Startprobleem R1100S

Sand

Rookie
9 okt 2023
17
1
Heb 2 maanden geleden een r1100s overgenomen van vage kennis.Bwj 2000, 80.00km op de teller. Zag er nagelnieuw uit ! Wat extra's gekocht, cover, nieuw zadel, koffers, hugger, enz.
Hij was zogezegd altijd onderhouden bij BMW dealer.
Maar... sinds de eerste dag deed hij soms "klak", "klak" telkens ik de startknop induwde !
Ik dacht aan de startmotor.
Dus ga langs een garagist "Alle merken" voor een preventief onderhoud (kwestie van zeker te zijn). Hij dacht ook de startmotor.
Ga vrijdag langs bij een kennis met een Harley garage voor de montage van de hugger en die zegt me eerst de batterij te testen voor al de rest !
Wat blijkt, bij het starten zakt hij van 12,8V naar 9,8V.
Ik naar het grootste accucenter ACA in Antwerpen, 125,-euro geplaatst. Die monteur werd gek, bijna 2,5 uur werk.
Vanmiddag opnieuw "klak" viermaal na elkaar en niks.
In versnelling geduwd, terug naar achter en dan starte hij.
Die van Harley zegt een sensor, die van alle merken dat waarschijnlijk de koolstof borstels van de startmotor op zijn.
Voor ik nog meer kosten ga maken (heb hem overgenomen voor 2000,-euro) graag enig advies, anders brand ik hem nog liever op !!!
 

Bijlagen

  • IMG_20231009_181214438.jpg
    IMG_20231009_181214438.jpg
    337,4 KB · Weergaven: 4
Die imitaties van de Hobbyist en andere webshops zijn prima, kun je 120 euro extra uitgeven aan brandstof 😉.

Geen idee hoe het bij een S zit maar bij een GS max een half uurtje werk.
 
Je verhaal klinkt alsof die vage kennis je opgelicht heeft. Erg negatief, terwijl er iets kleins aan de hand is, een vaker voorkomend BMW probleem. Lijkt me niet nodig, een beetje vertrouwen in de mensheid.

Succes met vervangen van de startmotor, een simpel klusje als je een klein beetje kan sleutelen.
 
Bedankt,
Denk wel dat ik het zelf zou kunnen. Heb op het net een nieuwe gevonden voor 61,-euro (aftermarket).
Een occasie origineel voor 43,- en 95,-. Twijfel een beetje.
De garagist alle merken vraagt 130,-euro om hem te plaatsen.
 
Bedankt,
Denk wel dat ik het zelf zou kunnen. Heb op het net een nieuwe gevonden voor 61,-euro (aftermarket).
Een occasie origineel voor 43,- en 95,-. Twijfel een beetje.
De garagist alle merken vraagt 130,-euro om hem te plaatsen.
Kijk eerst ff wat er mee is.

Echt stuk, of wellicht enkel koolborstels.
 
7 op de 10 keer start hij zonder problemen, soms enkele dagen na elkaar. En op sommige dagen is het 10 maal "klak" en verder niks ! Moet ik hem in versnelling zetten, duwen, terug in neutraal en met wat geluk start hij.
Dacht ook aan de sensor van de zijsteun ?
 
Als je de startknop induwd hoor je een luide klak, net of er iets terugspringt ,alsof er 2 metalen tanden tegen elkaar slaan maar niet kunnen verderdraaien.
 
Aangezien hij het af en toe doet ben ik benieuwd wat voor accu er geplaatst is en of er stiekem stroomverbruikers in rust zijn.

Zowel mijn R1100S in 2003 als de HP2 Sport in 2021/2022 waren nukkige starters die het liefste even kort prik kregen van een oplader voordat ik ze startte.

Bij de S zitten de aansluitingen onder het blok bij de startmotor.
Dus goed bereikbaar (alsmede voor startkabels).
 
Je verhaal klinkt alsof die vage kennis je opgelicht heeft. Erg negatief, terwijl er iets kleins aan de hand is, een vaker voorkomend BMW probleem. Lijkt me niet nodig, een beetje vertrouwen in de mensheid.

Succes met vervangen van de startmotor, een simpel klusje als je een klein beetje kan sleutelen.
Sommige mensen hebben totaal geen kennis van zaken , al helemaal niet van techniek dus ook niet van motoren.
Dus die kennis wist het ook niet en heeft hem ter goeder trouw verkocht.
Als koper neem je dan ook een risico.
Kan je het niet zelf repareren, dan zijn de kosten hoger en kunnen ze je van alles wijsmaken.
 
Klinkt als een startmotor waarvan het planetair stelsel gaar is, of een magneet los heeft gelaten van het huis Dat gebeurt bij deze startmotoren regelmatig.

Het vervangen is een peuleschil, als de bouten niet vastgerot zitten ben je binnen een kwartier klaar..
 
De vraag over de nieuwe accu; het is een een Exide Bike Gel 12V-19Ah. De nieuwe aftermarket starter voor 61,-euro van WAI en de 2 originele VALEO occasies (Baboon 95,- en Bike2Bits 43,-).
 
De nieuwe is van bij PartsRepublic uit Twello(Nederland).
Benieuwd hoe snel die in Antwerpen toekomt ?
Heb enkel nog maar met Baboon(Boonstra Motoren) gehandeld en was top, wel duurder.
 
Op zich een goed advies maar die valeo’s gaan zo vaak om zeep en imitaties kosten zo weinig dat vervangen goedkoper is dan open halen en klooien met nieuwe borstels etc.
En als het de startkoppeling blijkt zijn?

Ik snap t wel hoor. Als dit euvel 95% van de keren de starter is :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan