Honda MSX125

Ketting kun je prima vervangen zonder het hele blok uit elkaar te slopen, alleen je vliegwiel zal er wel af moeten en het extra wieltje wat in de cilinder zit zal wat prutsen zijn om die dr uit te vissen en weer terug te zetten.
Maar afhankelijk van hoe snel je je vliegwiel dr af kunt krijgen is het niet veel meer dan een uur werk, ding naar rechts laten leunen en je hoeft nog geen olie af te tappen.
 
Ik weet niet hoe de ketting is maar ben gewend om zoiets gelijk te vervangen als het blok open ligt.
Als de nieuwe binnen is zal ik ze eens naast elkaar leggen, komt wel een verstevigde en geen originele.
 
En gisteren even de dynamo omgebouwd dat ie de volledige sinus gebruikt ipv alleen de positieve golf om te laden (Linkje)

Benodigdheden:
- Paar stukjes draad
- Paar stekkers
- Stukje krimpkous
- Spanningsregelaar (ali geval van 2 euro voor een GY6 150cc blok)
- Eventueel een pakking voor het dynamodeksel

Dynamo voor de aanpassing, je ziet het groene (massa) draadje zitten en de spoel die daar net onder aan de massa zit.
Dynamo1.jpg

Dynamo na de aanpassing, het massadraadje iets verlengd en direct aan de spoel gehangen, de spoelen zijn nu dus volledig ontkoppeld van de massa
Dynamo2.jpg

Chinese spanningsregelaar, past zelfs op de originele bevestigingspunten. Het is verder een kwestie van een extra draadje trekken voor de oude massadraad (wat nu een spanningsvoerende draad is), wat pinnetjes omsteken en kabeltjes onderling verbinden in de stekker en een draadje naar de verlichtingsdraad leggen vanaf de remlichtschakelaar.
Spanningsregelaar.jpg


En het is ook meteen noodzakelijk om het licht op de accu te zetten, heb die kans maar gebruikt om ook meteen een bi-xenon projector die ik nog had liggen in de originele koplamp te beunen, moet alleen de bekabeling nog aansluiten (en even kijken of ik het grootlichtlampje aan kan passen dat ie weer werk)

En de bi-xenon projector, koplamp open maken door m warm te stoken met een verfstripper (ofzo), hoop gefrommel om de interne lens aan te passen dat alles een beetje past en weer dichtduwen.
Projector.jpg

Enige 'nadeel' is dat de lampen nu aan gaan zodra je het contact aan zet, je zou het evt nog via een getimed relais kunnen aansluiten, maar die moeite ga ik niet nemen denk ik.
 
Wat is hier het voordeel precies van? De hogere lichtopbrengst van een (xenon) lamp kan ik in komen, maar waarom doe je die aanpassing aan de dynamo?
 
Licht op accu zetten -> wisselspanningsdeel direct naar het licht wordt niet meer gebruikt, die capaciteit gooi je weg.
Normale laadspanning gebruikt alleen maar de positieve golf van de wisselspanning die uit de dynamo komt -> Niet op berekend dat er ook nog 40W aan verlichting bij komt.
55W xenon lamp ipv 35W gloeilamp -> nog eens 20W extra vermogen nodig.

Ik vond het vrij logisch :+
 
Ah je lost dus een probleem op dat je zelf hebt gecreëerd :+
Zo met je uitleg snap ik het ook weer. Ik had ooit gelezen dat je dynamo 180W levert @ 5000rpm. Nou zit ik bijna altijd boven dat toerental en zit je daar niet zo snel aan met de standaard verlichting: 35W(dagrijverlichting), 35W groot licht, en 21W(/5W running light) per knipperlicht, maar die staan nooit tegelijk aan. Met handvatverwarming kom je wel al snel in de knel, maar een LED kentekenplaatverlichting is alweer -5W, LED voorste knippers als running light -10W. Of zie ik iets verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe verstevigde ketting was binnen, hij is niet langer geworden maja er zit nu een verse in.
De geleiders en spanner zijn meer aangetast maar niet versleten, maar het is van rubber wat snel loslaat en nu zitten er een teflon rollers in

IMG_20210206_003913.jpg

IMG_20210206_015030.jpg

IMG_20210206_015007.jpg

En in de kop de dubbele klepveren met high lift schotels, alles klaar voor een grotere cilinder en andere nokkenas.
Maar nu snel weer in elkaar, want wil in de sneeuw gaan spelen:]

IMG_20210206_162238.jpg
 
Dat is wel goed nieuws dat je ketting niet langer is geworden. Hij was 18.000 km oud toch?
 
Heb helaas geen uitlaatje liggen voor je, maar mocht je er zo ene kunnen scoren zoals ik erop heb liggen dan raad ik jou die echt aan.
Komt een super vet en dik geluid uit.
Blaft erover heen als een valse Mechelse herder.
Heerlijk.
 

Bijlagen

  • 333C39D9-4338-46C0-9074-288A03A86571.jpeg
    333C39D9-4338-46C0-9074-288A03A86571.jpeg
    313,7 KB · Weergaven: 13
Is overigens een originele Yoshimura.
Heb van die aankoop nimmer spijt gehad en de originele pot er bij begin gelijk afgeflikkert.
Wat een armzalig knake geluid gaf dat.
 
Ben eigenlijk prima te spreken over mn alipovic/chinamura/hoejehetookwilnoemen, klinkt prima met een extra db-killer van 5 euro, loopt harder dan de originele uitlaat, goed zat.
 
Ik ben ook erg tevreden met mijn zoom uitlaat. Als ik alle filmpjes op YouTube mag geloven ben ik niet de enige :)

Zoom
 
Ik zou graag nog even willen reageren op dat verhaal over het praktische gebruik van een Honda MSX125.
Rij nu voor het 3e jaar met mijn Honda Grom rond en kan niet anders zeggen dan dat ik van het opdrukgevoel door achteroprijdende totaal geen last heb.
Ik praat dan over rijden op 80 wegen en zelfs op de snelweg.
Ik had er in het begin wel wat twijfels over, maar de Grom kan goed meekomen en zelfs met ritten over 80 wegen naar kameraden toe die afgelegen wonen geen centje pijn.

Moet me wel even van het hart dat ik persoonlijk vind dat die allernieuwste Honda Grom van 2021 bijzonder de plank misgeslagen heeft wat optische look betreft.
Alleen op dat vernieuwde digitale display ben ik wel wat jaloers, maar voor de rest zou ik werkelijk niet gaan rondrijden op zo’n lelijke machine.
Sterker nog, naast mijn huidige 2018 Grom zou ik die dan nog liever inruilen op een Honda Monkey.
Want die nieuwe Honda Grom 2021 vind ik na het bekijken van meerdere You Tube filmpjes echt niet mooi en de centen waard.
 
Leuk filmpje en fijn dat jij ervan genoten hebt op je Grom.
Viel me alleen op dat jij deze meer dan geweldige machine aftankt met E10 brandstof.
Zelf tank ik ten alle tijden E5 98 octaan en dat verdient ze wel.
Ben lichtelijk nieuwsgierig waarom jij E10 in je Grom stopt ondanks jij vast wel zult weten dat ze liever E5 98 zonder ethanol blieft om meerdere redenen.
Zal vast geen centenkwestie zijn dus je reden ervoor geeft mij vraagtekens.
Voor de rest gewoon lekker doen waar jij jezelf het beste bij voelt, maar vind het gewoon zo jammer voor je machine.
Want die E10 peut is rotzooi.
 
Dat is voor de meeste mensen op MF nogal een ding die hele e10/e5 discussie. Het korte antwoord is dat ik jaren in de petrochemie heb gewerkt (laboratoria niveau) en met zekerheid kan zeggen dat E5 niet veel minder schadelijk is door alle dopes die daar in zetten. In dat opzicht is het beide "troep". Daarnaast treden de schadelijke kenmerken, zoals het aantasten van rubber, pas op na enkele maanden stilstand.
Het ene E5 is ook een totaal ander product dan het andere. Shell v power is door alle extra zooi die daar in zit misschien wel schadelijker dan standaard e10. "Om de motor schoon te maken met duizenden kleine borsteltjes" tasten ze je hele motor aan. BP ultimate is wel beter dan e10 maar hier in de buurt weinig te krijgen. Dat doe ik er in als ik mijn motoren weg zet + een toevoeging van forte. Dan komt het wel goed. Je kan dus gewoon e10 tanken, als je het maar in enkele weken op maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan