Honda NSR 125 R JC22 Dynamo Stator

MC Twenty-Two

Retro Honda Verslaafde
12 jun 2017
659
813
Netersel
Instagram
Dag lieve behulpzame MF'ers,

Bij mijn Honda NSR 125 R JC22 uit 1996 heb ik geconstateerd dat de stator onvoldoende spanning levert: ongeveer 10 V AC stationair en 20 V AC bij 3000 RPM over alle fases. Daardoor wordt de accu bij stationair draaien leeggetrokken (<12,7 V DC) en onder belasting is de laadspanning slechts 13,0-13,2 V DC.
De accu is verder gezond en de spanningsregelaar is doorgemeten en werkt (nog) naar behoren.

Ik heb de stator nog niet gedemonteerd omdat er voor nu nog wel mee te rijden valt, maar mijn vermoeden is dat hij er redelijk aangebrand uit zal zien. Daarom wil ik deze graag vervangen.

Ik heb al contact opgenomen met Carmo in Helmond, maar zij kunnen mij helaas niet van dienst zijn met het herwikkelen van de stator of het aanleveren van een nieuwe.

Op Boonstraparts is wel een nieuwe OEM stator te koop, maar deze komt van een JC20.
OEM JC20 stator:
OEM JC22 stator: STATOR COMP for NSR125R 1997 (V) PORTUGAL - order at CMSNL

Ze lijken erg veel op elkaar, maar ze hebben wel een verschillend productnummer. Ik heb daarom geen idee of deze 1-op-1 uitwisselbaar zijn. Heeft iemand hier wel een idee van?

Anderzijds hoor ik ook graag of iemand nog een werkende JC22 stator heeft liggen!

Hier nog een plaatje voor de sfeer.
IMAG8333.jpg
 
Dat je motor nog loopt betekent dat de spoelen die de CDI van werkspanning voorzien nog goed zijn. Voor mij is op het eerste gezicht de stator hetzelfde, ik ga dat nog even verder onderzoeken.
Mocht er geen uitweg zijn kan ik 'm nog wel opnieuw voor je wikkelen.
Het is inderdaad nog net voldoende, maar ik zie de laadspanning van de accu teruglopen richting de 12,2 V als ik lang voor een stoplicht sta. Dus op de langere duur zal dat waarschijnlijk niet meer voldoende zijn. Een beetje gas geven lost dit tijdelijk op, maar dat staat ook weer zo asociaal :+
De afwijkende omliggende onderdelen vielen mij ook op, maar de geometrie van de stator lijkt daar inderdaad niet beinvloed door te worden...
Als ik verder geen uitweg heb doe ik misschien nog wel een beroep op je voorstel om hem te herwikkelen!
 
Ik heb een mailtje gestuurd naar Sevior. De eigenaar Hans Belt lijkt mij inderdaad een erg sympathieke man met hart voor techniek.
Ik heb uiteraard eerst nog even gezocht naar verdere reviews, maar zie alleen maar dat iedereen veel lof heeft voor deze man.
Een enkele uitzondering kwam ik wel tegen 😂:
 
Net bericht terug gekregen van Hans Belt. Blijkbaar is het moeilijk om deze stator te herwikkelen in verband met de onsteekspoelen. Hij kan mij daarom geen garantie geven dat het herwikkelen gaat lukken zonder de onsteekspoelen kapot te maken.

Dit verhaal geeft mij wat betreft herwikkelen niet bepaald hoop...

Iemand inmiddels al een idee of die JC20 stator gaat passen?
 
Als je verder niks vind, en de kosten ervan zijn te overzien, dan zou je Sevior toch een kans kunnen geven. Het kan ook zomaar wel lukken begrijp ik. En ik kan me voorstellen dat RobRD tegen hetzelfde probleem aan zou lopen ❓ Uiteindelijk moet je toch iets.
 
Laatst bewerkt:
geen idee waar die man schrik van heeft, de wikkelingen voor de ontsteking staan compleet los van die voor de opwekking van de elctriciteit. is bij praktisch alle 2T zo, en heb die van de ontsteking al eens zelf herwikkelt voor een KR1, en daarbij heb ik niets aan de andere moeten doen.

en anders :
 
Ik heb op Bikechatforums een topic gevonden waarin wordt bevestigd door NSR125R-guru 'Alains' dat de stators van een JC20 en JC22 hetzelfde zijn: nsr engine swap
Dus ik ga denk ik toch maar voor de 'nieuwe' OEM stator van Boonstra.
geen idee waar die man schrik van heeft, de wikkelingen voor de ontsteking staan compleet los van die voor de opwekking van de elctriciteit. is bij praktisch alle 2T zo, en heb die van de ontsteking al eens zelf herwikkelt voor een KR1, en daarbij heb ik niets aan de andere moeten doen.

en anders :
Nog bedankt voor deze suggestie!
 
Ik heb een mailtje gestuurd naar Sevior. De eigenaar Hans Belt lijkt mij inderdaad een erg sympathieke man met hart voor techniek.
Ik heb uiteraard eerst nog even gezocht naar verdere reviews, maar zie alleen maar dat iedereen veel lof heeft voor deze man.
Een enkele uitzondering kwam ik wel tegen 😂:
Wat een verschrikkelijk stel.
 
Die wil ik morgen voor de zekerheid inderdaad nog eens goed controleren voordat ik met geld ga smijten, maar ik verwacht eigenlijk geen verschil gezien de wisselspanning die ik direct over de fases meet erg laag is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan