Met de 125cc heb ik geen ervaring, ik heb alleen een keer gereden op een 300cc Forza. Wat mij vooral opviel was hoe zijdezacht en stil de CVT liep in vergelijking met veel andere scooters.
Het plezier van een lichte motor/scooter herken ik ook. Op een lichtere machine voel ik mij meer 1 met de omgeving. Dat is wel een beetje gek eigenlijk als je dezelfde snelheid aanhoudt.
Momenteel heb ik een 1200cc Harley en een 250cc Yamaha. Op de binnenwegen heb ik aan de Yamaha met zijn 20pk meer dan genoeg.
Hiervoor had ik op een bepaald moment een 175cc scooter en enkele motorfietsen tussen de 600 en 700cc. In die tijd ging ik een keer op vakantie naar Duitsland. Daarvoor had ik die scooter gepakt, terwijl ik ook een van die andere motorfietsen had kunnen nemen. Over de Autobahn ging ook prima, lekker cruisen met een gangetje van 100km en nog wat gas over om vrachtwagens in te halen. Met een 125cc zul je net iets eerder aan je grens zitten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik niet honderden kilometers over de Autobahn heb afgelegd en dat het rustig was op de weg. In de drukke spits zal het wellicht anders voelen. En voor de vakantie zijn de bundesstrasse leuk qua uitzicht en dat rijdt ook aardig door. Op die manier kun je bijvoorbeeld prima de rijn volgen en kom je ook in de Alpen om maar een voorbeeld te noemen. In Frankrijk net zo.
Zo heb ik mij ook ooit prima vermaakt in de bergen van noord Vietnam op een 100cc imitatie Honda met "levenservaring" lees geen optimale compressie meer. Tijdens mijn vakantie in Californië reed ik op een 1800cc Honda zescylinder. Prima motor, maar ik dacht wel bij mijzelf dit had ik op bijvoorbeeld op een scooter net zo goed kunnen doen. Op die ruime wegen ging het prima met die motor. Overigens knap van Honda hoe ze zo een zware motorfiets toch nog zo lichtvoetig en wendbaar kunnen laten aanvoelen. Natuurlijk niet als een 125 of 250, maar voor een 400kg zware machine indrukwekkend, petje af voor de constructeurs van Honda.
Als je in korte tijd grote afstanden over de snelweg wilt afleggen, zijn zwaardere motoren uiteraard beter geschikt. Persoonlijk gaat voor mij de lol van de vakantie er een beetje vanaf als ik zo weinig tijd zou hebben dat ik bijvoorbeeld in 1 dag naar de Alpen zou moeten rijden. Dat zou een comfortabeler motorfiets niet compenseren voor mij. Dan zorg ik liever dat ik meer tijd heb, dichter bij huis blijf of met het vliegtuig ergens naartoe ga en ter plekke iets huur. Maar goed dat is heel persoonlijk.
In Nederland heerst vooral de opvatting "een zware is je ware". Ik geloof zeker in "klein is fijn". Ik vind mijn Harley ook een mooie machine, daar gaat het niet om, maar je zal van mij niet horen dat ik het vermogen nodig heb.
Voor degene die op vakantie gaan, geniet ervan.
Mvg, Bob