Honda Forza 300 ABS

Zadel zit zeer lekker ook voor de passagier, je zit als bestuurder meer in de scoot dan erbovenop zoals bij de pcx. Aan plezier zal het niet ontbreken, thanks!

Windscherm veranderen, niet direct, ga even afwachten wat het geeft als ik voluit mag gaan. Vind het kleine scherm eigenlijk mooier dan een hoger (praktische daar gelaten).
 
Heel mooi ding... Veel plezier ermee en houd ons op de hoogte.



Ik kijk zo vreemd aan tegen die achterkant, het lijkt wel of dan paneeltje met die achterlichten ertussen is gephotoshopt. :?
 
In het wit is ie toch zeker ook niet lelijk, Varix! Alleen wat vaker poetsen, ben ik bang. :+
Wat zit er nou op het midden van je stuur, een klokje? Dat zou juist een mooie plek zijn geweest voor navigatie, al heb je natuurlijk al een ram mount nu op je linkerspiegel.

Vanmiddag nog even vrijgenomen om lekker te rijden op de Forza 300 (aangezien ik mijn site ook maar voor de hobby doe en daarnaast wel moet werken voor een inkomen) en het is toch echt wel een hele lekkere stuurfiets, voortal rotondes zijn erg leuk.. en normale bochtjes natuurlijk.
Meteen de GPS meegenomen, 120km/u is 115km/u op de GPS. Ik ging ook de topsnelheid testen, maar ik weet niet wat er gebeurde, maar er kwam 149km/u uit en dat klopt echt niet. Ik kwam op de teller uit op 143km/u en had geen wind mee, wel een heel klein beetje hulp met een snelweg die ietsje naar beneden liep. Ik denk dat de afwijking iets groter is dan bij 120km/u, dus zeg dat dat 6 a 7% zal zijn dus vermoedelijk een 133-135km/u max op de GPS. Maar dat wil je niet blijven rijden. Je kan redelijk goed meekomen op de snelweg, maar boven de 120km/u is de fut er echt uit. Moet je hele lange stukken snelweg rijden om bij je werk te komen, dan is denk ik minimaal 400cc aan te raden, tenzij je er geen moeite mee hebt om max 110-120km/u te willen rijden. Is ook niet erg op de Forza.

Ik heb nog wat foto's en video etc. gemaakt, maar als mijn verslag af is dan zal ik wel een gil geven.
 
Ondertussen iedere dag aardig wat gereden en ik kom op een verbruik van 3,7liter, netjes gelet op het feit dat we met twee zijn en de extra (zware) topkoffer. Best tevreden over de aankoop, het is geen Tmax maar meer een lekkere vlotte cruiser, meer moet dat voor ons niet zijn.
 
Ik kwam niet verder dan 4,1 ofzo tijdens mijn testritten deze week. Wat neer zou komen op 1 op 23,8, alhoewel ik bij het tanken toch andere waarden kreeg. Die brandstofmeter en het verbruikscijfer moet je dus niet zo zeer geloven, ik doe het meer met tanken en zien hoeveel liter er in gaat met hoeveel kilometer... en wacht maar af, hij zal nog iets zuiniger zijn als hij is ingereden. Heerlijke machine. Ik hoop dit weekend of in de loop van de week mijn verslag af te hebben.
 
@ Monomuis, is een klokje van clocks4bikes dat ik nog liggen had. Vind gps aan de spiegel makkelijker voor mezelf dan op het midden van het stuur vandaar. Vandaag met heel veel wind gereden, geen probleem.

Wat zeker moet verandert worden, voor ons althans is de vering, hoe je ze ook instelt je moet heel voorzichtig zijn met putten (putjes) in de weg, zelfde ziekte als bij de pcx. Daar hebben we toen trouwens een veer van Thijs laten onderzetten, wat een verschil.

Daarstraks bij de dealer geweest (was opendeur) en gevraagd om eens te kijken wat voor veren er best geplaatst worden.

En voor diegenen die twijfelen over beenruimte een foto, (1,89m - binnenbeenlengte 95cm)

p1020783.jpg
 
Wat merk je met die putten dan? Hier in NL zijn de wegen beter dan in Belgie, ik vond de vering niet slecht (en achter is in 5 standen instelbaar), zelfs klinkers zijn goed over heen te rijden, i.t.t. op mijn 125cc K-Pipe. Dan trillen de oordoppen zowat uit je oren.
 
Als ik alleen rijd is de middenstand ok, met passagier slaat hij echt door bij iets of wat putje ongeacht de stand waarop hij ingesteld staat, m'n vrouw klaagt echt van rugpijn.
 
Ok, ik heb helaas niet kunnen testen met mijn vrouw achterop, ze was ziek. Maar nogmaals, de wegen in Belgie zijn slechter dan hier... dus dan kan mijn vrouw nog steeds niet klagen, maar die van jou wel. ;)

Verslagje is klaar, nu alleen nog de video monteren en online zetten... denk dat ik het geheel komend weekend wel online heb. En dan nu maar verder met mijn eigen 125cc motortje inrijden.
 
Heb bericht gekregen van Thijs, ze zijn bereid om een speciaal aangepaste vering te maken/plaatsen, kosten ongeveer 500 euro, ik dien echter de scoot daar te laten voor een tijdje zodat ze één en ander kunnen testen. Dat gaat dus niet gebeuren.

Voorlopig gebruikt het vrouwtje een airhawk kussen wat toch al een heel verschil maakt, verder zien we wel wat er nog op de markt verschijnt in de toekomst.

Kijk uit naar je verslag Monomuis!
 
Als ik Thijs was zou ik jou matsen met de prijs en je een leenscooter geven.
Kom op zeg, maar die kennis die hij opdoet kan hij andere Forza's aanpakken.

Mgoed, daarom ben ik waarschijnlijk in loondienst en heb ik geen eigen bedrijf. :P
 
Laatst bewerkt:
Heb bericht gekregen van Thijs, ze zijn bereid om een speciaal aangepaste vering te maken/plaatsen, kosten ongeveer 500 euro, ik dien echter de scoot daar te laten voor een tijdje zodat ze één en ander kunnen testen. Dat gaat dus niet gebeuren.

Voorlopig gebruikt het vrouwtje een airhawk kussen wat toch al een heel verschil maakt, verder zien we wel wat er nog op de markt verschijnt in de toekomst.

Kijk uit naar je verslag Monomuis!


Waarom ga je niet gewoon langs hyperpro?
Hoor daar goede verhalen over en je rijd met de juiste vering weg.
 
Hier een stukje over hyperpro van de site.
Home


“Daar kun je terecht zonder afspraak en wordt de vering vrijblijvend afgesteld”, verduidelijkt Jan Belder het concept. “Blijkt dat er toch technisch iets moet worden aangepast, dan maken we een vervolgafspraak. En dat zijn echt geen ingrijpende en kostbare aanpassingen. Tachtig procent van de vering is te verbeteren door het monteren van nieuwe veren. Dat kost ons twee uur, waarbij de klant zelf kan meekijken en aansluitend direct een proefrit kan maken om te kijken wat het effect is. Kosten inclusief montage zijn doorgaans nog geen vierhonderd euro, heel behapbaar dus. Kijk, sexy is ons product natuurlijk niet, maar als mensen ervaren wat een verschil het maakt, dan zijn ze meteen om.”
 
Laatst bewerkt:
Motorfreaks heeft het over progressieve vering op de 300 Forza i.c.m. een stevig veergedrag. Dat is voor een Honda al redelijk sportief en strak. Zou toch wat moeten kunnen hebben.
Bij mijn (Honda)vering is stand 1 voor eieren vervoeren, 2 solo, 3 solo plus bagage, 4 duo en 5 duo en bagage. Hij staat al jaren op 3 en is nog nooit doorgeslagen (ook niet met mijn lief achterop, al was dat eenmalig ;-).

Wel een fraai ding, die Forza maar mij teveel stadsscooter (lees te traag op de snelweg en te weinig bescherming).
 
Laatst bewerkt:
nutty schreef

Waarom ga je niet gewoon langs hyperpro?
Hoor daar goede verhalen over en je rijd met de juiste vering weg.

Is wel erg veraf voor mij maar toch bedankt voor de tip, zou een oplossing kunnen zijn.
 
Het mocht even duren, drukke week en weekenden, maar het verslag over mijn ervaring op de Forza 300 staat op Test: Honda NSS300 Forza 300 35kW A2-rijbewijs

mooi! Als ik geen pcx had gekocht dan was het zo'n forza geweest.
...alleen houd het toch een beetje licht en/of geeft het echt meer vermogen.
Nu geloof ik dat je met veel trucs het weggedrag vlot kan houden, maar het blijft je schoonmoeder.
 
De PCX is wat smaller (en lichter), dus wendbaarder tussen het verkeer door.
Wil je gewoon heel veel snelweg rijden en vlot doorknallen, dan moet je gewoon voor een 400cc gaan. Heeft ook weer nadelen (groter, zwaarder, verbruik). Misschien is een helikopter het makkelijkst. :P
 
Het mocht even duren, drukke week en weekenden, maar het verslag over mijn ervaring op de Forza 300 staat op Test: Honda NSS300 Forza 300 35kW A2-rijbewijs

Bedankt, heel leuk om te lezen!

Dat met het starten had ik ook, ik dacht meteen daar heb je het al, dat ding start niet eens :-)

Zit is met m'n 1,89 toch comfortabel voor mij althans.

Sluiting zadel moet ik ook drukken maar sluit dan wel altijd meteen.

We zijn best tevreden met de aankoop, toch al aardig wat leuke km's gemaakt.
 
Je moet echt flink hard inknijpen vergeleken met alle andere motorscooters die ik heb gereden.
Enige nadeel zijn die schuine treeplanken, het zou echt relaxt zijn als je daar je voeten op kwijt kan op de lange stukken.
Het zadel had ik echt ruzie mee, nooit in één keer goed dicht. Elke keer moest ik meerdere keren duwen en dan zat ie ineens dicht op het moment dat je dacht dat het niet gelukt was. ;)
Ik begrijp dat je er tevreden mee bent, want het is een prima motorscooter!
 
Enige nadeel zijn die schuine treeplanken, het zou echt relaxt zijn als je daar je voeten op kwijt kan op de lange stukken.
Het zadel had ik echt ruzie mee, nooit in één keer goed dicht. Elke keer moest ik meerdere keren duwen en dan zat ie ineens dicht op het moment dat je dacht dat het niet gelukt was.

Ik kan op geen enkele scooter m'n voeten kwijt op de schuine treeplanken dus ik mis het niet. Mijn zadel sluit telkens in één keer, echter ik had hetzelfde wat jij voorhad maar dan bij de PCX, van alles geprobeerd maar is nooit goed gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan