik dus mijn CRF250L, eentje van 2013, met slechts 18000km en in nieuwstaat. Daar heb ik nu nog maar een keer of zes mee gereden, telkens enkele uren. Sinds een weekje ligt er achteraan een Michelin Tracker op, en vooraan is het één of andere half versleten noppenband, geen idee. De vorige voorband was een TKC70 of 80, maakt niet uit.
Wat me nu bij elke rit tegen valt, is het enorme gebrek aan rechtuit stabiliteit. Dat ding wilt gewoon de hele tijd naar links of rechts wapperen. Zelfs op asfalt , of op een vlakke droge harde veldweg wil die moto echt niet gewoon stabiel rechtuit rijden. Ik word er gewoon zenuwachtig van. Ik zit ook gewoon mijn stuur veel te hard vast te knijpen. Het ligt niet aan de bandenspanning, niet aan de draairichting, de veringen voor en achter (nog steeds standaard) lekken niet....
Nu is mijn vraag: hoe stabiel hoort een CRF te zijn? Mijn KTM 950 Adventure rijdt als op rails, overal, altijd, ongeacht de snelheid en het soort wegdek. Asfalt, blubber, maakt niet uit: rechtdoor gaat ie. Aan 5kmu of aan 80. He couldn't care less. En hij gaat waar ik 'm naar toe stuur, ik kan er op de centimeter meer sturen, verhard en onverhard.
Maar deze CRF is echt een zenuwpees, die wilt gewoon twee richtingen tegelijk uit! Waar kan dat aan liggen????? Wiellagers? Balhoofdlagers? Of is een CRF gewoon een onstabiel ding en hoor ik dat maar te aanvaarden?
Graag uw advies heren,
Paul
Ik herken dit niet bij mn eigen crf, nog met de standaard banden.
 
Hoi,
sinds september heb ik dus mijn CRF250L, eentje van 2013, met slechts 18000km en in nieuwstaat. Daar heb ik nu nog maar een keer of zes mee gereden, telkens enkele uren. Sinds een weekje ligt er achteraan een Michelin Tracker op, en vooraan is het één of andere half versleten noppenband, geen idee. De vorige voorband was een TKC70 of 80, maakt niet uit.
Wat me nu bij elke rit tegen valt, is het enorme gebrek aan rechtuit stabiliteit. Dat ding wilt gewoon de hele tijd naar links of rechts wapperen. Zelfs op asfalt , of op een vlakke droge harde veldweg wil die moto echt niet gewoon stabiel rechtuit rijden. Ik word er gewoon zenuwachtig van. Ik zit ook gewoon mijn stuur veel te hard vast te knijpen. Het ligt niet aan de bandenspanning, niet aan de draairichting, de veringen voor en achter (nog steeds standaard) lekken niet....
Nu is mijn vraag: hoe stabiel hoort een CRF te zijn? Mijn KTM 950 Adventure rijdt als op rails, overal, altijd, ongeacht de snelheid en het soort wegdek. Asfalt, blubber, maakt niet uit: rechtdoor gaat ie. Aan 5kmu of aan 80. He couldn't care less. En hij gaat waar ik 'm naar toe stuur, ik kan er op de centimeter meer sturen, verhard en onverhard.
Maar deze CRF is echt een zenuwpees, die wilt gewoon twee richtingen tegelijk uit! Waar kan dat aan liggen????? Wiellagers? Balhoofdlagers? Of is een CRF gewoon een onstabiel ding en hoor ik dat maar te aanvaarden?
Graag uw advies heren,
Paul
Ik herken het ook helemaal niet en die van mij is ook uit 2013.
Achter ligt er bij mij een TKC80 op en voor een Metzeler Enduro 3/Sahara.

Dus nee, een CRF is verre van instabiel.
Maar je schrijft dat je er sinds een week andere banden op hebt, als je daarvoor geen problemen had dan lijkt me de oorzaak duidelijk.
De half versleten noppenband om je voorwiel zou ik als eerste wisselen voor iets anders en dan weer even rijden.
 
Heb je die adventure al eens op trackers gezet?
Dergelijke hoge noppen zoeken heel erg op harde ondergrond, dat hoort bij echt offroad banden.
In de regen hebben die dingen ook geen grip op straat.
Als je straat wil rijden, tkc80 of anakee wild. Eens je voor grovere banden gaat moet je de rijstijl aanpassen.

Als je natuurlijk geen kapotte lagers in wielen of balhoofd hebt bv.
Op de 950 heb ik al eens de Pirelli Scorpion pro gehad, in combi met de Dunlop 908RR achter. Dat was fun! Offroad in Roemenië. :-)
En het was ook al met die TKC.
Ik ga echt dat balhoofd eens onder handen moeten nemen vrees ik.
 
Hoi,
sinds september heb ik dus mijn CRF250L, eentje van 2013, met slechts 18000km en in nieuwstaat. Daar heb ik nu nog maar een keer of zes mee gereden, telkens enkele uren. Sinds een weekje ligt er achteraan een Michelin Tracker op, en vooraan is het één of andere half versleten noppenband, geen idee. De vorige voorband was een TKC70 of 80, maakt niet uit.
Wat me nu bij elke rit tegen valt, is het enorme gebrek aan rechtuit stabiliteit. Dat ding wilt gewoon de hele tijd naar links of rechts wapperen. Zelfs op asfalt , of op een vlakke droge harde veldweg wil die moto echt niet gewoon stabiel rechtuit rijden. Ik word er gewoon zenuwachtig van. Ik zit ook gewoon mijn stuur veel te hard vast te knijpen. Het ligt niet aan de bandenspanning, niet aan de draairichting, de veringen voor en achter (nog steeds standaard) lekken niet....
Nu is mijn vraag: hoe stabiel hoort een CRF te zijn? Mijn KTM 950 Adventure rijdt als op rails, overal, altijd, ongeacht de snelheid en het soort wegdek. Asfalt, blubber, maakt niet uit: rechtdoor gaat ie. Aan 5kmu of aan 80. He couldn't care less. En hij gaat waar ik 'm naar toe stuur, ik kan er op de centimeter meer sturen, verhard en onverhard.
Maar deze CRF is echt een zenuwpees, die wilt gewoon twee richtingen tegelijk uit! Waar kan dat aan liggen????? Wiellagers? Balhoofdlagers? Of is een CRF gewoon een onstabiel ding en hoor ik dat maar te aanvaarden?
Graag uw advies heren,
Paul
Ik herken dit ook niet bij die van mij. Mijn CRF250L ligt eigenlijk altijd stabiel op de weg, verhard en onverhard. Hij is wel gevoelig voor gewichts verplaatsingen, maar zeker niet zoekend of zwabberend. Grove noppen kunnen hem op verhard wel een wat zweverig gevoel geven. Mijn vermoeden zou het balhoofdlager, wiellagers of achterbrug lagers zijn.
 
Hoi,
sinds september heb ik dus mijn CRF250L, eentje van 2013, met slechts 18000km en in nieuwstaat. Daar heb ik nu nog maar een keer of zes mee gereden, telkens enkele uren. Sinds een weekje ligt er achteraan een Michelin Tracker op, en vooraan is het één of andere half versleten noppenband, geen idee. De vorige voorband was een TKC70 of 80, maakt niet uit.
Wat me nu bij elke rit tegen valt, is het enorme gebrek aan rechtuit stabiliteit. Dat ding wilt gewoon de hele tijd naar links of rechts wapperen. Zelfs op asfalt , of op een vlakke droge harde veldweg wil die moto echt niet gewoon stabiel rechtuit rijden. Ik word er gewoon zenuwachtig van. Ik zit ook gewoon mijn stuur veel te hard vast te knijpen. Het ligt niet aan de bandenspanning, niet aan de draairichting, de veringen voor en achter (nog steeds standaard) lekken niet....
Nu is mijn vraag: hoe stabiel hoort een CRF te zijn? Mijn KTM 950 Adventure rijdt als op rails, overal, altijd, ongeacht de snelheid en het soort wegdek. Asfalt, blubber, maakt niet uit: rechtdoor gaat ie. Aan 5kmu of aan 80. He couldn't care less. En hij gaat waar ik 'm naar toe stuur, ik kan er op de centimeter meer sturen, verhard en onverhard.
Maar deze CRF is echt een zenuwpees, die wilt gewoon twee richtingen tegelijk uit! Waar kan dat aan liggen????? Wiellagers? Balhoofdlagers? Of is een CRF gewoon een onstabiel ding en hoor ik dat maar te aanvaarden?
Graag uw advies heren,
Paul
Wellicht iets te maken met geometrie. Misschien staat je motor erg op z'n neus. Je zou 's de doorhang en de positie van de vorkpoten tov de kroonplaten moeten checken.
 
Hoi,
sinds september heb ik dus mijn CRF250L, eentje van 2013, met slechts 18000km en in nieuwstaat. Daar heb ik nu nog maar een keer of zes mee gereden, telkens enkele uren. Sinds een weekje ligt er achteraan een Michelin Tracker op, en vooraan is het één of andere half versleten noppenband, geen idee. De vorige voorband was een TKC70 of 80, maakt niet uit.
Wat me nu bij elke rit tegen valt, is het enorme gebrek aan rechtuit stabiliteit. Dat ding wilt gewoon de hele tijd naar links of rechts wapperen. Zelfs op asfalt , of op een vlakke droge harde veldweg wil die moto echt niet gewoon stabiel rechtuit rijden. Ik word er gewoon zenuwachtig van. Ik zit ook gewoon mijn stuur veel te hard vast te knijpen. Het ligt niet aan de bandenspanning, niet aan de draairichting, de veringen voor en achter (nog steeds standaard) lekken niet....
Nu is mijn vraag: hoe stabiel hoort een CRF te zijn? Mijn KTM 950 Adventure rijdt als op rails, overal, altijd, ongeacht de snelheid en het soort wegdek. Asfalt, blubber, maakt niet uit: rechtdoor gaat ie. Aan 5kmu of aan 80. He couldn't care less. En hij gaat waar ik 'm naar toe stuur, ik kan er op de centimeter meer sturen, verhard en onverhard.
Maar deze CRF is echt een zenuwpees, die wilt gewoon twee richtingen tegelijk uit! Waar kan dat aan liggen????? Wiellagers? Balhoofdlagers? Of is een CRF gewoon een onstabiel ding en hoor ik dat maar te aanvaarden?
Graag uw advies heren,
Paul
Ik heb helaas te weinig verstand hiervan om je echt antwoord te kunnne geven. Maar, weet wel dat de balhoofdlagers van mijn vorige motor waren versleten en toen kon de motor heel goed inkantelen. ( niet soepel ) Of, de banden zijn destijds niet goed gebalanceerd, in jouw geval misschien.

Maar, mijn crf is best wel stabiel met de anakee wild. Hij is dan wel niet zo goed off road in de blubber of klei, maar op de weg en zelfs als het nat is nog prima te rijden. Je moet alleen niet te ver de bocht inleunen want dan kan je snel op je plaat gaan, aangezien ik laatst al op de buitenzijnde van de noppen reedt en dat hobbelde nogal.
Dus ik rij voortaan als een oude dame in een verrotte renault twingo over de rotondes.
 
Ik heb helaas te weinig verstand hiervan om je echt antwoord te kunnne geven. Maar, weet wel dat de balhoofdlagers van mijn vorige motor waren versleten en toen kon de motor heel goed inkantelen. ( niet soepel ) Of, de banden zijn destijds niet goed gebalanceerd, in jouw geval misschien.

Maar, mijn crf is best wel stabiel met de anakee wild. Hij is dan wel niet zo goed off road in de blubber of klei, maar op de weg en zelfs als het nat is nog prima te rijden. Je moet alleen niet te ver de bocht inleunen want dan kan je snel op je plaat gaan, aangezien ik laatst al op de buitenzijnde van de noppen reedt en dat hobbelde nogal.
Dus ik rij voortaan als een oude dame in een verrotte renault twingo over de rotondes.
Hoi Malissa, crf's zijn van de fabriek uit nog wel eens te droog gevet op het balhoofdlager of te strak gezet, de mijne had het ook, wellicht kun je dit laten controleren, ik heb m'n balhoofd iets losser gezet, en daarna was het probleem verholpen👍
 
Hoi Malissa, crf's zijn van de fabriek uit nog wel eens te droog gevet op het balhoofdlager of te strak gezet, de mijne had het ook, wellicht kun je dit laten controleren, ik heb m'n balhoofd iets losser gezet, en daarna was het probleem verholpen👍
het gaat niet om mijn motor. Maar, diegene zal dit wel lezen. :)
 
1615921370619.png
Je moet er wat voor over hebben he.. :P Gelukkig ben ik nog lenig.
 
Ik heb mijn CRF300L gister opgehaald bij de dealer. Klein stuk naar huis gereden, maar nog te weinig om er veel over te zeggen. De motor voelt wel licht en rijdt soepel. Achterveer ga ik proberen aan te passen qua stugheid, zakt nu erg ver in als ik ga zitten. Zaterdag ga ik een wat langere rit maken om de motor goed te beoordelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan