Honda PCX 125/150 deel 5

Vandaag was het mooi weer voor wat onderhoud: nieuwe bougie, luchtfilter, motorolie, riem, variator, rollen, half poelie.
Huidige km stand 100241.

Eerst het lucht filter, links de oude (69199 km) en rechts de nieuwe:
20200620_103512.jpg


Luchtfilterhuis deksel:
20200620_102642.jpg


Na schoonmaken:
20200620_135539.jpg


Slangetje, indicator overloop carterontluchting: is erg vies en ga deze vervangen.
20200620_103625.jpg


Ik heb geen nieuw origineel onderdeel, ik heb zelf een nieuw slangetje gemaakt.
Een klein stukje afgesneden van een overtollig stukje afvoerslang wasdroger en het uiteinde van het slangetje verwarmt met een verfafbrander:
20200620_104642.jpg


Het verwarmde stukje klemmen tussen 2 houten blokjes totdat dezel is afgekoeld:
20200620_104645.jpg


En voila, een nieuw slangetje: links het oude slangetje.
20200620_104753.jpg


Ziet er beter uit zo:
20200620_184304.jpg
 
Vervolgens de bougie, zit er sinds 69199 km in.

20200620_125958.jpg


Boven de oude bougie, onder de nieuwe:
20200620_130907.jpg


De nieuwe bougie is geplaatst:
Ik zie trouwens nergens olie lekkages, motor is kurkdroog...
20200620_131327.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vervanging variator, geplaatst sinds 35999 km. Half poelie, zit erop sinds 0 km. De Malossi riem en 16gr rollers zitten erop sinds 69199 km.

20200620_111308.jpg


Flinke scheur hier (:o):
20200620_111322.jpg


En vele scheurtjes daar:
20200620_111326.jpg


Half poelie verwijderen. Met een zelfgemaakt blokkeersleutel (oude lijmklem) en met een slagmoersleutel gaat de moer gemakkelijk los:
Heb overigens de PCX op houten balken staan omdat de as van de bok in 2017 is afgebroken. Beide bevestigingsgaten aan het motorblok zijn nog goed.
20200620_112616.jpg


Links de oude poelie, rechts de nieuwe:
20200620_113933.jpg


Riemzijde, de oude is al aardig ingesleten:
20200620_113940.jpg


Malossi 2000 multivar. In beide gevallen 16gr rollers. Boven de oude, onder de nieuwe:
20200620_120234.jpg


Oude variator binnenkant:
20200620_115319.jpg


Nieuwe variator binnenkant:
20200620_120412.jpg


Schoonmaken, let op de hoeveelheid troep op het kleed:
20200620_122346.jpg


Dit is al beter:
20200620_123127.jpg


De deksel is ook erg vervuild:
20200620_123147.jpg


Met een borstel en ontvetter wordt het al beter:
20200620_131707.jpg


De as ingevet met kogellager vet, vervolgens variator plaatsen:
20200620_132854.jpg


Koppeling as ook ingevet. De lagers van deze koppeling is alweer slecht, schurend geluid bij verplaatsen.
Ik heb nog een nieuwe complete koppeling liggen, echter ik wil eerst de as laten vervangen, die is namelijk nogal ingesleten. Laat ik binnenkort door iemand doen. Ik laat dan ook de vertanding iets veranderen zodat de PCX minder toeren maakt.
Vervolgens de moer van de half poelie vastzetten (dop 22mm) en de koppeling (dop 19mm).
20200620_134017.jpg


Gereed, kan ik er weer 30000km mee vooruit:
20200620_135133.jpg
 
Wist niet dat een PCX zo vies kon zijn. Knap dat het Hondaatje blijft lopen. De PCX die hier in de garage staat krijgt wel meer aandacht. Luchtfilter en de bijbehorende deksel maak ik minimaal jaarlijks (of om de 4000km) schoon.
Smeer de binnenkant van de deksel altijd in met vet, zodat zand ed. zich daarin vastplakt. Ook de binnenkant van de riemgedeelte wordt regelmatig schoongemaakt. Is het alleen riemstof wat zichtbaar is, of zit er ook vet bij?
De scheurtjes in de kuiltjes van de tanden had de originele riem bij mij ook. Is een paar weken terug bij km26500, gewisseld.

Merk je iets van slijtage na 100000km?, bijv. olieverbruik, slechter starten of vermogensverlies?
 
Wie kan mij helpen aan een instructie boekje Heb een en ander gevonden maar is allemaal tot 2013 model en ik heb een 2015 model Ik krijg hem vrijdag en voor zover ik weet is er geen boekje en ben nieuwsgierig naar wat info
 
Wie kan mij helpen aan een instructie boekje Heb een en ander gevonden maar is allemaal tot 2013 model en ik heb een 2015 model Ik krijg hem vrijdag en voor zover ik weet is er geen boekje en ben nieuwsgierig naar wat info

Volgens mij verschilt het niet zoveel, 2013 en 2015. (qua motorisch dan) ik heb wel een origineel van een 2016 model, mocht je een specifieke vraag hebben kan ik voor je kijken, indien dat afwijkt van het 2013 model. Meeste wat anders is, is het uiterlijk, zadel, en display.
 
Volgens mij verschilt het niet zoveel, 2013 en 2015. (qua motorisch dan) ik heb wel een origineel van een 2016 model, mocht je een specifieke vraag hebben kan ik voor je kijken, indien dat afwijkt van het 2013 model. Meeste wat anders is, is het uiterlijk, zadel, en display.

Ok top ga hem vrijdag ophalen en zal dan vast wel nog wat vragen hebben Welke brandstof gooi je erin 95 of 98 ?
 
Goedenavond allen,
Twee weken geleden een PCX 125 uit 2013 gekocht met 3500 kilometer op de teller. Rijdt heerlijk. Iemand nog tips wat ik eventueel in de gaten moet houden? Wil wel wat aan gaan passen zoals de bobbel uit de buddy halen en andere schokdemper (met twee personen slaat ie soms door)en misschien een ander Vario. En de rest zie ik nog wel genoeg te koop.
 

Bijlagen

  • 6D9A42E4-33F1-45FA-AE1D-2B52778B9549.jpeg
    6D9A42E4-33F1-45FA-AE1D-2B52778B9549.jpeg
    2,7 MB · Weergaven: 7
  • 430452B0-14FB-4265-A488-C64743C9CA60.jpeg
    430452B0-14FB-4265-A488-C64743C9CA60.jpeg
    2,9 MB · Weergaven: 8
Originele bandjes hebben een mindere reputatie bij regen. Bij de eerste series is de middenbok ophanging kwetsbaar. Middenbok draait in aangegoten nokken die kunnen scheuren.
 
Originele bandjes hebben een mindere reputatie bij regen. Bij de eerste series is de middenbok ophanging kwetsbaar. Middenbok draait in aangegoten nokken die kunnen scheuren.
Banden zitten er nieuw op en volgens mij zit ik net in de tweede serie. Jf47 ESP. Maar hou het in de gaten. 🙏🏻 bedankt.
 
Ik zie op jou foto's dat er bridgestone battlax onder liggen , heb deze er nu ook al 12.500 km onder liggen , ben er super tevreden over .
Ik rij er het hele jaar mee woon werk en heb geen problemen ondervonden tot nu toe .
In iedergeval veel plezier met de aanwinst.
 
Ik zie op jou foto's dat er bridgestone battlax onder liggen , heb deze er nu ook al 12.500 km onder liggen , ben er super tevreden over .
Ik rij er het hele jaar mee woon werk en heb geen problemen ondervonden tot nu toe .
In iedergeval veel plezier met de aanwinst.
Bedankt. Pas 150 kilometer gereden ermee maar banden voelen zeker goed aan.
 
Smeer de binnenkant van de deksel altijd in met vet, zodat zand ed. zich daarin vastplakt. Ook de binnenkant van de riemgedeelte wordt regelmatig schoongemaakt. Is het alleen riemstof wat zichtbaar is, of zit er ook vet bij?
Is alleen riemstof en ik denk wat vuil van buiten, geen vettigheid of olie, de beide keerringen (krukas en transmissie-koppelings as) lekken niet.
Ik maak het pas schoon zodra ik de riem vervang, in mijn geval is het zo'n 3 jaar geleden.

Merk je iets van slijtage na 100000km?, bijv. olieverbruik, slechter starten of vermogensverlies?
Wel iets olieverbruik, zo'n 150ml/1000km, ik blijf hiermee voorlopig doorrijden elke 1000km ff olie controleren en bijvullen.
De PCX start altijd direct, in de zomer en winter en ook het start/stop systeem werkt prima. Vermogensverlies merk ik niet zo, ik rijdt niet vol gas.
Ik moet nog de remschijf vervangen, die zit op 3mm. Ik heb al een nieuwe schijf en remblokjes. Ik wil ook nog de remvloeistof vervangen en ik moet de hoofdremcylinder reviseren omdat de remhendel wat schokkerig gaat en niet meer hard aanvoelt. Een aantal jaren geleden is de remklauw gereviseerd (3 nieuwe zuigertjes) en de remolie ook vervangen.
Ander puntje nog is het balhoofdlager, die knakt bij remmen. Die moet bijgesteld of vervangen worden. Tot slot is de as van de transmissie ingesleten waardoor de koppeling een sterk schurend geluid maakt met verplaatsen (lagers). Ik heb al een nieuwe koppelingssset, maar ik laat iemand anders de as vervangen en laat de vertanding iets veranderen. Ik durf dat zelf nog niet te doen. Ik hoop dat als de as nieuw is, de lagers van de koppeling weer zo'n 30000km of langer mee kunnen gaan.
 
Vandaag was het mooi weer voor wat onderhoud: nieuwe bougie, luchtfilter, motorolie, riem, variator, rollen, half poelie.
Huidige km stand 100241.

Eerst het lucht filter, links de oude (69199 km) en rechts de nieuwe:
Bekijk bijlage 1514705

Luchtfilterhuis deksel:
Bekijk bijlage 1514706

Na schoonmaken:
Bekijk bijlage 1514707

Slangetje, indicator overloop carterontluchting: is erg vies en ga deze vervangen.
Bekijk bijlage 1514713

Ik heb geen nieuw origineel onderdeel, ik heb zelf een nieuw slangetje gemaakt.
Een klein stukje afgesneden van een overtollig stukje afvoerslang wasdroger en het uiteinde van het slangetje verwarmt met een verfafbrander:
Bekijk bijlage 1514717

Het verwarmde stukje klemmen tussen 2 houten blokjes totdat dezel is afgekoeld:
Bekijk bijlage 1514718

En voila, een nieuw slangetje: links het oude slangetje.
Bekijk bijlage 1514719

Ziet er beter uit zo:
Bekijk bijlage 1514722

naar goed voorbeeld ook maar eens een nieuw slangetje gemaakt.

ik had alleen geen doorzichtige 12mm slang liggen op mn werk. Dan maar eentje gemaakt met verwisselbare reservoirtjes O-)
 

Bijlagen

  • CCA578E4-6221-4BF9-89DD-C69035619CCB.jpeg
    CCA578E4-6221-4BF9-89DD-C69035619CCB.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 6
Lijkt een ware hype te zijn die lagers ! , de mijne heeft nu 7500 op de teller en begint me aardig te irriteren. Het gekke is bij een koude start hoor je niks, na enkele seconden begint een vaag geluid te komen, niet constant maar soms met een korte tussenstop. Klinkt als een ratelend geluid, kan me er echt aan irriteren, tijdens het rijden hoor je niks
 
Lijkt een ware hype te zijn die lagers ! , de mijne heeft nu 7500 op de teller en begint me aardig te irriteren. Het gekke is bij een koude start hoor je niks, na enkele seconden begint een vaag geluid te komen, niet constant maar soms met een korte tussenstop. Klinkt als een ratelend geluid, kan me er echt aan irriteren, tijdens het rijden hoor je niks

volgende vraag, ben je handig of heb je een diepe portemonnee? :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan