Honda CBF1000 - Startprobleem.

EricNA

Rookie
10 mrt 2024
7
0
Hallo, ik ondervind de laatste tijd nogal wat problemen bij het starten.

Meestal start de motor goed, maar het gebeurt ook regelmatig dat hij moeilijk herstart na gereden te hebben.

Dan lijkt het of de startmotor overslaat en tegelijkertijd gaat de toerenteller hevig geen en weer...

De batterij is goed en de bougies zijn vernieuwd.

Als ik dan wat wacht start hij dan wel weer.

Dit heeft een wat onzeker gevoel als je ergens op weg bent...

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Bedankt! Eric.
 
Hallo Erik, bedankt voor je reactie. Ik denk dat je een heel pertinente vraag stelt. Het is zo dat de batterij dagelijks middels een timer een uurtje aan de druppellader hangt. Als ik dan het voltage uitmeet lijkt dat OK. Starten lukt ook heel goed op dat ogenblik omdat de batterij dan vol is. Wanneer ik dan echter, kort na een rit, opnieuw wil starten heb ik dat probleem van de overslaande starter, alsof die geen stroom genoeg krijgt. Als ik dan een paar keer probeer te herstarten is de batterij heel snel leeg. Denk je dat dit er kan op wijzen dat de batterij zwak geworden is, t.t.z. dat hij zijn stroom heel snel verliest? De batterij is een Yuasa Gel YTZ10S. Ik wacht nog even je advies af en bestel dan, zo nodig, een nieuwe batterij.
Groeten, Eric.
 
Cbf1000:
1. Hoe is de stekkerverbinding naar en van jouw spanningsregelaar? (Open die, misschien groen uitgeslagen, dan cleanen met K60 spray).
2. Bekend probleem bij deze Honda's: defecte spanningsregelaar.

(De ene keer start-ie prima, de andere keer lijkt wel als de accu leeg is).
Ik heb hetzelfde gehad met mijn xrv750.
 
waarom druppelader via een timer? Gewoon permanent aangesloten laten. Je accu is gewoon op als die geen stroom vast houdt of gewoon onvoldoende geladen.

Testen kun je doen door de accu min 12 uur te laden. De accu een paar uur te laten rusten. En dan het voltage meten terwijl je start. Valt het voltage dan onder de 11,5 a 12v is je accu aan vervanging toe.
 
Testen kun je doen door de accu min 12 uur te laden. De accu een paar uur te laten rusten. En dan het voltage meten terwijl je start. Valt het voltage dan onder de 11,5 a 12v is je accu aan vervanging toe.
dan is iedereen zijn accu aan vervanging toe, ook die van nieuwe motoren...
behalve bij de kick-starters onder ons, die hun accu mag blijven zitten :+

onder de 10V dus.
 
???
wat voor een lader is dat dan en hoe zou dat werken ?
Het betreft een batterijlader die zowel voor auto's als voor motoren kan gebruikt worden. In de stand motor geeft die minder ampères af.
Je kan er ook de alternator (of die voldoende stroom levert) mee testen.
Dit bedoelde ik hiermee...
 
Cbf1000:
1. Hoe is de stekkerverbinding naar en van jouw spanningsregelaar? (Open die, misschien groen uitgeslagen, dan cleanen met K60 spray).
2. Bekend probleem bij deze Honda's: defecte spanningsregelaar.

(De ene keer start-ie prima, de andere keer lijkt wel als de accu leeg is).
Ik heb hetzelfde gehad met mijn xrv750.
Die verbinding lijkt me OK...
 
waarom druppelader via een timer? Gewoon permanent aangesloten laten. Je accu is gewoon op als die geen stroom vast houdt of gewoon onvoldoende geladen.

Testen kun je doen door de accu min 12 uur te laden. De accu een paar uur te laten rusten. En dan het voltage meten terwijl je start. Valt het voltage dan onder de 11,5 a 12v is je accu aan vervanging toe.
Waarom druppellader: er staan ook nog andere laders en batterijen aangesloten op de timer die niet permanent opgeladen mogen worden...
Ondertussen nieuwe batterij geplaatst, deze NM eens testen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan