Honda E-clutch

Galileo2

Die hard MF'er
15 aug 2021
380
138
Honda heeft gisteren de E-clutch aangekondigd.
maar wat is het verschil tussen deze 3 systemen: Quickshifter-DCT-Eclutch?
 
Een "E-clutch" verwijst naar een elektronische koppeling. In sommige contexten kan het verwijzen naar een geautomatiseerd koppelingssysteem in een voertuig, zoals bij bepaalde automatische transmissies die een elektronisch gestuurde koppeling gebruiken in plaats van een traditionele mechanische koppeling.

Dit systeem kan het schakelproces vergemakkelijken en zorgen voor soepeler schakelen in voertuigen met automatische transmissie. Het maakt gebruik van elektronica om de koppeling aan te sturen in plaats van een pedaal dat door de bestuurder bediend wordt. Het doel is om het schakelproces efficiënter en comfortabeler te maken. Het is echter belangrijk op te merken dat "E-clutch" in verschillende contexten verschillende betekenissen kan hebben, dus de precieze betekenis kan afhangen van de specifieke toepassing.

Een "quick shifter" is een technologisch hulpmiddel dat vaak in motorfietsen en sommige sportauto's wordt gebruikt. Het stelt de rijder in staat om te schakelen zonder de koppeling in te knijpen of het gas los te laten.

Hoe werkt het? Wanneer de rijder opschakelt, detecteert de quick shifter een opwaartse beweging van de schakelpook. Het zendt een signaal naar de motorbesturingseenheid (ECU), die kort de ontsteking onderbreekt om het schakelen mogelijk te maken. Hierdoor kan de volgende versnelling snel en soepel worden ingeschakeld.

Een quick shifter wordt vaak gebruikt bij motorsporten omdat het het schakelproces versnelt en de rijder in staat stelt de aandacht volledig op het sturen en de weg te richten. Het kan ook zorgen voor snellere acceleratie en kortere schakeltijden.

Een "DCT" staat voor een "Dual Clutch Transmission" ofwel een "Dubbele Koppelingstransmissie". Het is een geavanceerd type automatische transmissie dat twee afzonderlijke koppelingen heeft, waardoor het schakelen snel en soepel verloopt.

Hoe werkt het? In een DCT zijn er twee afzonderlijke koppelingen, één voor de even versnellingen en één voor de oneven versnellingen. Terwijl de auto in een bepaalde versnelling rijdt, bereidt de ene koppeling de volgende versnelling voor, zodat de overgang tussen de versnellingen vrijwel naadloos verloopt.

DCT's worden vaak geprezen vanwege hun snelle schakeltijden en brandstofefficiëntie. Ze zijn populair in sportauto's en bepaalde high-performance voertuigen vanwege hun vermogen om razendsnel te schakelen. Ook bieden ze het gemak van een automaat, maar met de sportieve feel van een handgeschakelde transmissie.
 
Had het ook al gepost.. Maar niemand lijkt het echt interessant denk ik.

Vraag me af wat het voordeel ervan is tegenover quick shifters.. Al hoef je helemaal niet meer te koppelen hierbij.

 
Er zijn ook zat (bij mijn weten geen Honda) auto's met geautomatiseerde handbakken, wat een e-clutch dus ook is. Sommigen kun je nog steeds handmatig ontkoppelen, anderen niet. Mijn ervaring met deze koekblikken is dat het voor geen ene meter rijdt. Iedereen die ik ken die er ooit mee heeft gereden wil het nooit meer. Als automonteur heb ik nog wel eens een Saab 900 teruggebouwd naar volledig handmatig. Collega van me had een proefrit met een nieuwe Renault en heeft de auto na 100m weer op de parkeerplaats bij de dealer gezet. Mijn schoonvader kocht zonder een proefrit een nieuwe Dacia, en heeft hem van ellende na een half jaar ingeruild.

Misschien weet Honda wel hoe het moet (op een motorfiets)?!
 
Ik heb alleen nog maar met DCT gereden. Moet ik bij een volgende motor naar eclutch kijken?
of ga ik er op gebied van comfort op achteruit?
 
Er zijn ook zat (bij mijn weten geen Honda) auto's met geautomatiseerde handbakken, wat een e-clutch dus ook is. Sommigen kun je nog steeds handmatig ontkoppelen, anderen niet. Mijn ervaring met deze koekblikken is dat het voor geen ene meter rijdt. Iedereen die ik ken die er ooit mee heeft gereden wil het nooit meer. Als automonteur heb ik nog wel eens een Saab 900 teruggebouwd naar volledig handmatig. Collega van me had een proefrit met een nieuwe Renault en heeft de auto na 100m weer op de parkeerplaats bij de dealer gezet. Mijn schoonvader kocht zonder een proefrit een nieuwe Dacia, en heeft hem van ellende na een half jaar ingeruild.

Misschien weet Honda wel hoe het moet (op een motorfiets)?!
Honda heeft op auto's i-shift gehad, zo werd hun versie van een gerobotiseerde handbak genoemd. Voordeel is dat je geen converter slip hebt, en het niet 100 kg meer weegt zoals een DCT bak, maar er zijn betere systemen. :Y Ik rij er al een jaar of 5/6 mee rond ondertussen in mijn Civic maar auto's boeien me erg weinig en je leert er mee om te gaan, ik vind het beter als moeten koppelen. _O-
 
2 leuke dingen bij DCT:
- als je wacht voor een rood licht moet je niet de koppeling vasthouden
- als je vertrekt bij groen licht valt motor niet stil omdat hij in de verkeerde versnelling staat
 
Terug
Bovenaan Onderaan