Honda Fireblade SC28 startproblemen

1983KENNYZ

MF'er
14 jul 2020
179
34
Merksem, Antwerpen
GM iedereen,
Deze zomer heb ik een fireblade aangekocht uit 1995. Bij de vorige eigenaar heeft hij lang stil gestaan.
Hij zei dat de carburateurs moesten gesynchroniseerd worden.
Heb dit eigenlijk niet laten doen, met een nieuwe batterij en luchtfilter kreeg ik hem gewoon aan de praat.
Hij startte wel moeizaam en heb vaak starter pilot moeten gebruiken, en dan heb ik deze zomer lekker gereden. Ging als de brandweer. Wel steeg het toerental wel eens omhoog als ik voor het rood licht stond. Dan draaide ik geOon even aan het regelschroefje niks aan de hand.
Nu na een paar maanden stil te hebben gestaan in een koude garage krikg ik hem niet meer aan de praat, zelfs niet met starter pilot in de inlaat te spuiten...de batterij is getest en is prima in orde.
Kan dit enkel aan de carburateurs liggen dat hij nu gewoon niet meer start?
 
Wanneer heeft de motor z`n klepstel nakijk beurt gehad ?
In principe om de 24 K een check maar ik heb de sc28 ook jaren gehad en moet zeggen de klepspeling verliep nauwelijks .
Carburateurs waarschijnlijk wel de boosdoener.
beste Ultrasoon laten reinigen en opnieuw laten synchroniseren .
Kijk ook de inlaat kelken na op scheurtjes etc i.v.m. valse lucht .
De motor is ook alweer 25 jaar oud .

succes ;)
 
weer lang stil staan = opnieuw carbu's kuisen.
Kijk ook de inlaat kelken na op scheurtjes etc i.v.m. valse lucht .
en lucht kan pas vals zijn als het in de inlaat komt nadat het mengsel gevormd is. dus je bedoelt waarschijnlijk de inlaatrubbers, de kelken zitten aan de inlaatkant
 
ik ben wel benieuwd hoe de accu/battery is getest .
Hi
de batterij dacht ik ook eerst maar heb deze eerst thuis even aan de acuu/ druppellader gehangen en gaf rond de 14 V aan.
Maar ben er toch maar mee naar de speciaalzaak gegaan want was toch nog onder garantie en daar meten ze ook andere zaken geloof ik en er was niets mis mee. Ook lichten ed branden en worden ook niet zwakker...
 
Als er iemand anders toch nog tips heeft/ oplossingen kan voorstellen zou ik heel hard waarderen.
Heb hem in ieder geval ingeboekt en morgen gaat ie toch maar naar de garage voor reparatie. Geen idee hoe lang ik hem dan kwijt ben, maar zoiezo post ik het probleem/ oplossing wat het uiteindelijk was. Hou jullie dus op de hoogte, maar alle tips zijn welkom ik ga straks toch nog even zelf zoeken...
 
GM iedereen,
Deze zomer heb ik een fireblade aangekocht uit 1995. Bij de vorige eigenaar heeft hij lang stil gestaan.
Hij zei dat de carburateurs moesten gesynchroniseerd worden.
Ik hoor dat zo vaak, alsof mensen maar wat zeggen waar een interessant technisch woord in zit.
Het is iig minder werk dan de complete carburateurs demonteren, schoonmaken en terugplaats.
Dan zou je ook kunnen denken, doe dat synchroniseren dan, maar goed.


Heb dit eigenlijk niet laten doen, met een nieuwe batterij en luchtfilter kreeg ik hem gewoon aan de praat.
Hij startte wel moeizaam en heb vaak starter pilot moeten gebruiken, en dan heb ik deze zomer lekker gereden. Ging als de brandweer. Wel steeg het toerental wel eens omhoog als ik voor het rood licht stond. Dan draaide ik geOon even aan het regelschroefje niks aan de hand.
Nu na een paar maanden stil te hebben gestaan in een koude garage krikg ik hem niet meer aan de praat, zelfs niet met starter pilot in de inlaat te spuiten...de batterij is getest en is prima in orde.
Kan dit enkel aan de carburateurs liggen dat hij nu gewoon niet meer start?

Theoretisch gezien zou je zeggen dat hij iig zou moeten aanslaan vanwege de starter pilot, omdat je daarmee de facor brandstof uitsluit, maar stug doorstarten kan ook weer andere problemen veroorzaken.

Aangezien hij toch gerepareerd gaat worden, in het vervolg als de motor langer stilstaat of dezelfde problemen wil voorkomen ;
accu geladen houden, carburateurs leeg laten lopen , altijd E5 tanken, met volle tank wegzetten om vocht in te tank te beperken.
Allemaal dingen waar je aan moet denken, tijd geld en aandacht kosten, maar je dus mogelijk het reinigen van de carburateurs kan besparen, dat is nou eenmaal veel werk.
 
k hoor dat zo vaak, alsof mensen maar wat zeggen waar een interessant technisch woord in zit.
Het is iig minder werk dan de complete carburateurs demonteren, schoonmaken en terugplaats.
Ok thanks. Helaas heb ik nul technische kennis dus ik wil nog even een domme vraag stellen. Hoe laat ik de carbs leeglopen ? Volgens mij heb ik hem ook flink verzopen en krijg ik geen vonk door bougies die mss defect zijn?
 
Op de bodem/onderkant van een carburateur zit altijd een schroefje, als je die opendraait kan de benzine die in je vlotterkamer zit, wegstromen.
die vlotterkamer heeft een beetje de functie, of iig de werking zoals in een toilet. Met de huidige E10 brandstof kan daar al heel snel troep en bezinksel ontstaan die als eerste bij het starten naar binnen gezogen word en gelijk voor minuscule gaatjes gaat zitten die juist voor een fijne verneveling van de brandstof moeten zorgen.

Soms zit het mee, dit zou daadwerkelijk jouw type carburateurs moeten zijn :

6[1].jpg


De schroef(en) die je moet losdraaien om de carburateur af te tappen is hier nauwelijks zichtbaar, alleen op de vlotterbak die gedemonteerd is en net een klein beetje op de meest rechtse carburateur, dat houd wel in dat je dus met een schroevendraaier vanaf de zijkant van de motorfiets, met de carburateurs nog gemonteerd, bij kan komen.
(ze zitten ook niet op de goede manier gemonteerd , maar dat doet er even niet toe ).

Of de motor verzopen is durf ik niet te zeggen en vraag mij wel eens af of iedereen dezelfde benaming hanteert voor dat fenomeen.
Ik weet eerlijk gezegd niet eens of dat met de huidige modernere motoren nog steeds mogelijk is, er kan wel een mankement zijn, maar of het mogelijk is dat de gebruiker de motor echt kan 'verzuipen' , zijn dan de bougies te vet om nog te kunnen (laten) starten ?

afijn, ander verhaal. ik hoop dat het snel is opgelost en zoals ik eerder omschreef gewoon wat googlen en inlezen hoe je problemen met winterstalling en vooral E10 kan voorkomen.
 
GM,
De garage had me gisteren opgebeld, startproblemen waren te wijten aan een kapotte brandstof pomp icm doorgeslagen bougies. Nu start hij weer en kan er mee rijden, maar perfect draait hij nog niet helemaal. Zijn advies: gelijk mee de carburateurs reinigen en synchroniseren. Kosten tot nu 350 euro. Met de carbs bij een 6 à 700 euro in totaal. Wat denken jullie?
 
Als je in de zomer al vaak moet starten met starter pilot dan is er iets gewoon niet helemaal lekker met je mengsel.

Als hij nu weer loopt kun je eens een flesje Forte Moto power 1 in de tank gooien, bij lichte afzettingen in je carbs kan dat soms net genoeg helpen.
De synchronisatie zal niet zomaar verlopen zijn, maar kleppen controleren en carbs reinigen als hij echt lang stil heeft gestaan en hij loopt niet lekker is gewoon onderhoud van een motor... En ja als je dat niet zelf doet kost dat wel geld.
 
GM,
De garage had me gisteren opgebeld, startproblemen waren te wijten aan een kapotte brandstof pomp icm doorgeslagen bougies. Nu start hij weer en kan er mee rijden, maar perfect draait hij nog niet helemaal. Zijn advies: gelijk mee de carburateurs reinigen en synchroniseren. Kosten tot nu 350 euro. Met de carbs bij een 6 à 700 euro in totaal. Wat denken jullie?

350 euro is in mijn ogen best veel voor synchroniseren en reinigen. Zit daar ook een complete revisie bij dus het vervangen van alle o-ringen, vlotternaalden etc? Als er dan ook gelijk de kleppen worden gemeten en gesteld begint het er al meer op te lijken. Als je een beetje handig bent dan breng je de complete carburateur bank weg en wordt ie voor +- 80 euro ultrasoon gereinigd en weer in elkaar gezet mits alle pakkingen nog goed zijn. Vaak word hij dan ook op lekken getest door hem een half uur onder druk te houden en hij word op de basisafstelling van je motor afgesteld en statisch gesynchroniseerd. Als je aan een werkplaatshandboek kan komen van jouw type motor dan zou je de carburateurs zelf weer kunnen inbouwen. Via hier kan je denk ik wel aan een gebruikte Carbtune komen of je leent er een waarmee je zelf je carburateurs dynamisch kan synchroniseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan