Easy pull clutch een aanrader?

CBRonald

Die hard MF'er
7 feb 2020
465
423
Amersfoort
Mijn vrouw klaagt over een stroeve/zware koppeling van haar Yamaha FZ6 S2 bj 2010. Ik heb een nieuwe koppelingskabel besteld en zal die binnenkort monteren (de bestaande kabel eerder al ingevet maar heeft niet geholpen)

Nu las ik een advertentie op MP over dit systeem:
Easy-Pull clutch is een verbinding voor de koppelingskabel wat ervoor zorgt dat de koppeling tot wel 40% lichter wordt.

Is dit iets wat daadwerkelijk zou kunnen helpen? Of kan ik beter eerst andere zaken checken/aanpakken om het koppelen lichter te maken?
 
Eerst maar afwachten wat die nieuwe koppelingskabel doet. Kijk ook of de originele koppelingshendel er op zit, aftermarket hendels zijn vaak korter voor de looks, maar dat kost kracht.
 
Wordt de bediening lichter? Ja, want de overbrengverhouding tussen hendel en hevel op de koppeling wordt vergroot. Het zelfde effect wordt bereikt door de hevel te verlengen. Bijkomend probleem is dat dan in veel gevallen de koppeling niet ver genoeg vrij komt met alle problemen van dien. Probeer de bediening zo licht mogelijk te krijgen door een zo soepel mogelijke kabel met zo min mogelijk bochten.
 
Met zo'n easy clutch wordt de kabel een stuk langer,dat lukt niet altijd door plaatsgebrek en dan krijg je ongewenste bochten in je kabel.
En ik hoop dat je een originele kabel besteld hebt,geen imitatie.
 
Originele kabel besteld inderdaad. En Originele hendel zit er op.
Ik zal dan eerst eens kijken of het koppelen lichter gaat als de kabel is vervangen. Ik dacht ik check even bij de kenners hier of het zinvol is direct zo'n easy clutch te monteren, ik ben dan immers toch al bezig. Maar het is dus niet per definitie een verbetering. Tnx voor de reacties. Zou het niet werken dan meld ik me wel weer want zo zwaar als die nu gaat lijkt me echt niet goed. Dan is er waarschijnlijk meer aan de hand.
 
Alles is eigenlijk al geschreven. Zo'n easyclutch past gewoon je overbreng aan. 40% is echt wel overdreven. Je nieuwe kabel gaat nogal schelen denk ik. Als dat niet voldoende is kun je kijken naar andere hendels, compleet, dus niet alleen een nieuwe hendel in de bestaande houder. Daar kan een paar % inzitten wat dan opmerkelijk veel lichter voelt
 
Ik heb hiet 2 RD's staan, naast elkaar. Bij de ene heb ik alles, maar dan ook alles vervangen dat er te vervangen valt aan de koppeling en daarbij knijp ik de pezen los van mijn elleboog, bij de andere zit een knik in de kabel, van huis uit, en die is met 2 vingers te bedienen. en nou bedoel ik te zeggen dat ik ook graag weet wat ik daar nog aan kan doen
 
Ik had laatst hetzelfde probleem en dact dat het aan het plastic lagerbusje lag in de hendel. Dus een nieuwe gemaakt van Acetaal en dat hielp duidelijk, maar pas toen ik de kabel vernieuwde was het echt opgelost.
Mijn niewe kabel mag je niet smeren trouwens, de tonnetjes op het einde wel.
Ook het draaipunt in het blok misschien wat aandacht schenken?(ben niet bekend met jouw type motor).
Dit is typisch een verhaal van alle kleine beetjes helpen.
 
@ Rob : zitten er wel dezelfe koppelingsveren in ?
Ik had er eerst, vanwege wat slipperigheid, RD 500 veren ingezet incluis nieuw origineel 4L0 koppelingspakket, die zijn wat strakker. Daar ben ik heel gauw van teruggekomen en weer de originele 4L0 veren er in gefrommeld, à raison van 45 euro voor een nieuwe pakking :(
 
@ Rob : zitten er wel dezelfe koppelingsveren in ?
Met de jaren verouderen de koppelingsveren. Ze worden korter en zachter waardoor de koppeling lichter zou moeten gaan. Maar tegelijkertijd slijt de koppelingskabel, de hevel bij het handvat en bij het motorblok waardoor de koppeling zwaarder gaat.
De koppelingsplaten zelf slijten ook. Daar wordt de koppeling niet lichter van, maar hij is wel eerder ontkoppeld.
Alle plussen en minnen opgeteld denk ik dat een koppeling zwaarder dan nieuw is als je de onderdelen vervangt omdat er een paar slijtagepunten zijn die je niet hebt vervangen.
 
Is dit een oplossing?

7/8 "22Mm Motorcycle Cnc Hydraulische Koppeling Ki...
Screenshot_20240128_142121_Chrome.jpg
 
Met de jaren verouderen de koppelingsveren. Ze worden korter en zachter waardoor de koppeling lichter zou moeten gaan. Maar tegelijkertijd slijt de koppelingskabel, de hevel bij het handvat en bij het motorblok waardoor de koppeling zwaarder gaat.
De koppelingsplaten zelf slijten ook. Daar wordt de koppeling niet lichter van, maar hij is wel eerder ontkoppeld.
Alle plussen en minnen opgeteld denk ik dat een koppeling zwaarder dan nieuw is als je de onderdelen vervangt omdat er een paar slijtagepunten zijn die je niet hebt vervangen.
Het is niet mijn topique, TS heeft hier ook wel wat aan, maar ik heb alles, alles vervangen
 
Een lichter te bedienen koppeling zit echt in de marges. Of je kan natuurlijk rigoreus wat veertjes weglaten in het blok. Of er lichtere inzetten als die er zijn.... wat je niet wilt is, zoals eerder geschreven, teveel slag van de koppeling inleveren vor een lichtere bediening. Gaat hij slecht in zijn vrij, en lomp van vrij naar 1. Voor een circuitfiets allemaal niet interessant, maar voor een straatfiets weldegelijk.

Gewoon even afwachten tot TS die nieuwe kabel heeft gemonteerd en hier de ervaringen deelt :t
 
Ik zag op CMSL dat dit onderdeel te leveren is voor €28,50.
Ik ga het gewoon proberen en zal rekenschap houden met wat Supervet schrijft. Als ik twijfel of de koppeling goed vrij komt of dat ie hakerig schakelt, gaat ie eraf en terug naar origineel. Ik laat het resultaat tzt weten, maar dat kan wel een paar weken duren. Dank voor alle tips!!
 
Onderdeel 29 draait met de snelheid van de koppeling.
Onderdeel 22 staat stil.
Kogeltje 21 is het lager tussen 22 en 29.
Als je koppeling geen vrije slag heeft dan staat er de hele tijd druk op het kogeltje en gaat hij vreten waardoor 22 gaat meedraaien en gaat vreten in 24.
En dan gaat je koppeling zwaar.

Geen idee of dit aan de hand is.
 
Als de nieuwe kabel teflongecoat cq gevoerd is, mag deze niet gesmeerd worden met zomaar een olie of vet. Het teflon zwelt er door en dan gaat de kabel ook stroever lopen. Als ik denk dat ik er nog een kabel mee redden kan, gebruik ik dan teflon-olie.

grtz,
Cees
 
Als de nieuwe kabel teflongecoat cq gevoerd is, mag deze niet gesmeerd worden met zomaar een olie of vet. Het teflon zwelt er door en dan gaat de kabel ook stroever lopen. Als ik denk dat ik er nog een kabel mee redden kan, gebruik ik dan teflon-olie.

grtz,
Cees
Teflon heeft een uitstekende chemische bestendigheid tegen olie en andere smeermiddelen.
Maar ik ken de verhalen ook.

Ik vraag mij wel af over welke MP advertentie het gaat voor de easy pull clutch.
Is het geen AliExpress ding. :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan